hledat

Eric B & Rakim

Sdílej

Eric B & Rakim ukončili svojí spolupráci v roce 1992, ale stále vrhají dlouhý stín na hip-hopovou scénu. Mezitím mnoho dalších věří tomu, že jsou v rapu nejlepšími, ale většinou nejsou těmi, co by je mohli nahradit. Jak se hip hop rozděluje na části, rozděluje se publikum. Puff Daddyho povídačky zabírají jen na povrchní trendaře nebo materialisty, větší nadšenci sledujou nesprofanovanou tvorbu, pop-rapová děcka mají Eminema. Ale vypadá to, že nikdo neosloví rapovej národ celistvě tak jako Eric B s Rakimem za starých časů. Tahle dvojka byla ztělesněním přísloví „z malých věcí přijdou velké věci“. Eric byl v mládí nadšen metafyzickým cvičením hudby (vynalézáním melodií), vynikal v hraní na trumpetu a na kytaru. Na střední škole měl na něj největší vliv novej nástroj: gramec. Chtěl bejt čipernej, dovednej, nadchnout lidi se slabostí pro beaty a od roku 1985 často vystupoval s DJskými sety v programech rádia WBLS. Mladá krev se osvědčuje ve stopách svého hudebního vzoru Marleyho Marla (pionýra mixování na rádiu v pořadu „Mr.Magic´s Rap Attack“ a později jednoho z nejvýznamnějších producentů v celé rapové historii). V počáteční éře hip hopu byl dýdžej king. Stejně tak rapování se rozvíjelo ze škádlení a žertů MCs na mejdanu, stačí vzpomenout Grandmastera Fleshe, Afriku Bambaatu a The Soul Sonic ForceRakim je jedním z těch, co měli podíl na změně, kdy se rappeři začali zdokonalovat v práci s texty. Rakim nebyl ani battlič, freestyler, ani provolávající hesla „zvedněte své ruce nad hlavu“, on si dával čas na psaní rýmů a to se projevilo. Zaměřoval se na tajenkovité a pružné básničkové pojetí, podávané železným hlasem gaunera gentlemana. Porovnáte-li ho s hantýrkou „lůzy“ gangsterského života 90.let, Rakim z toho vyjde jako kujón, podobně jako herec Václav Sloup (který ztvárnil postavu Mažňáka ve Stínadlech) by se odlišoval ve srovnání s mizery z béčkových filmů. Jeho uváženě volená obměna hrubosti jenom zvýšila dojem posluchačovo ohrožení. V dobách ještě předtím než se MTV podepsalo na rapu a kdy se videoklipy, co zdobily mercedesy s kupou obnaženejch holek, stávaly všudepřítomnými, Rakim zabíjel publikum pouhými slovy, nápady a drsným zabarvením jeho hlasu. Ve stejnej moment Ericova zvuková říše, kombinující samply Jamese Browna, smyčky bicích na TR-808 a husté skreče, to byla síť, na které soukal Rakim svoje kouzlo slov. Navzdory Ericovo nadání pro beaty, Rakimův styl vytvořil hvězdu z textaře. Tohle posunulo hip hop novým směrem, vzdalujícím se éře hip hopových skupin a přibližujícím se sólovým rapperům dneška. Poprvé se objevili v roce 1986 s hitem „Eric B. for President“. Po singlu následovaly dvě vynikající desky „Paid In Full“ (1987) a „Follow The Leader“ (1988). Na třetím albu „Let The Rhythm Hit ´Em“ (1990) nedokázali udržet jejich vysokou laťku, i když Ericovo double-bassové aranže na čtvrté desce „Don´t Sweat The Technique“ (1992) mohly konkurovat modernímu jazz-rapovému soundu Gang Starr. V roce 1992 dala událostem rychlý pád hádka kolem kontraktu a znovu už nic společného nenatočili. Rakim se po pěti letech dostává opět do popředí s albem „The 18th Letter“, produkovaným Pete Rockem a DJ Premierem, avšak postrádajícím souznělost bývalého dobrého zvuku, což vyvolávalo známky nostalgie – legenda usnula na vavřínech a ani s pomocí Premiera nenabídla nadprůměrnej program. V roce 1999 vychází druhé sólo „The Master“ a do budoucna se počítá s vydáním třetího LP „Oh My God“, na kterém se uvidí, zda R má i nadále čím rozvíjet žánr. I KNOW YOU GOT SOUL (Já vím, že máš duši) Je to už dávno, neměl jsem tě nechat bez silného verše vylepšovat odhaduju kolik slabých show jsi prospal tomu je teď konec, omlouvám se, že jsem tě přinutil myslet na tohle, opakuješ se dokola, schází ti rýmy od mikrofónovýho sólisty a sedíš u rádia, ruku na přelaďovacím knoflíku, brzy jak tohle uslyšíš, zesil si zvuk tanči s reprákem dokaď neuslyšíš, že to hoří pak připoj sluchátka, protože tady to fičí je to slovo na 4 písmena, když je slyšet zvuk, ono řídí tvé tělo, aby tancovalo (správně, máš duši) duše udává tempo jako jednotka rychlého nasazení působí na tvůj reflex, tak nech jí pracovat hraje ohromně, kroky ti nemůžou činit problémy tak bys mohl říct a já se tu ukážu s dárkem bezprostředně okamžitým, následuj vůdce, rýmy pojedou akorát na zvuk desky, už dávno je tu mix může se to povést, ale jenom já to můžu provést pro ty, co tu tančí a ty tleskej do toho já začínám přemýšlet a pak prosáknu na papír, jako bych byl inkoustem když píšu, jsem uvíznutej mezi řádkama a uteču tomu, když dokončím rým já mám duši A máš jí ty a máš jí ty a máš jí ty já vím, že máš duši Představ si v duchu mikrofon, jeviště je prázdné beat jako tenhle mě možná vyláká budu modelem na titulní stránce, ukazovat prsteny a masívní zlatý řetězy beru si mikrofon, jako kdybych byl v Soul Train (T.V. pořad) ale já počkám, protože tohle potlačím nechám jít nejdřív další, tak bratři nemeškejte Eric B zastane bubeníka (ty jí máš, duši) Rakim začne, až uděláš mix budu experimentovat jako vědec ty chceš rým, tak se musíš podepsat na muj seznam protože jsem manifest a modlím se za mic, který držím ty chceš Krista, potom bys měl mít duši protože jestli jí nemáš, zahraju ti přídavek beru si mikrofon a udělám, že si lidi poslechnou chlapíka R, poněvadž takhle se to musí stát jestli ty chceš pokračovat po mně mysli na to, počkej, vymaž ten svuj rým zapomeň na to a ušetři si čas protože za mnou bude stát dav, jestli ty to nezvládneš tak odlož mic, ty bys ho neměl brát do ruky takhle by se to mělo dít tenhle styl není totožný s nikým dalším druhej se pokouší, aby to mělo zvuk jako muj, ale s tím mi lezeš na nervy, že jsem mokrej, protože ty mi dáš zabrat zvedám páru jako mikrofónovej šikula dychtivý po tom být MC je moje hlavní téma líbí se mi, když uslyším nástup bubnů Rakim je u mikrofonu a ty víš, že mám duši Ref: Já mám duši (a ty jí máš), proto jsem přišel poučit ty, kteří prostě neznají mé jméno za prvé, jsem sólista, sólová osobnost Rakim je silnější tím, jak jsem starší zvýšení výřečností způsobí rozmach píšu svuj verš, zatímco zahálim ve svém sídle oni to natočí na kazetu a ve městě to testnu potom bude v rádiu žádanej R ty to poslechneš, to pojetí tě možná porazí protože skoro každej může najít souvislost s kýmkoliv bez váhání, já mu podám ruku zapálím a sfouknu ho jak svíčku nebo bych ho měl nechat jen roztát potom mu dám ruku, takže ostatní můžou vidět, že jsem se dotknul v tom není moje drzost, když jen hraju špica Rakim je u mikrofonu a ty víš, že mám duši Ref: Teďka se zastavím a kouknu, co to máš dej pryč ten mikrofon, dřív než se rozčílím chci vidět jaká skupinka umí nejlíp tancovat mělo by to bejt lehké, protože beat je čerstvej teďka crew z předměstí na hranici s Brooklynem Bronx, Queens nebo Long Island sound dokonce i další místa se zapsala jako pravé neznamená to, odkuď jsi, ale kde jsi protože jsi přišel sem, musíš se projevit a dokázat to a tancuj ten tanec tak dlouho, až se nebudeš moci hnout protože vše, co potřebuješ, je duše, hrdost tvého uvolnění zbytek už bude na tobě, Rakim řekne peace MY MELODY (Moje melodie) Zesil bass, všímej si mojí melodie, poděl se štědře vo cígo já dovoluju znalosti, aby se zrodila a moje jméno je R A-K-I-M né jako zbytek, já nejsem na seznamu to je co říkám, rozvádím průzkumy jako vědec moje melodie je zakódovaná, naprosto důvěrná příhoda často zpřekroutila mikrofon, připravena vybuchnout udržuju mikrofon při Fahrenheitovo teplotě, přimrazuju MCs a vochlazuje je to posluchačskej systém kope jako sluneční když se učím nazpaměť, ohlašuju se, jako básník postavím vás na nohy, když pluju dost hladce, to víte ale tvrdě, proto prostřední část mého příběhu nazvu E.B. nikdo nepřekoná R, všímejte si mojí melodie… Všímejte si mojí melodie No a když jsem mikrofonovej čipera, náruživej jakmile zazpívám jednu věc z těchle pro MCs, tak oni nemusí hulákat nemohl jsem počkat dýl vzít si majk, vrhám se na to zkusit to potom nechám znít svou melodii a potom o mně deska vypoví že pálim bomby, ale zůstávám klidnej a neškodnej nějakej MC se mnou nesouhlasí, mávni nad tím rukou a já prorazím, když se mi to vede, nechám vás ovlivněné pokládám mikrofon, když končím a sleduju, jak se z něj kouří tak ustup, ty chceš rapovat? Všechno z toho může počkat nebudu se hnát, nebudu chodit kolem horké kaše chci dát možnost těm, kteří to nemají dovoleno ty to třeba zkoušíš, ale neumíš se tomu přiblížit protože já jsem číslo jedna, nemám žádnou konkurenci jsem porovnávanej s horkem, které vytvořilo slunce ať začínám hrát nebo se ukláním už ke konci jen píšu svoje jméno v graffiti na zeď neměl jsi mi povídat, to jak jsi říkal, že mě porazíš takže teďka mi dlužíš souboj se mnou vytáhni peníze, vytáhni svuj nářez posaď se na židli já mám jméno Rakim Allah, a R&A znamená „Ra“ otáčím to, ale pořád z toho kouká „R“ tak jednoduše já budu e-m-c-e-e moje slova opakují „vočíhni si mojí melodii“ nějakej bass a vejška jsou zastřené-navlhlé, skreče a mix překvapí hlas a jestli patří mně, tak potom verš je moje volba vždycky já bych svoje jméno nehledal u chudé sračky kydat hnůj a špínu a slova, která se nehodí na rým, to né, proč marnit čas u mikrofonu beru tohle více vážně, než jen jako básničku hraju od párty k párty, od zápraží po dvůr teď to roztrhnu, jo, a poděkuju Bohům za mikrofon Všímejte si mojí melodie Verš je drsnej a zároveň ostrej můžu si dovolit cokoliv, dokonce ostrej rytmus se strunou harfy jen mě to nadchne a začnu hrát, není důležitej úvod a dokud neskončím s poznatky, nepřeruší se nijak když se do toho dám, cvičím jako trenér používám melodii a k tomu početné tóny s mikrofonem a R-A-K-I-M-E-M je to velká fuška, jako zápas, kdy udeřím znovu rýmy jsou poeticky volené a abecedně stavěné řadím je, aby plnily podněty řeknu jeden rým a delší rým upravím kratší pauzou, ale nevypínám kazeťák Všímejte si mojí melodie Nejsem vyloženě závodník, spíš veršovej komentátor aranžer melodie, básník, vše ostatní extra disciplíny, velké finále jako prémie já jsem muž, kterému říkají mikrofonní s moudrostí, která znamená chytrá slova vyslovit spousta jich najednou sleduje, jak mic začíná kouřit přišel jsem vyjádřit rap, já manifestuju po svém způsobu a budu klást odpor, ve slovech protestovat MCs, který chtěj být poraženi, budou poraženi jestliže se nedostanou kupředu oni všichni můžou jít, můj výdobytek, sklenka vína Moet, doba je zlá, ty si srkej džus a sleduj obratného básníka vezmu sedm MCs, dám je do řádku a doplním dalších 7 bratrů, co si myslí, že umí rýmovat a pak to vezme ještě sedm navíc, dřív než zkusím své síly a to máme 21 MCs spolknuto ve stejnej čas pomalu, dělej to snadno, proto já to dělám zlehka a žádné flinkání se, žádné potloukání, žádné mrmlání nekradu, nekupuju, nedohaduju se, proč se rozčilovat tenhle buran přestane s pokusy bojovat, aby následoval muj neobvyklej styl vás na chvilku bude mást kdybych já byl voda, teču řekou Nil o tolik rýmů ty nebudeš mít čas se pokoušet z těchto důvodů si musíš dát pauzu přímo po dnešní noci se chystám vyřadit /vyhmátnout/ dalšího nepovedenýho emsího tady protože moje strategie musí bejt tragedie, katastrofa a po tomhletom mě oslovíte vaše veličenstvo Moje melodie… Všímejte si mojí melodie Marley Marl jí zkombinoval, já se jí učím zpaměti Eric B udělal skreč a dal ho na vědomost všem moje melodie byla vytvořena pro MCs tady na místě kteří se snaží poslouchat, protože je popichuje, potom zdůrazní bass sundej si náhrdelník, zkoušíš odhadnout mojí rychlost? teďko ustoupíš od mého rýmu jako bass melodie, kterou vyzdvihuju, je hebká jako housle natolik je surovinou, že rozruší /udiví/ New York z Long Islandu moje znalost je bystrá, nevadí, jestli jsou pomalé moje impulsy, MCs pořád stojí ztuhle já jsem opravdovej jako pravá kůže, nezkoušej bejt chytrákem MCs vy útočíte na „R“, já vzdychnu „oh, to nikdy“ tak Ericu B, hraj to zlehounka a vy si vočíhněte mojí melodii… Všímejte si mojí melodie PAID IN FULL (Dostat pořádně zaplaceno) [Eric B] Yo Rakime, what´s up? [Rakim] Yo, vzdělávám se, E., zkouším dostat pořádně zaplaceno [E]: hele, a vy si tohle vyslechněte, protože Nobry Walters je naše agentura, správně? [R]: je to tak [E]: Kara Lewis je naše manažerka [R]: no jasně [E]: Zakia / 4th & Broadway je naše nahrávací společnost [R]: ovšem [E]: okay, tak s kým vyděláváme balíky peněz? [R]: vyděláváme velké výdělky s Rush [E]: z Rushtown Managementu. Teď se podívejte na tohle, protože promluvíme přes tenhle výbornej beat, kterej jsem namíchal, chci slyšet nějaké vybroušené rýmy, je to jasný? A společně můžeme dostat pořádně zaplaceno… Promyšlení mistrovského plánu není nic jiného než zapocení mojí hlavy tak šahám hluboko do kapsy, všechny peníze jsem utratil tak šáhnu ještě hloubš, ale výsledkem je jenom chuchvalec z prázdné látky tak začínám svou misi, opouštím svou rezidenci myslím na to, jak bych mohl získat několik mrtvých prezidentů já potřebuju peníze, v dětském věku jsem často přepadával tak myslím na ty všelijaké věci, co jsem dělal vydělával jsem si tím, tohle je vydíračka, to není nic k smíchu přestaň se usmívat, buď ticho, nic nemá takovej pohyb jako peníze ale teď jsem se naučil vydělávat, protože jsem poctivej cejtím se skvěle, že bych mohl jít snažit se od devíti ráno do pěti večer, jestli bych tu námahu snesl potom možná zůstanu naživu tak jdu po ulici a hvízdám si tohle zjišťuju, člověče, že mi chybí na tom místě péro a papír, stereo, kazeta se mnou a Ericem B, a pěkně velikej talíř ryby, která je moje oblíbené jídlo ale bez peněz tohleto zůstane pořád jenom přání a jelikož já nechci bejt snílek, že dostanu zaplaceno tak šahám do knih rýmů, které jsem vytvořil abych je teď zkusil a abych viděl, jestli jsem se prosadil vyrážím do studia, protože dostávám pořádně zaplaceno [E]: Rakime, koukni, jdi domů k tvojí holce a já půjdu ke svojí, protože moje stará už je z toho naprosto pominutá, že nám trvalo tak dlouho dělat tohle album. [R]: yo, já slyším, co říkáš. Tak rozpumpuj hudbu a spočítej naše peníze. [E]: yo, čum na to. Yo, Eliáši, stáhni bass a nech jenom, aby hrál beat. [R]: yo, co se stalo s klidem? Klid! I AIN´T NO JOKE (Nejsem žádnej vtip) Já nejsem žádnej vtip, jsem zvyklej nechat kouřit mikrofon teď do toho prásknu, když jsem v plném nasazení a buď si jist, že to piclo když jsem přišel, napsal jsem tuhle píseň, protože nenechám nikoho trpět a přitížit mu, jak je vidno ode mně rád stojím v davu a pozoruju lidi, jak žasnou, že to zní krutě ale mysli na to, potom ti to dojde já jsem prostě nadšenec oddanej hudbě možná je to zvyk, musim toho využít dokonce i kdyby to byl jazz nebo nenápadná bouře připojím beat, kterej to upraví do hip-hopácké formy píšu rým, že je z něj graffiti v každé show, vidíš mě v hluboké koncetraci, protože nejsem žádnej komediant šaškové jsou divocí, jestli chceš bejt zkrocen budu tě považovat za děcko, potom tě nazvu dalším nepřítelem, nikoliv svým kamarádem protože budeš na konci rozčílenej, jestli sebe vychvaluješ to se může stát, protože já tě přivádím do nejistoty a dovedu ti to nandat, když porovnáš muj rým s tvýma přiměju tě dívat se a jak ti biju do očí, vypadáš omráčenej pamatuj si mě, člověka, od kterého máš nápad ale brzy si to začneš odpykávat, ale jenom se staneš víc drsnej když začínáš koktat, tak v té chvíli toho máš plný kecky já tě vyvedu z míry, že nebudeš schopnej slova, ty nedovedeš provokovat ty nemůžeš napodobovat, měl bys přestat, protože já nejsem žádnej vtip Já mám otázku, je vážná jako rakovina kdo může vydržet/podporovat/zaměstnat průměrnýho tanečníka? přenáhleného jak infarkt, nikdo se neusmívá protože ty vyjadřuješ rým podle mojí stylizace tohle je ono, co my všichni jdeme psát ty to nemůžeš zvládnout, tak si to bereš domů použiješ části a kousky ze všech hip-hopových hitů vyčerpáš styl, pak toho nech, je čas to posunout zastav hrát mojí kazetu a doplň něco víc z tvého potom uznáš, že se hodíš tak akorát na práce v domácnosti e-m-c-e-e ani nezkoušej být když se snažíš promluvit, tak mi aspoň nelži ty rád přeháníš, sníš a vymejšlíš pak vyměníš rým tady a tam, to mě dokáže rozčílit tak když vidíš, že se blížím, zamrzni nebo budeš jeden z těch 7 MCs oni si myslí, že jsem nováček, ale jenom, kdyby věděli že oni se pletou a jsou ti, co to nemůžou dělat ve stylu jako já, oni dost možná pokurví obraz vzorů z novinových odstavců založených na tobě a tvém DJi mimo rytmus, cokoliv on zahraje zní obyčejně, já počkám, až řekne E. že jim zahrajem, tak tě budu muset zpražit a mohl bys dostat facku za tohle, já nejsem žádnej vtip Mám při sobě mikrofon jako znak odpírání tobě B. zastaví desku, tak se jehla ani nepohne já zastavuju konverzaci, protože když nad tím dumám nominoval jsem svého DJe na prezidenta když koukám, lidi freestylujou stejnou měrou tak se odtáhni a hvízdej si mou melodii ale ať děláš, co děláš, nevynechej jedno oni budou další drsnej rým po tomhletom než to poznáš, následuješ a jsi tím posedlej čekáš na pointu, abys tomu rozuměl jako před půlkou mého příběhu, co říkám nikdo nepřemůže R, tak přestaň skandování šetři si to, zabal si to do pytlíku na pozdějš protože já hejbu davy a jsem zvukovej prolínač bez přerušování a mikrofon je rozbitej když odcházím, potom si můžeš dělat srandu protože všechno je reálné, když se bere vážně hraju pořád a liším se od ostatních brzy a beru tě na procházku peklem nasytím tvojí lebku a koukám, jak ti lezou oči z důlků vyvedu tě z trojnásobné temnoty když na to padne znovu tma, já budu jiskřit na tenhle mikrofon, protože plamen hoří, vidíš, že kouří a já končím, když přestal beat, nejsem žádnej vtip ERIC B IS PRESIDENT (Eric B. je prezident) Vešel jsem do dveří, říkal jsem to dřív že nikdy už nedovolím, aby mě mikrofon pohltil ale bije mě, bojuje se mnou, vybízí mě, abych rýmoval nemůžu to zastavit, vyhledávám směr odkládám si kabát, odkašlávám si můj rým to vykopne nahoru až po mou poslední poznámku moje hlava se bude zabejvat hledáním všech možných nápadů sebekritika způsobí, že to vypadá, jakože vybudovat myšlení trvalo roky ale já pořád říkám jeden rým za druhým připraven, nikdy zastrašen, já budu požehnanej člověk a víte, že jsem sólista tak Ericu, postarej se, aby na to lidi tleskali Já nejsem protivnej nebo deprimující nebo že bych se choval uhozeně žádné triky v roce 1986, je čas budování Eric B jede za gramcema lehce, není dovoleno dělat chyby zvlášť u mě, vždyť MC znamená move the crowd (pohnout davy) udělal jsem to snadno, aby se na to tancovalo ale můžeš odhalit, co přijde dál z ohnutých zápěstí říkám vlastně, abych uvedl, že muj hudebník udělal mix jestli mu tekla krev, nebude potřebovat na to náplast jestli si oni můžou dát s tím práci, až tu nezbyde žádnej verš já si pospíším ještě víc, že z toho nářezu oni úplně vykrvácí ale on to kope vpřed, protože nejede jenom na půl plynu party je živá, rým nemůže zůstat utajen vevnitř, potřebuje výbuch tak jako sopka nejedná se o každodenní styl těch samých starých veršů protože já jsem lepší, než oni Eric B je u mixování a já se jmenuju Rakim Jdu si získat holku a aby byla něžná a rozpálená nestanu se vzrušenej, ty jsi vybízela k tichému náporu ale teď už je to za námi, protože jsi řekla, že mě nesneseš a pak se ptáš, co jsem udělal naposledy poprvé jsi řekla, že chceš jen lásku a náklonnost dovol mi, abych byl tvuj anděl a já tě ochráním zvu tě do restaurace, kupuju ti všelicos bylo nutné tě mít vroucí a spálit tvoje křídla zaujala jsi postoj, že potřebuješ jídlo zbaštit spřádám plán jako že jsem ponořenej do snu s natáhnutou nohou na gauči ty křičíš, že jsem línej, ty musíš bláznit myslela sis, že mi hráblo, zkoušela jsi mě dát k ledu Funky… FOLLOW THE LEADER (Následujte vůdce) Následuj mě ve verši, show dostaneš ve flow — a dostaneš jí vyobrazenou jako fotku hudba míchaná konejšivě se drží a vytváří melodie pro MCs, aby vyvolaly průchody nějaké jsou věčné, a já můžu pokračovat mnoho dní s rýmy, které postupně kupim, se to zarývá hluboko jako rentgenové paprsky můžu dát úroveň, která se slyší zřídka, NASKOČ DO TOHO teď je to slovo každým dnem můžu bejt šílenější než Vietnam, zabíjecí farma bez alarmu, RAKIM zůstane dál v klidu sebekritika mě činí super, úžasného a nejvyššího ale mikrofonem jsem pořád posedlej tohle je kazeta, nečekalo se ode mě zhuntovat to správně jsem měl počkat, ale jen ať vzbudí zájem přišel jsem se podívat, kdo jí následuje a hltá a bere vážně a na koho zabírá a kdo si jí pujčuje bratři umřeli a jiní se pokoušeli získat recept ale já vás řádně zapotím — pořád nejste hořící, tak se zvedejte ze zamrzlého přituhlého jako z pózování ponořuju se do svých myšlenek, tím jak volím verše tak mě následujte, já vám vnuknu myšlenku, že jste byli první cestujte ve velkolepé rychlosti kolem vesmíru co můžete říct na to, jak se Země vzdaluje pryč víc a víc planety jsou malinké jako kuličky z hlíny já unikám do Mléčné Dráhy – svět je fantastický až kam oko dohlédne – ani ten satelit se teď nezastaví a otáčím se a koukám jak záříte ve tmě, vaše znalost je přebita! tak zařte dál, brzy najednou vidíte hvězdu raději jí následujte, protože ona je R tohle je lekce, kterou dostaneš, když to polkneš do sebe pospěš si honem, zrychli do kroku a následuj vůdce… Tohle je celoživotní mise, představa uvěznění, no poslouchej: na téhle výpravě ty jsi deník, já jsem zapisovatel jsem nekonečnej? nebo do nekonečna cestující? chystám se dostat, kam až mi to půjde držím to v pohybu, protože dav tomu chce tančete – skreče zvedaj vaše funění Eric B na mixu, krev, smrt – zavolejte pohotovost vytahuju zbraň a začínám mačkat spoušť ještě silnější než toto je mikrofon porážející MCs nevydržel to – verš na desce jsem napsal já (následujte vůdce) yeah – báječný protože kdykoliv přestávám, vypadá to, že jste zaražený brzy zkusím naměřit váš sebezánik mám v plánu zvítězit dřív než odejdu tím, že se projevím a obstojím, a dovolím, aby byla zrozena vědomost potom po tomhle výstupu budu žít napořád – ty nesouhlasíš říkáš že nikdy – potom mě následuješ pamatuješ si mě od století do dalšího století v historii – ne v báji nebo v paměti klidný od přírody – Bohem vychován v Asii protože ty jsi naletěl na podvod, musim tě vychovat od kolébky do hrobu, ale pamatuj si že nejsi otrokem protože jsme byli dosazeni sem, abychom byli víc, než jsme ale nemohli jsme to vidět, protože naše mysl byla držená v pasti ale já jsem tě přišel zbavit řetězů, vymazat špinavé skvrny a učinit, že mozky prozradí mé jméno hádám, že někdo ti namlouval, že malá znalost je nebezpečná může to být zamíchané, rozředěné nebo pozměněné, aby to dostalo jinou barvu tohle je lekce, kterou dostaneš, když to polkneš do sebe pospěš si honem, zrychli do kroku a následuj vůdce… Zuřivě znějící volnej styl, text ze zuřivosti moje třetí oko učiní, že svítim jako drahokam ty jsi jenom rapper na půjčení, tvoje verše dělaj služku na minutu já tu budu, když ty zmizíš a koukám, že se třeseš jako zrádce nemůžu čekat na to, abych zničil a zlikvidoval každého hajzla nebo hada – tak si dávej majzla žáci následují a v rychlostech zástup jeviště je klec, mikrofon je třetí mantinel já jsem Rakim, odborník mikrofonu já nejsem on, tak nechte mikrofon o samotě brzy jak je ucítit beat, jsem připravenej na jízdu tak si připni bezpečnostní pás, protože já se chystám na to dupnout není třeba ubírat rychlost a nech vůdce řídit slovo k tátovi, přesně tak! R je velkej tulák, tak jsem v pohybu desky jsou sestaveny a rýmy převzatý přestaň to pobízet, jeden bratr řek pochopte, on je nikdy neobdivoval on nedovedl následovat vůdce dost dlouho, tak já jsem lidi omámil tohle je nebezpečná zóna, on by měl vystrojit svou vlastní podívej se na to – to je třeba – vymaž a pozměň svuj tón v abecedě máš jedno R je to slovo na jedno písmeno a chystá se dostat více souhrných věcí z jednoho rýmu k dalšímu Ericu B, strč packu na mixáž já se pohybuju od jednoho státu k dalšímu, ty následuješ zadní dveře u vozu pojeď za mnou, ale jedeš dost pomalu, ale já počkám tak podpoř tvojí crew, vzchop se, přijď vybavenej ty jsi Příště Závodník – zatleskej si, vyhrál jsi zájezd cena je opravdová – nedělej obchod příliš brzo kolika názvama můžeš pojmenovat tuhle píseň? následuj lídra je titul, námět, povinost teď víš, nemusíš se ptát rap je Rytmus A Poezie, scratche vytvářejí zvukové efekty třeba si to osvojíš, jestli následuješ desky, které on vopotřebovává a potom dál jez a polykej radši dejchej zhluboka a dál následuj vůdce… LYRICS OF FURY (Text zuřivosti) Jsem láteřivej R …tohle je varování, raději odejdi básníci jsou paranoidní, DJové v záhubě tak jsem přišel zpátky atakovat ostatní naschvál útočím jako blesk, to je dost děsivý! ale nebojím se ve tmě, v parku, né výkřik nebo pláč nebo štěkání, mnohem víc jiskření ty se klepeš jako alkoholik, svaly tuhnou co je to, rozsviť! Vidíš toho plno, ale najednou cítíš jako bys byl v děsivém filmu dotýkáš se srdce, pak si přej, aby zítřek přišel rychle! hudba je vodítko, když tě přicházim varovat nastala apokalypsa (zjevení), když končim, ty jsi pryč! nikdy jsi neslyšel o MC vrahounovi? tohle je trest smrti a já vyslovím přání, abys natáh brka, tak pojď, pojď blíž hysterická myšlenka lyrika z povolání! pátek třináctýho, jdu po Elm Street ty vstupuješ do mé říše, dostaneš přes čumák! tohle je hranice, tvoje vidění je rozmazané všechno, co vidíš, je regulace hlasitosti naper text zuřivosti ještě hlasitěji! To je …strašidelnej volnej styl! Terror v tónu řečí, nikdy vadné exempláře ba co víc, je o mně známo, že jsem tě vyhnal! pro ty, co se staví proti tomuhle v úrovni, která je zas jiná já nejsem ďábel a tohle není vymítač ďábla! horší než noční můra, nemůžeš zamhouřit oči bolest je migréna pokaždé, kdy myslíš pohledy nazpět se kříží, ty začínáš slyšet R-A-K-I-M-A v tvém uchu pak je beat hysterickej, což kuje Eric jdu vzít sekyru a seknout kamaráda brzy bude lyrickej formát hezčí smrtelné tváře zůstávají dál MCs chátrají, protože oni nikdy nevydrželi nápor nechutného výstupu zločinosti každou noc v show odborník na verš u mikrofónu, kterého znáte to je pouze jeden schopnej, s breaky-nezlomnej s melodiemi-nezničitelnej, jako vzor-nevyhnutelnej klaksonově křiklavej, jestli chcete, styl, který ovládám modlím se za dítě, zemi, bohy a zbytek bombím pro ty, co závidí, MC může být hazardující s vašim zdravím, takže buďte přátelský je to otázka života a smrti, tak jako rozežírací umění hejbej sebou, dokuď máš jasno, zařiď ať to zmizí, udělej další po uvaděčovo výstupu nech verš odpočívat R.I.P. jestli ne, moje duše to usnadní! výstup je předělán, převtělen, doplněn, jsem rád, že jsi to udělal protože ty chceš vidět katastrofální pohled účinkování, které se už nikdy jindy neuskuteční u mikrofonu: text zuřivosti! Strašidelnej volnej styl! R je v baráku – tolik vysoké napětí! ujisti se, jestli je systém puštěnej nahlas, když vyslovím výrazy, co naženou hrůzu… ty chceš slyšet to, co nejen duní, ale co taky potěší tvé ušní bubínky já se odtáhnu a pozoruju celou scenérii (děj) potom ti nenuceně povím, co to znamená pro mě ve skutečnosti postupuju svižně v týhle náladě a je mi jedno, jestli celej dav je svědkem! roztrhám tě na cucky, ale ušetřím tvé srdce program v rychlosti rýmu, připravenej začít rytmus je mimo pole doletu, šílím jako nejtěžší cvok hudební šílenství, kterého se MC kdy dopustil, koukni, teď nastal výjimečnej stav, operace konaná za použití umělého srdce otevři svou mysl, poznáš, že každé slovo bude zuřivější víc než předtím, já zůstanu nespoutanej bitka je lákavá, něco takového ti jde dobře! pro slova větu, není tu žádná podobnost myslíš si, že jsi ostřejší, potom si nes následky! u mě nikdy neoslábnou hrůzostrašné výsledky ruším tě ze spaní stovkami tisíc voltů vzkříšení mikrofonu k ústům, rytmu se sáláním novokain tišší bolest, možná že ho zachrání jestli ne, Eric B je rozhodčí-soudce a dav lidí je porota… jak obhájím u soudu pachatele vraždy? textem zuřivosti! Oni jsou víc zuřivější! Strašidelnej volnej styl! WHAT´S ON YOUR MIND (Co se ti honí hlavou?) Spatřil jsem jí v metru na své cestě do Brooklynu ahoj, vypadáš dobře, je tohle místo obsazené? na lince vlaku A, tahám z ní informace nedostal jsem její číslo, nedostal jsem její jméno řekl jsem jí, líbí se mi pořád to, jak jsi oblečená ale nesnesu tvou nepřátelskou povahu, podrobný postoj s citem to je tak, když bratři dost loví dravě to je z toho, že tvoje gesto neprozradí mnoho ona se otočila, nebude se mnou laškovat, řekl jsem ok nevypadáš tolik hezká, doufám, že budeš mít špatnej den dal jsem si pohov, vypnul jsem při jízdě, která mě škrtila myslel jsem na verše, které jsem psal včera v noci další zastávka byla moje, dobře známá scéna potkal jsem kamaráda, řezníka Bena na Ft.Green kde jsou holky věcné, řeknou ti, jak se cítí jestli jsi jemná, jsi jemná, nebo jsi tvrdá jako ocel podívej, já se nekřivím a nerezavím a neměním se a nebudu v krizi pokračoval jsem tou ulicí a byl vyslyšen hlas mého potěšení? vysoké podpatky klapou konkrétně ohlídnul jsem se, byla za mnou ta holka z vlaku bydlela tu někde, pokoušela se mě najít? hmm, nechtěl jsem se unavit zahnal jsem tu myšlenku, zastavil a koupil si pivo teď byla nesmělá, nešla kolem mě přišla do obchodu, potom dokonce řekla čau zvláštní – při tak vysoké rychlosti je dost možné, že dostala na mě chutě řekl jsem, jestli si pohráváme, potom si budem hrát podle mého já udávám pravidla, protože nemáme moc času jestli skrejváš svoje city a není lehké je objevit chci vědět, co se ti honí hlavou Asi týden uběhl a zavolal jsem jí, ahoj řekl jsem, yo, můžu ti něco říct, ona řekla ne no heleť, já vím, že jsem nevolal, nechtěl jsem do tebe tlačit snažim se ti imponovat, hořím touhou, abych tě vysvlékl koukni, chci ti to vysvětlit, tak ti můžu ukázat jak silnej vztah může vzniknout mezi námi ale musíš mi věřit a budeš mě milovat přitiskni se k telefonu a tiskni se ke mně použij taktiku nažhavit mě teď jaký je to pocit, když moje masáž vduchu tě ovíná telefon je vroucí z vibrací, které jsem ti poslal teď mi pověz svoje skrytá přáníčka a nejhlubší emoce ještě uvidíš výbuchy extáze teď přijdu, abych tě viděl, abysme si užili nějakej čas já jsem romantickej válečník, ale tohle je hřích a jestli ukrejváš svoje city a není lehké je objevit… chci vědět, co se ti honí hlavou chci vědět, co se ti honí hlavou Teď už jsou to měsíce a je to půvabné a příjemné jsem v tvé hlavě, tak budeš na mě myslet tak jsme si dali sraz v Queensu a šli jsme do Valley Streams a to, nemůžu si vybavit, na jakej film jsme se koukali ale teď je středa, nastupuju do vlaku z centra jakým dojmem působí stodvacátápátá ulice? Milovník noci, vystoupení dojednané v Apollu pravděpodobně se kouknu na komika Billa Cosbyho zítra pak jak to skončí, se dostanu na to intimní, myslím že každé slovo je hudební nástroj zahraje zvuky a tóny a písně a sténání moje rty jsou tak blízko tvého ouška, ty jsou jako sluchátka ty se usmíváš, řekla jsi, že nikdy nevíš, co den přinese stále aby zpíval novou písničku další den jsem se vracel k jejímu obydlí zaklepal jsem na dveře, úmysly: dobrá finta ona mě pozvala dál a měla na sobě jenom negližé voněla jako Liz Claiborne sedl jsem si pohodlně a díval jsem se na Huxtables ona si přisedla vedle mě a zeptal jsem se jí, jak je ti ve mně se probouzí sexuální cítění vnitřní apetýt, jak se cítíš ty to na ní zapůsobilo a řekla, že cítí to samé mohl bys mi promasírovat duši a ukončit bolest nechá se unášet touhou, ohýnek hoří jsi žhavá, protože se plno věcem přiučíš teď jsem připravenej udělat ti vyšetření tvého světa uvnitř bude to nadlouho, protože právě začínám, holka… ber to lehce, vypni televizi zhasni a snaž se podle instinktů na mě koukat použij svoji duševní formu, jestli není lehké mě objevit protože teď to vím, co se ti honí hlavou…

Předchozí článek
Další článek

Diskutuj na Bbarak.cz

Už jsi četl?