TIME TO SEED nr.7 - „Roots and Culture Festival“

IRIE RÉVOLTÉS (Dancehall, Hip-Hop, Reggae, D/Fr) LONE RANGER (Studio One, Kingston-Jamaica) VOKOKOS (Dancehall, CZ) PRO SOUNDS SOUL STEREO (Nr. One Sounds Otta France) HAKUNA MATATA (Dub Sounds, De) ad. Start:19.00 Vstup: předprodej 230,- / na místě 250,- Na Velký Pátek 14. dubna se v pražském klubu ROXY uskuteční již sedmý ročník festivalu Time To Seed, který i letos nabídne tradičně pestrý a kvalitní program. Jako hlavní hvězdy vystoupí originální deejay ( rozuměj zpěvák ) LONE RANGER, přímo z legendárního Studio One v Kingston, Jamaica, v doprovodu Soul Stereo, nejlepšího sound systemu z Francie a českému publiku již dobře známá francouzsko-německá kapela IRIE RÉVOLTÉS kombinující styly reggae, dancehall a hip-hop. V programu je doplní domácí nadějná dancehall kapela VOKOKOS, sound system HAKUNA MATATA z Drážďan a DJ Liquid A, Kryshpeen a MC Dr. Kary alias PRO SOUND, který speciálně pro tuto akci doplní MC SUSHA, český zástupce u německého vydavatelství Germaican records. Chybět nebude ani takzvaný chillout, tentokrát plně pod kontrolou domácích DJ's ve stylu Dub. Na akci zvou Growshop, Different café a Mighty Sounds LONE RANGER (Nezapomeňte: V následujícím článku hovořím o jamajské hudbě a tudíž výraz DJ označuje člověka, který ovládá mikrofon! pozn. aut.) NÁSTUP DANCEHALLU Na přelomu 70. a 80. let měnila jamajská hudba již po několikáté svou tvář. Odpovědí na mezinárodně úspěšné roots reggae, které bylo v očích některých Jamajčanů zaprodané bělochům, si obyvatelé ostrova začínali přivykat novému zvuku. Ten vycházel především z prostředí tanečních sálů - dancehallů, odkud si vzal i název. Publikum si začalo žádat zvuk více orientovaný na samotný rytmus - riddim. Do popředí se dostávají bicí s basou (bass & drum). K mikrofonu deejays, kteří přizpůsobují texty místním potřebám a věnují se uvolněnějším tématům než hledání vlastních kořenů a kultury. Jedním z těch, kteří přispěli k tomuto přechodu nemalým dílem je Anthony Waldron známý jako Lone Ranger. Jméno převzal z oblíbeného amerického westernového seriálu o "osamělém jezdci" se škraboškou přes oči. Anthony Waldron se narodil v Kingstonu na Jamajce. Velkou část svého dospívání však strávil v Anglii, kam se v 60. letech odstěhoval. Na Jamajku se vrátil roku 1971. O tři roky později se vydal na dráhu Disc-Jockeye. Jamajská hudba tehdy stála na kulturně uvědomělém reggae a stylu zvaném rub-a-dub. Právě v této době poprvé ve větší míře pronikají deejays na jamajský hudební trh. V následujících letech vystupoval Lone Ranger se Soul to Soul sound systémem. Byl zvolen nejlepším deejayem a několikrát se objevil na tradičních koncertech Sun Splash. Svůj projev postavil na značné dávce humoru a vymyšlených zvucích a juchání "oinks", "bim" a "ribbits". V následujících letech je mnoho dalších deejays imitovalo a napodobovalo. PRŮLOM Po mnoha úspěších po boku sound systému a s několika nahranými hity na svém kontě nebyl Lone Ranger spokojen s producenty se kterými nahrával. Rozhodl se zkusit Mr. Dodda a jeho Studio One. Zde nahrál své nejlepší skladby a upevnil si pozici oblíbeného deejaye. Nejprve nahrál společně s Weltonem Iriem "Chase Them Crazy", ale záhy se osamostatnil. Následovala úspěšná verze Slim Smithovy "Rougher Yet" nazvaná "Love Bump". Další verze Smithovy skladby "Never Let Go" překonala originál a její název se ujal pro samotný hudební podklad (riddim) "The Answer". V roce 1977 vydal album "On The Other Side Of Dub". Slušného úspěchu dosáhli další skladby "Screw Gone A North Coast" a "Three Mile Skank". Těmito singly se zapsal do povědomí jako deejay hodný poslechu, ale opravdový průlom přišel v roce 1979. Jednak byl v tomto roce jeho sound systém Virgo Hi-Fi vyhlášen nejlepším soundem roku. Ale hlavně se Lone Ranger uchýlil k producentovi Alvinu Ranglinovi. Alvin Ranglin dodal maskovanému jezdci jeho dodnes největší hit "Barnabas Collins". Text byl inspirován postavou upíra z amerického seriálu The Dark Shadows. Objevuje se v něm legendární hláška "Chew ya neck like a Wrigley's" ("Sežvejká ti krk jak Wrigley's"). Skladba se vyšplhala na první místo v jamajské i britské reggae hitparádě. Ranglin vydal stejnojmenné album, které Rangera pasovalo na jednoho z nejlepších tehdejších djs. Následovalo turné v Anglii, kde Ranger dokázal, že to na na pódiu umí stejně jako ve studiu nebo se sound sytémem za zády. Úspěch nových nahrávek z Brentford Road (Sídlo Studia One. Dnes se jmenuje Studio One Boulevard) "Love Bump", "Natty Chalwa" a "Tribute To Marley" byl též dílem nového způsobu míchání, který oživil klíčové skladby vzešlé z tohoto studia v dřívější době. V následujících dvou letech Lone Ranger intenzivně nahrával. V roce 1981 vydal u Winstona Rileyho album "Rosemarie" (Techniques). O rok později hned tři další, "Badda Dan Dem" (Studio One), "Hi-Yo, Silver, Away!" (Channel One) a jeho nejsilnější "M 16" (Channel One). S postupem času se začali objevovat stále noví konkurenti a Lone Ranger poněkud ubral z původního nasazení. V roce 1984 vydal opět u Winstona Rileyho album "Dj Daddy" a v roce 1985 nízkorozpočtové album "Learn to Drive" pro Bebo Phillipse. Poté se stáhnul do pozadí. V 90. letech navázal spolupráci s francouzskými producenty, jmenovitě pak s Grantem Phabaem. Z jejich spolupráce vznikla mimo jiné v roce 2004 deska "Kulchaklash" na které Lone Ranger zpívá. Autor: Kryshpeen Plnou verzi článku najdete na stránkách www.kryshpeen.net IRIE RÉVOLTÉS Francouzko-německá formace Irie Révoltés z německého Heidelbergu vznikla podle svých vlastních slov s cílem měnit lidi vlivem pozitivní energie. Jejich texty zpívané ve francouzštině potvrzují toto prohlášení do posledního písmene. Na mušku si berou sociální témata, války, sexismus, rasismus atd. Kapela začala svoji činnost na podzim roku 2000, tehdy se odehrálo její první vystoupení. Jelikož zaznamenala téměř okamžitě značný úspěch, další události proběhly rychle. Chytlavý mix dancehallu, reggae, hip-hopu a soulu okořeněný špetkou ska má velmi útočné tendence. Z jejich hudby jsou slyšet vliv kapel Raggasonic nebo Spook and The Guay, který na první poslech vás chytne. Irise Révoltés se během pěti let vyšplhali na přední místa evropské reggae-dancehallové scény a časopis Riddim vyhlásil Irie Révoltés objevem roku 2005. Na svém kontě mají dvě alba: "Les Deux Cotés" (Dvě strany) a „Voyage“ (Cesta). Nejsilnější jsou však Irie Révoltés na pódiu, což určitě potvrdí všichni návštěvníci jejich koncertu minulý rok v Matrixu a na festivalu Mighty Sounds. Živelná show, která je charakteristická tím, že oba frontmani „tráví většinu koncertu ve vzduchu“, rozpohybuje i ty nejlínější z nejlínějších. Přijďte si užít zdravého „dancehallového aerobiku“.

Lukas - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná