Hit od Kweliho & Hi-Teka tak, jak ho neznáte

Pro někoho Reflection Eternal plnohodnotnou náhradou za Q-Tipa nejsou, jiným zase jejich česká premiéra udělala radost. Žádný průzkům veřejného mínění, která skupina fanoušků je početnější, ovšem neplánujeme; chceme jen ukázat, jak to vypadalo, když se Talib & Tek v rámci propagace své aktuální nahrávky "Revolutions Per Minute" zastavili v Kansas City a v odpočinkovém šlágru "The Blast" poslali "do boje" své syny. Víc než hit: Reflection Eternal - The Blast Každý máme své písničky, o nichž říkáme, že je milujeme, chce se nám s nimi zpívat, nutíme ostatní, aby je poslouchali, a dopaluje nás, když je druzí nemají rádi stejně jako my. Tyto řádky jsou věnované jedné z nich - neohratelné favoritce, nesmrtelné srdcovce a důležitému songu, pro něhož je označení „hit“ značně nedostačující. Víte, mluvit o skladbách, pro které máte slabost, není nejlehčí úkol. Jeden má přeci vždy mnohem více názorů na to, co se nepovedlo, než na to, co se v jeho očích blíží k dokonalosti. Vždycky jsem si sice myslel, že podobnou rubriku nemohu začít, aniž by se dotyčná pecka netýkala DJe Premiera, ale vidíte, nakonec to jde. Zhruba před nějakými devíti lety jsem zjistil, že nejen z Onyx, raného Wu-Tang Clanu a jim podobných živlů živ je člověk a že v mé každodenní hudební stravě chybí nějaké jemnější pokrmy. Pro výživu je totiž nezbytné i volnější tempo – zejména při práci a následném odpočinku, kdy potřebujete něco, co se nikam nežene a co vás spíše než k překonávaní rychlostních rekordů na silnici nabádá ke zvolnění a vydechnutí. Pokud mě paměť nebalamutí, přelom let ’00 / ‘01 jsem podobně jako mnoho dalších lidí strávil posloucháním a obdivováním desky Train Of Thought od Reflection Eternal. Album, jehož vypálení se i s kopírováním barevného obalu přehouplo hodně přes 100,- Kč, je to plné nápadů s širokým spektrem nálad, je melodické, je nenásilné, nepředvádí se, uvážlivě čerpá z hiphopových kořenů, které mám rád a hlavně má duši. Nejlepší hudba přeci působí právě na duši, ne na mozek, ne? I kvůli tomu jste Kwelimu ochotni tolerovat to, že jeho lyrika není v tomto případě zase až tolik přínosná a jinde už toho řekl i víc. Jistý punc speciality však songu dodává fakt, že jde o jednu z mála věcí, v níž jde vedle značkového přednesu nynějšího šéfa Blacksmith Music a hebkého hlasu zpěvačky Vinii Mojici slyšet ve druhé sloce i vzpomínající Hi-Tek. Ač tehdy šlo o mladíky (označení „zelenáči“ by však bylo vzhledem k projektům Mood a Black Star notně nevhodné), i přesto dokázali ve své tvorbě působit přirozeně, vyzrále a propracovaně a nejen v té době jsem si říkal, že pokud lidé jako oni pořád dělají muziku, která zní právě takhle, jiné žánry nebudu potřebovat ještě hodně dlouho. Od kvanta bezkrevných a zakrslých konkurentek track odlišovala místy až zasněná malátnost. Zněl mi jako potencionální doprovod závěrečných titulků toho nejlepšího filmu, jaký jste kdy viděli. No, a když vám něco zní právě takhle, pak už ho dělí pouze malý krůček k tomu, aby přicházel v úvahu na vašem vlastním pohřbu, což už přeci musí být setsakramentsky řádná srdcovka. Beat, nejjednodušší stavební kámen i té nejotřepanější a nejhloupější hitparádové písničky, je základ. Když nekulhá a naopak dokáže znít tak, že nejde odhadnout dobu vzniku ani po nápovědě „padesát na padesát“, ve spojení s nosným motivem pak může vytvořit něco úžasného a silného. Když to zjednoduším, po muzice nechci nic jiného, než aby dobře zněla a “The Blast“, jejíž podklad je hustý jako sirup, to pochopitelně splňuje. Plusem je i to, že u ní nepoznám původ – když slyším “I Know You Got Soul“ od dua Eric. B & Rakim, okamžitě se mi před očima vybavuje basová linka Bobbyho Byrda a to samé se dá říci o “I’ll Be Missing You“ od Diddyho s Faith Evans, v souvislosti s nimiž se na mysl střelhbitě vkrádá chytlavý riff od The Police. Jenže Hi-Tekův zdroj jsem dosud neidentifikoval a i to pomáhá držet ono celkové kouzlo. Korunu tomu všemu nasazuje klip, v němž se na moment mihnou také Mos Def či Pharoahe Monch. Pokud má něco atmosféru, je to právě těchto pár minut umělého deště z typického brooklynského sídliště. A to byl přitom rok ‘00 pořádně nabitý; CNN měli své “Invincible“, Common bodoval s “The 6th Sense“, Edo G. zaměstnával krční svaly svým “Sayin’ Something“ a také Reflection Eternal měli “Move Somethin´“, kterou jsem v discmanu miloval hlavně tehdy, když jsem si to štrádoval od babičky v béžových traktorech a džínách Big Punova střihu. Přiznávám však, že k “The Blast“ jsem se vracel víckrát. Hi-Tek tím vlastně nevědomky načal něco, z čehož poté čerpali a na co navázali i další lidé včetně Strange Fruit Project, členů kempů Low Budget, Justus League a další. Jsem zvědav, jak se na celou věc budu dívat po letošním návratu Reflection Eternal. Let me, let me practice.. hehehe, ehehe Talib.. T'Kwi, Kweli - I can't say it! That's wack.. [Talib Kweli] (Vinia Mojica) Yeah, you pronounce my name (Kweli), any questions? I bring many blessings with my man Hi-Tek and he from the Natti (Natti) We make the sky crack, feel the fly track, get your hands up like a hijack Fist in the air for (Kweli), keep 'em there like Natural mystic or smoke when they spliffs lit It's a revolutionary (party), they ask me what I'm writin for I'm writin to show you what we fightin for Say Taleeb or Talib (Kweli), if it's hard try spellin it phonetically If not then just let it be like Nina Simone, you probably (ably) don't listen B Even when we suffer loses I account the victory Sometimes it's far and between I'm sad to say it got my brain crowded like sunset on a Saturday I know my son wept 'cause his dad's away Stop cryin be strong for your momma is what I had to say to my little man in the money??? [Chorus 1] To my little man named Amani (mani) Start the party, my crew hot feel these two shots Like the blast from a double barrel shottie (shottie) It's got to be, your man Hi-Tek and Kweli Who make you rock your body (body) Start the party, my crew hot feel these two shots Like the blast from a double barrel shottie (shottie) It's got to be, your man Hi-Tek and Kweli [Hi-Tek] I remember when it all started Back in the day when me and moms first parted Hi-Tek from the beginnin I stayed advanced A young chameleon, adapt to any circumstance Peep game nigga never been a lazy nigga Stayed on my hustle concentrate to get the paper bigger Stay focused, while other cats stay hopeless While niggas stay high I stay lower Stacking my chips to get a foreclosure This shit ain't over.. Going for the gusto, keep getting that provo It's Hi-Tek (and Kweli) on the track like Flo Jo Bet you ain't even know I had flow though [Chorus 2] Yo, make you rock your body (body) Start the party, my crew hot feel these two shots Like the blast from a double barrel shottie (shottie) It's got to be, your man Hi-Tek and Kweli [repeat 3x] Keep on dancing, ya gotta keep on dancing {Overlapping} oh oh ohhhhhh, yeah yeahhhhhhh Keep on dancing, ya gotta keep on dancing.. Mohlo by zajímat: Reflection Eternal na skok na černý kontinent Reflection Eternal a Estelle s vkusným popem Phil Da Agony myslí na přírodu i s Kwelim Osvěžující Talib Kweli s Hi-Tekem ubrali tempo Taliba Kweliho s Djem Hi-Tekem není nikdy dost Obrazem: Reflection Eternal a Murs & 9th Wonder Zbrusu noví Reflection Eternal na plátně už rotují

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná