LA4, Mike T a J. Cole: Kvůli názvu “Proč Je To Kak“ nám volal grafik, že tam máme překlep

Dnes se naposledy vrátíme k E.P. Nadzemí, které tentokrát projedeme po jednotlivých skladbách v rámci rubriky Track po tracku. Nejdřív název songu, potom můj komentář, postřeh či doplňující otázka a na závěr vyjádření všech, kteří s tím mají něco společného. V tomhle případě se jedná o mocný pražský triumvirát Mike T - LA4 – James Cole, kteří třeba prozradili něco o zákulisí jejich legendárních hlášek nebo o tom, jaká mezi nima funguje synergie.

Nadzemí

První eponymní track, který oslavuje pospolitost celé smečky Bigg Boss. Línej beat, pohodová atmosféra a v ní strážci podzemí, co drží stráž, kam moc slunce nedosáhne. Máte pocit, že tenhle první singl nejlépe vystihnul atmosféru celého E.P.? Jak byste ho definovali pomocí tří slov?

T: Byl první a pro mě nasadil tempo celý desky. Slow  - motion  - swag.

L: Určitě nastavil nějakej směr. Cole, Lava, Trafik.

J: Solární levitační pohon

Nekonečnej apetit

Fetujete sami sebe, nepotřebujete motivaci zvenčí. Hlad je obrovský, protože máte nekonečný apetit, který nejste schopni ovládat. Každá Bigg Boss deska přináší krom nových skladeb, tak také nové hlášky. Jaké jsou tady? Roztočit culík? Flausit?

T: Je to tak. Hlad je obrovskej a potravy málo. Hlášky vznikaj a zanikaj takovou rychlostí jako se píšou recenze na desky, který mizej po měsíci od releasu. Podle mě v tom není záměr, jde o vedlejší produkt  textů.

L: Jj, každej kmen má svojí vlastní řeč. Kvůli názvu pecky “Proč je to kak“ nám volal jak grafik, tak z továrny, že tam máme překlep.

J: Mezi novější a frekventovaný výrazový prostředky na tomhle EP patří kak - počeštělá zkomolenina od anglického cock ve smyslu ptáka, péra - zavedli jsme ho na jedný cestě  z koncertu s Enemym – pořád jsme mleli dokola – ty si ale kak až do zblbnutí. Pak se to rozšířilo jak oheň po Praze. Je tam flausit, v tom má prsty Hugo – opět anglickej základ s českou flexí - to je odkaz k Houstonskýmu rapovýmu slangu, na kterým jsme si s Hugem ulítávali jednu dobu – to floss, znamená to něco ve smyslu vokazovat se, machrovat s něčím parádním, samozřejmě to používáme v úplně jiným smyslu. Culík je kapitola sama pro sebe – to jsem zaved já a Láďa a doporučuju na biggboss.cz vyhledat manifest culíku. Za ty roky jsem poslal ve spolupráci s dalšíma lidma mezi lidi spoustu svěžího slangu. Vždycky to vznikne během rozhovoru nebo nějaký zábavy a pokud to je dostatečně silný, tak se to chytne a pak kakuje celý město a roztáčí se culík.

SFT

Jediný buben, který nedělal Trafik, ale Wich, který tady zní dost atypicky. Jak k tomu došlo, to byla asi iniciativa Wiche, ne? Na výběr bylo asi dost inster, ne? Jinak tohle je přímo nekompromisní hon na měkkýše a retromily, co kurví rap. V recenzi jsem psal, že musíte nahrávat nové skladby, abyste si alespoň párkrát za rok poslechli pořádný český rap, co má koule. Je to tak?

T:  Je to tak ,v podstatě odpověď je už v Apetitu. Wichova iniciativa to nebyla, ani být nemohla, jelikož se nejedná o jeho desku.  Další produkci jsem inicioval a podporoval od začátku  kvůli barevnosti desky. Čistě mono producentský desky  považuju v podstatě za mrtvý. A beat na SFT je jeden z Wichovejch nejlepších, co kdy udělal a pro mě po hodně dlouhý době stravitelnej.

L: Přesně tak. Snažil jsem se to atmo instra dostat i do textu. Každej, koho nebude bavit beat, nebude bavit ani text. Klasickej hip hop beat už mi málo kdy pošle nějakou novou energii, pokud nejde o Detroitský producenty nebo Alchemista, kteří do toho stabilně uměj vložit něco fresh. SFT je beat, kterej jsem měl už delší dobu uloženej v šuplíku a do Nadzemí ideálně pasoval. Cole i Tráfa ho taky ihned odsouhlasili. Velkej dík pro Wiche, kterej se naštěstí umí čas od času zbláznit a udělat takovou věc.

J: Já českej rap neposlouchám moc, ani ten svůj, i když ten mi kupodivu sedí nejvíc.  Baví mě to dělat, poslouchat sem tam, když je nálada. 

Sítě

Asi nejlepší refrén na desce a bandage pecka o svazování. Někdo se svazuje sám a dobrovolně, třeba k PC, sociálním sítím, diskusním fórům a tím má poté tendenci někoho nedobrovolně svazovat a tlačit tam, kam je to dotyčnému nepříjemné. Jak najede Koule do minimalistického beatu na začátku, tak mě hned myšlenky vedou k Beastie Boys. Opět důkaz jak jsou flow LA4 a James Cola rozdílné a dobře se vzájemně doplňují. Hecovali jste se třeba, kdo lépe naloží?

T: Sítě miluju.

L: Myslim, že na tohle hecování už jsem trochu starej. Když jsem ten track slyšel poprvý, hned jsem věděl, že tam chci táhlou flow a nezměnil to ani poslech Colea, kterej svojí sloku nahrál první, se značnou kadencí. Jinak je mi téma svázanosti hodně blízký a už delší dobu jsem chtěl něco takovýho nahrát, ale přišel s tim Cole. Trochu mi to připomíná věc “Z Mlhy“, kterou jsem nahrál s MAAT, ale “Sítě“ jsou víc sebekritický, myslim.

J: To je super, když s někým děláš, je to jedinečný kombo, přemejšlíš, co udělá ten druhej a šiješ to na míru. Vždycky chci, aby to ty lidi, s kterejma zrovna dělám, nakoplo a pobavilo a abych taky překvapil sebe. Není to sport, kde jeden druhýho přerepovává a zastiňuje ho. Musí to bejt synergie.

Parazit

Parazit je někdo anebo něco, co se přiživuje na svém hostiteli, kterého často střídá a který mu tím nevědomky poskytuje ochranu. Myslím, že za tu celou dobu trvání Supercrooo, PSH, Indy, Wich a LA4 objevilo takových parazitů nespočet. Stál vám teď někdo konkrétní předlohou anebo to byl takový tribut pro ty nejvěrnější a nejvytrvalejší bezpáteřní parazity, kteří se po léta drží zuby nehty a nejdou setřást?

T: Parazitů je hodně a každej si z tebe chce kus urvat, naštěstí My (čti BiggBoss) jsme schopni je velice rychle oklepat. Poslednim trendem na scéně jsou opocený a chlupatý děti, který jen tak stérujou zpoza ramene.

L: Konkrétní předlohu jsem neměl, snad až na dnešní promotéry. Parazit jasně nastavil, o čem bude. Text jsem bral spíš jak nějakej přírodopisnej dokument.

J: Mě baví pracovat s širokejma, otevřenejma námětama. Nemám rád sevřený témata – teď budeme rapovat o grilovaným kuřeti a musíš napsat 3 sloky o roštu a omáčce a rapovat, jak ho votáčíš  – je z toho pak školní slohová práce. Parazitismus je princip, kterej se zrcadlí v hrozně moc aspektech života, přitom se pořád dá držet tý základní živočišný metafory.

Trochu Jsem si Ulít feat. Vladimír 518

Hymna pro všechny kolektory, co sbírají lapače prachu a pro všechny fetišisty, co se potřebují mazlit se svým úlovkem. Máte pocit, že současná mladá generace může pochopit tuhle úchylku, protože přeci jenom se mi zdá, že dnes už mladí takové sklony moc nemají? Trh je přesycen, všude seženeš všechno, už to není jako dřív, když si musel dlouho pátrat a bylo to tak trochu dobrodružství…

T: Točíme culíkem a sbíráme všechno. Já například desky, cds, kuchařky, filmy a vína…

L: Asi záleží na odvětví sběratelství. Některý s moderní dobou slábnou, jiný sílí. Něco jako poštovní známky vs třeba vinyl toys, ale máš pravdu, že dneska už lidi většinu věcí vlastní v datech, pokud to jde, osobně ale radši budu mít doma knížku, než její složku v iPadu. Přece jenom je větší pravděpodobnost, že vám vyhoří harddisk, než knihovna.

J: Těžko říct, nemám v ruce žádný data, o který bych se moh opřít. Culíčkářství je druh fetování, náboženství, posedlosti. To je úplně nová teorie, která se teprve rozpracovává. Jednou se bude vyučovat. Povídání o culíku je na dlouho a není tu na něj místo.

Proč je to Kak

Jaký si to uděláš, takové to máš aneb, co člověk zaseje, to potom i sklízí. Nejen kvůli hlášce v refrénu mi skladba trochu připomíná “Jdu dolů“. Kyselá atmosféra a opět línej beat, který dává velký prostor pro vyniknutí flow. Celkově celá deska je tak komponovaná, že bubny dávají vyniknout vaším verbálním projevům.

T: Asi především kvůli ní. To je nu school, nemusí na tebe kvílet zrychlenej sampl. Jde o formu jako takovou. Hodně hlasu a hodně bicích.

L: Yea, T to vystih. Jinak, tématicky mě baví, že je to takovej sebekritickej “lovesong“, kterejch moc neni. Většinou spíš slyšíš nekonkrétní klišé, jak mi chybíš, nemůžu bez tebe usnout, proč si mě opustila a bla bla bla. Tohle je o hledání důvodu předevšim u sebe, což třeba od Beyoncé asi nikdy neuslyšíš, protože „ženy jsou dokonalé a chlapy jsou hrozný hajzlové“ nebo naopak. Nemám rád tenhle přístup.

J: Je to o ztrátě něčeho důležitýho, co tě napájelo. Je to o rozpojení. Nemusí se to týkat jenom mezilidskejch vztahů.

Platím Předem

Někdo odejde s čistým kontem a někdo po sobě zanechá dluhy. Někomu je úplně jedno, jestli jde přes mrtvoly i proti svému přesvědčení, momentální profit je pro někoho podstatnější než zpětné ohlédnutí přes rameno. Opět vložené hlášky z filmů. To je nápad Trafika anebo se na tom podílíte?

T: Jj. Je to kak.

L: Ne, ulít si na tom Tráfa, ale rozhodně mě to taky baví. Když se vymyslelo téma, hned mi najela Superstar, Talent a jiný sračky tohohle tipu. Nesnáším showbiznis, lidi jako Simon Fuller, co hudbu zkušeně prcaj. Pořád se považuju za underground a invence zvednout pop svojí underground kvalitou mě neberou a hodně bejvalech underground umělců ti timhle argumentuje. Nechci se stát součástí tohohle sračko celku a otrokem výroby “hitů“. Budu si vždycky nahrávat po svym bez nějakýho honu, na co nejvíce views. Takový artists jsou u mně ztracený.

J: Na týhle desce jsou široký nejednoznačný témata a to mě baví. Je to o tom, že za všechno nějakou formou platíš, i když ti připadá, že to nemá cenovku. Termodynamickej zákon ochucenej karmou. 

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná