DeFuckTo tvrdí, že důležitější než téma, je jeho zpracování a podání

Zlínská formace DFT je zpátky ve hře a po pár letech zase nese svoji kůži na trh. Opět budu rozebírat desku skladbu po skladbě, a jestli máš deja vu, že si už něco podobného někdy četl, tak se vůbec nemýlíš, protože tohle je pravidelná rubrika track po tracku. Tohle je Deja Vu pohledem jednoho posluchače a třech tvůrců.
 

Intro

Mikro: Tady není ani moc, co komentovat. Klasické intro. Jsme po šesti letech zpátky. Base studio. Plná sestava. Jde se na věc.
 

Deja Vu

Pecka, co se přímo vybízí. DFT jsou znovu na místě činu, jak říkáte „pro všechny bratry a sestry“. Pro všechny, co čekali. Zazní také to, že máte pořád, co nabídnout, že nejste s rapem ještě hotoví. V recenzi jsem vám vyčetl nedostatek originálních nápadů, témat. Máte opravdu pocit, že tohle tu ještě nebylo?

Headdy: A ty máš opravdu pocit, že už to tady bylo? Stalo se u nás už někdy to, že skutečně rozpadnutá kapela z čelní linie se vrátila po 6 letech s novým albem? Mohl tady skutečně někdo, bez přivřeného oka, spojit svoji desku se slovem „comeback“? To jsou souvislosti, které v té recenzi trochu unikají.
L8: Nevím, jak jinak by měla znít comebacková pecka. Navíc je to hudebně mnohem tvrdší věc, než na jakou byli naši fanoušci zvyklí. Lidi náš rukopis vždycky poznají. To, že ty postrádáš na našem albu „originální nápady“, je tvůj názor. Ale myslím si, že mnohem důležitější než „téma“, je jeho zpracování a podání, což v případě DFT bude vždycky „originální nápad“.
Jazzy: Takhle si představuju comebeckovou pecku, žádná slaďárna. Teď jsme zase zpátky a basta fidli!
 

Právě dnes

Život není fér, ale nejhorší věc je ta, když vzdáš boj předem. Klasická motivační pecka pro ty, co potřebují nahonit sebevědomí. Zvedni se ze země, právě dnes můžeš klidně změnit svůj osud.

J: Mám rád pecky, které dávají naději, a věřím, že lidi je ještě furt ocení a chtějí je slyšet. Já jsem přesycený těch kérovaček až až…
H: Kdo se nikdy neocitl v situaci, že potřeboval slyšet podobné slova, ten ještě nepoznal život. My jsme si to prožili všichni a tak víme, jak důležitá je v takovou chvíli podpora. Ze sraček se nahoru škrábe těžko, prokluzují mezi prsty. A i kdyby ten track pomohl jako záchytný bod jen jedinému člověkovi, potom splnil svůj účel.
L8: Čím jsem starší, tím víc životních battlů mám za sebou. Ale tak to chodí a důležité je se s tím porvat, protože „co tě nezabije, to tě posílí“.
 

Sólo pro léto

Skladba, která nemá zase až tak moc na srdci, chce spíše vykreslit jen určitou atmosféru. V tomhle případě všemi (až na tučňáky) oblíbené léto se všemi atributy, které k tomu patří. V kurzu je lízání zmrzliny, pohoda, koupáky, pohoda jazz. Nasaďte sluneční brýle.

L8: Je to pecka, kde jsou věci, které mě na létu baví nejvíc. Žádné poselství, ale pohoda třeba u vody nebo na grilovačce, kde samozřejmě nemůžou chybět sličné slečny, drinky a hlavně „žádný stresss“.
 

Na vlastní kůži

Vím, kdo jsem a jediný, kdo mě může soudit, jsem já sám. Na vlastní kůži jste si už něco prožili a to nejen to dobré, ale samozřejmě i to špatné, co člověku ve finále vždycky dá nejvíc. Podle mě určitě jedna z nejsilnějších skladeb. Poměrně tvrdá, ze života, prozradíte pár svých nepříjemných životních zkušeností.

H: Jsou události, o kterých se těžko mluví i po letech a i když, jak říkáš, jsme na sebe něco práskli, jsou věci, které stále zůstávají pod pokličkou. Já osobně jsem z textu musel vyškrtat řádky, které byly příliš osobní a stále příliš citlivé. Dřív byla tendence nám dávat nálepku vesměs pozitivní kapely, protože jsme o takových věcech nemluvili a málokdo zvenčí si uvědomoval, že i pro nás platí stejné pravidla, že každá mince má dvě strany a že jsme si taky museli projít svým...
J: Přesně tak, nejde mluvit pořád dokola o kladných věcech. “Když ti život servíruje zlého menu velké porce“, tak je potřeba se s tím vypořádat trochu jinak.
 

To neřeš

Takhle jsem vždycky měl v paměti styl DeFuckTo. To neřeš, je pro vás typické téma. Uklidni se, starej se sám o sebe a ne o druhý. Neřež blbosti a radši si užívej života. Na desce věnujete docela dost prostoru těm, kteří se o vás pořád starají. To mi přijde zvláštní, že si vás někdo bere do huby, protože vy se naopak verbálním válkám vyhýbáte a staráte se jen o sebe. Nejspíš jde tedy jen o to, že vám lidi závidí vaší popularity, která určitě není malá.

L8: Chtěli jsme udělat další klasiku jako „Tak je to“ a povedlo se! Jak říkáš, pokud se do nás dřív někdo navážel, bylo to hlavně proto, aby se tím sám zviditelnil. I to je součást rapu, ale náš styl to nikdy nebyl.
H: To není stěžejní myšlenka té skladby. Nejde o paranoidní pocit toho, že nás někdo neustále řeší a závidí nám, jak o tom ráda mluví většina MCs, ale naopak o to, že my neřešíme ostatní. Až si poslechneš album víckrát a důkladněji, tak možná přehodnotíš svoje slova, která se týkají originality desky.
J: Tenhle track je stylově pro staré fanoušky DFT. Je to pro mě takové „Tak je to 2“ - nic neřeš a užívej si. Je to jak říkáš - až na tu závist, to nevím, kde jsi to nabral.
 

Stačí tak málo

Užívej si života, každého dne, jako by byl tvůj poslední. Pohráváte si s myšlenkou, že člověk nikdy neví, co se stane druhý den, jestli tě náhodou nesrazí auto či, jestli si vedle tebe v autobuse nesedne černá vdova s tikajícím baťohem. Inspirací pro takový typ tracku musí být nějaká životní událost, kdy jste se sami ocitli na hranici života a smrti, nebo ne?

H: Tady ses taky trochu sekl. Užívat si každý den, jako by byl poslední, je ukázkové klišé, protože takhle žít zkrátka nejde. A o tom ten track ani není. Je o tom, že ty pravé hodnoty si uvědomíš, až když ti teče do bot a někdy už může být pozdě. Není to o oslavě každého dne, ale naopak o smíření se s koncem, vyrovnání svých účtů a o rozloučení. A jako všechno v našich textech, i v pozadí tohoto je konkrétní osobně prožitá zkušenost.
L8: Zkusil jsem si prostě představit, jak bych já prožil svůj „poslední den“. Chtěli jsme tak odkrýt i tu druhou stranu, protože i smrt je součást života. Nikdo tady nebude věčně.
J: Miluju tuhle pecku, chlapi už to za mě řekli.
 

Jeb to v káře

Klasika. Jak pustím muziku v autě, ulice jsou moje. Volume doprava. Lehká rebelie. Říkám lehká, protože si pořád uchováváte svoji uvědomělost, když zazní, „že ale nejezdím po městě stovkou, protože se nechci rozsekat o palubní desku“. Besip by měl z toho určitě radost. To mi přijde pro vás také typické, takové to „umím se odvázat, ale pořád nezapomínám na to, co se sluší a patří“. To teď nemyslím vůbec nějak špatně.

J: To nevím, jestli by měl BESIP radost z auta zadýmeného hulením a osolenýma beatama, ale jak myslíš.
L8: Pro mě to je hlavně hra s metaforama a s flow. Do toho Headdyho vyšperkovaná instrumentálka a věř mi, že se rozhýbou i kolemjdoucí… Pusť si to v káře a uvidíš jak „zajebeš“!
H: Jízda městem s kámošema, s beatem na plné koule není o rychlosti, ale naopak o té pohodě, když nikam nespěcháš. A není to ani o předvádění se a machrování. Hudba zní zkrátka vždycky nejlíp nahlas. Tahle „cruisin’“ tématika v Česku určitě chyběla.
 

Nezoufej feat. Tom Malár

Určitě vaše jemnější poloha, kterou ocení především ženské publikum. Kromě toho, že umíte rozjet party, tak jste i citliví partneři svých poloviček, které se na vás můžou vždy spolehnout a vždy se schovat pod vaším deštníkem, když na hlavu prší problémy. Vše navíc umocňuje zpívaný refrén.

H: V životě nemůžeš jen brát, musíš taky dávat. Slyšel jsem desítky tracků o tom, jak jsou pro chlapy důležité ženy. Tenhle je jiný, pravý opak. Nesobecký pohled na to, že se o ně nezajímáš jen v době, kdy potřebuješ vyklepat pytel, ale že jsi tady taky ty pro ně, když to ony potřebují.
L8: Vždycky jsem chtěl mít pecku se zpívaným refrénem a tady se mi to splnilo. Jsem fanda R´N´B i Toma Malára, takže 2 mouchy jednou ránou. A samozřejmě další „originální pojetí“ tracku, když si v textu pro „ženské publikum“ vystačím rýmy bez píčí, děvek a jejich mrdání.
 

Jako ty

I když jsem pro tebe třeba legenda, vzor či idol, pořád jsem normální člověk z masa a kostí, který má stejný potřeby, problémy a pocity, stejně jako ty. Navíc se tu řeší i existenční problém, že rap je fajn, ale je to pořád jen koníček. Už je to asi dávno, co jste pochopili, že se u nás rapem asi moc neuživíte, co? Cítím tam trochu povzdych, i když to samozřejmě nebyla ta hlavní myšlenka.

L8: V dnešní vypózované době je to reakce na to, že nikdo z nás není „něco víc“.
H: Na rozdíl od některých rádoby-profesionálů jsme tohle věděli od začátku. V podstatě naše scéna je plná rádoby a o tom je tahle věc. Nejsme rádoby-gangsteři, rádoby-pasáci, rádoby-intelektuálové, rádoby-celebrity, rádoby-milionáři. Jsme hrdí na to, co děláme a jak to děláme, ale zůstáváme na zemi a nepovyšujeme se.
J: Tohle je spíš pro ty mladší, kteří si myslí, že když vydáš pár desek, tak nemusíš už nikdy makat, že žiješ jenom z prodeje alb a z koncertů.
 

Silnější pes

Darwin škytá ve své hrobce a je opět rád, že dochází na jeho slova. Evoluce. Zvířecí říše. V životě platí stejné zákony jako v džungli. Přežije ten nejsilnější, kdo se nebojí použít lokty a kdo si jde tvrdě za svým. Pocítili jste někdy na vlastní kůži, že když šlo o něco pro vás fakt důležitého, tak jste byli ochotni udělat téměř cokoliv?

H: Je to track o vnitřní vůli a síle. O tom, že na jedno sousto, a tím může být cokoliv, co je pro tebe důležité, čeká vždycky 100 dalších, kteří by ti ho chtěli vzít a být na tvém místě. A ty musíš zabrat, abys to získal, a pak si to musíš umět taky uchránit. Nenabádám v textu k tomu, aby ses choval jako zmrd. Ale abys byl schopný se porvat, a nejen fyzicky, pokud ti o něco skutečně jde, protože s tebou nikdo slitování mít nebude. A tím se řídím i já.
 

Srdeční záležitost

Opět ta romantická část ve vás. Osudová láska. Věnujete svým láskám, inspiracím, svým jediným. Nebojíte se použít líbezná slova, která jsou někdy v rádoby tvrdém rapu zakázaná.

L8: Jak jsi správně napsal „romantická část v nás“, což je znovu náš originální nápad. Většina MC´s se do takové polohy textu buď vůbec nepustí, nebo z toho udělá jednoduše prasárnu, protože je mnohem lehčí emoce skrývat.
H: To, co jsi popsal teď, je totiž přesně to, co děláme. Mluvíme sice o běžný věcech ze života, ale způsobem, jakým to nedělá nikdo jiný. Láska patří k životu stejně jako třeba nenávist. A kdo si tohle neuvědomuje, je duševní žebrák.
J: V tomhle songu taky nejde o žádný rádoby tvrdý rap, podle mě to působí přirozeně a není to v žádném případě naivní.
 

Ve tvých stopách

Jazzy rapuje o zemřelém otci, kterého ztratil, už když byl malý kluk. Líbí se mi, jak jste dokázali navodit smutnou atmosféra pomocí melancholického piánka. Proč přišlo tohle téma až teď po tolika letech? Přeci jenom to není nic aktuálního, i když vím, že to musí pořád bolet. Bylo to tím, že Jazzy nepsal svoje věci a tohle za něj samozřejmě nemohl nikdo udělat?
J: Tenhle text jsem napsal už dřív a za tu dobu se na něm vystřídalo několik inster, jak od Headdyho tak od Fattea. Už jsem ho i několikrát nahrál, ale tahle hudba mi do toho textu sedla nejvíc a měl největší potřebu tu věc vydat.
 

Ve stínu pod lípou

Alkohol je metla lidstva, ale občas je potřeba se sebou zamést. „Pojďme si ožrat držku track“. Budeme chlastat, dokud chlast poteče. Klasická party hymna, barbecue, pohoda, při které se slušní kluci mění v ožralá prasata.

H: Nestavil bych nás do pozice nějakých slušňáků. To, že nemáme za každým slovem kurva, děvka, čubka, šulin vyhoněný, neznamená, že chodíme na Kofolu s bří Ebenovýma. Ale když se vrátím k hudbě, tohle není klasický párty track – kluby, drinky, tanyny, sexy těla, testosteron… Takových už byly stovky. Tohle je pózyprostá civilní chlastačka, jaká tady nikdy nebyla.
L8: A tož moc rád bych tě chtěl pozvat k nám na Moravu, když narazíme bečku. To sa ti bude lúbit, to tam u vás nemáte. NA ZDRAVÍ!!!
J: Tohle je ten pravý odvaz, jako Moraváci se nezapřeme a rádi si vypijeme.
 

Outro

Věc, která je typická hlavně pro televizi, filmy a seriály, kde na konci může divák shlédnout přežlepty, přeřeky a předem neplánované směšné situace. Většinou se jich lidi snaží hned zbavit, vy naopak si umíte udělat ze sebe legraci a dáváte nahlédnout do kuchyně Base studia.

H: Na to propojení s filmem poukazuješ správně, odtud pochází inspirace. Nevím ale o nikom, že by měl tohle na hudebním CD, a to ani ze zahraničí. A proto i v souvislosti s outrem musím kontrovat tvé recenzi - DFT originalitu rozhodně nepostrádá.


Minulé tracky po tracku:

Peneři strýčka Homeboye
Marpo
Emeres
IdeaFatte

 

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná