Velká soutěž s Public Enemy o lístky, DVD, čepice i Vecovo druhé CD

Od pražského koncertu Public Enemy s Bomb Squad v zádech nás dělí necelé tři týdny. Sedmnáct členů týmu už pozvolna balí kufry do Evropy, aby se po jednom klubovém koncertu a jednom vystoupení pod širým nebem opět podívali i do naší vlasti. Na Výstavišti se před nimi ku příležitosti křtu alba "Funkčný veterán" představí také Vec a nebude sám. Kromě nekorunovanému krále trefnosti by měli pódium okupovat také Zverina, DJ Roman Zámožný, Old School Cirkus DJs, James Cole, Hugo Toxxx a Moja Reč. * Hrajeme se o 5 tašek, z nichž každá obsahuje: vstupenku na koncert Public enemy, DVD "Style Wars", Vecovo CD "Funkčný Veterán" a poukázku na slevu so No2 ve Štěpánské. Jako bonus jsou pak přiloženy i dvě kšiltovky LRG. Soutěžní otázka zní: Kolik gramatických chyb obsahuje následující profil? Public Enemy od základu změnili pravidla hip hopu, stali se nejvlivnější a nejkontroverznější hiphopovou kapelou druhé poloviny 80. let a pro mnohé nejzásadnejší rapovou kapelou všech dob. Stavěli jak na pouličních beatech Run-D.M.C, tak na gangsta rytmech od Boogie Down Production. Jejich hardcore rap se stal naprostou novinkou nejen v hudbě, ale také politice a způsobil malou revoluci. Silný autoritativní baryton hlavního rapera Chuck D na posluchače chrlil slova o sociálních problémech, zejména těch týkajících se černé komunity, ale také revoluční taktiky a sociální aktivismus. Jejich hudba pak neoddiskutovatelně a zásadně poznamenala hudební produkci následující dekády. Hudebně byli Public Enemy tak revoluční, jak se to dařilo jejich produkčnímu týmu Bomb Squad, který pro ně vytvořil zvuk postavený na technikách skládání nesourodých zvuků, používání k nepoznání změněných samplů zostřených používáním sirén a jiných aspektů ulice, neúnavných beatů a deep funku. Byla to chaotická a osvěžující hudba, která se velmi snadno dostávala pod kůži, navíc vyzbrojená náléhavým hlasem Chuck D a obalená v absurdním rapu Flavor Flava. Ten se svými komickými brýlemi a monumentálním ciferníkem na krku stal mediálním trhákem kapely, ačkoliv se sám na tvorbě hudební složky prakticky nepodílel. Na rozdíl od ostatních kapel 80. a 90. let se Public Enemy nebáli kontroverzních témat a militantních postojů, což vyvrcholilo deskou "It takes a Nation of Millions to Hold Us Back", která z nich definitivně udělala celebrity. Public Enemy tak v 90. letech zaplnili hudební mezeru a pasovali se na nejvlivnější a nejradikálnější rapovou kapelu své doby. Dnes sedmačtyřicetiletý Chuck D založil Public Enemy v roce 1982. V té době studoval grafiku na Adelphi University na Long Islandu. Byl také DJem na studentkém rádiu WBAU, kde se seznámil s Hankem Shocklee a Billem Stepheny. Všichni tří měli společnou lásku k hip hopu a zájem o politiku, což z nich udělalo přátele. Shocklee dělal na hiphopových demech a Ridenhour do jednoho z dem rapoval, tím byl na světě jejich první track "Public Enemy No.1". Přibližně ve stejné době se račal Carlton objevovat také na Stepenyho radiu pod novým pseudonymem Chuck D. Když jejich první demo uslyšel zakladatel a spolumajitel labelu Def Jam, producent Rick Rubin, nabídnul Chuckovi, aby podepsali s jejich labelem smlouvu. Přez počáteční neochotu dal Chuckie D dohromady koncept opravdu revoluční kapely, takové, která bude stavět na extrémní hudební produkci a sociálně revolučních textech. Angažoval Shockleeho jako hlavního producenta a Stepheneyho jako publicistu, Chuck pak vytvořil crew s DJem Terminator X, ke kterému se připojil ještě Professor Driff (člen Nation of Islam). Také požádal svého starého přítele Williama Draytona, aby se k nim připojil jako další rapper. Drayton pak stvořil své alter-ego Flavor Flav, které fungovalo jako dvorní šašek - opak k mohutnému hlasu Chuckie D. Ačkoliv jejich první album "Yo! Bum Rush the Show" poněkud prošumělo a nenašlo v médiích patřičnou oporu, jejich druhý opus "It Takes A Nation of Millions to Hold Us Back" již prostě nešlo ignorovat. Public Enemy pojmenovali problémy černé komunity v US a pasovali se do pozice "Black CNN". Někteří členové kapely měli problémy s rychle získanou popularitou a ve svých extrémních názorech zašli příliž daleko. Professor Griff při koncertech napadal zejména Židy, což vyvrcholilo v rozhovoru, který poskytl The Washington Post. Chuckie D ho po této epizodě vyhodil. PE také začali úspěšnou dlouhodobou spolupráci s režisérem Spike Lee. Pro jeho kontroverzní film "Do the Richt Things" složili hit "Fight the Power". Na slonku roku 1989 připravovali PE své třetí řadové album "Welcome to the Terrordome". Ačkoliv je mnozí označují jako anti-semitské, hned první singl se vyšvyhnul hned po vydání do americké TOP 10. I další singly si nepočínaly hůře a všechny to dotáhly až na vrchol US R&B TOP 40. To už ale kapela pravovala na další desce, která vyšla v roce 1991 pod názvem "Apocalypse 91... The Enemy Strikes Back". Hned první singl, znovu vydaný "Brink the Noize" nahráli s trash metalovou kapelou Anthrax. Byl to první důkaz toho, že kapela chce oslovit také bílou většinu. Deska byla přijata velmi kladně i kritikou a kapela vyrazila na monumentální turné s irskými U2. Nevyvarovaly se však také potížím; problematické byly zejména neustálé problémy Flavor Flava se zákonem a později i drogami. To všechno vedlo až k tomu, že Chuck D nakonec v roce 1995 PE rozpustil. Nedlouho na to vydal vlasní sólovou desku, již na vlastním labelu a stal se jednou z nejdůležitějších a nejvlivnějších postav amerického hip hopu. Na podzim roku 1996 oznámil, že chystá vydat nové album Public Enemy. Ještě před jeho vypuštěním ale stihnul přijít se svou vlastní biografii, která se datovala do roku 1997. V témže roce Chuck D přestavěl složení Bomb Squad a začal práci hned na 3 nových albech najednou. Na jaře 1998 pak Public Enemy zažili obrovský comeback, který byl spojený se soundtrackem s filmu Spika Lee "He Got Game". Nebyl to klasický sountrack, jednalo se v pravém smyslu o řadovou desku, která sklidila nejlepší kritiky od vydání "Apocalypse '91: The Enemy Strikes Black". Navíc vynikající singl "He Got Game" ovládl hitparády po celém světě. Public Enemy byli zpět a silnější než kdykoliv před tím. Jedna ze sta nejlepších skupin hudební historie podle časopisu Rolling Stone ale jede dál i v posledních letech. Jejich poslední alba "Rebirth Of A Nation" (2006) a "How You Sell Soul To A Soulless People Who Sold Their Soul?" (2007) jsou toho jasným dokladem. * Správnou odpověď můžete společně s celým vaším jménem a předmětem Public Enemy posílat na mejl soutez@bbarak.cz až do 21. května.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná