Trochu jiný pohled na hip hop roku 2007

Následující text je z drtivé většiny překladem článku Geneho Jonese, který jej uveřejnil na svém blogu a já si ho poprvé všiml na webu AllHipHop.com. Zaujal mě zejména tím, že rok 2007 v rámci hiphopové komunity shrnul méně obvyklým způsobem. Jeho zaměření na události, které souvisejí s kořeny kultury a vyzdvižení osobností, jejichž význam si mnoho nebo možná většina posluchačů či vyznavačů hip hopu prakticky (nebo vůbec) neuvědomuje, je mi velmi sympatické. Lidé, jejichž prostřednictvím a přispěním se hip hop zrodil a je tím, čím je, totiž nejsou žádní osmdesátníci s Alzheimerovou chorobou, zavření kdesi v léčebně pro dlouhodobě nemocné. Jsou naopak většinou velmi aktivní a ze všech sil se snaží dál šířit základní myšlenku hip hopu. Snaží se, aby zůstaly zachovány významné artefakty a snaží se předat dál přesvědčení s nímž hip hop utvářeli. Původní článek je spíše heslovitý a takový jsem jej i zanechal. Většinu textu jsem pouze přeložil, občas doplnil pro lepší srozumitelnost a některé části jsem vymazal. Buď ty, které mi připadaly zbytečné, příliš subjektivní nebo jsem ani při nejlepší vůli nedokázal nalézt jejich srozumitelný český ekvivalent. Proto doporučuji přečíst si originální text, odkazy naleznete tradičně v samotném závěru tohoto příspěvku. Berte jej jako stručné připomenutí zajímavých událostí, nebylo v mých silách každou z nich více rozepisovat. Pokud vás ale některá zaujme, mohu potvrdit, že na Internetu snadno získáte o té či oné události více informací. 2007: Znovuzrození hip hopu (Gene Jones) V roce 2007, během umrtí, zatčení a skandálů, se v duchu původní kultury znovu zrodil hip hop. Průkopníci a přední hudebníci pokračovali v ovlivňování americké společnosti a utváření moderního světa. * Grandmaster Flash and the Furious Five se stali první hiphopovou skupinou, která byla uvedena do Rock and Roll Hall of Fame. Uvedl je Jay-Z a během slavnostního aktu vybídl Melle Mel hudební manažery k tomu, aby „učinili hip hop kulturou, kterou býval, místo kultury hrubosti, kterou je nyní“. Mezi dalšími uvedenými umělci toho roku jako byli například R.E.M. nebo Van Halen, byli těmi nejvlivnějšími novátory. Grandmaster Flash způsobil převrat deejayské kultury vynalezením cutu, položil základy turntablismu v jeho moderní podobě. Prozradil, že než se do síně slávy skutečně dostali byli několikrát nominováni. „No, když jsme byli poprvé nominováni, řekl jsem si ‚Jóóó!‘. Časem to bylo spíše ,Ne, dovnitř se nedostaneš‘. Když jsme teď byli znovu navrhnuti, bylo to ‚Hm‘. Tentokrát mi ale den před vyhlášením někdo z výboru zavolal, že jsme se tam dostali." Flash měl obavy, že si hip hopu neváží natolik, aby zde mohl být s ostatní americkou hudbou. „Vždy jsem si myslel, že je nemožné, aby když ostatní organizace hip hop přijmuli, tato to neučinila... Ale nyní tam už hip hop je a to je to, co se skutečně počítá.“ * 11. srpna 1973 je datem první párty, na které Kool Herc odhalil techniku, která vyvolala celosvětové hiphopové hnutí a adresa 1520 Sedgwick Avenue je dlouho považována za místo nejranějších momentů utváření hip hopu. V loňském roce byla oficiálně uznána za oprávněnou stát se chráněnou a zapsanou do Národního registru historických míst. V současné době místo ohrožuje přestavba a nájemníci upozorněni, že BSR Management, který v této době budovu udržuje, ji hodlá v únoru 2008 vykoupit. State Office of Parks Recreation and Historic Preservation v New Yorku druhého července úředně schválil, že místo je způsobilé stát se národní památkou. Ukazující na společenskou místnost v prvním patře budovy řekl Herc New York Timesům, „Odtud to vzešlo. To je ono. Kultura začala tady a oběhla celý svět. Ale toto je místo, odkud přišla. Odnikud jinud.!" * Hiphopoví průkopníci pokračují v informování o citlivých tématech Američanů. Reverend Run (Run DMC) není jenom legendární emcee, ale také dobrý spisovatel. V roce 2007 podepsal další smlouvu v hodnotě více než milión dolarů na knihu o rodinných záležitostech. (pozn. překladatele - Reverend Run aka Joseph Simmons je už autorem knih Words of Wisdom a It`s Like That: A Spiritual Memoir, a spoluautorem dětské duchovní knížky God, Can You Hear Me?) * Hiphopová kultura stále vytrvává a nadále zviditelňuje prvky svých dějin. Při přestavbě deseti patrové vápencové budovy v Soho v luxusní obytný dům v ní byly objeveny původní graffiti od Fab 5 Freddyho, Futura 2000 a Jean Michel Basquiata, které se datují někdy k roku 1979. Velká nástěnná malba je smíšenou čmáranicí provedenou sprejem, leskem, voskovkou či zvýrazňujícím fixem. Vypadá to také, že na stěnu byl nastříkán Quaaludes (původně lék - sedativum a hypnotikum, tj. uklidňující lék - posléze populární rekreační droga 60. a 70. let, . Celá stěna byla vyjmuta a je až do 15. února vystavena v Galerii 15 v rámci výstavy "The Wild Style Exhibit“. * Busy Bee a Urban Gold Music vydali Pioneers of Hip-Hop, Volume One", první část kompilace, která by měla představit výběr vystoupení a battlů z konce sedmdesátých a začátku let osmdesátých. První CD obsahuje historický Harlem World battle Busyho Bee s Kool Moe Dee, a dalších asi osm živých záznamů jeho vystoupení okolo roku 1980. Busy Bee s rapem začal v roce 1977 a získal si pověst jednoho z nejlepších battle raperů New Yorku. V roce 1986 také vyhrál MC World Supremacy Belt na festivalu New Music Seminar. * Busy Bee se do povědomí lidí dostal jako jeden z hlavních představitelů průkopnického hiphopového filmu Wild Style. Tvůrce tohoto filmu Charlie Ahearn loni vydal knihu Wild Style The Sampler, která je plná fotografií nejen z natáčení filmu. Také získal Trailblazer Award na filmovém festivalu Hip Hop Odyssey. Na hvězdami zaplněné události se sešli pionýři této kultury, oslavujíc 30 let vzniku Cash Crew, 25 let Cold Crush a dvacítku Public Enemy. Vzdali hold rapperovi Ice-T, který získal cenu pro nejlepší hiphopového herce. Vedle Charlieho Ahearna získali Trailblazer Award (trailblazer = průkopník) i Ralph McDaniels a Ernest Dickerson, jako legenda byl vyznamenán Grand Wizard Theodore. Mezi návštěvníky byli legendy jako Davey D, Fab 5 Freddy, Pebblee Poo, Roxanne Shante a mnoho dalších. * Hip hop se (opět) stal veřejným nepřítelem číslo jedna, protikladem americké laskavosti. V té chvíli byli „stařešinové“ hip hopu třeba více než kdy předtím. Paula Zahn oslovila svět na Fox News otázkou, zda je hip hop uměním nebo jedem. Poté, co si Don Imus pustil pusu na špacír a hodil to na hip hop, kritizoval (hiphopovou) hudbu (reverend) Al Sharpton. A zatímco Oprah pokračovala ve svých útocích, (komik) Paul Mooney vystoupil a za hip hop se postavil. ... Podle Jonese byl rok 2007 rokem, ve kterém hip hop jako kultura dospěl. Svoji zralost prokázal podle něj na mnoha frontách, včetně té komerční. 50 Cent investoval do začínající společnosti Vitamin Water a po jejím následném prodeji společnosti Coca Cola za 4 miliardy už jen sklízel ovoce úspěchu. Podrobnosti o nenadálém štěstí jsou útržkovité, ale jeho zisk se pohybuje okolo 100 miliónů dolarů. Jay-z pokračuje ve svých obchodních záměrech v Las Vegas a plánuje nový podnik – J Hotels. Diddy přijmul odpovědnost jako vedoucí značky Ciroc Vodka a rozšířil svoji nadvládu lifestyle odborníka na hip hop hvězdou na chodníku slávy. Queen Latifah, Ice Cube a Will Smith si dále razí cestu Hollywoodem, zatímco rappeři jako třeba Method Man vešli do nových rolí, které se vymykají jejich tradičnímu komediálnímu nebo „chlápek z ghetta“ zařazení. Ice-T se vrátil k seriálu "Právo a pořádek", kde se také objevil Ludacris. Jonesův článek má pak ještě dva kratší záverečné odstavce. Jak jsem napsal v úvodu, pokud vás zaujal, přečtěte si jej celý v originále. Já si dovolím zakončit jeho pohled mými slovy. Nejvíc mě na všech výše zminěných událostech těší fakt, že ať už se hiphopový proud ubírá kterýmkoliv směrem, pořád existují lidé, kteří bojují o to, aby tato "řeka" protékala vým přirozeně vyhloubeným korytem. Chtějí, aby si lidé uvědomili, odkud (tento v současnosti veletok) pramení a poznali čistou chuť jeho pramene. Je fajn, že hudební organizace i americké úřady dokáží docenit význam hip hopu při utváření kulturních dějin konce minulého století. Že si díky lidem, které bychom u nás pomalu považovali za důchodce, dokáží uvědomit, že hip hop, se kterým se denně setkávají na MTV, má mnohdy jen velmi málo společného s tím, čím hip hop v podání původní generace Kool Herca, Rock Steady Crew, Afrika Bambaaty, Grandmaster Flashe, Treacherous Three či Doug E. Freshe byl, je a doufejme, že i nadále bude. ODKAZY: Gene Jones blog AllHipHop.com Rock and Roll Hall of Fame oznámení o přijetí, Granmaster Flash and the Furious Five 1520 Sedgwick Avenue New York Daily News, New York Daily News 2, Save 1520 Graffiti v Soho OtherThings.com, Gureala.com, PureGraffiti.com Busy Bee Official Page, Pioneers of Hip-Hop CD

Redakce - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná