Pět světově unikátních interpretů českého a slovenského rapu

V českém rapovém podhoubí potkáme celou řadu zvláštních postaviček. Od synáčků z bohatých rodin, u nichž kvantita supluje kvalitu, přes ty, kteří se k rapu dostali jako k ucházející brigádě přes kamarády až po některé duševně choré existence, jež těží z přízemní potřeby člověka se vysmívat jedinci hloupějšímu, než je on sám. Tito "autoři" často nepostrádají nezbytnou míru extravagance, kterou ale následně zcela pohřbí tragickou prezentací. Sepsání odbornějšího článku, který by se zabýval důvody vzniku takovýchto nevkusných mutací, by na našem serveru možná vydalo na několik pokračování, pojďme se však raději místo toho zabývat těmi, jež zaujímají v československém rapu ojedinělou pozici a v to pozitivním slova smyslu. Jaké unikáty, které by stály za export do zahraničí, tedy Češi a Slováci mají?

Kato

Někdo sází na křiklavou image, jiný raději tiše spolupracuje s bulvárem. Kato na to jde způsobem jeho textům vlastním - poté, co  vybrousil přednes na debutovém "HDP" Prago Union, byly jeho schopnosti vystaveny hořké zkoušce v podobě ztráty chrupu v důsledku zdravotních problémů. Nekočkujme se neustále dokola, proč a jak Kato o zuby přišel. Šlápoty, které Adam Svatoš zanechává na vlastním jazyku, dokonale přispívají k "zevlácké" atmosféře, která čiší z jeho textů i v psané formě. Dá se říct, že "bezzubý" přednes se stal jakýmsi tradmarkem Prago Union a v případě Kata poznávacím znamením, o  čemž ostatně svědčí, že rapper bez zubů natočil v této formě již tři úspěšná alba. Je také sympatické, že kvalitní textař nepostrádá zdravou míru sebereflexe a u dotazů adresovaných k jeho zubům se nestydí pálit do vlastních řad.


Řezník

Mártyho frky, freeware počítačová adventura "Život není krásný", hudební tvorba velebící nejdekadentnější podoby života a mimořádně kvalitní obrazová produkce, již si žádají i představitelé horrorcoru ze zahraničí. Česká republika se opravdu stává velmocí tohoto subžánru v mezinárodním měřítku a to nejen díky široké základně fanoušků ale především díky jeho hlavnímu nestorovi Martinu Pohlovi. Stejně jako nás v zahraničí proslavila ohromná spotřeba piva, pervitin a největší podíl huličů na počet obyvatel, věnují zahraniční weby pozornost i značce ZNK - v Evropě, zámoří i Austrálii. Vždyť jen fakt, že tenhle člověk psal i diplomovou práci na téma: "Marketing v pohřebnictví", je jen malým svědectvím toho, že tomuto člověku je skutečně "blízké" to, čemu se věnuje. A není to jen mimořádná invence, se kterou do horrorcoru Řezník přichází, ale vůbec míra kontroverze, kterou často diskutovaná postava české hiphopové scény pozvedává minimálně v naší republice na novou úroveň.


Ego

Ego je hvězda. Ego je velká hvězda a to vše, aniž by spíchl jediný celistvý sólo projekt. Fakt, že tento člověk si vystačí se svojí participací v Kontrafaktu a několika originálními featuringy k tomu, aby dokázal vzbudit dostatečné ohlasy, z něj dělá unikát. Ten ještě násobí fakt, že si jedno léto přijde s hitem "Žijeme len raz", který div nezbourá taneční parkety včetně streamových přehrávačů. Řeklo by se, že to je skvěle připravená půda pro debutové sólo, přičemž diskuze ještě oživil singl "Zkus ma chápat". A nakonec zase nic! Tak jako tak, úsečná flow v "JBMNT", hulákání v "Lovecké" ve spolupráci se 4D, ale i poctivé nakopávačky typu "Odviati vetrom" činí z Ega univerzálního interpreta, který se i přes (zatím?) malé sólové ambice hravě vyrovná svému kolegovi Rytmusovi, který již stihl vybudovat početnou sólo diskografii. Kam se jeho směřování uchýlí jsme zvědaví, obzvlášť po posledním freestyle videu, které je pro změnu zcela mimo chápání mainstreamového proudu.


WWW

Když jsem před mnoha a mnoha lety slyšel jako malej bukanýr na dětském táboře svižnou odrhovačku "Skinhead" v podání WWW, netušil jsem ještě, s jakými sférami estetického uvažování mě uskupení We Want Words v budoucnu seznámí. Jedinečná interpretační složka plná sofistikovaných jinotajů, hudba popírající veškeré zaběhlé postupy klasického hip hopu a podmanivá korespondence s prostředím dalších českých umělců dělají z WWW raritní záležitost, kterou byste v zahraničí hledali dost těžko. Zajímavé je též pozorovat, jaký vývoj prodělalo žánrové zařazení kapely, které se nejhlasitěji projevilo v roce 2006 vydáním debutu "Neurobeat" pod BiggBoss. Následoval "Tanec sekyr" a zatím poslední album "Atomová včela", jehož součástí byla i limitovaná knižní edice většiny textů. WWW je z hlediska svého zařazení pro náročné posluchače, kteří se nebojí experimentování s alternativním hip hopem. Ocení jej však i ti, kteří se neradi zabývají hloubkou textu a rádi přisuzují jednotlivým řádkům smysl dle vlastní představy. WWW je zkrátka takový Mechanický pomeranč mezi českými rapovými kapelami.


Bene

Šušlavý Bene je zajímavou postavou slovenského tandemu Modré Hory, který tvoří spolu se svým neméně kreativním kolegou Lyrikem, i když mnoho posluchačů se k jeho tvorbě dostalo prostřednictvím projektu s Delikem "Záblesky geniality, úlomky šialenstva". Beneho texty jsou inspirací pro každého, kdo se zabývá existencí člověka v rámci společnosti. Kvůli jeho přednesu mají jeho rýmy možná slabší šanci skutečně zabodovat, jejich těžiště však není postaveno stejně jako v případě Kata na přednesovém aparátu ale na řemeslné práci se slovy a jejich skládání do atmosferických a myšlenkově komplexních obrazů. O autorově tvořivosti také svědčí celkem bohatá diskografie, kterou zdobí najen výše zmíněná spolupráce s Benem a Delikem ale i Stratasoulem, Karaoke Tundrou nebo Rolandem Kánikem. K hostovačkám se Bene dostane paradoxně málokdy. Částečně je to také proto, že autorova lyrika má opravdové, svébytné kouzlo, jemuž by zařazení jakéhokoli dalšího rappera možná spíš ublížilo.

NTK - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

YOURY
  • YOURY
  • 21.58 dne 17.11.2014

"několika originálními featuringy" .. HUE HUE HUE

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná