Pět rapových subžánrů, které možná neznáte

Na základní škole byl pro mě rap "oldskůl" a "ňůskůl". Na střední už jsem to dokázal rozvést na "komerční" a "undergroundový" a na vysoké škole jsem to rozdělení dokonce pochopil. Kulturních odnoží hip hopu je však celá řada a ne všechny lze škatulkovat podle jejich odbytu v hudebních shopech. Někdy stojí celá myšlenka na něčem úplně jiném. Někdy dokonce na tom, čemu jsme se měli v pubertě ve zvyku vysmívat. Napadlo by vás třeba, že křesťané nebo počítačoví nadšenci mají také svůj hip hop, jenž má mezi ostatními subžánry stejně právoplatné místo jako pro nás boom bap, trap nebo jiné? Naše redakce se pro vás rozhodla vybrat pětici rapových odnoží, s nimiž jste se nejspíš dosud nesetkali a na naší scéně nemají ani zpravidla žádného zástupce. Pokusili jsme se však pro každý subžánr jednoho českého kandidáta najít, přičemž jsme u některých jmen schválně trochu přestřelili.

Křesťanský hip hop

Termín "křesťanský hip hop" může znít na první poslech nudně. Na druhou stranu tu máme obrovskou řadu známých umělců, kteří se v textech zabývají pro změnu svým náboženstvím. Například Raekwon, Ghostface, Vinnie Paz a další vyznávají muslimskou víru. Duchovní tématiku si ve svých textech zvolil například také Killah Priest. Křesťanský rap je však zajímavý právě svým paradoxním zakořeněním uprostřed tak odlišné kultury. Označení "křesťanský hip hop" ještě neznamená propagaci náboženství v textech. Spíš se potkáte s týpky, kterým hustle moc neříká a ke své tvorbě přistupují v korespondenci se svojí vírou. Vyrostl v Americe uprostřed osmdesátých let, kde přežíval v malých komunitách bez jakékoli pozornosti hudebního průmyslu a médií. V roce 1982 vyšla první nahrávka "Jesus Christ (The Gospel Beat)", kterou vydal newyorský McSwift. O tři roky později již následovalo první album s křesťanským hip hopem "Bible Break" od Stephena Wileyho. Titulní nahrávka se stala prvním hitem tohoto subžánru v křesťanských rádiích. Od té doby se na tvorbu osvíceného rapu soustředilo stále více umělců, přičemž za prvního křesťanského hh interpreta, jenž uspěl i na mainstreamovém poli, je považován tobyMac. Příklad za Čechy? Rest a DJ Fatte - "Pane Bože", pokud jim odpustíte, že jsou to jen ateisti, kteří dávaj props.
 
tobyMac
 

Nerdcore hip hop

Když v roce 2000 použil poprvé MC Frontalot, jehož styl se vyznačoval košilí a výraznými brýlemi, termín "nerdcore hip hop", dal tím vzniknout nové odnoži undergroundového rapu, jež byla zasvěcena všem vyznavačům "nerdovství". Když se řekne nerd, představí si většina z nás obrýleného fanouška počítačových her s minimálním vztahem k pohybu. Výraz "nerd" však (zjednodušeně řečeno) pokrývá všechny lidi, kteří kvůli své práci nebo zájmům nemají témata, která by sdíleli s ostatními nebo je jejich způsob zábavy nesrozumitelný pro okolí. Rapuje se tedy především o tématech, kterým rozumí zpravidla jen zasvěcení - ať jsou to počítačové hry, Star Wars, zápletky nebo postavy z různých sitcomů či politika. Zástupci žánru hovoří o výhodách i nevýhodách nerdovského života, k nimž patří odkopnutí nerdů mainstreamovou kulturou či mnohdy problematický vztah k opačnému pohlaví. Nezastupitelnou roli má ovšem prvek humoru a nadsázky. Zajímavostí je, že se mezi tyto umělce řadí i maskovaní hrdinové aka MF Doom a další. Větší renesanci zažil nerdcore hip hop s příchodem subkultury hipster, jíž se podařilo protlačit do mainstreamové módy některé prvky nerdovské subkultury. A příklad za Čechy? Tafrobův "Gamer" nebo Don Koulion, jenž svou nerdovskou minulost (a současnost) sem tam vystihne v bombách  jako "Jsem hráč" bejby...
 
MC Frontalot
 

Country rap

Zatímco u nás je country rap pro rappery velkou neznámou, v zámoří k němu má publikum (tj. i umělci) jiný vztah a ukazuje to i fakt, že si čas od času některý z nich střihne sloku v nějakém tom country cajdáku. V tomto případě však nebudeme hovořit o Yelawolfově poslední desce ani si neposlechneme kytarovou nakládačku od Everlasta. Country rap nebo také hick-hop proslavil jako první rapper Bubba Sparxxx, jenž přišel v roce 2001 s nezávislou nahrávkou "Dark Days, Bright Nights". Ta obdržela zlaté ocenění a o rok později s dočkala vydání pod Interscope Records. Ještě zajímavější je zde však role producenta Fat Shana, jenž se do velké míry podílel na úspěchu Sparxxxova debutu a v roce 2005 založil s country rapperem Coltem Fordem alternativní hiphopový label Average Joes Entertainment. To je moment, kdy můžeme hovořit o vzniku subžánru country rap a jeho vlivu na střední proud, jenž dokládá více než jeden a půl milionu prodaných kopií Fordových desek. Mezi další úspěšné autory žánru se v dalších letech zařadili také Moonshine Bandits, Jawga Boyz, Twang & Round a další. Nechme na chvíli poměřování penisů aka "Praha vs. všichni" a zahoďme posměšnou myšlenku, že za country rap lze označit všechno, co nebylo nahráno v Praze. Country rap se v Česku popularitě netěší a neblíží se mu ani písničkářský podtón skladby "Já tam byl" od Jarka Nohavici z kompilace 20ers.
 
Colt Ford
 

Hip House

V osmdesátých letech se jednalo o kombinaci, jež vzhledem k tehdy nemalému zastoupení hiphopového a housového pubika musela vzniknout. Stalo se tak v Chicagu a rytmické spojení houseu a hip hopu rychle proniklo do zbytku Spojených států a Anglie, kde se nakonec dočkalo největší odezvy ze strany posluchačů. Subžánr zde nejvíc proslavilo duo Beatmasters společně s female MCs z Cookie Crew. Mezi dalšími umělci pak byli Deskee, Tyree nebo Mr. Lee. V průběhu devadesátých let byl hip house oblíbený na britské acid house scéně a v nočních podnicích. Větší popularity se však žánr dočkal až v polovině minulého desetiletí s některými písněmi interpretů jako Pitbull, LMFAO, Flo Rida, The Streets a dalšími. Českem se výraznější hip houseová vlna neprohnala, mezi vhodné příklady lze však zařadit například "Afterparty" od Orikoule či jiné skladby v tempu kolem 120 bpm.
 
 

Psychedelický rap

Psychedelický rap v mnohém navazuje na psychedelický rock, jenž vznikl v 70. letech a měl evokovat stavy halucinogenních látek jako LSD. Hudebně se tento subžánr vyznačuje složitými melodickými motivy (či samply písní psychedelického rocku), jež se často překrývají a i přes klasické tempo kolem 90 bpm využívají mnohem pomalejšího rozvržení tónů. Textově se pak jedná o nejrůznější spirituální příběhy, jež mají podporovat umělecký dojem. Zatímco psychedelický rock měl však komplikované (až básnické) texty, rapová lyrika je mnohem jednodušší. Jejím hlavním poznávacím znakem je oproti jiným rapovým textům oduševnělost, nekonfliktnost a velice osobní přístup autora. Výrazná je též práce s emocemi, jak v hudbě tak textu. Nejlepším příkladem za všechny je jižanská skupina Cunninlynguists, jejíž producent Kno tento subžánr díky inovativnímu samplování psycheledického rocku protlačil ven. Tuzemský příklad je prakticky nemožné najít, co ale oprášit Jelíkovo zapomenuté LP "XIII", jež natočil pod jménem Pablo Diablo?
 
 
 
 
Zdroje: hhhdb.com, allhiphop.com, frontalot.com, nerdcoreforlife.com, nerdcorerisingmovie.com, WashingtonPost.com, allmusic.com, pitchfork.com, wikipedia.org (anglická mutace)

NTK - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná