Dokáže stará škola porazit mainstream i v roce 2015?

Věčná rivalita konzervativních interpretů s progresivně založenými tvůrci má další zajímavý bod ve své nekonečné historii. Může klasický hip hop vůbec ještě překřičet mainstreamový kolos, jehož se stal v uplynulé dekádě nemalou součástí? Samozřejmě že ano. Redaktor deníku New York Times Alex French ve svém článku odkrývá jeden z nejpozoruhodnějších momentů, kdy do ekonomických čísel amerických rádií promluvila rapová stará škola.

 
Když se v roce 2014 rozhodla hudební stanice WRWM amerického státu Indiana opustit své dosavadní žánrové zařazení, zaměřené na posluchače mainstreamové hudby (pop, soft rock aj.) ve věku 25 - 40 let, a přešla na klasické hiphopové nahrávky, málokdo očekával, že se stanice posune z pozice patnáctého nejposlouchanějšího rádia ve státě hned na první místo. A to během pouhého měsíce. O míře úspěchů svědčí i fakt, že v lednu 2015 byl název rádia dokonce překřtěn na přiléhavější "93.9 The Beat".
 
"Žádné z padesáti největších rádií v této zemi nezaznamenalo hned měsíc po změně formátu vysílání tak obrovský skok. Za poslední desetiletí se žádnému rádiu nepodařilo to, co dokázali ve WRWM," řekl pro deník New York Times publicista a zpravodaj z oblasti rádiového vysílání Tom Taylor. Podobný, i když ne srovnatelný úspěch zaznamenaly i další stanice. Autor článku nicméně poukazuje na to, že v ne každém městě byl efekt stejný a trhy napříc zemí jsou rozdílné.
 
 
DJ Zakk; radio The Beat 93.9, Indianapolis
 
Redaktor deníku New York Times přirovnává převážné zastoupení staré školy v hudebních preferencích k tzv. Doo-wop žánru (českému publiku dnes známý spíše pod souhrnným názvem "oldies"), který byl v zámořských rádiích populární na začátku sedmdesátých let. Část posluchačů kolem 25 - 40 let, na kterou se rádia nejčastěji zaměřovala, protože představovala většinovou část potenciálních odběratelů vysílání, totiž málokdy poslouchala aktuálně populární nahrávky, ale raději se vracela k písním o deset až dvacet let starším.
 
Příznačná je zde citace autora, která lemuje i titulek původního článku: "How Hip Hop Is Becoming the Oldies". French pak poukazuje na opakující se vývoj žánru: "Klasický hip hop začíná podléhat stejnému trendu, který provázel na začátku sedmdesátých let první oldies rádia ve státu Arizona, která hrála převážně nahrávky z konce čtyřicátých až padesátých let," napsal autor v článku, jež si můžete přečíst v původním znění zde
 
 
Protože zámořské rapové podhoubí se logicky značně liší od toho českého, pojďme se zamyslet, jak by to mohlo vypadat jednou u nás. Myslíte, že další odrostlé generace u nás budou propagovat hiphopovou tvorbu? Bude se tak dít dostatečně nahlas? Nebo už se tak podprahově děje? Vzhledem k viditelným kulturním rozdílům a vlivům na estetické cítění sice není pravděpodobné, že u nás jednou bude stanice Frekvence 1 pouštět fláky z Lyrik Derby či East Side Unia. Konec konců typický český posluchač se narodil spíše s elektrickou kytarou u pasu než s MPCčkem na stole.
 
Na druhou stranu některé rapové skladby již pronikají do mediálního vysílání, byť právě v té podprahové formě. Například redakce pořadu Střepiny televize Nova nasadila v minulosti jako doprovodnou znělku reportáže o Václavském náměstí wichovku "1000 MCs" a na letní programovou nabídku láká letos ČT2 televizním spotem, ve kterém zazní "Máme vás RMX" od IdeaFatte. Co myslíte, jak naloží generace 25 - 40 let s hip hopem v následujících letech u nás?
 
Zdroje: nytimes.com, hiphopdx.com, youtube.com

NTK - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná