Český street dance? Daří se mu.

Ačkoli se v této oblasti sám aktivně pohybuji, nikdy by mě samotného nenapadlo psát o českém hip hop dance v tom ohledu, v jakém se právě chystám. Nicméně, protože se redakci ozval někdo patřičně hrdý na svého blízkého, jemuž se nedávno v rámci street dance poměrně zadařilo, uznal jsem po chvíli, že se přeci jen jedná o možnost, jak zviditelnit tuto nenápadnou součást hip hopu. Co si budeme říkat, jsou chvíle, kdy se do „profláknutého“ break dance hrne skoro každý kluk a okamžiky, kdy ze sebe děvčata strhávají spodní prádlo, jen aby se zalíbili těm krasavcům, co umí tak úžasné (akrobatické) triky. Jenže hiphopové tancování není jen b-boying. Je spousta dalších tanečních stylů, která se na hip hop přímo váží, ale stojí jaksi v pozadí. Přitom je v naší republice spousta skupin, které se street dance věnují a mají s ním v rámci Evropy nemalé úspěchy. Pravdou je, že nejsme zase až tak dobří, jak by se z mnoha světových a evropských titulů, které čeští tanečníci vlastní, mohlo zdát, ale pro ty, kteří se v této oblasti neorientují to nechci příliš komplikovat. Zjednodušeně řečeno – dlouho jsme si u nás mysleli, kdovíjak ukrutný hip hop to tančíme, byť realita byla poněkud méně růžová. Naštěstí se situace u nás poměrně rychle mění k lepšímu, skupiny, které hip hop berou vážně začínají být hodně stylové a skutečně se orientovat v tom, co je to hip hop dance. A takové to „rádoby hiphopové“ tancování přenechali skupinám, které se věnují převážně disku a dál si honí ego na titulech, které naprosto nic neznamenají a bojí se připustit, že vůbec nemají ponětí o tom, co hiphopová kultura a tím i tanec tohoto druhu obnáší. Ještě dříve, než se pustím do vychvalování českých úspěchů, pokusím se vás ještě trochu uvést do obrazu. Existuje mezinárodní taneční organizace - IDO -, a ve spoustě evropských zemí pak národní taneční organizace jí více či méně podřízené. Ta naše se nazývá ČMTO. Jsou to organizace, které se sice snaží pořádat spoustu soutěží včetně těch hiphopových, ale jejich základní a obrovskou vadou je, že nemají porotce, kteří by byli patřičně kvalifikovaní pro hodnocení street dance. Jsou to lidé, kteří se vyznají v baletu, v disco dance, v jazzu apod., ale hip hop – Co to je? Je to, jako by mistrovskou soutěž v judu hodnotil člověk, který má porotcovskou licenci na krasobruslení. Další vadou na kráse je, že tzv. mistrovství světa pod IDO pořádané se konají vždy v Evropě (Německo) a sjede se tam zase jen Evropa a protože mohou startovat jen tanečníci pod IDO (nebo jejími národními pobočkami), nelze brát tituly zde udělené příliš vážně, protože každý s trochou rozumu a soudnosti moc dobře ví, že třeba takoví Japonci, Američané nebo Francouzi, týpci z ulice, by to tam takříkajíc rozsekali i kdyby tančili s třemi promile v krvi. Ale abych jen nepomlouval a nekritizoval, každý úspěch potěší. I když titul mistra světa pod IDO vždy zůstane jen titulem pod IDO, je to úspěch, který potěší. A je potřeba si přiznat, že české a slovenské skupiny, které se těchto šampionátů pravidelně účastní se vždy umísťují vysoko a jejich kvalita je zřejmá. Kolem roku 2000 to byla naše a Slovenská republika, kdo udával tón, formace, ze kterých ostatí tanečníci padali na zadek. Nehledě na to, že mnohokrát byli díky nekompetentnosti poroty odsouzeny na mnohem horší umístění, než si zaslouží. Letošní MS pod IDO proběhlo 28.9. až 2.10., opět v německých Brémách. Tentokrát ovšem s výrazně slabší českou účastí. Já osobně to beru jako pozitivní fakt, protože řada našich skupin prostě tyto nepříliš kvalitní akce sabotuje s tím, že doma si zatančí mnohem kvalitněji. Na druhou stranu rozhodně nelze odsuzovat skupiny nebo jednotlivce, kteří na IDO (ČMTO) akce jedou, protože je to příležitost, jak si zase zatančit, příjemně strávit čas v tanečním prostředí, seznámit se s jinými tanečníky atd. A pokud se v minulosti dařilo, tak proč nejet? Kompletní seznam umístění z této akce najdete zde. Nicméně můžeme vypíchnout úspěch pražské skupiny Echo (Echo B.D.S. family), která se dokázala ve velkých formacích prosadit na druhé místo a také vyhrát kategorii „hip hop produkce“. Vynikající je druhé místo Michaely Pospíšilové (Beat Up Brno), která je jedinou ženou, která v minulých ročnících získala titul mistryně světa hned dvakrát. Do finále se probojovala i její dávná sokyně Sabina Škodová (Dynamic Studio 6), taktéž držitelka mistrovského titulu, tentokrát na ni „zbylo“ čtvrté místo. Což mě mrzí, protože kdo viděl obě tyto ženy tančit ví, že to je peklo. Brněnská skupina Dynamic Studio 6 dokázala vyhrát hip hop formace dětské věkové kategorie. Těch úspěchů bylo samozřejmě více, strašně rád bych se zmínil i o těch minulých, ale to by bylo skutečně na dlouho. Je ale opravdu škoda, že málokdo má o českých tanečnících a jejich kvalitě potuchy, přitom v televizi se každou chvíli přenáší 150. liga odkudsi z Mokré Lhoty, přitom tito lidé nikdy nebudou reprezentovat naši zemi tak úspěšně jako výše zmíněné a další skupiny.

Redakce - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná