5 mýtů a pravd o samplování v rapovém žánru

Na samplování nestojí jen hiphopová hudba, ale prakticky každý žánr, jehož umělci dokážou pracovat se starými nahrávkami. Například populární elektro swing a další styly. Můžeme to nazývat, jak chceme. Jako hledání zlatých valounů uprostřed nekonečné záplavy melodií. Nebo jako hledání diamantů v nekonečné hudební štole. Nebo jako krádež. Střih někdy i o dvě generace starších písní a jejich rekonstrukce pro potřeby 21. století je totiž vzhledem k existenci autorského zákona logicky opředen řadou mýtů, které se přenáší obvykle mezi začínajícími tvůrci. Amir Said, autor titulu "The Art Of Sampling", vypíchl pro magazín hiphopdx.com pět největších omylů, které mezi stříhajícími umělci nejčastěji kolují. Pro potřeby tuzemských autorů jsme původní článek upravili dle českých reálií.

Mýtus č. 1: Samplování je totéž co pirátská kopie

Pravda: Samplování a kopírování jsou dva rozdílné pojmy

Samplování je zavedená a kritiky přijímaná forma umění od osmdesátých let. Fakticky se jedná o pirátskou kopii až v momentě, kdy jí vydáte, aniž byste měli zakoupena autorská práva na originální nahrávku. Za krádež označují tento způsob tvorby zpravidla lidé, kteří neznají technickou stránku samplování a nemají povědomí o některých specifických výhodách, které práce s nahrávkami umožňuje. Někdy zkrátka chcete, aby se zvuk té trumpety najednou zasekl, přičemž sebelepší muzikant by ve studiu nebyl schopný takový zvuk zahrát nebo ho dokonce hrát opakovaně. Typickým příkladem těchto nahrávek jsou strohé, nasekané premierovky nebo jiná produkce z poloviny 90. let. Samplování je způsob tvorby. Kopírování se týká distribuce.
 
 
 

Mýtus č. 2: Nemůžete být stíháni za samply na nahrávkách, které poskytujete zdarma

Pravda: Slovo "zdarma" není ochrana

Pokud by měla samplovaná hudba skutečně těžit jen z legálních cest tvorby, jako například střih skladeb poté, co na ně přestane platit autorský zákon, žánr zubatých nahrávek by možná nevznikl dodnes. Autorské právo u nás totiž může zaniknout pouze jeho vypršením, což je u autora díla (toho, který jej napsal) 70 let a u výkonného autora (toho, který jej nazpíval) 50 let stejně jako v případě producenta díla. Teprve po vypršení těchto práv se stává z nahrávky volné dílo. Červená karta vás může potkat i, pokud na svém mixtapu uvedete názvy použitých originálních skladeb. Zdarma stažitelnou hudbu, kterou můžete beztrestně kopírovat, upravovat nebo třeba použít jako podkresovou hudbu pro vaše video, najdete zpravidla na speciálních serverech k tomu určených jako jamendo.com. Nemusíme vám ale říkat, že tyhle adresy nemají zrovna pochopení pro věc a servírují spíše nahrávky druhé kategorie. Podobnou bankou zdarma šiřitelné hudby disponuje také YouTube a další platformy, které zpravidla s hudbou pracují.
 

Amir Said je autorem knihy "The Art of Sampling", jež je zatím dosud největším uceleným výzkumem hiphopové hudební tradice ve střetu s autorským zákonem. Kniha vychází v anglickém znění

 

Mýtus č. 3: Samplování je snadné a může ho dělat každý

Pravda: Jedná se o komplexní formu umění

Samplování je výzvou, pokud se dělá správně. Je dobré rozeznávat sampling (vzorkování) od tzv. loopingu (smyčkování). Zatímco první většinou pracuje se nastříhanými vzorky o délce třeba jen jednoho taktu či méně, looping vezme delší melodický úsek a vloží jej do připravené smyčky bicích. Samplování je tedy větší uměleckou výzvou, protože pracujete sice stále s již připravenými tóny, avšak melodická linka, aranžmá a další schémata vycházejí z vaší kreativity. Ono vybrakovat nahrávku, ze které je ještě slyšet ruka kytaristy Led Zeppelin, je něco jiného, než mu ustřihnout všechny tóny pod rukama a poskládat z nich něco vlastního. Přesto jsou obě disciplíny částečně rovnocenné, protože ani vyloopovaný instrumentál nezní dobře, pokud neovládáte vhodné zvukové sladění bicích s melodií. Sampling je zvuková alchymie, vzniknuvší z toho, co se vám podaří z vašeho zdroje vymáčknout. A pakliže má ve vašem projektu jeden sampl kvalitu 192 kbps, další 320 kbps a jiný zase 256 kbps, nejedná se o snadný úkol ani pro zkušeného zvukaře. 
 
 

Mýtus č. 4: Je legální vysamplovat první čtyři vteřiny z jakékoli písně

Pravda: Neexistuje žádné povolené minimum

Oblíbeným mýtem jsou tvrzení podobná těm, že lze vystřihnout např. první 4 vteřiny z každé nahrávky. Pravda je, že i kdyby to tak bylo, neuváděl by je zákon ve vteřinách jako spíš v taktech. Důvodem vzniku tohoto mýtu je především minimalismus některých producentů, kteří si vystačí při tvorbě instrumentálu třeba jen se třemi krátkými samply (ano, i to je dost k vytvoření chytlavé melodie). Nejedná se však o elegantní obcházení zákona, ale prostě jen o vkus tvůrce díla nebo žánrový prvek. Jednou z možných alternativ je přehrání tónů samplu pomocí jiných nástrojů. 
 
 

Mýtus č. 5: Samplují se pouze studiové nahrávky

Pravda: Fantazii se meze nekladou - jakýkoli nahraný zvuk může být váš

Vzorkovat neznamená jen vybrat si studiovou nahrávku a vystříhat si z ní zvuky, které potřebujete. Pro svou skladbu můžete použít prakticky cokoli - záznamy z koncertu, rádia, lidský hlas, nejrůznější ruchy, zvuky nebo třeba jen praskot gramofonové desky před začátkem nějakého oldies tracku, pokud by vám zněl sampl v kvalitě 320 kbps až moc čistě. Kreativitě se meze nekladou. Například chlápci z Run The Jewels přišli nedávno s originálním projektem "Meow The Jewels", na nějž nahnali tucet producentů, aby zremixovali jejich poslední desku pouze za použití samplů kočičího mňoukání. Světe div se, výsledek je poslouchatelnější, než se může na první dojem zdát. Neexistuje žádný kodex, který by vám nařizoval, co smíte a nesmíte stříhat za zvuky. Například Marco Polo kdysi v rozhovoru prohlásil: "Je mi jedno, jestli někdo sampluje z MP3 nebo z vinylů. Youtube je velký." Mr. Green zase běhá po ulicích s diktafonem, na který si nahrává nejrůznější zvuky z ulice, které pak zapojuje do svých beatů. Proto se ani vy nebojte při hledání nových nápadů zapojit svou fantazii a naučte se pracovat s tím, co máte. A pokud jednoho dne zjistíte, že máte doma knihovničku vlastnoručně vystříhaných zvuků bicích, jako třeba Damu The Fudgemunk, dosáhli jste opravdového master levelu.
 
Zdroje: hiphopdx.com

NTK - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná