15 desek Marshalla Matherse od propadáku po diamant

Marshall Mathers se dnes může díky své vyčerpávající diskografii počítat mezi ty, od kterých si máte vždycky co poslechnout. Když se po vydání kompilace Shady XV ptal jeden z fanoušků, kdy se dočkáme Eminemova nového alba, odpověděl interpret, že jeho tvorba takhle nefunguje a musí mít jako rapper o čem psát. Netuší proto, jaké a zda vůbec nové album bude. Navíc druhé pokračování alba "The Marshall Mathers LP" z roku 2013 jako by symbolicky uzavíralo poslání jeho textů a cokoli dalšího po ní by působilo jako nastavovaná kaše. Uvidíme. Redaktoři magazínu complex.com mezitím vzali patnáctku nejlepších releasů z autorova rejstříku a seřadili je podle jejich uměleckých a prodejních výsledků. Došlo jak na sólovky, tak nejrůznější kompilace, EP a soundtracky, jejichž realizace by nefungovala bez jména Marshalla Matherse.

15. Infinite (1996)

 
Label: Web Entertainment
Producenti: Mr. Porter and Peter Schom
Hosté: Proof, DJ Head, Thyme, Eye-Kyu, Mr. Porter, Three
Prodej: 1000 kusů
 
Eminem na svém startu předvádí první slovní hříčky, čtyřiadvacetiletý interpret však teprve dospíval ke svému osobitému stylu. Eminem se odklonil od svých předchozích newyorských vzorů a oproti svým předchozím začátkům zvolil na svém debutu nápadně kousavé frázování. Na zpěv v této fázi pochopitelně zapomeňte. Skutečným problémem desky "Infinite" bylo undergroundové pojetí zvuku, které ještě tolik netíhlo k tomu, co vyhledával tehdejší mainstream. Hudební pojetí desky tíhlo spíše k pospolitosti tvůrců zlaté éry. Již na tomto releasu se objevil Eminemův největší přítel a člen D12 Proof. Pro mnoho fanoušků zůstává dodnes fascinující, že jeden z nejlépe placených MCs následující dekády prodal pouze tisíc kusů svého svého debutu. Jeho neúspěch byl však klíčový pro stvoření postavy Slim Shadyho o rok později, kdy vydal autor i stejnojmenné EP.
 

14. Eminem Presents: The Re-Up (2006)

 
Label: Interscope/Shady
Producenti: Eminem (výkonný producent), Akon, The Alchemist, Dr. Dre, Disco D, Dawaun Parker, Focus..., Luis Resto, Witt & Pep, Rikinatti
Hosté: Obie Trice, D12, 50 Cent, Stat Quo, Cashis, Bobby Creakwater
Prodej: Platinové
 
Fakt, že toto album po svém vydání prodalo miliony kopií, aby po něm o pár let později neštěkl ani pes, měl jednoduchý důvod - velké množství kvalitnějších releasů jak v rámci hiphopové scény tak v diskografii zúčastněných. Drtivé množství kolaborací, spojených do jednoho celku s minimální provázaností. Na druhou stranu to byla pro Eminema jedna z mála příležitostí dostat na jedno album více interpretů včetně zástupců jeho stáje Shady Records. Výkony hostů nebyly zas tak oslnivé, jak by se při příležitosti objevit se na Emově kompilaci slušelo, někteří nováčci jako Cashis však využili své první šance. 
 

13. D12, D12 World (2004)

 
Label: Interscope/Shady
Producenti: Eminem (výkonný producent), Dr. Dre, Kanye West, Mr. Porter, Mike Elizondo, Hi-Tek, Red Spyda, Trackboyz, Witt and Pep, Luis Resto
Hosté: Obie Trice, B-Real, Young Zee
Prodej: 2x Platinové
 
Možná nejznámější hit kapely s Mathersovou účastí "My Band" není nejlepší skladbou na desce, přesto vypovídá mnoho o jejím obsahu. V "My Band" Eminem včetně členů kapely vtipnými výpady odráží domněnky, že D12 jsou jeho kapela. Eminemova sláva byla v té době na svém pomyslném vrcholu a jeho výkony na nahrávkách i na koncertech zcela zastiňovaly vklad ostatních MCs. I proto se na "D12 World" objevily jeho sloky v menším počtu skladeb než na debutovém "Devil's Night". D12 byli pro posluchače firma "Eminem a ti druzí", což ostatní členové kapely snášeli tak špatně, že turné k desce se tehdy nakonec rozhodli odehrát bez Eminema. K výsledným kvalitám releasu však nepřispělo žádné z těchto rozhodnutí.
 

12. Bad Meets Evil, Hell: The Sequel (2011)

 
Label: Interscope/Shady
Producenti: Eminem (výkonný producent), Mr. Porter (výkonný producent), Bangladesh, Havoc, Magnedo7, Supa Dups, Jason "JG" Gilbert, Sid Roams, Sonti "branNu" Brown, The Smeezingtons, Battle Roy, DJ Khalil, Tony "56" Jackson
Hosté: Bruno Mars, Slaughterhouse
Prodej: Zlaté
 
Eminem a Royce Da 5' 9'' se stvořili duo Bad Meets Evil již na konci devadesátých let, na jejich společné LP však fanoušci čekali dalších dvanáct let. Zatímco jejich počáteční nahrávky jako "Scary Movies" či "Renegade" spěli časem do síně klasik, v životech autorů se během té doby stihla odehrát spousta osobních dramat. Možná i kvůli tomuto odloučení se autoři při tvorbě LP vrátili tam, kde zlo ďábla původně potkalo - do Detroitu. Tvůrčí chemie však nakonec nespěla k účinnému návratu detroitských mizerů, a tak výpovědní hodnota řady skladeb s výjimkou písně "Lighters" byla prakticky nulová. Nepomohla ani slovní exibice v tracku "Fastlane". Royce navíc zůstal v podobném stínu, jako členové D12 a i na skladbě s Brunem Marsem byl pro posluchače "tím špatným rapperem vedle Eminema".
 

11. Recovery (2010)

 
Label: Aftermath/Interscope/Shady/Web
Producenti: Dr. Dre (výkonný producent), Eminem, Emile, Boi-1da, Just Blaze, Alex Da Kid, DJ Khalil, Havoc, Jim Jonsin, Mr. Porter, Supa Dups, Script Sheperds
Hosté: Rihanna, Lil Wayne, P!nk, Kobe, Slaughterhouse (iTunes deluxe edice)
Prodej: 4x Platinové
 
Album "Recovery" bylo pro nejednoho fanouška velkým překvapením a to zejména po hudební stránce. Ještě rok před vydáním poslal Mathers depresivní desku "Relapse", krátce na to ohlásil druhý díl, aby si to nakonec rozmyslel a přišel se svou nejpopovější nahrávkou "Recovery", z níž pochází hity jako "Not Afraid" a "Love the Way You Lie". Zahraniční kritika tehdy na autorovu zvukově přelomovou desku reagovala rozporuplně. Někteří nazývali "Recovery" jeho novým začátkem, jiní ho obvinili z regulérního příklonu k popové scéně. Namísto dosavadních rapových instrumentálů se tentokrát samplovaly i některé dost provařené diskotékové hity a Emovu oblíbenou elektrickou kytaru nahradila kytara akustická. Eminem se na této desce též o delší době otevřel většímu množství beatmakerů, přičemž vliv Dr. Dreho se projevil pouze na nahrávce "So Bad". Tak jako tak, Eminem v roce 2010 ukázal, že jeho tvorba dokáže jít s dobou.
 

10. D12, Devil's Night (2001)

 
Label: Interscope/Shady
Producenti: Dr. Dre, Eminem, Denaun Porter, Scott Storch, DJ Head, Jeff Bass, Mike Elizondo, Luis Resto
Hosté: Dr. Dre, Obie Trice, Truth Hurts, Dina Rae, Rondell Beene
Prodej: 2x Platinové
 
Členové Dirty Dozen ještě ve špinavých časech uzavřeli dohodu, že kdo jako první dosáhne úspěchu, využije svého vlivu k tomu, aby pomohl ke slávě i  ostatním. Mathers původně sbíral materiál již po vydání "The Slim Shady LP" v roce 1999. Dr. Dre mu však poradil, aby si nejdříve zajistil co nejlepší uměleckou pozici. Když Eminemovo "The Marshall Mathers LP" dosáhlo o rok později rovnou na ocenění Grammy za "Album roku", věděl, že natočení "Devil's Night" již nic nebrání. Že se Eminem dokázal se svým rapem dostat mezi afroameričany je obdivuhodné. Že se ale podaří bílému rapperovi propašovat do mainstreamu "bílé" Ameriky bandu negrů z DT, je velká věc. "Devil's Night" je tak v podstatě útok do té doby undergroundových floutků na žebříčky amerických hitparád, podporovaný jedním dvojitým agentem. Album bylo zároveň prvním releasem labelu Shady Records.
 

9. Relapse (2009)

 
Label: Aftermath/Interscope/Shady
Producenti: Dr. Dre (výkonný producent), Eminem, Doc Ish, Dawaun Parker, Mark Batson, Trevor Lawrence Jr. 
Hosté: Dr. Dre, 50 Cent
Prodej: 4x Platinové
 
Eminemův sólový návrat po pěti letech byl zároveň jeho nejtemnějším opusem z předchozího období, kdy ztratil Proofa, byl závislý na prášcích na spaní a pomalu si přiznal, že mu sláva dala víc, než si kdy dokázal představit, ale také ho paradoxně o připravila o víc, než mu mohla dát. Osud alba byl i vzhledem k náplni, kde dissoval celebrity bez větší motivace ve skladbě "We Made You" nebo byl fiktivně znásilněn, strastiplný a proti desce se zvedla taková vlna kritiky, že i sám Eminem ve skladbě "Not Afraid" o rok později album "Relapse" zatratil. Publikum si stěžovalo především na frustrující frázování, které mělo evokovat Eminemovo sjeté období. Na druhou stranu, od "Requiem For A Dream" z roku 2000, které natočil Darren Aronofsky, se jedná snad o nejintimnější a nejautentičtější zpověď drogami zlomené duše. Kromě toho skladby jako Déja Vu, My Darling, Careful What You Wish For a Elevator patří k tomu nejlepšímu, co Eminem ve své nové tvůrčí etapě natočil. I proto se vyplatí věnovat pozornost deluxe edici alba, kde se dvě z těchto skladeb nachází, včetně doplňkového EP "Relapse: Refill".
 

8. Encore (2004)

 
Label: Aftermath/Interscope/Web
Producenti: Dr. Dre, Eminem, Luis Resto, Mark Batson, Mike Elizondo
Hosté: 50 Cent, Nate Dogg, D12, Dr. Dre, Stat Quo 
Prodej: 5x Platinum
 
Album "Encore" bylo hodnoceno jako dobré, avšak první pokulhávající sólo interpreta. Oproti předchozí pop-rockově laděné produkci na "The Eminem Show" byly instrumentály více strohé a Eminemovo frázování a slovní hříčky méně technické. Mnohem výraznější je zde však prve komiksu. Shady byl také vyšetřován bezpečnostními složkami USA za text své písně "Mosh", která se silně stavěla proti vládě tehdejšího prezidenta George Bushe. Největší díry byly ale v náplni alba. Dokola opakované hašteření s Kim, ztvárněné tentokrát v písni "Puke", ani urážení celebrit včetně narážek na obvinění Michaela Jacksona v "Just Loose It" z pedofilie nemohly táhnout Emův příběh do nekonečna. Naopak klubová parodie "Ass Like That" nebo "Big Winnie" jsou osvěžující. Na výsledku se mimo jiné podepsal fakt, že Eminem v době nahrávání postupně propadl závislosti na prášcích na spaní, jimiž tlumil stres a celkové osobní a pracovní vypětí posledních let.
 

7. Striaght From The Lab EP (2003)

 
Label: N/A
Producenti: Eminem, Luis Resto, Dr. Dre, Kon Artis, Mike Elizondo
Hosté: D12, Obie Trice
Prodej: N/A
 
Je celkem nefér zařadit do žebříčku z diskografie interpreta release, jenž byl vydán bez jeho vědomí. EP "Straight From the Lab" však nabízí dostatek životaschopného materiálu na to, aby bylo do tohoto seznamu zařazeno. Zvlášť, když odpovídá na otázku, jak by to znělo, kdyby Eminem vydal normální rapový release. Krátkometrážní nahrávka zahrnuje vedle zpovědi ze školních let "Bully", kdy byl Eminem často šikanován, také třeba diss track na svého někdejšího parťáka Cannibuse, kde mistrně zparodoval text legendární slickrickovky "Children's Story". Naopak skladby "We As Americans" či "Love You More" nemají daleko k tragickým rapovým baladám. Za vydání této nahrávky můžeme poděkovat kamarádovi Eminemova mladšího bratra Natea Matherse, jenž náhodou našel CD s nedokončenými nahrávkami v jeho domě. Odtud také pochází název.
 

6. The Slim Shady EP (1997)

 
Label: Web Entertainment
Producenti: Mark and Jeff Bass (výkonní producenti), Mr. Porter, Kuniva, DJ Rec 
Hosté: Bizarre, Fuzz
Prodej: N/A
 
Zásadní EP, jež vzniklo jako naštvaná reakce na neúspěch debutu "Infinite", kdy si Marshall vymyslel vlastní zlé alterego Slim Shady. S ním pak urážel své soupeře a pohřbíval se svoji dcerou Haillie její matku Kim ve skladbě "'97 Bonnie & Clyde". Horrorcoreové ladění alba je bohatým zdrojem humoru a nadsázky a jen na několika místech hovoří Eminem vážně. Hudebně je tehdejší EP zajímavé především tím, jak mapuje Emův přechod z konvenčního zvuku k rukopisu na "The Slim Shady LP", které o dva roky později zabodovalo na mainstreamovém poli. Nahrávka také ukazuje Emův hlad, když v "If I Had" hovoří o tom, jak vypadá život v chudobě. Většina fanoušků se domnívá, že toto EP posunulo Eminema k Aftermath, nebyla to ale tak docela pravda. Smlouvu dostal Shady až po svém vítězství v Rap Olympics v roce 1997.
 

5. 8 Mile - Soundtrack (2002)

 
Label: Interscope/Shady
Producenti: Eminem, Red Spyda, Denaun Porter, Mike Elizondo, Chucky Thompson, Nas, DJ Premier, Guru, Luis Resto
Hosté: Obie Trice, Jay Z, Freeway, 50 Cent, Xzibit, D12, Nas, Macy Gray, Boomkat, Rakim, Young Zee, Gang Starr
Prodej: 4x Platinové
 
Vzhledem k Emově účasti pouze v pětici skladeb se může zdát, že 8 Mile nepatří do jeho diskografie a svým způsobem se jedná spíš o dření vaty z úspěchu filmu "8 Mile". Opak je pravdou. Skladby pro soundtrack vznikaly souběžně s deskou "The Eminem Show" a Mathers tak měl jeden velký balík nahrávek, z nichž vybíral, které se objeví na kterém releasu. Výsledek oběma deskám prospěl. Kromě toho si Eminem nemalou část soundtracku také produkoval. Nahrávka obsahuje zásadní skladby jako "8 Mile", "Love Me More" a jeden z nejznámějších hitů z autorova pera "Lose Yourself", jenž také obdržel filmové ocenění Oscar za nejlepší skladbu k filmu. Kompilace je pak v rámci Marshallovi diskografie jediněčná svým spojením s interprety všech pobřeží. Štěstí, že si byli autoři filmu vědomi, že dělají film o hudebníkovi. Náplň soundtracku díky tomu rozhodně netrpěla, byť se zdaleka ne všechny skladby objevily i ve filmu. 
 

4. The Marshall Mathers LP 2 (2013)

 
Label: Aftermath/Interscope/Shady
Producenti: Dr. Dre (výkonný producent), Eminem, Rick Rubin (výkonný producent), DJ Khalil, DVLP, Frequency No ID, StreetRunner, S1
Hosté: Kendrick Lamar, Rihanna, Skylar Grey, Nate Ruess, Jaime N Commons (deluxe edice), Sia (deluxe edice)
Prodej: N/A
 
Druhé pokračování autorovy nejúspěšnější sólovky je vlastně dokončením příběhu. Eminem v úvodní pecce "Bad Guy" vypráví, co se stalo po fiktivních událostech ze skladby "Stan", jenž se objevila na "The Marshall Mathers LP". "Stronger Than I Was" a "Headlights" pro změnu autor věnuje nejdůležitějším ženám svého života (nebo spíš diskografie). Znovu se zmiňuje o šikaně, a nechybí motivační i popovější postupy. Ve skladbě "Rap God" se autor označuje rapového boha, přičemž několikrát zdůrazní, že mu už dissování nic neříká. Proto také ve své pozdější tvorbě více odkazuje na další interprety, které jako umělec uznává. Celé to uzavírá zápas mezi Eminemem a jeho alteregem Slimem Shadym v pecce "Evil Twin", kde se snaží autorovo zlé dvojče opět dissovat jako za starých časů, nakonec je to však Marshall Mathers, kdo vyhraje zápas o svůj mozek. Kromě toho, že si kvůli symbolickému návratu Eminem nakrátko dobrovolně obarvil vlasy zpět na blond, je album přehlídkou našláplé produkce, jíž vévodí beaty producentského veleveterána Ricka Rubina ve skladbách "Berzerk" a "Rhyme or Reason". Oproti popovějšímu "Recovery" je na této desce více zastoupen rockový prvek, jako například ve skladbě "Survival", jež byla též součástí soundtracku ke hře Call of Duty: Ghosts.
 

3. The Slim Shady LP (1999)

 
Label: Aftermath/Interscope
Producenti: Dr. Dre (výkonný producent), Eminem, Mark and Jeff Bass (výkonní producenti), Mel-Man
Hosté: Dr. Dre, Royce Da 5'9"
Prodej: 5x Platinové
 
V postatě rozšířená verze "The Slim Shady EP", jen natočená v o něco lepších podmínkách a obohacená o několik důležitých prvků. Horrorcoreová atmosféra se skladbami jako "Still Don't Give A Fuck" či "Bad Meets Evil" ještě více zhoustla a komiksově humorný prvek byl ještě více zvýrazněn. Naopak skladby jako "Rock Bottom" jsou vážné a Eminem se v nich často dotýká rozdílu mezi realitou chudých a bohatých. Nezbytným klíčem k úspěchu tu byl Dr. Dre, jenž vypomohl s produkcí alba a objevil se i na featuringu. Skladby jako "Role Model" a "Guilty Conscience" hrály v úspěchu desky významnou roli. Důležitá je zde také účast Bass Brothers, kteří produkovali nemalou část nahrávky a staly se součástí Shadyho arzenálu i v budoucnu. Největší bombou z celé stopáže je ale autorův úvodní represent song "My Name Is", za který Eminem obdržel ocenění Grammy v kategorii "Singl roku". Přitom jí nahrál za necelou hodinu.
 

2. The Eminem Show (2002)

 
Label: Aftermath/Interscope
Producenti: Dr. Dre (výkonný producent), Eminem, Mark and Jeff Bass (výkonní producenti), Mel-Man
Hosté: Dr. Dre, Royce Da 5'9"
Prodej: 5x Platinové
 
Podle dobové kritiky dospěl Shady na tomto albu v umělce. Navzdory ztřeštěnosti asi nejznámějšího singlu autora vůbec "Without Me" texty na "The Eminem Show" pojímají šířeji jeho vztah k fanouškům, médiím, kolegům, nepřátelům a dalším. Úvodní skladby "White America" či "Square Dance" už nestojí pouze na Emově tragickém milostném životě a urážení celebrit, homosexuálů a dalších, ale zabývají se vážnějšími tématy se společenským přesahem. Hudba je často dramatického rázu, přičemž bez zajímavosti není, že právě tuto desku si z velké části produkoval Eminem sám. Sahal zejména po rockových samplech ze 70. let. Například skladba "Till I Collapse" pracuje s bicími z kultovního songu "We Will Rock You" kapely Queen. Zde také autor mimo jiné propálil čtveřici svých nejoblíbnějších MCs, jimiž jsou Redman, Jay-Z, Tupac a Biggie. I v tomto ohledu jsou jeho rýmy jedinečné, protože namísto Shadyho křiklavého komiksu popisují Eminemův vztah k hiphopového kultuře mnohem komplexněji. Vyznění skladeb jako "Say Goodbye Hollywood" nebo "Hailie's Song" dodává albu na filmovosti. Zde jednoznačně prospěl fakt, že skladby byly součástí balíku, z něhož vybíral Em skladby pro soundtrack "8 Mile". Druhá zmíněná skladba navíc ukazuje, jak se v průběhu tří let autor zlepšil coby zpěvák. Největší rozdíl oproti předchozímu "The Marshall Mathers LP" tkvěl v opuštění subžánru horrorcore a stavění Eminemovy tvorby do umělecky svébytnější podoby, která by byla zároveň přístupná masovému publiku.

 

1. The Marshall mathers LP (2000)

 
Label: Aftermath/Interscope/Shady
Producenti: Dr. Dre (výkonný producent), Eminem, Mark and Jeff Bass, The 45 King, Mel-Man
Hosté: Dido, RBX, Sticky Fingaz, Dina Rae, Dr. Dre, Snoop Dogg, Xzibit, Nate Dogg, D12, Bizarre
Prodej: Diamantové
 
Nejosobnější a také nejprodávanější release z Mathersovy diskografie. "The Marshall Mathers LP" ještě vyhnalo hororové prvky a bizarní smysl pro humor, které zafungovaly o rok dříve na "The Slim Shady LP", do v té době nemyslitelných výšin. Emienem však nepřeslechnul ani kritiku, propírající jeho kontroverzní texty plné násilí a nenávisti vůči ženám, proto se rozhodl, že jeho druhé LP bude více osobní, což dalo za vznik skladbám jako titulní "Marshall Mathers" či "The Way I am". Shady se naopak připomněl prasárnami jako "Kill You" nebo "Kim", jež je napsaná a zarapovaná jako dialog mezi Shadym a jeho ženou krátce před tím, než jí zavraždí. Kim se po vyslechnutí písně pokusila o sebevraždu, fanoušci naopak odměnili Ema největším úspěchem v jeho kariéře, kdy jeho MM LP jako jediné z jeho diskografie dosáhlo na diamantovou prodejnost, ocenění Grammy za "Nejlepší rapové album roku" a nominaci v kategorii "Nejlepší album". Kromě toho se jednalo o vůbec první hardcore album do této kategorie navržené.
 
Autoři žebříčku: Dharmic X, Dave Bry, David Drake, Matt Barone, Noah Callahan-Bever, Alexander Gleckman, Nick Schonberger, Rob Kenner, Insanul Ahmed
Zdroje: complex.com

NTK - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná