Wuty z UL Farmy: Přijde mi, že většině MC´s někdo nasral do krku a jejich hlava funguje jako špunt

I kdyby Vinnie Pazovi náhle přeskočilo a začal vytvářet duety se šeptající Britney a Snowgoons se zbláznili a napadlo je napodobovat ranou tvorbu Scooteru, dám do banku celou svou sbírku kualalumpurských motýlů, že frontman UL Farmy Wuty se až do konce svých tvůrčích dní nezmění a pořád půjde o posledního mohykána českého trueschoolu. Jeho ústecké kapele, ve které hrají prim také Cello a Romano Ponerti, právě vylézá na povrch nová deska "Gilotina", na níž byli "pozdraveni" například DeFuckTo a kterou si můžete pustit třeba při četbě tohoto rozhovoru. Asi nemusíme dvakrát rozmazávat, že ji severočeské trio považuje za to nejlepší, co kdy vypustilo mezi hiphopuchtivé občany této země.

V současnosti si u nás nevybavuju kapelu, jejíž koncert by od začáku do konce striktně bušil tak jako vám. Ty o někom víš?

Wuty: V Čechách se mi celkově vybaví moc málo kapel. Na Slovesku je to o něco lepší. Já sleduju spíše zahraniční muziku. Velký zážitek byl pro mě Sicknature na Hip Hop Kempu, který do toho dal 120 procent. Ještěže měl tak krátké vystoupení, jinak by tam na tom pódiu zkolaboval.

Nová deska vůbec oplývá návazností na slovenskou scénu - Mugis, Komander, MCM, Majself, Sedláci, Kruscifix, Plexo nebo 3ck, to už je docela porce, ne?

Wuty: Jo, teď jsme to nedávno kvuli něčemu počítali a je tam v sedmi z patnácti skladeb slovenský host. Všichni tihle lidi mi samozřejmě sedí velmi po hudební stránce, ale zároveň mě na nich baví jejich přístup a celkově s nima kecám, jako kdyby jsem s nima seděl každý týden na pivu. Přitom jsem s většinou z nich nikdy osobně nemluvil. Že jsme zase u toho, v Čechách bych spočítal na prstech jedné ruky interprety, kteří nám sedí svým hudebním stylem tak, že bychom se z nich posadili na prdel.

Pojďme to spočítat - tipuju, že je mezi nimi Oliver Lowe, Rest, Khomator. Kdo dál?

Wuty: Celkově Ty Nikdy label mám rád, Kato a na Kempu jsem slyšel novou desku od Jelínka, která se chystá. Ta mě posadila na prdel. Celkem se mi líbí i to co dělá Cole .Je tu pár mladejch, kterým fandím. Ownie One a Twos, Karel Král a pár dalších. Ale né zase tak moc bohužel.

Jak podle tebe jeden z vašich hostů Rest zvládnul přechod z freestylera do studiového a koncertního mistra ceremonie?

Wuty: Rest mě poprvé oslovil s "Premiérou". Celkově se klukům povedl debut. Mě osobě baví, jak to dokáže nasypat a jaký beaty si vybírá. Podklady jsou dle mého názoru 60 procent skladby. Jako freestylera jsem ho moc neznal a vnímám tedy jenom jeho studiovou dráhu.

Už když jsme spolu dělali rozhovor v roce ´08 ohledně sóla, ptal sem se na zpívané refrény. Tenkrát si řekl, že "ve svých skladbách momentálně necejtíš nějakej zpěv." Po čtyřech letech se toho moc nezměnilo, co?

Wuty: Ne, pořád ho k ničemu nepotřebuju. Spíš naopak. Když někde slyším slovo vývoj a progres, tak se musím už smát. Vím, že je to ohraná písnička a oblíbené téma undergroundových interpretů, ale já za více jak 15 let sleduju hip hop jako takový a když si chci od něj odpočinout, tak si pustím uplně jinou hudbu. Nemám potřebu něco kombinovat a míchat styly. Proč bych ten zpěv tam vlastně přidával? Maximálně abych se někomu zalíbil na úkor vnitřních pocitů a sám sebe. Naopak u mě převládly gramce a ty refrény u nás jdou uplně jinou cestou.

Až na 3cka a Fattea máš prsty v drtivě většině scratchů, které nebudou jen ve třech skladbách, což je pro hip hop výtečná zpráva. Jak velká s tím byla piplačka vybírat vhodné cuty atd.?

Wuty: Mám v tom speciální systém, kterej je ale hodně náročný. Naposlouchávám české a slovenské desky, které mám rád a pečlivě poslouchám každé slovo. To, co se mi líbí, zapíšu do tabulky, napíšu k tomu čas, název desky a interpreta a očísluju. V současné době mám banku asi 650 hlášek z českých a slovenských desek. U zahraničních mám jinej systém. Tam mám ty refrény čistší, protože jsou přímo z acapel, kterých mám taky slušnou sbírku. Tímto bych chtěl poděkovat Honzovi Smogovi, který mi pomohl sbírku rozšířit.

Nepřehlédněte: rapová abeceda s Wutym

A co se vlastně stalo s původně avizovaným mixtapem "Test dekapitace"?

Wuty: Ten mixtape je hotový, ale Romano se nabídl, že mi ještě pomůže vypinkat zvuk. Zatím to hraje všelijak. Čas ale je až teď a začneme se tomu naplno věnovat. Album nám zabralo tolik času a my jsme se klasicky přecenili. Navíc ještě přibude pár pecek, které mají v nejbližší době vyjít. Nakonec to celé smíchám, hodím pár vraceček, navíc pár škrábanců, změním název mixtapu a ještě letos by to mělo být venku.

To zní dobře. Proč zrovna název "Gilotina"? Hned se mi vybavil cover LP "Exxecution od Ruste Juxxe a Marca Pola. Má to nějak souvislost s vyhlazením slabých článků scény?

Wuty: Jen částečně. Spíš jsme to pojali všeobecně. Ta deska je dost ostrá a bez servítek tam říkáme, co si myslíme a co se děje kolem nás. Může se to týkat politiky, sociálních témat, lidských vlastností, ale smozřejmě i hudby.

Hodně emcees se s věkem zklidňuje a z rozzlobených hochů se stávají mírumilovní poetové, ale u vás jeden pozoruje opačný postup a po třicítce do toho šijete nejhlučněji v kariéře a nemazlíte se s tím, což?

Wuty: Je to tak. Může to být odraz hudby, kterou všichni posloucháme, ale dané je to vším kolem. Je to přesně to, co jsem výše zmíňil. A to jsme to vzali jenom v rámci naší země. Pro nás je důležitý, aby ty texty měly nějakej hlubší význam. Hudba nemusí sloužit jen k pobavení. Alespoň naše hudba neni tak povrchní jako u spoustu jiných MC´s. Přijde mi, že u většiny z nich jim někdo nasral do krku a jejich hlava funguje jako špunt.

Má vůbec cenu šít do slabých trendy rapperů, když na ně sebevětší apel nemá vliv a stále přibývají? Jestli by se nevyplatilo energii směřovat jiným směrem...

Wuty: Myslím, že smysl to určitě má. My nejsme kapela, která by se tomu věnovala v každé skladbě a budovala na tom svou kariéru. Ale když to tak cítím, tak to ven vyventiluju asi jako tak, že mám po špatným jídle sračku, při požití muchomůrky si strčím prst do krku nebo po nadměrnym požití alkoholu strávim následující dopoledne na hajzlu. V každém případě mám radost, že se to trochu obrací a spoustu lidí se konečně chytlo za nos. Zase kdyby si každý řekl, že to nemá smysl a nechalo se to tady zaplevelit, tak by to bylo taky na hovno.

Když se hudbou neživíte, cokoliv v podobě vystoupení či prodaných disků je bonus navíc, přesto, když se podíváš kolem sebe a vidíš, jaké party tu jezdí koncerty, nemrzí tě trošku, že třeba vy až tak koncertně využití nejste?

Wuty: My jsme to s tím živým hraním nikdy moc neřešili. Když jsme byli Severská dvojka, tak nám pořád drnčel telefon a my každý víkend někam jezdili. V dnešní době kapely jako my se musí trochu otáčet a nabízet se promoterům. My chodíme do normální práce často i o víkendu, do toho já i Cello pořád studujeme a nemáme na to, abychom řešili věci okolo živého hraní. Peníze v tom tedy nehrajou žádnou roli, protože na prvním místě je ten čas. Samozřejmě, že nás mrzí, že si víc nezahrajeme, ale aspoň nebudu mít strach, z čeho mi vypočítají důchod, hehehe. V každém případě bychom si po "Gilotině" pár koncertů zahrát chtěli a začneme se o nějaké hraní na podzim zajímat.

"Jsme o 100% dál než na albu „Zpátky v reálu", lepší je i zvuk. Všechno je čistší, ale zároveň i špinavý," řekl Cello do lokálních novin. Vážně má i zasvěcený posluchač čekat tak markantní skok?

Wuty: Přesně tak. Zrovna Cello je o 100% dál v rapu než před dvěma lety. To pozná uplně každej. Instrumentálně je to masakr a po tématické stránce to z nás šlo uplně samo. Celá deska je celistvější a Romano se naučil dělat mix a master takovým způsobem, že by mohl konkurovat profíkům ve studiích. Já osobně jsem nikdy nebyl tak spokojenej se žádnou předchozí deskou.

Kdybych měl srovnávat, z předních kapel má vaše kapela dva nejpodobnější hlasy, nemůže to být trochu handicap?

Wuty: Já si tohle nemyslím a nepřijde mi, že by nějakej podobnej problém měl shazovat naši desku. Uvidíme, jestli si to budeš myslet i po poslechu "Gilotiny". Možná že u předchozí desky jsme měli uřezané nějaké frekvence a přišlo Ti to tak. Nechci mluvit o předchozí tvorbě, ale na "Gilotině" máme i frázování každý jiné. Oba si to píšeme do huby jinak.

O tom, že byste si splnili fanouškovský sen a podobně jako třeba Gramo Rokkaz si pozvali nějakého zámořského hrdinu, jste v průběhu nahrávání neuvažovali?

Wuty: Uvažovali, ale začali jsme to řešit na poslední chvíli. Domluvili jsme se s Lordem Lhusem, ale z jeho i našich časových důvodů jsme to ještě skrečli a vymyslíme to jinak. Když si s tím člověk může hrát a má na to čas, tak není problém se domluvit s nějakým zahraničním hostem. Do budoucna něco naplánujeme a uděláme.

Druhé pokračování "Ve městě" přišlo proto, že jste ještě ono téma na "Zpátky v reálu" plně nevyčerpali?

Wuty: To téma je trochu jiné. Je věnované konkrétnějším věcem a ta věc vznikla dřív než byl vymyšlený název. Potom jsme si teprve řekli, že to téma je trochu podobné a že neni špatný nápad udělat pokračování. Tahle druhá část je taky o dost depresivnější.

Pokud jde o „Prachy v prachu", co to bylo s tím telefonátem od Fattea, že teď Dilated Peoples nebudou mít na chleba? Máme čekat větší bombu než "Worst Comes To Worst?

Wuty: Hehehe, jo! I když ten sampl je uplně jiný než ve "Worst Comes to Worst". Je to hymna jak prase a válec jako kráva. Ty Dilated tam jsou cítit dost.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná