Vladis: Dlouho bylo okolo mě ticho, proto platím daň. Lidé už nic neočekávali

Tři roky nás nechal napínat a stáhnul se do ústraní. Nebylo to tím, že by chtěl rapové řemeslo pověsit definitivně na hřebík, protože si je sám sebe vědom, že psát texty pro lidi je část jeho života. Jen sám cítil soudnost, že nemá publiku co nového nabídnout, proto v tichosti vyčkával, až se to změní. Obklopen schopnými lidmi, kteří ho obohatili o cenné zkušenosti, vyráží opět do ulic nejen bratislavských a sluchátek nejen slovenských, aby pokračoval ve svém generačním odkazu. Pojďte spolu s námi rozluštit tuhle hádanku a přijít celé věci na kloub a nebo se jen chtějte dozvědět něco o novém díle interpreta, který nás zásobuje materiály déle než úsměv vašich dětí. Vladis je zpět!

Jak vzpomínáš na dobu okolo „Příběhu ulice“? Naučil ses tehdy tančit streetdance?

To obdobie bolo hektické. Veľa vystupovania. Do toho som nahrával album a koncertoval s vlastnou tvorbou. Netancoval som v príbehu a ani som sa to nenaučil.

Patříš k druhé generaci slovenského rapu a publikum zásobuješ materiálem již dlouho. Jak bys popsal výstavbu svého Babylonu?

Moja tvorba je autentická a vychádza z môjho života. Je to môj príbeh, ktorý mal rôzne zvraty. Môj Babylon, nech hodnotia ostatní. Mňa baví rep a tvorí dôležitú zložku môjho života. Odkaz môjho Babylonu je, aby si tvoril to čomu veríš a to čo chceš tvoriť a né to čo musíš.

Mluvíš o různých zvratech. Nastal někdy ve tvé kariéře moment, kdy jsi byl na hraně možnosti konce hudební kariéry? Pokud ano, kdy to bylo a proč? Přeci jen každý interpret má své světlé i temné dny.

Nemal som nikdy obdonie, že s repom by som skončíl, ale po albume Diamant som mal menej koncíkov a vedel, že ten tá doska netrafila luďí, tak ako by som chcel a dal som si odstup od tvorby, aby som nabral nový vzduch do plachiet. Bolo to veľmi potrebné pre mňa osobne. Takže tento moment považujem za jeden zo zásadných zvratov.

Ta pauza od posledního materiálu byla tři roky dlouhá. Jak jsi chytal nový vítr do plachet? Všiml jsem si, že hodně cestuješ a věnuješ se přátelům. Kde jsi tedy nejvíce čerpal inspiraci?

Cestujem rád a určite ak budem zdravý a mať na to čas a možnosti, tak budem cestovať aj v budúcnosti. Inšpiráciu bral hlavne od svojho nového okolia. Prišli mi do cesty noví ľudia s ktorými som trávil veľa času diskutovaním o hudbe a mojej tvorbe. Spojil som sa s producentom Martin Šrámkom, ktorý so mnou spolupracoval na Generácií II a ten rok spoločnej práce mi určite dal novú inšpiráciu. Je to profík, ktorý ma profi prístup a na Slovenku som také nasadenie v štúdiu ešte nevidel.

Rap byl již od prvopočátků hrou ega a širokých ramenou. Bratislavu jeden čas zasáhl i trend do půl těla svlečených rapperů a i ty jsi byl součástí. Nyní jsi svým způsobem separován od hlavní linky a na desce naznačuješ, že za tebe mluví činy, nikoliv trendy. Není však kontraproduktivní se na tak dlouho odmlčet a nenaslouchat i poptávce publika?

Začnem od konca. Určite nieje dobré sa odmlčat a nebyť na očiach, keď robíš rep. Špecialne, keď je taký progresívny ako u nás a rýchlo sa vyvýja a mení. Lenže ja nejsom zamestnanec vo fabrike na páse, ktorý musí spĺnať nejaké normy. Po Diamante som išiel do úzadia, lebo som cítil,že by som sa opakoval nič nové nepriniesol. Je mi jasné, že prišli nový hráči a prebrali publikum, ktoré tu bude vždy a nečaká na nikoho. Rep je moja spoveď a nechcel som ho zneužívať. Nepíšem a tvorím, len aby som písal a tvoril, ale vtedy, keď mám čo povedať. Viem,že pre nejakú pomyselnú kariéru to nebolo najlepšie obdobie, keď som stal, ale v prvom rade ide o mňa a né o slávu a rýchli zisk.

Teraz k tomu začiatku. To že som bol na obale Generácie I odfotený bez trička malo vyjadriť, že nemám čo skrývať. Ak máš dojem, že som ból nejáky pseudo gangster reper, tak ta vyvediem z omylu. Ego hrá rolu v repe do dnes, ale musíš preukázať schopnosti, aby si ho mohol mať postavené na reálnom základe.

Nejsi zaměstnancem ve fabrice na pásové výrobě a sám na albu ve skladbě „Pošlu to dál“ přiznáváš, že jsi udělal dobře, že jsi opustil komfortní zónu. Můžeš čtenářům prozradit, co tě poslední tři roky živilo a co děláš v soukromém životě?

Chodil som normálne do práce. Robil som predtým barmana a po tom ako som po skladbe: Netráp sa sa rozlúčil zo svojim zamestnávateľom nie práve najlepšie som začal robiť v casine ako pokrový dealer. Do toho som mával pár vystúpení. Na poslednom albume som robil 1,5 roka takže vo  voľnom čase pracoval na albume a ako som ho vydal som skončil v práci, kvôli vystúpeniam a tvorbe nových vecí.

I pokračování Generácie se svým způsobem točí kolem špatných sociálních podmínek a slovenské politiky. Zatímco Strapo má svého Fica, ty jsi byl znám pro svou skladbu o kauze Gorila. Kdo je z vás dvou podle tebe v politických názorech radikálnější?

Ja sa za radikálneho nepovažujem. Viem, že Strapo je Ficov fanúšik (smích) a ide si ho. Takže asi dáva do skladieb viac politických narážok ako ja. Je pravda, že v skladbe „Hej Slovák“ píšem o živote na Slovensku a je to kritická skladba, ale každý kto tu žije sám dobre vie, že ako sa tu žije. Je to výsledok aj našich politikov.

Skladba „Taký nesom“ mluví jasně o tom, že se nechceš zaprodávat a provokuješ okolí, které tak učinilo. Dokázal bys v tomto rozhovoru mluvit i konkrétně, která jména tě donutila takovou věc nahrát?

Taký nejsom je proti hejtu ako takému a vznikla v ćase, keď tu všetci riešili migrantov a utečencov. Je to proti predsudkom a súdení sa navzájom. Hovorím tam všeobecne, že nech sa všetci tí múdri ľudia starajú o seba a ne do druhých. V prvej pasáži nakladám na Celest ako demonštrovanie typického hejtera a ona na mňa.

Ta tříletá pauza se promítla i v tvém angažování na nosičích druhých rapperů. Žádal tě během té doby někdo o feat? Na počátku všeho jsi hrál se Suverenem a Cigem. Ani od nich nepřišel impulz na jejich sólovky? Scházíte se po těch letech vůbec jako přátelé třeba u piva?

Sú vonku rôzne featy a čase po Diamante som pár spoluprác odmietol. S Cigom sme sa bavili, keď robil sólo, že nahráme na jeho album vec, no nakoniec sme to nedali. Už ani neviem prečo to nevyšlo. Zo Suverenom niesom už roky v kontakte a keď si počul Labyrint, tak to nemusím ďalej rozoberať. Teraz mam viac featov pripravených, ktoré pôjdu postupne von. Pravda je taká, že za posledné roky ich bolo menej.

A tebou pozvaní hosté? Kaliho a Spirita pochopím, neboť mají kvalitu a jsou v popředí zájmu publika. Proč ale tolik apeluješ na zpívané refrény a téměř každou tvou skladbu lemuje nějaký zpěvák či zpěvačka?

Dobrá otázka a čakal som ju. Generáciu II som chcel robiť ako verné pokračovanie jednotky, ktorá mala veľa hostí a spevavých refrénov. Držal som sa toho konceptu. To bolo pre mňa ako marker pre jednotku a tak som to chcel zachovať. Čoskoro dám vec nový singel, ktorý je čistá repovka.

Zkusme se zaměřit na silné momenty. Zpívané refrény v podání schopných vokálistů jsou osvědčeným způsobem, jak na trhu zafungovat. Já bych však ale poukázal na tvou práci s hlasem, kdy jsem měl někdy problém tě na mikrofonu vůbec poznat. Značí to, že jsi hledal nějakou ustálenou polohu, nebo je pro tebe práce s hlasem důležitá a nemáš rád monotónní projevy?

V minulosti si myslím, že som slabo pracoval s hlasom a bola to jedna z vecí, ktorá mi vadila. Teraz pri nahrávaní viac sa hrám s intonáciou a hlasom samotným. V minulosti som to neriešil a to bola chyba. Dnes nemôžem monotónne prejavy počúvať. Aj toto je jeden z dôvodov prečo som urobil v roku 2014 prestávku. Mal som čas trénovať a venovať sa technike. Toto neni žiadne klišé. Každý kto robí rep na určitom stupni úrovni vie, že technika je základ.

Produkce jsou také kapitolou sama o sobě. Vzal si z každého subžánru něco a umíchal velmi pestrý tracklist. Značí to tedy, že tvé hranice hudebního poslechu nekončí jen u rapu a rád sleduješ i ostatní styly, které tě inspirují a snažíš se je více propojit?

Ja mám úplne v pi... nejaké hudobné škatulky. Jediné čo pri skladbe riešim je, že či niečo so mnou robí a či ma baví. Dokážem počúvať aj vážnu hudbu, Karela Kryla, Jara Filipa, Funk, alebo striktný rep. Určite som to chcel prejaviť na doske. Pre to som urobil, tak rozmanitý koncept spolu s mojim produkčným teamom: Littlebeat. Bola pre mňa hudobná skúsenosť a zároveň aj niečo nové.

K tvému albu vychází i velký počet videoklipů. Bereš to jako dobrý způsob reklamy nebo chceš pro fanoušky i něco navíc, než jen samotné album a možný koncert? V dnešní době ty vizuály nejsou zrovna levné…

Bral som to aj tak, že dlho som nič nedal von a chcel som, nech majú ľudia sa možnosť dozviedieť, že budem vydávať dosku. Klip je určite zaújmavejší ako samotná skladba na YT. Tým, že dlhšie bolo okolo mňa ticho platím daň, že ľudia už nič neočakávali. Klipy bola investícia do reklami.

Album slaví poměrně úspěch, přesto jsem tě neviděl v line upu čtvrtého ročníku festivalu Hip-hop Žije. V čem je ten problém, že tě bratislavská smetánka mezi sebe nepustila? S novým materiálem bys měl na stagi určitě co nabídnout…

Riešil som to s Byhym a informácia bola táka, že Line up-y už mali uzavreté. Nemajú kam dať a ozvú, keď budú robiť niečo ďalšie. U fanúšikov má tento festival veľkú silu a stretávam sa s tým niekoľko krát do mesiaca, že prečo som tam nehral? Určite som chcel a bude ešte možnosť. Teraz od konca mesiaca mi začínajú koncíky a od konca zári pripravujem tour, takže určite bude možnosť ma vidieť.

Bude mít tour i zastávky u nás? Pamatuji si časy, kdy slovenští interpreti děkovali českým promotérům za svůj chleba, neboť jste u nás hráli více jak na Slovensku. Jak to máš nyní ty? Objevují se i pozvánky z Čech nebo myslíš, že ses od časů 2H+ z paměti našeho publika vytratil?

Určite sa od obdbia 2H+ extrémne veľa zmenilo. Nemal som veľa priestoru ani na Českých weboch a vystupovať u vás nebude samozrejmosťou. Neviem čo všetko môžem prezradiť, ale aspoň poviem, že TV Očko pripravuje svoju ďalšiu klubovú tour a budem jej súčasťou. Takže mám tam na zimu okolo 6-7 termínov a ľudia ma budú mať možnosť počuť naživo.

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná