Už mě to drží 23 let, říká Vinnie Paz z Jedi Mind Tricks a na letošek slibuje sólo

Ve čtvrtek 5.2. přijela do Prahy ukázat zač je tomu hiphop jedna z nejsyrovějších kapel vůbec – Jedi Mind Tricks. Požádal jsem titulní postavu uskupení jménem Vinnie Paz o krátkej posez a potlach o všem možným…

 

[kalim] Buď zdráv Vinnie. V první řadě cenim dnešní show, zbořili jste to tu. Jak sis to užíval ty a jak jsi spokojenej s publikem?

 

[Vinnie] Je vidět že čeští fanoušci umí ocenit opravdovej rap, díky čemuž jsme si koncert užívali i my, což je důležitý pro kvalitní show a oboustrannou spokojenost. Perfektní.

 

[kalim] Na kontě už máte 6 alb, tak se nemůžu nezeptat, který z nich je tvůj favorit?

 

[Vinnie] Hele na to se prakticky nedá odpovědět. To máš jak s holkou. Teď miluju svojí novou, před tím jsem miloval tamtu a ještě před tím jinou… Víš co tim chci říct…

 

[kalim] Naprosto. Jak myslíš že se tvoje tvorba vyvinula od dob debutu Amber Probe v devadesátým šestým?

 

[Vinnie] Nevidím to tak že bych se vyvíjel přímo v rapu, ale spíš je to vývoj ve smyslu člověka jako takovýho. A ta hudba se pak vyvíjí podle toho se mnou…

 

[kalim] Zvuk Jedi Mind Tricks je hodně specifickej Stoupovou produkcí, která rozhodně nešetří údernýma bicíma, trueschoolovym rytmem a energickejma samplama z klasický hudby, dohromady s tvým animal rapem. Já osobně to neuvěřitelně cenim, stejně jako hordy dalších lidí, nicméně setkal jsi se někdy s názorem, že jste se například zasekli v devadesátkách a měli byste hejbnout stylem hudby „kupředu“ ?

 

[Vinnie] Vyrostli jsme ve philadelphii v osmdesátejch a devadesátejch letech… a děláme hudbu na který jsme vyrostli. Je to něco jako říct že Miles Davis nebo John Coltrane zní zastarale. Něco je prostě klasika a klasika nikdy nezestárne, je to prostě dobrý, nač to měnit… Nehodlám měnit svůj styl jenom pro to že to dělá radio nebo MTV.  To není podstata toho proč dělám hudbu. Dělám to protože mě odkojila Philly a východní pobřeží obecně, a dělám něco co reprezentuje shit kterej miluju.

 

[kalim] Dokázal bys nějak porovnat scény ve Philadelphii a v New Yorku?

 

[Vinnie] Tady je problém ten, že obecně málo lidí zná historii Philladelphie. Samozřejmě že hiphop vznikl v Bronxu v sedmdesátejch letech, ale lidi neví že Philly si tím vším šla ruku v ruce. V dobách Juice Crew, nahrávky od Biz Markieho, Craiga G nebo Roxanne Shanté šly ven z Philladelpskýho labelu…Philly má obrovský zásluhy na počátcích týhle kultury.  Například v NY vymysleli DJing, ve Philly byl dovedenej k dokonalosti.  Většina z nejlepších DJs na světě pochází odtud – DJ Jazzy Jeff, Cash Money, Scratch Makaniks…NY a PH jsou od sebe nějakejch devadesát mil, což znamená sotva dvě hodiny jízdy, to mluví za všechno.  

 

[kalim] Většina alb Jedi Mind Tricks, možná až na Legacy of Blood,  je nabitá featuringama. Nepřemejšlíš třeba o nějakým tom solu?

 

[Vinnie] No, vlastně to mám v plánu už tenhle rok, hned jak se vrátim z tour. Stoupe se chystá pustit ven svojí desku beze mě, a já se chystám  vydat album bez něj, chceme zkusit něco novýho.

 

[kalim] Tak to se máme evidentně na co těšit. Jinak koho respektuješ na současný scéně? Doporučil bys něco poslechnout fanouškům vaší hudby?

 

[Vinnie] Nerad bych něco doporučoval, můžu říct kdo se mě osobně líbí… Mám hodně rád Saigona, Papoose, lidi od nás z Philly jako Freeway, hodně Cicero a ostatní fellaz.

 

[kalim] A teď jeden známej, stokrát provařenej výrok – Hip Hop is Dead. Co ty si o tom myslíš?

 

[Vinnie] Myslim že je to jedna z největších blbostí co jsem kdy slyšel, prostě stupidní. Je to zlo, protože to tu myšlenku lidem svym způsobem vnucuje a oni se tomu poddávaj. Hiphop bude existovat vždycky, sice možná v jiný formě něž existoval, ale bude. Vem si osmdesátý a devadesátý léta, v podstatě všechno co v tý době vyšlo, bylo dobrý. Dneska, s rozšířením stylu komerčních sraček, všichni křičí, že je to mrtvý, mrtvý ,mrtvý… Já řikám: neni! Boombap se jenom vrátil zpátky do ulic, tam odkud vzešel.

 

[kalim] A je taky o dost těžší ho najít…

 

[Vinnie] Samozřejmě, ale to je přesně to co mám rád.  Saigon neni slavnej, Papoose neni slavnej,  Cicero neni slavnej. Ale mě to nezajímá, pořád to zní brutálně. Když hiphop poctivě hledáš, nikdy nemůžeš říct, že je mrtvej. Možná zmizel z očí, komerční sféry, MTV a tak, ale to mě teda vůbec netrápí.

 

[kalim] Máš nějakou představu o tom, jak dlouho bys chtěl ještě zůstat u rapu?

 

[Vinnie] Tak to ti kámo nedokážu říct, nevim. Přemejšlel jsem a přemejšlim o tom hodně. Budu dělat hudbu, dokud se to bude líbit lidem. Pokud se stane, že z toho bude pro lidi whack, nastane čas s tim seknout. Velkej problém v rapu je, že spousta lidí neví, kdy přestat. Ale já prostě pořád miluju dělat hiphop. První rým jsem napsal v roce 86, dneska je 2009, takže je to už 23 let a pořád mě to drží.

 

[kalim] Jaký jsou reakce na vaší novou desku History of Violence?

 

[Vinnie] Já obecně vlastně nevim, hned po vydání jsme vyjeli na tour, ale všude kde jsme byli, ve státech i evropě  bylo vyprodáno, takže asi tak. Já nečekám na to až mi lidi řeknou, co si o tom myslí. Já dělám rap pro moje lidi, pro lidi, co maj rádi to co dělám. Neposlouchám šestnáctiletý děti z Wyomingu, který mi řikaj co je hiphop, neposlouchám co si o tom myslí třináctiletej pozér z Idaha, jsem z Philly a vim sám jak to má a nemá znít, co je krutý a co neni.

 

[kalim] Teď jedno takový aktuální téma, na který se nemůžu nezeptat. Barack Obama a ty?

 

[Vinnie] No v první řadě to může bejt první člověk s celosvětovym vlivem, kterej vzešel z hiphopový generace. Je mu nějakejch pětačtyřicet a hiphop je tu něco přes 35 let, takže když vzniknul, Barackovi bylo dejme tomu deset. Takže on v těch slavnejch dobách vyrůstal. Víš třeba, že na inauguraci v Bílym domě mu hrál Jay Z? Je to neuvěritelný. Je jedno jestli ho máš rád nebo nemáš, ale důležitý je, že je to prostě rap. 

 

[kalim] To máš naprostou pravdu, přiznám se že jsem to nevěděl a docela čumim.

 

[Vinnie] Je to přelom.

 

[kalim] Když pominu rap, co máš ještě rád za hudbu?  Například na vašem Facebooku je šílenej seznam umělců napříč širokym spektrem stylů, který vás ovlivnili, mezi nima třeba I Frank Zappa… 

 

[Vinnie] No tak víš jak, hlavně už jsem docela starej a neposlouchám tolik hiphopu jako jsem poslouchával kdysi. Mám toho rád hodně, třeba Metal, Hardcore, Jazz, Španělskou muziku… Víš, rodiče mi vždycky radili ať nechám svojí mysl otevřenou a dám všemu stejný šance, takže poslouchám všechno co je dobrý. Rodiče taky prodávali soulový a funkový desky, takže jsem vyrůstal na takovejch věcech jako je James Brown nebo Al Green. Taky mě ovlivnilo to, že jsem začínal jako B-Boy. Základem a podstatou hiphopu byly derivace ze všech možnejch druhů hudby jako právě funk, soul, jazz, rock i metal. Třeba Public Enemy a jejich kolaborace s Rage Against The Machine. Hiphop je takovej promíchanej šálek kultury. Problém je, že dřív to byla subkultura, dneska už je to popkultura. Je to jako… (V tu chvíli se podíval za nás na hlouček lidí co tam už dost dlouho otravovali Outerspace a Juse) Sorry kámo, některý z těch lidí uměj bejt extrémně otravný… Obtěžujou každýho. Hej Plane, všechno v pohodě? Cool. Kde jsme to byli?

 

[kalim] Zmínil ses o metalu a hardcoru. Co třeba ty a nějakej takovejhle projekt? Dokážu si tě dost dobře představit.

 

[Vinnie] Teď jsem udělal track s hardcorovou kapelou z Los Angeles, která se jmenuje Terror. Zpívám tam, hardore shit. Ten track se jmenuje Kick Back ale dá se to dost těžko sehnat.

 

[kalim] Určitě se po tom podívám. Jinak to bude asi všechno, nebudu dál zdržovat. Chtěl bys ještě něco vzkázat fanouškům z Čech?

 

[Vinnie] Díky za parádní kotel, rádi se vrátíme. Keep it real.

 

[kalim] Díky moc za tvůj čas Vinnie, užijte si Prahu se všim všudy.

 

[Vinnie] Díky man.

 

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná