TroubleGang: Máme nejlepší refrény v Čechách, které mohou lidi zpívat s námi

TroubleGang není pojem, který by byl lidem mimo Prahu zapovězen. Za ty roky si jeho členové vybudovali postavení, které při spojení společných sil ještě nabylo na velikosti. Nyní Marpo, Wohnout, IronKap a Partyboi objíždí republiku a nemusí již hrát jen svoje individuální záležitosti, neboť v dnešních dnech vychází jejich společný materiál označení jednoduše jako „Album“. Kluky jsem odchytl na kus řeči před jejich hudební zkouškou, abych jim položil hned několik otázek, které zajímaly nejen mě, ale mohli by i vás. Čas přitom plynul rychle, proto doufám, že menší absence za mikrofonem nebude znát a já nebudu pak fanoušky TroubleGangu pranýřován.

Smack před pár týdny v rozhovoru prohlásil, že máte nejlepší show v rámci rapu o rychlosti 90 bpm, ale jinak že je celkovým králem on. Souhlasíte s ním, když si vaše koncerty zakládají na energii a unikátnosti?

Marpo: Za prvé, ty jsi zmínil, že se schováváme za efekty, což je obrovskej bullshit, protože nemůžeš říct, že třeba AC/DC se schovávaj za efekty nebo Lucie, když má ohně na stagi. To je spíš na nás, že investujem naše peníze, který bychom si mohli strčit do kapsy a vytřít si s nima prdel. Investujem je do těch efektů, protože chceme dát lidem něco víc, než co je běžný, to co předvádí každej. A rozhodně bych mu oponoval v tom, že má nejlepší show, protože má pod pódiem jen bandu dětí na MDMA a řve do mikrofonu jako zfetovanej blázen. To podle mě není úplně nejlepší show, že by to měl nějak vychytaný, že by se svým hypemanem měl najetý nějaký pohyby nebo choreografii, věci a tak dále. Prostě běhaj po pódiu a řvou. To je jediný, co dělaj.

Držím před sebou novou desku, která je zajímavá obsahem, bohužel mě však nechytil samotný cover. Proč jste vsadili na tak ponurou jednoduchost, když marketing učí, že i obal umí dobře prodávat?

Marpo: Tohle je určitě otázka na Partyboie, ale máme ještě limitovanou edici kusů. Nestihli jsme to jen vyrobit, protože to trvá zhruba tři týdny.

Partyboi: Samozřejmě to na první pohled může vypadat stroze, ale říká se, že neřve, protože to nepotřebuje řvát. Taky v nějakým kontextu, když se podíváš na jednodušší věci, tak na druhou stranu je to vidět, ve všem tom přehršle, kde maj lidi tisíc lidí na coveru, je tam 700 milionů barev. Je to subjektivní názor no. Limitovaná edice bude mít cover jakoby slepotisk. Je to složený z kérek, co si naši fans nechali vytetovat, a to tam je znázorněný. Nicméně, i teď ten obal prostě funguje. Je to čistý, žádná omáčka a sračky okolo.

Marpo: Na svém Facebooku jsi však sám přiznal, že jsi měl z počátku z celého projektu rozpaky. Kdy se to zlomilo a začal sis říkat: Jo, tohle může jít v klidu ven…

Tak měsíc před vydáním.(smích) Nebyl jsem s tím spokojenej, protože jsem v tomhle hodně puntičkář a pro mě musí bejt všechno tip ťop a dokonalý. Měli jsme docela hodně tracků, ale nebyl jsem přesvědčenej. Třeba Kap tvrdil, že mohly jít ven, ale já jsem si nebyl úplně jistej, že to může jít v tomhle stavu ven.

Marpo: Jak vlastně vznikl nápad na společné album? Vyplynulo to ze společného koncertování a cílem mít více společného materiálu pro hromadnou show?

To je právě o tom, že Troublegang nejsem jenom já. To není prostě jen můj rap nebo moje desky, moje tracky… Je to o tom, že jsme crew, parta, fungujeme na stagi a teď jsme tomu chtěli dát tvář.

Marpo: Mluvíš tu o partě a rovnosti, ale vaše singly byly na youtube prezentovaný pod názvem „Marpo a Troublegang“….

To je jednoduchý. Lidi daj mnohem častěji do vyhledávače jméno Marpo než Troublegang. Časem se to třeba změní…

IronKap: Při vydání tvé desky Homecoming mnoho zlých jazyků mluvilo o tom, že se povezeš jen na síle Riotu. Stále se setkáváš s tím, že jsi ten, co jezdí shows s Marpem nebo už tě berou jako právoplatného silného jedince?

Ohlas byl ještě lepší, než jsem ve skutečnosti čekal. Homecoming je úplně jinej než Riot a natolik osobitej, že to lidi ocenili a kupodivu je větší zpětná vazba od lidí z venku, co žijou v zahraničí. Od nich jsem dostal x mailů, ve kterých píšou, že vědí, o čem mluvím a že jim tahle deska nějakým způsobem hodně pomohla. Tu desku si poslechli i lidi, co neposlouchají Troublegang, čehož si vážím.

IronKap: Jaké to je ve škole, kde učíš? Nečelíš nějakým poznámkám svých žáků?

Oni to nejsou moc žáci, ony to jsou to hlavně žákyně, protože učím většinou jenom holky. A na tvorbu narážky nemaj.

Nežádaj tě tedy o autogram?

IronKap: No pár si jich pro podpis přišlo, ale jinak ne no.

Marpo: Ale na kozy.

IronKap: (smích) No, na kozy. (smích)

Wohnout: Něco se prý vaří, ale nevím toho zatím moc. Budějovický Regie mi ale prozradil, že by měl být u toho. Kdy tedy tvé další sólo vyleze a na co se lze těšit?

Deska měla vycházet prvního října, ale vzhledem k tomu, že teď vyšlo album Troublegangu, tak to budu lehce posunovat, nicméně 90% těch věcí je hotových a chybí mi tam jen pár featů. Regie tam bude, je to už nahraný. Je to jeden z lidí, které dlouhodobě sleduju a líbí se mi jeho tvorba, proto jsem ho tam přizval.

Wohnout: Tvé sólové album vyšlo už někdy v roce 2008, proč přišla tak dlouhá mezidoba? Neujel ti třeba vlak?

Pro mě to bylo období, kdy jsem se mohl naopak soustředit a dát tu energii do toho, co dělám teď a co bude na nové desce. Zase tam musí být znát ten progres, nebo nějakej ten vývoj, protože jsem kontakt s rapem neztratil. Celou dobu jsem v tom žil v rámci rapu kolem Oty, dělal jsem mu celou dobu hypemana a jsem na každým jeho albu, udělali jsme 352 EP a koneckonců Troublegang je taky to, co teď dělám. Je to na lidech a jejich posouzení, jestli jsem jinde a dostávám se někam dál.

Wohnout: Kdyby se ti rozjela rapová kariéra dobrým směrem, opustil bys svou současnou práci a věnoval se mu na 100%?

Kdybych se tím živil, tak jakou mám představu, že má vypadat život, tak je odpovědí jednoznačně jo. Pro mě je právničina super, baví mě to, rád se tím zabejvám, ale přeci jen je to klasickej job, kdy sedíš většinu doby a jseš pod někým. Ono bejt dneska samostatnej právník není docela jednoduchý, musíš mít spoustu konekcí a spoustu klientů. Pokud by to tedy bylo na nějakým levelu, kterej by mě uspokojoval…ale tady v Čechách je hodně těžký ho dosáhnout. Ale jak jsem řekl, nebráním se tomu. Pokud by mi z prdele lítaly zlatý vejce na stagi, tak to budu dělat.

Wohnout: Mluvíš o tom, že jsi právník, nepotkal ses někdy v soudní síni s Cigem z H16?

Jeho vývoj nějak moc neznám a v soudní síni jsme se nepotkali, ale jak jsem již řekl, ten kontakt s rapem jsem nikdy netratil, že bych pět let seděl a dělal jen právničinu. Já jsem studoval, při tom dělal rap, pak pracoval a při tom dělal rap a pracuju do dneška a přitom dělám rap. Je to náročný, všude chodím pozdě, ale dá se to.

Partyboi: Jsi znám svými výstupy během show. Co nejbláznivějšího jsi zatím udělal?

Nejztřeštěnějšího při show? Myslím, že to bylo v Liberci. Spousta těch věcí se vyvíjí při tý show a tohle bylo o tom, že jsme měli už najetý moment, kdy já vylezu na stůl a Marpo mě vezme na ramena a někam mě odnese nebo něco takovýho. Já jsem se moc rozhajpoval a nějak jsem to přeskočil ve chvíli, kdy tam ještě nebyl a hlavou jsem letěl přímo na odposlech. Dojeli jsme koncert, ale měl jsem pěkně napuchlý oko a pak mě ještě donutili odejít z baru do nemocnice.

Ono není lehké ani skákat do davu fanoušků. Vím, že Marpo loni na HH Kempu letěl jinak, než měl v plánu a Wohnout skáče nerad, že má strach. Nezkoušíš to třeba trénovat v krytém bazénu ze starťáku?

Partyboi: Ono je to často neplánovaný a občas v tom hloučku stojí pár holek a úplně tě nechytí.

Wohnout: Zatím ne hele, ale je to dobrej nápad, myslím, že to vyzkouším. (smích)

Partyboi: Nedostal jsi třeba echo, že by ti parťáci koupili k vánocům gramce a školu cvyku s instruktorem nebo ti to zatím takto nastavené vyhovuje? Nedobírají si tě kvůli tomu často?

Partyboi: Ne, takhle...já samozřejmě…

IronKap: Počkej, on doma gramce má a umí na ně hrát, jen my už to nepovažujem za nutný.

Partyboi: Já samozřejmě mám svoje dvanáct set desítky, na kterých je tuna prachu, ale to už je nějakých deset dvanáct let zpátky. Teď taky ta muzika, co děláme, není úplně ten styl, kde by se to tak hodilo, je to někde jinde a ani to tomu nějak neškodí.

Marpo: Deska ještě nestihla vychladnout z lisu a vyhazuješ ven nový singl s Ektorem avizující tvé další sólo. U nás mají interpreti většinou velké problémy s termíny, nebojíš se tedy toho, že sis ukrojil až moc velké sousto?

Hele, já už mám polovinu hotovou, takže to určitě dodržím. Produkce bude klasika, takový jaký normálně mám a interprety bych si zatím nechal pro sebe. Je to ještě ve vývinu….

Všichni tři tedy pracujete na svých sólo albech. Jaké to je dělat dvě desky zároveň? Nebylo to pro vás až moc náročné?

IronKap: To víš, že bylo. V jednu chvíli jsme se ale, tuším v půlce července, domluvili, že TroubleGang deska je absolutní prioritou, proto šli naše sólo projekty stranou. Proto Wohnout odsunul vydání desky, proto Marpo vydává až v únoru a proto já jsem svůj datum posunul úplně ze všech nejdál. Řekli jsme si, že tímhle tempem by to nikdy nevyšlo. Teď je album venku a my se můžeme plynule vrátit k našim deskám. Stejně to je jedno, protože vše děláme vesměs dohromady. Konzultace a to, co probíhalo doteď, probíhají dál…

Marpo: Mě třeba z TroubleGang alba vypadlo i pár věcí pro mě, protože jsem psal a já nepíšu nikdy prvoplánově, že bych řekl, teď musím udělat track o tom a tomhle, ale prostě něco napíšu. A vypadly mi asi dva tracky, který jsem si dal na své sólo, protože to bylo tak osobní, že jsem s tím nemohl jít na společnou desku.  

Oproti poslední desce Marpa mi na této společné chybí členové TroubleGangu z USA. Chtěli jste se vyhnout jazykové bariéře a sázet na sebe nebo to ovlivnil i odchod Hard Targeta z týmu? Jak vás tento fakt ovlivnil?

Marpo: To je právě ono. My jsme to strašně řešili, jestli udělat desku i s Američanama nebo ne. Původní plán to byl, dokonce všude, kde jsem byl, byla ještě verze s H. T., ale… V tom není vůbec žádná zášť nebo tak něco. My jsme si uvědomili, že kdybychom to udělali i s nima, tak by nás tam bylo tolik, že by z toho byl úplný nesmysl. Desetiminutový tracky. Proto jsme se rozhodli, že to bude nakonec jen český.

A jaké jsou tedy vztahy s Amerikou v současné době? Budete tam jezdit na koncerty? Měl jsem v paměti zažito, že Hard Target byl taková tvoje spojka s Floridou.

Marpo: Hele, je to v pohodě. Oni začali dělat něco trochu jiného a chtěli si rozjet svůj projekt. Zamrzí to, taky mě to překvapilo, ale prostě to chápu. Ono je to pro ně těžký. Jim TroubleGang v Americe nefunguje jako tady nám, že se tu lidi tetujou, žijou tím a umřeli by pro to. Tam je to trochu jiný. Začali teď hodně dělat country rap, míchaj tyto dva styly do sebe, má to svou posluchačskou základnu a chtějí si prostě vybudovat svůj movement.

A tebe to country tolik nechytlo….

Marpo: Tak mě chytlo, ale vím, že nemůžu v Čechách dělat Pavel Bobek desku. To by jako nefungovalo. Teď mám ale třeba na svou desku šest věcí a jeden track je country jak kráva. Něco jako byla Emma. Hlavně v českým prostředí je tohle těžký dělat. A při našich show je to nereálné. Partyboi by se musel ještě začít učit na housle…. (smích)

Sázíte na zpívané refrény, které jsou u vás na denním pořádku. Souhlasíte s tvrzením, že bez úderného refrénu, který se rychle vryje do paměti, to dnes nejde? Všeobecně je bráno, že složitá hudba není většinou vstřebávána a básníci se rozčilují, že jednoduchost vede…

Marpo: To je spíše o tom, že mě baví i zpívat a všestranně se rozvíjet. Myslím si, že co se týče refrénů, tak máme v Čechách ty nejlepší. To ti řeknu takhle otevřeně, toho se nebojím, není to ta diskotéka, takovej ten Michal David, ale má to svou sílu. Určitě se toho budeme držet i nadále, protože když si to lidi můžou zazpívat s námi, tak je to úplně nejvíc.

Je lehce možné, že některé skladby v tracklistu by mohly být trnem v oku kritiků, kteří by vás ihned zaškatulkovali do pozice komerční až popové skupiny. V dnešní době se úspěch nepřeje, neobáváte se tedy odsouzení závistivýma tvářema?

Wohnout: Abys mohl dělat pop, tak nejde jen o to udělat track, kterej by měl jen popovej nádech. To musíš tlačit celkově, vytvářet tomu nějakou atmosféru a promo, což my neděláme. Nemyslím si, že ta deska zní popově. Já jsem s Otou zvládl vždy udělat, třeba Zvedám, který má čistě popovej sound, ale nikdy jsme to takhle netlačili. Pop není jen to, že uděláš trošku líbivější beat a do toho narapuješ něco, co je trochu stravitelnější pro posluchače. Tím musíš zároveň žít. Když si někdo takhle otevře hubu, tak mu ji zavřu dalšíma dvaceti trackama, který tak nezněj.

IronKap: Vem si, že ta deska není ani v nějaký ofiko distribuci. My to jedeme všechno na sebe, posíláme ty desky sami, to znamená, že kdybychom chtěli jet vážně popík, tak se to dá dělat i jinými způsoby. Má to sice melodičtější sound, ale víc je to punkový.

Marpo: Ono je super mít desku v distribuci, ale všechno tu je už tak nějak v hajzlu. Desky se už ani neprodávaj pořádně. Mě to přišlo už zbytečný dodávat do distribuce, protože pak zjistíš, že ti ani nezaplatí. Já bych furt hlavně neříkal underground nebo komerce, nebo to, co děláš dobře a lidi to poslouchají, je hned komerce? Tím pádem by byl každej blbej rapper underground?

Wohnout: Neděláme tracky, abychom nahnaly kliky. Tohle není hudba, kterou by měla poslouchat hned tvoje mamka a babička.

IronKap: Tohle je tvorba pro naše fanoušky, kteří přesně tohle očekávaj.

Marpo: Já neměl žádný fanoušky. Já měl pár lidí v době, když už jsem hrál v Chinaskách, tak jsem s Honzou jezdil jednou za půl roku na akce, kde bylo padesát, někdy sto lidí. Je to šílený a bolí to, ale tohle dnes je jednoduchý poděkování, že za námi stáli. Že tu jsou, že nás poslouchají a že si ten symbol vytetují pod tu kůži, protože to máš už navždycky.

Dostali jsme se k fanouškům, proto bych nechtěl poukázat jen vaší unikátní a energickou show, ale především na práci s vašimi posluchači, která je svým způsobem také na naše poměry dost ojedinělá. Berete si je do svých klipů, chodíte za nimi po koncertech….

Marpo: Ona je tam strašně tenká linie, protože pak se ti stane občas v klubu, že někdo přijde a začne řvát „dělej vole, dělej, pojď se vyfotit“ a někteří toho pak zneužívaj. Neříkám, že všichni samozřejmě, spíše minimum. Jelikož jsem o všechny své fanoušky svou arogancí a debilitou přišel, a pak člověk dostane druhou šanci a povede se tohle. Za to sem strašně moc vděčnej. Za to jsem bojoval těch deset let, aby se tohle povedlo.

Wohnout: TroubleGang movement má jednu z hlavních myšlenek propojení fanouška s interpretem. Ve chvíli, kdy byl založenej, jsme šli touto cestou nesrat na posluchače a jít jim dát něco víc. Ne jen klip, desku podpis a jdi do hajzlu. Ta myšlenka je v tom kompletně zahrnuta.

Riot se nahrával tuším u Ondry Žatkuliaka v Rooftop Studiu. Kde se tvořil zvukový záznam Troublegangu? Poslední deska Chinasek vznikla v legendárním studiu Rockfield, nemáte i vy ambice okusit zázemí takto zvučného místa?

Marpo: Já vím, že Hard Target byl třeba v X Factory studiu, kde nahrávali třeba Pink nebo Lil Wayne, ale tam hodina stojí asi 900 dolarů. To není o studiích, sice je tam nějaký feeling a atmosféra, která vás může nějakým způsobem namotivovat, ale to vybavení je už podobný. Dnes už je to spíše o lidech, kteří sedí za těma mixákama a dělaj na tý desce. Ondra je muzikant, což je super, vše si můžeme říkat po muzikantsku. Proto zůstanem určitě v Rooftopu. 

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná