THAVIUS BECK: Lidé na nás oceňují tu jedinečnost

Thavius Beck začínal s muzikou koncem minulého tisíciletí, kdy se stal po boku Myka9, Orka, Sacha a dalších členem velmi ambiciózní kapely Global Phlowtations. Ta však neměla delšího trvání a Thavius tak dal o sobě vědět až v roce 2004, kdy mu vyšlo převážně instrumentální album Decomposition u labelu Mush Records. Byl to ale především následující rok, co přinesl zásadní zvrat. Vyšla deska Zwachte Achtegrond, kterou měl Thavius na svědomí se Subtitlem pod názvem Lab Waste. Z neambiciózního projektu se stal fenomén, který si získal kult především v západní Evropě. Hned v roce 2006 vydal Thavius další desku Thru opět na Mush Records. Poté nabraly věci rychlý spád. Produkoval dvě skladby pro Saul Williamse (“DNA“ a “Black History Month“) pro jeho kontroverzní album (The Inevitable Rise And Liberation Of NiggyTardust) a následně si střihl i remix pro Nine Inch Nails (na remix albu Y34RZ3R0R3M1X3D). V loňském roce krátce spolupracoval se Solem a především stvořil album Yesterday, Today & Tomorrow pro K-The-I, v rámci jehož propagace zavítal i do pražského Crossu, kde se rozhovor také uskutečnil. Yesterday, Today & Tomorrow bylo poprvé, co jsi produkoval celé album pro jednoho MCho. Počkej. Jo, máš pravdu. Jaké to pro tebe tedy bylo? Udržet celistvost a jednotnou náladu po celou desku. Nebylo to tak obtížné K(-The-I) se přestěhoval do Los Angeles, takže jsme se neustále vídali. Nedělali jsme to přes net z jednoho pobřeží na druhé. Dal jsem mu beaty, on je nahrál a dal pak poslechnout. Za chvíli jsme jich najednou měli 14 a byli připraveni je vydat. Ani si nemyslím, že jsme se nějak cíleně snažili dát albu koncept, vše spíš přirozeně vyplynulo. Na tvém myspace blogu jsi napsal, že remix "Bridges Let Us Down" pro remix album od Sole a Skyrider byla první z mnoha budoucích kolaborací. Pracuješ teď se Solem na něčem? Právě pracujeme na společné desce. Celé to produkuji a zatím máme natočeno asi 5 nebo 6 věcí. Doufám, že to vydáme ještě před koncem roku.
„Nenávist k anticonu souvisí s úspěchem, co měli. Oni si věřili a uspěli. A to lidi štvalo."
A proč si myslíš, že Sole, potažmo celý anticon bývají tak nenáviděni? Myslím, že jde o to, že anticon jako label byl dříve schopen něčeho, co ostatní undergroundové party nedokázaly. Oni koncertovali, nahrávali a prodávali spoustu desek. Měl jsi sice kolektivy jako Project Blowed, ale anticon to jeli skutečně ve velkým. Podle mě to souvisí s úspěchem, co měli. Věřili si a uspěli. A to lidi štvalo. Jak jsi se dal dohromady se Saul Williamsem? Bylo to přes mýho kámoše Orka (Orko Eloheem, OrkoThe Sycotik Alien) . Nevím, jestli jsi o něm slyšel. Ano, má kapelu s Bigg Jusem, ne? Přesně tak. S Orkem jsme byli v kapele Global Phlowtations. Orko už se Saulem pracoval. Ani jsem to nevěděl a říkal jsem mu, že by bylo skvělý se Saulem nahrávat. Pracoval jsem tehdy v Amoeba (řetězec obchodů s muzikou) a Saul se tam několikrát zastavil. Když jsme se ale bavili, tak nevěděl, kdo jsem. Pak mu ale Orko pustil pár mých beatů, jemu se líbily, tak jsme se pak i skutečně poznali. Ta Saul Williamsova deska (The Inevitable Rise and Liberation of NiggyTardust) měla v názvu nword. Co si myslíš o používání toho slova v textech nebo dokonce jako titul, což plánoval i Nas. To slovo má velmi negativní nádech, takže když já sám píšu text, použiju ho skutečně kvůli samotnému významu, ne jen tak. Ale každý to vnímá jinak. 2Pac se z toho snažil udělat pozitivní akronym (Never Ignorant Getting Goals Accomplished). Na druhou stranu Afro-Američané jej běžně používají a oslovují se tak. Osobně si ale myslím, že není zrovna nejlepší to slovo používat a nikdy bych ho neumístil do názvu alba. Respektuji Saula i Nase, ale není to, co bych dělal já.
„Respektuji Saula i Nase, ale nikdy bych nword neumístil do názvu desky. Každý to ale vnímá jinak."
Jako Lab Waste jste ohromně populární v Evropě. Čím myslíš, že to tak je? Je to zvláštní, protože jako Lab Waste jsme byli trochu jako undergroundový mýtus. Lidé to znali, slyšeli, ale neviděli nás. Vždyť jsme toho vydali jen 2 000 kusů, takže je sakra těžký to najít. Spousta lidí si to ale zamilovala a asi pomocí vzájemného doporučení se to tak rozšířilo. Velmi oblíbené je to hlavně ve Francii. Lidé z hiphopcore.net o nás napsali spoustu dobrých článků, což nám ohromně pomohlo. Navíc pracovat se Subtitlem je super, protože má ohromně energie a nápady z něj lítají v šíeným tempu. Je to těžký vysvětlit, ale myslím, že to se právě lidem na tom líbí, ta jedinečnost. Jak jste vlastně přišli na název Zwarte Achtegrond (v holandštině znamená černé pozadí)? (smích) Byli jsme poprvé na turné po Evropě spolu s Mars Volta a projížděli země jako Holandsko. Byli jsme právě v Amsterdamu, když tam nkdo řekl něco holandsky a nás napadlo to použít jako název (smích). A co na to říkali ve Státech? Možná to někdo komentoval, ale ta deska je mnohem víc populární v Evropě. Subtitle se prý dokonce na chvíli přestěhoval do Berlína? Zrovna tam je. Hrozně se mu tam líbí. Potkali jsme se, když jsme tam minulý týden hráli. V loňském roce ohlásil Subtitle konec kariéry a asi o měsíc později se zase vrátil. Myslel to skutečně vážně, že by skončil? Ano, myslel. Vem si, že mně je 29, Subtitleovi 30 a myslím, že v jeden okamžik se dostaneš do fáze, kdy si říkáš, co budeš se životem dělat, zda má ta rapová kariéra smysl. V té době zažil hodně překážek. Jeho deska (Terrain to Roam) byla stažená z prodeje kvůli Madlibovým beatům. Bylo toho na něj prostě moc. Myslím, že si říkal, zda to má všechno smysl. V tom jsem ho chápal. A co tam bylo vůbec za problém? Slyšel jsem, že Stones Throw neschválili použití těch beatů. Bylo to divný. Madlib a Subtitle se znají už dlouho. Vyrůstali spolu v Oxnardu.
„Subtitle zná Madliba odmala. Bylo trochu divný, že mu Stones Throw nechali stáhnout desku z prodeje."
Fakt? Jo. Znají se odmala. Nejsou sice ti nejbližší přátelé, ale znají se a rozumí si. Subtitle tedy šel přímo za Madlibem, jestli by mu nechtěl produkovat část alba. Madlib mu dal beat CD s asi 60 beaty. Subtitle dva použil a vydal to. Madibovi se to líbilo, ale Subtitle vůbec nekomunikoval se Stones Throw, takže když to oni slyšeli, tak si řekl: Co to, kurva, je? Tohle jsme neodsouhlasili. Takže okamžitě vyhlásili, ať se zastaví jeho prodej. Subtitle byl docela překvapený, že se něco takového děje. A schválil to nakonec? Nakonec jo a můžeš to teď sehnat, ale v prodeji to tehdy nebylo asi 2 až 3 měsíce. Mělo to sice dobrý prodeje, ale tohle to dost poškodilo. To je od Stones Throw docela podlé. Co naděláš. Chtějí vydělávat peníze jako každý jiný. Zpátky k tobě. Je nějaká šance, že by vyšlo nové album od Global Phlowtations? Popravdě, Global Phlowtations už nebude ta samá parta, co byla dřív. Naposledy, kdy jsme se fakt sešli, bylo v roce asi 2000. Ne každý dělá muziku a stylem jsme už taky někde jinde. Většina MC´s z LA si formovala styl v Good Life Café. Ale co producenti? Měl jsi někoho, kdy by ti v začátcích říkal, co ano a co ne? Víš, že ani ne? Dost mě ovlivnilo působení v Global Phlowtations, ale to spíš kvůli jedinečnosti a množství talentu, co tam ti kluci měli. Jestli bych ale měl někoho vyzdvihnout, pak asi Daddy Keva. Dělal to déle než já, takže mi radil. Kromě něj ale asi nikdo jiný. Pomohl mi si vytvořit vlastní zvuk. Slyšel jsem, že Fat Joe byl jednou v Good Life Café vypískán hned po začátku. Je to pravda? Věřil bych tomu (Thavius i K-The-I se začnou smát). Ale nebyl jsem tam, takž to nemůžu potvrdit. Přemýšlel jsi někdy o stěhování do Evropy? Existereo žil v Portugalsku, Sole v Barceloně, Subtitle teď v Berlíně. Už několikrát. Mám tady spoustu přátel. Uvažoval jsme o Londýnu, ale je to tam dost drahý. Když se ale naskytne správná příležitost, tak bych přijel a nahrál tady něco. To by bylo bezvadný.
„Už několikrát jsem přemýšlel o stěhování do Evropy. Mám tady spoustu přátel."
A pracoval jsi už s některými evropskými interprety? Už několikrát. Slyšel jsem, že máš rád Wileyho a grime vůbec. Miluju Wileyho. Pamatuji si, že když jsem ho spatřil poprvé v Londýně, dostalo mě to. Nic takového jsem před tím neviděl. Rád bych s ním něco nahrál. To je Kmotr celé té scény. Neplánuješ vlastní produkční album? Něco jako Pete Rockovo Soul Survivor s MC´s na tvých beatech. Možná. Musel by to být správný kolektiv MC´s. Dost si vybírám, s kým dělám. Chtěl bych, aby to mělo svoji kvalitu, aby to bylo kohesivní. Nerad bych z toho měl kompilační album. V tuhle chvíli to neplánuji, budu o tom ale přemýšlet. Kromě té desky se Solem prý pracuješ i na novém Lab Waste albu. Co dalšího připravuješ? Zrovna dokončuji moji sólovou desku. Bude vycházet v létě. Budu tam rapovat a budou tam i beaty ostatních producentů. Pracuji na tom možná 10 let. A vycházet bude na Mush Records? Ano a doufám, že evropskou distribuci bude dělat Big Dada. Koho na desce máš? Hostující producenti jsou Debmaster… …to je zvíře na beatech. Miluju jeho práci. Pak tam je track od Subtitlea, Daddy Kev koprodukoval 3 věci a DJ-Styles udělal jeden track.

Lukas - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná