Tafrob & Opia: Katakomby jsme udělali z čisté radosti sami pro sebe

Brněnská půda se otřásá v základech a z katakomb ukrytých v podzemí vylézají veteráni, kteří k této moravské metropoli neodmyslitelně patří. Sází především na svou schopnost vytvořit kvalitní společné dílo, zády se však také nestaví ani ke svým mladým nástupcům, kteří začínají vystrkovat růžky. V následujícím rozhovoru se dozvíte, proč deska Katakomby vyšla až během podzimu a jaké je její poselství.

Veterán na beatu, veterán na majku. Rok práce a deska je venku. Kdy se začalo o desce mluvit a kdy konat?

Tafrob:Nápad na společnou desku vznikl v mé hlavě někdy začátkem léta 2014. Snejky napřed reagoval stylem, jestli jsem se náhodou nezbláznil, ale rychle mu došlo, že to bude zajímavej projekt. Natáčet se začalo v lednu tohoto roku. Mě osobně lákalo už dlouho udělat desku jen s jedním producentem a vybrat si Snejkyho bylo prostě logický rozhodnutí. Máme dost společnýho. O filmech se bavíme tak, že by našim odkazům rozuměl maximálně František Fuka, jsme oba bohémové a hovada (viz. skladba Démon), oba máme Petr Pan syndrom, prostě si ladíme bych řekl.

Vaše spojení není překvapivé, přesto v minulosti vzájemné vztahy trochu drhly. Můžete mi popsat trochu rok 2006 a historii po vypuštění skladby „Nuda v Brně“?

Opia: Je pravda, že jsme nějakej čas s Pavlem nekomunikovali. Ale to nebylo ani tak kvůli tomu, že se do nás tehdy opřel v textu, i když to možná nějakej nepatrnej vliv na to mohlo mít. Navíc měl pravdu, Naše věc už opravdu v tý době byla u konce s dechem a on měl koule na  to to říct všem do xichtu. (smích) Jde ale spíš o to, že se dle mě trošku zbláznil a neukočíroval velice rychle nabitou popularitu a trošičku zapomněl na nějaký vazby, který tady před tím fungovaly. Naštěstí jsme po čase našli opět společnou řeč a tahle deska je vlastně jejím logickým vyústěním.

Tafrob:Opia to řekl myslím dobře, haha. Vše se událo přesně, jak mělo a hle, dopadlo to společnou deskou. Kruh se uzavřel. A roztočil.

Proč nese deska název Katakomby? Poukazuje na vaše undergroundové pohnutky, nebo jen lákáte turisty do moravské metropole na systém podzemních chodeb?

Opia: Je to vlastně kombinace vícero odkazů. Můžeš to brát jako katakomby svý mysli, temnější patra vědomí a svědomí. To, že to koresponduje s odkazem na Brno a systém jeho podzemních chodeb je vlastně přidaná hodnota. Ano, ta deska má svým způsobem undergroundovej xicht, ať už je to slovo sebevíc zprofanovaný, a zdá se, že se mu prostě nevyhneme. To se ale prostě stalo. Nenuceně. Bez kalkulu. Samozřejmě otázkou je, jak si to chceš definovat. Co je vlastně v dnešní době underground rap? To, že na tu desku nemáš prachy a za zády silnej label nebo to, že absolutně nekalkuluješ a neuplatňuješ na ní klasickej tržní princip? Tak to jsme opravdu deep. (smích) Ale zároveň myslím, že o to je autentičtější a má reálnou výpovědní hodnotu. Underground je stav mysli a z něj vycházející tvorby, není to o definici žánru.

Tafrob:Není co dodat.

Album Hořký menu od Naší Věci za léta zlidovělo. Myslíte, že má i tato dlouhohrajka takový potenciál?

Opia: Na to je těžký odpovědět. Neříkám, že jsme neměli určitou vizi svým způsobem na desku Hořký Menu navázat. Ale zase, nebylo to nic cílenýho a spíš to vycházelo z toho spojení konkrétně nás dvou. A v rámci obsahu těch skladeb navázat na určitou nadčasovost a osudovost těch témat obsaženejch ve skladbách. To, jestli se tak stane, může ukázat jen čas. Je úplně jiná doba a úplně jiný principy v hudbě a celkově její produkci. Navíc asi jinej dopad bude mít deska v rámci našeho regionu a jinej třeba v Praze nebo kdekoliv jinde.

Tafrob: Ty desky dělí skoro 13 let. Jsou jiný. Katakomby jsou lepší. (smích) Každopádně pokud bychom prodali tolik kusů, co se prodalo Hořkýho menu, tak jsem spoko. A kdyby se z Katakomb stalo další kultovní brněnský CD, tak budeme rádi. Mnohé staré páky, které už ani nejedou rap, nám album chválí, takže nějaká návaznost tam bude. "Opia a Tafrob, servírujem Hořký menu"

Datum vydání bylo nastaveno na 20. listopadu stejně jako album Paulie Garanda a Kennyho Rougha. Byl to záměrný boj o trh?

Opia: Cha, to vůbec. To vzniklo opravdu zcela náhodou. Vůbec jsme o datu vydání jejich desky netušili. Navíc oni tvoří úplně jinak a jinou muziku, proto se o podobném trhu v podstatě nedá moc mluvit. U nás to vzešlo spíše z potřeby deadlinu, kterej Pavel pochystal v rámci Brněnskýho křtu v SONU, kterej byl 21. 11. a release party den před tím. Napřed jsem ho za to nenáviděl, ale teď s malinkým odstupem vidím, že to byl rozhodně dobrej tah, jinak bychom tu desku snad letos ani nevydali. To že to ke konci byl total war a já jel ve studiu 18 hodin denně je věc další..(smích)

Tafrob:Boj o trh prej, hehe. Já se to dověděl myslím od Pepka (Idea) týden před vydáním. My chtěli původně 15.11. (El Nino narozeniny), ale to jsme nestihli. A křest v Sonu byl naplánovanej asi od dubna už, protože jsme tam hluboko uvnitř líný hovada, který potřebujou deadline aby makali. A 2015 se musel stihnout, jelikož jsem to sliboval ve své sloce v treku "2012" od Dramatikz.

V Brně byla deska přijata velice kladně, přesto jsem zaznamenal i názory, že Tafrob vydává už jen proto, že je v Brně jedině velké jméno a očekává se to od něj. Může toto album tyto negativní názory změnit?

Tafrob:Tyto názory mi můžou tak maximálně vyfajčit.

Opia: Vydávat proto, že jsi jediné velké jméno ve městě? Že se to od Tebe čeká? Co je to za hovadinu? Ty vole, to by ta hudba byla důvěryhodná asi tak jako seriál Důvěryhodné příběhy. Já jsem nevydával mega dlouho a Tafrob v podstatě zažívá díky tý desce comeback, a jediná zbraň kterou máme v ruce, je autenticita a pravdivá výpověď. To by jsme to pěkně dojebali, kdybychom to vydávali z tohoto důvodu, nemyslíš? Navíc, Brno po asi 50. letech má krom Tafroba v rapu konečně co nabídnout. Objevil se Somar, Maniak jede, kluci z Old Kids vydávaj. Konečně se tady a to možná za celou dobu co se v tom motám, rýsuje nějaká reálná scéna.

Opia: Jsi workoholik zahlcený prací. Jak bylo těžké vyčlenit si čas na tento projekt? V rapu ses v posledních letech objevoval jen sporadicky, byla to pro tebe tedy částečně výzva?

To víš, že jo. Mě workoholismus úplně přirozeně v žilách nekoluje. Pravdou je, že mě holt práce v mojí firmě začala natolik bavit a zaměstnávat, že ji dávám opravdu hodně. Jsem synem extrémů. Půl života jsem se flákal jak debil a druhou půlku budu tvrdě bušit, už to tak vypadá. Tudíž skloubit to se vším ostatním, ať už co se týká mé profese, ostatní volné tvorby, školy nebo rodiny bylo dost hustý. A pokud chceš udělat dobrou desku, musíš se jí opravdu věnovat. To neojebeš. Takže vlastně vůbec nechápu, že se to povedlo dát dohromady a věř, že jsme na tom málem taky shořeli. Ale vůle a motivace byla silná.

Tafrob: Měl jsi volnou ruku na peru nebo ti do toho Opia kecal? Jak vůbec fungovala komunikace a diplomacie? Kolik textů a beatů se hodilo do koše?

Roman mi napsal většinu textů a i témata vymyslel on, já jsem spíš jen taková loutka. No a teď vážně. Nekecal mi do toho vůbec samozřejmě. Na začátku jsem jen uháněl o další a další beaty a pak už to jelo. Snejky posílal, já psal a nahrával. Já třeba řekl, že potřebuju hudbu na takový a takový téma a on mi poslal něco, co mě hned rozjebalo. Čistá radost dělat s tím hovadem. Až mě bylo trochu líto, že to skončilo.

Opia: Je mi známo, že se věnuješ i videoklipům. Budou všechny z tvé dílny nebo zkusíš dát šanci i konkurenci?

Paradoxně, do prvního klipu jsem vůbec nekecal. A nechal Mohamedovi z MRK naprosto volnou ruku. Stejně tak to může být i u dalších klipů. Nic méně, se rýsuje jeden pravděpodobně zásadní klip z desky, kterej asi odrežíruju a zprodukuju. To bude ale až v novým roce. Říkám, je to vše o času a toho je prostě málo. Do vánoc, by měl ale vyjít ještě jeden, jinej klip a teď řešíme právě, kdo se ho ujme. Třeba to zase padne na mě...(smích)

Tafrob: Lze mluvit o čistě brněnské práci, přesto ruku k dílu přiložili i tváře z Jihlavy a východních Čech. Podle čeho jste vybírali hosty a nebyl v plánu třeba i nějaký host ze zahraničí, konkrétně třeba z Německa?

Měl být ještě Ddark z UK, ale pořád jsme se nemohli dohodnout na beatu a pak už se to nestíhalo, takže příště. Jay je na každé desce, Filip z Pio to je srdcová záležitost, s MAAT jsem už dlouho něco chtěl, Brno je jasný a moc jsem rád za to, že svou první sloku zarapoval i sám Opia. To je taková haluz naše. Nechtěli jsme desku "prefjůčringovat" a myslím, že to je tak akorát.

Opia: Překvapivý host na mikrofonu je i autor hudebních podkladů. Kdy se to v tobě zlomilo, že bys přeci jen lezl Tafrobovi do zelí? Je možné, že si s majkem potykáš i více?

Nó, tohle je vostrá haluz(smích). Ani pořádně nevím, kde se to v tý mý potróblý palici vzalo. Ale asi tím, že se věnuju krom muziky i psaní a vždy jsem si jen tak z prdele někde škrábl nějakej řádek, nebo rým nebo tak, tak mě v rámci epičnosti uzavření nějaké životní etapy, kterou pro mě ta deska symbolizuje, řek, že by nebylo od věci zkusit i třeba v rámci tvůrčího procesu něco, čemu jsem se od svých 13 let vyhýbal. A tím, že to téma mi bylo docela blízký a s Pavlem jsme se občas hecovali, se to nakonec tak nějak stalo. A musím říct, že je to fakt zábava. Takže přemýšlím, že bych v rámci nějakýho dalšího projektu možná ještě někdy něco udělal. Ale to by bylo pojatý asi trošku jinak. Uvidíme.

Tafrob: Deska je celkově temná a depresivní, což dokládá i silná skladba Kryptonit. Bylo těžké pracovat na desce po rozchodu, když jsi byl plný bolesti?

Tafrob:Nějak mi už od začátku bylo jasný, že ta deska bude temnějšího ražení. Proto nakonec i ten název. Tohle album stvořila láska a bolest zároveň, i proto je pro mě hrozně srdcová, osobní a zásadní.

Opia:A já jen doplním, že pro mě to bylo v podstatě zrovna tak. I v tomhle jsme věděli, že ta rezonance může tu desku hodně posunout.

V poslední době se interpreti snaží zacílit na jednu konkrétní cílovou skupinu. Někdo tvoří pro starší s odkazem, který mládež nepochopí, jiní předvádí zase pravý opak. Komu jsou směřovány Katakomby?

Tafrob:Tohle album jsme si prostě jen udělali sami pro sebe. Z čisté radosti z toho procesu jak ti to vzniká pod rukama. Žádnej kalkul ani cílení. Každopádně desku zatím cení mladí i staří, takže ideální dárek pro kohokoli.

Křest desky proběhl ve velmi hojném počtu, chystá se i nějaká tour po Čechách a Slovensku? Připravujete i nějaké speciální choreografie, která dnes již tradičně k show patří?

Tafrob:Začínáme jezdit koncerty a zjišťujeme, jak fungujou nový věci. Na některých koncertech se k Chocolaticovi zapojí i Opia aby byla show tak jako na křtu. Na jaro pak chystáme nějakou společnou tour s Morelem, kterýmu teď vyšla taky nová deska.

Dá se krátce po vydání spekulovat i pokračování nebo se každý vrátíte k tomu svému a občas si vyhovíte?

Opia: Myslím, že se na hudebním poli s Tafem ještě párkrát potkáme. Kdo ví, třeba ještě někdy i nad albem. Já jsem navíc teď docela při chuti, dolazuju po letech domácí studio a jsem namotivovanej a zase jsem v sobě našel radost z tvorby muziky. Rozhodně příští rok vydám nějakou desku. Možná rapovou, možná úplně jinou.

Tafrob:Občas si vyhoníme. Hele nikdy neříkej nikdy! Oba teď máme už plány na další projekty, takže 2016 Katakomby 2 nečekej. (smích) Ale třeba to jednou přijde. Jsme jeden label, takže pořád se budou naše cesty prolínat. "Old Kids! Okýnka dole, hudba nahlas"

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

SpidiJunior
  • SpidiJunior
  • 02.13 dne 20.12.2015

vtip

SpidiJunior
  • SpidiJunior
  • 02.12 dne 20.12.2015

22

SpidiJunior
  • SpidiJunior
  • 01.38 dne 20.12.2015

No nic po11

SpidiJunior
  • SpidiJunior
  • 15.18 dne 19.12.2015

Katakomby mě pohltily a celou desku poslouchám už po 7 za sebou ,) Pořád mě to baví, tak si to dám znova. Diky moc za desku a těším se na vaši další spolupráci.

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná