T3 a Young RJ hovoří o vývoji Slum Village, novém albu a odchodu Elzhi

Tři roky po vydání Villa Manifesto, které mělo znamenat poslední kapitolu pro detroitské Slum Village, založené Jay Deem, T3 a Baatinem, se kapela vrací s novým LP, příznačně pojmenovaným Evolution.

Slum Village si prošli změnami. Elzhi kapelu v roce 2010 po téměř dekádě opustil a ta nyní čítá Young RJ, dlouhodobého producenta pro Slum Village a syna zakladatele Barak Records, a Illa J, mladšího bratra J Dilly, jako své nové oficiální členy.

„Slum Village se pořád mění a tenhle trend bude pokračovat,“ popisuje současný stav T3.

S vydáním předchozího alba Villa Manifesto jsi mluvil o tom, že se bude jednat o poslední desku Slum Village. Proč jsi nakonec změnil názor?

T3: Tehdy jsem si skutečně myslel, že Villa Manifesto naším posledním albem bude. Kapela měnila členy a já cítil, že to je konečná.

Pak ale věci začaly pozvolna nabírat tempo. Já, Young RJ a Illa J jsme vyrazili na turné, po kterém jsme si řekli, že bychom mohli natočit mixtape. Udělali jsme dva a přitom si vyzkoušeli vzájemnou spolupráci. Po mixtapech jsme se shodli, že natočíme i celou desku a začali vše plánovat. Proto se album jmenuje Evolution, protože je o vývoji – individuálním i společném. Je to svým způsobem vážná deska.

Young RJ a Illa J jsou nyní oficiálními členy kapely?

T3: Ano, je to tak. Chtěl bych k tomu říct, že když kapela někoho nabírá, tak rozhodně nejdu na ulici, neukážu na prvního, kdo jde kolem, a ten se přidá. Tohle jsou kluci, kteří jsou součástí Slum odjakživa. Young RJ nás viděl nahrávat u sebe v baráku, když mu bylo snad pět, a Illa J nás vždycky pozoroval ve studiu. Jsme jako rodina. Trochu mi to připadá jako předávání odkazu následující generaci, protože oba jsou mnohem mladší než já.

Jak jsi řekl, tak název LP odkazuje na vaši novou éru. Jakým směrem se hodláte vydat?

Young RJ: Hudebně jsem se vše snažil držet na kvalitativním levelu Slum Village, protože většina lidí si kapelu spojuje s klasickými věcmi typu Fantastic Vol. 2. S Evolution jsem myslel na to, jak by postupoval sám Dilla. Snažil jsem se držet v jeho stopách a směru, který by sám udával. To bylo mým primárním cílem.

Nechtěl jsem hlavně, aby deska zněla nudně, kdy by si lidi řekli, že tohle od Slum už slyšeli. Proto tam máme songy jako “Riot” nebo “Braveheart”. Jedná se o úplně jinou formu, kterou pojíme s existujícím zvukem.

Ty už ale se Slum Village nahráváš poměrně dlouho. Udělal jsi na Evolution něco specificky jinak?

Young RJ: Určitě, tentokrát jsme se třeba vrátili k SP-1200, MPC-3000 a máme tam mraky samplů. Album je jich plný. Chtěl jsem tomu dát nádech devadesátkového hip hopu a jeho zlaté éry. Na tom jsem vyrůstal a znám to. Používali jsme i živé nástroje, na hodně skladbách uslyšíš bicí, jinde zase zahrané kytary. A máme tam hodně zpěvu v pozadí. Tohle je zajímavý, protože než abychom používali desky, protože je hrozně těžký najít ty správný, tak jsem vzal songy, co se mi líbily, pozval do studia zpěváky a s jejich pomocí zachytil vlastnosti originálu. Proto na Evolution uslyšíš typy skladeb, které Slum Village nikdy nenatočili, jako je třeba zmiňované “Braveheart”.

T3, jaký je tvůj lyrický přístup na albu?

T3: Mým cílem bylo mít texty co nejpravdivější a nejbližší realitě. Na desce se v podstatě vracíme k našim divokým časům a popisujeme jednotlivé události z naší perspektivy. S Evolution chceme především lidem ukázat, jak naše desky nyní vypadají. Myslím, že když se posluchačům takhle ještě jednou představuješ, tak je důležitý jim vysvětlit tvé pozadí, odkud pocházíš a co zažíváš. Až fanoušci uslyší “Let It Go“, kde rapuju o bývalých členech, nebo “Bout That“, kde se věnuji dennodennímu boji, kterým si každý z nás prochází, tak pochopí smysl Slum Village mnohem hlouběji. Na desce se třeba vracím ke svým vlastním začátkům i tomu, jak jsem se k rapu dostal. Dáváme lidem hodně informací, aby se zorientovali v současné situaci.

Když poslouchám sampler z Evolution, tak mi přijde, že deska navazuje přesně tam, kde jste skončili s mixtapy s Mick Boogiem. Jak těžké bylo natočit kompaktní album namísto dalšího tapeu?

T3: Když jsme mixtapy natáčeli, tak jsme se absolutně od všeho oprostili. Nelámali jsme si hlavu a samplovali ty nejsyrovější věci, co se nám dostaly pod ruku. Dirty Slums neměly být Slum Village. Nechtěli jsme natočit skladby pro holky, my jsme usilovali o co nejtemnější a nejtvrdší výsledek. To bylo vše. S ničím jiným jsme do toho nešli. Až následně se mixtapům dostalo pozitivního přijetí, tudíž jsme se odhodlali ke spojení jádra starých Slum Village s Dirty Slums a výsledkem je tenhle nový zvuk. Takovýhle byl ve své podstatě celý proces. Jednoduše jsme začali a tím, jak se to lidem líbilo, jsme se postupně přetransformovali do současné podoby.

Evolution je druhé Slum Village album, které neobsahuje žádné Dillovy beaty ani rýmy. Proč?

T3: Podobnou otázku mi pokládá hodně lidí. My jsme samozřejmě na Evolution Dillu mít mohli, ale vyčkáváme s tím. Představuje to cestu, kterou se zrovna teď nechceme vydat. Navíc Illa J připravuje vydání nové desky od Yancey Boys, takže fanoušci se své dávky Dilly dočkají. My se snažíme o ukotvení a uvedení nové éry Slum Village. Věřím, že Dilla by s něčím podobným souhlasil. Máme s ním nevydané skladby, které jsou naprosto skvělý a nikdo je zatím neslyšel, ale nechceme to uspěchat. Nekončíme, čeká nás ještě spousta desek. Všechny skladby vydáme, až bude vhodný okamžik.

Jaký je tvůj názor na objem materiálu, který je po jeho smrti vydáván?

T3: Nemyslím si, že by to mohlo jeho odkazu uškodit. Jedním z důvodů, proč to říkám, je především nové Yancey Boys album, které zní mnohem lépe, než lidé čekají. Jedná se o krok úplně jiným směrem a myslím, že posluchači s ním budou velmi spokojeni. A to samé platí o Evolution.

Myslím, že vydávání Dillových věcí pomáhá celému našemu městu. Situace se má tak, že Slum Village patří mezi zakladatele underground hip hop v Detroitu. Byli jsme první, koho odtud upsal major label. A nejen to, máme okolo sebe bezpočet lidí od rapu až po R’n’B, kteří pod námi vyrostli. Dilla je toho velkou součástí, proto k němu chovají někteří fandové takovou oddanost.

Dilla přitom zůstává v některých částech světa stále přehlížen. A to platí i pro Slum. Proto si myslím, že je potřeba, aby se jeho muzika dostala ven. Většina z toho, co vychází, je skvělá.

Má tvé slovo váhu v tom, co z jeho katalogu nakonec spatří světlo světa?

T3: Nemá. Netýká se mě to. To je záležitost Yancey Group. Nejsem zahrnutý v aktivitách Dillovy mámy a Yancey Group.

Jestli my jako Slum Village máme songy s Dillou? To ano, jak jsem říkal, ale nic z ostatního není naší starostí.

Tuhle otázku asi neuslyšíš rád, ale musím se tě zeptat. Mluvil jsi s Elzhim od chvíle, co opustil Slum Village?

T3: (směje se) Máš pravdu. Tuhle otázku neslyším rád, ale zodpovím ji.

Ne, nemluvil jsem s Elzhi dva a půl roku. Předpokládám, že teď pracuje sám a tím to pro mě končí. Nezatěžuji se tím. Je to v pohodě, ať dělá, co chce. Stará se o své věci, já o mé. Přeju mu, ať se mu daří.

Chtěl bych ale vysvětlit, že Slum Village vždycky měnili členy. Někteří fanouškové mají rádi specifickou dobu – někdo původní složení, další, když jsem to byl já, ELzhi a Baatin, jiný jen mě a Elzhi. Lidé musí přijmout, že Slum Village mění složení, protože v tom rozhodně budeme pokračovat.

Na čem dalším pracujete?

T3: Pomalu začínáme zvažovat další album. Pracujeme i na sólech – RJ i já – a Illa J budou vycházet Yancey Boys.

Lukas - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná