Smack: Nemůžu bejt sám, kdo tady bude měnit názor veřejnosti na rap

Sobotní den čtrnáctého ročníku Hip Hop Kempu byl opravdu natřískaný jmény, která stála za pozornost. Program na hlavní stagi odpálil český král grime music, kterého není třeba v poslední době představovat, pokud víte, kdo shrábl posledního Anděla za album „P´s A Love“. Strašnický verbální kulomet dlouho odolával pozvání na rozhovor, ale na největším tuzemském rapovém dýchánku se ho podařilo konečně odchytit a výsledkem je vcelku výživná zpověď.

Hned zkraje by mě zajímalo, proč jsem tě tak dlouho musel lanařit na tento rozhovor? Cítíš vůči Bbaraku nějakou křivdu či to bylo prostě jen tím, že byl kolem poslední desky obrovský boom a svazoval tě čas?

Nemám k vám ani averzi ani vás necením. Dřív byl vůči vám nějakej beef ze strany lidí, se kterejma jsem já vyrůstal, jako byl Boombap a Mokráš. Dneska to tak necejtim a je mi to jedno. Snažim se dělat hudbu a vás beru jako přirozenou součást.

Mé pozornosti neunikla tvá show, která otvírala sobotní program. Oproti dvěma předešlým rokům jsi nebyl v hangáru, ale na hlavním pódiu. Není to pro tebe až moc radikální změna, když je grime považován spíše za klubovou hudbu? Jaké jsi měl z toho ve finále pocity?

Do Hangáru půjdu ještě za pár hodin a vystoupim v show P Moneyho. Grime je klubová hudba a já jsem rád, když to můžeme vzít ven na nějakou velkou stage a zkusit to. Dneska, když jsme měli otevírat mainstage, tak jsem si nebyl moc jistej. Nikdo tam totiž ještě nebyl, ale třeba patnáct minut před začátkem tam začli lidi lízt a já si uvědomil, že to asi nějakej smysl mít bude. Vždy to je o lidech. Já si mnohem víc užiju grime v malym klubu, ale o to více jsem radši, když vidim pod hlavní stagí velkej crowd.

Tvoje show jsou specifický pro velké množství energie, kterou obsahují. Není to jen tím ostrovním zvukem, ale i tvým projevem. Marpo s TroubleGangem se považují za vládce tuzemských podií, není to však jen tím, že se schovávají za světelné efekty? Mohl bys jejich názoru o vlastní velikosti odporovat?

Já opravdu nevim, jestli vytváří největší show v Český republice. Ani nevim, jaký je jejich pole působnosti, ale myslim si, že v rámci mluvení do mikrofonu, ať už je to rap nebo jakákoliv jiná hudba, už několik let tu nejlepší show tady dělám já a mí lidi. Myslím, že tyhle kluci to ví, jsou v pohodě a některý z nich znám osobně. Je možný, že dominujou se svejma shows v rámci 90 bpm rapu, ale v rapu celkově tu nikdo nemá lepší show než my. To není ani tím, že bych byl přehnaně namyšlenej nebo si o sobě myslel bůh ví co, ale tak to prostě je. A oni to podle mě vědí taky. 

Nelze nezmínit ani tvou poslední velice úspěšnou desku „P´s A Love“, která obsahovala hosty, kteří do grimu moc často nedávaj. Nebyl někdy problém skloubit ten ostrovní styl s hráči, kteří se motají striktně kolem těch devadesáti bpm?

Já jsem třeba na poslední desku vzal naschvál Oriona, aby dal do grimeovýho beatu, protože vím, že tohle nedělá. Naopak v případě Margera a dalších kluků z Anglie jsem vybral nepříliš grimeový beat, abych na desce vytvořil takové protiklady. Přišlo mi, že se s tím Orion popral fakt dobře, studiovka zní super.

Za již zmiňované album si získal Anděla. Jak toto ocenění vnímáš? Nakoplo tě to tak, že avizuješ na letošek další, nebo třeba jako Rytmus jím pohrdáš a nebereš vážně?

Hele, mám to nějak tak mezi. Na jednu stranu si toho hrozně vážím, na druhou si myslím, že ti lidé, kteří mi to ocenění dali, mi ho mohli dát klidně už rok zpátky. Je to pro mě super vizitka a makám na nové desce, která je v mejch očích a uších už teď mnohem lepší, i když je tak zhruba půlka práce teprve hotová, a měl bych ho za ni v tom případě dostat taky. Už teď mám pocit, že je ve všem mnohem dál než to, za co jsem toho Anděla dostal. Pokud bych ho měl za něco dostat, tak by to mělo být za desku, která vyjde teď v prosinci, protože to bude maximum.

Nemáš tedy obavy z toho, že by se mohlo jednat o uspěchanou práci a cítíš tam další posun ve vývoji?

Cítím, že to je to, co jsem vždycky chtěl udělat, a to teď tak bude. „P´s A Love“ bylo super, až nezvykle dokonalý v mejch uších protože ja se neumím spokojit s tím, co vydám. U nového alba jsem spokojen ještě více a říkám si, že je to přesně to, co chci vydat. Je mi jedno, jestli Anděl bude nebo ne, ale neskrývám, že by to bylo super. 

Jsi svým způsobem revolucionář v rámci svého subžánru, který jsi pozvedl na takovou úroveň, že sklízí konečně plody. Nemohl bys být třeba i prvním rapperem, který by hmatatelně zasáhl do bojů o Slavíka?

O tom silně pochybuju. Slavík je prostě TV Nova. Tím to začíná a taky končí. Asi se nemá cenu o tom více bavit. Nevím, jak to maj, jestli jsou zkorumpovaní, nebo jestli jsou to kamarádi, ale tam to bude dál a ještě hodně dlouho, jak to je teď. Neapeluju na Slavíka.

Tvoje odpověď vyjadřuje svým způsobem i názor na celý český hudební průmysl, který se de facto třicet a více let nemění…

Nemění, ale to se nemění ani v tom Andělu. Upřímně, Anděl, tedy ty hlavní ceny, co běží v televizi, tak to přebírají furt ty stejný lidi. Ten člověk, co Anděl vlastní, je v mnoha případech i manažer těch popových interpretů jako je Ewa Farná nebo Tomáš Klus a Chinaski. On je na ně úzce napojenej, takže je ve finále spokojenej, že si uspořádá večírek, kde všichni jeho koně přeberou ceny. A aby se neřeklo, tak udělá tady tu žánrovou kategorii, kde máš večer natočenej ze záznamu a my a další lidi přebereme ceny, aby se jakože neřeklo. Lidi, které on financuje, a kteří mu vydělávají prachy, přebírají hlavní ceny, a tak to taky zůstane. Slavík, to je fakt úplný dno, ale ten Anděl, hlavní Anděl, není o moc lepší. Celý by to zasloužilo revoluci, a myslím si, že rap je dneska hudba, která ovládá strašně moc žánrů a stylů, proto by měl taky patřit mezi hlavní ocenění. Říkal jsem to už při přebírání té ceny a myslim si to pořád. Rap dnes ve světě ovlivňuje rock i pop. Rap udává tón. Stále se tu tenhle žánr bere jako něco pro zasmání, něco, co by se nemělo brát vážně.

Ale to je vlastně způsobeno především tím, že takovou pózu tu nastavili naši „prvoligoví“ hráči a táhne se to s nimi? Nechci konkretizovat labely nebo jména, ale každej asi ví…

Je to z velký části s tím spojený a z velký části je to spojený s tím, že tuhle image, kterou pro rap tady udělali, se nemění a scéna je tak jednolitá. Nastavili tím tok pro mladý kluky a holky, který viděli, že takhle se to dá dělat. Oni viděli nějak tak pokroucenej styl. Přijde mi, že díky tomu vzniklo to, že se u nás napodobuje taková divná věc, která není ani špatná, ale ani dobrá, spíš je jakoby komediální, ale ne vtipný. Ostatní lidi, kteří rap neposlouchají a nahlíží na něj ze stran, viděj mladý kluky rapovat a v televizi, tak pak vyvozují tyhle závěry. Když to vemu ze široka, tak moje babička a děda jsou lidi, který nemaj náhled do rapu. Oni pak viděj takovej ten standard, který tu vznikl, a myslí si, že to je něco, čemu se máš smát. Hlavně to nemá bejt braný vážně, což se mi nelíbí. Když se něco dělá dobře, vždy to může být braný vážně. Třeba teď dělám autoškolu, a když se mě týpek ptá, co dělám, tak mu řeknu rap a on jo…to je takový to „h-ehm-h.jé“. Prostě tu chybí ta schopnost brát to vážně.

O tvé desce a následném křtu vyšel i zajímavý dokument na České televizi, kde se ti kladného přijetí dostalo i z řad hudebních kritiků. Myslíš si, že bys mohl být ty tou průlomovou tváří, která by se postarala o to, aby se to začlo tedy brát vážně?

Tohle neudělá jeden člověk. Je potřeba, aby se více lidí zapojilo a pochopilo to. Tedy hlavně nechci, aby to bylo pochopeno špatně, neboť se to týká všech, ať už dělají newschool nebo oldschool. Je to všechno o tom, jestli to děláš dobře a jestli mluvíš o věcech, který dávají smysl. Lidi se potřebujou s těma myšlenkama ztotožňovat, bez toho to prostě nejde. Je tu spousta mladejch lidí, kteří rapujou technicky fakt dobře, ale zatím nemaj co říct a rapujou furt o tom samým. Je nutné, aby se objevil ještě někdo, kdo to začne posouvat zase někam dál. Já to můžu zkusit udělat, a myslím, že se mi to na jednu stranu už i docela povedlo. Lidi, kteří to nebrali vůbec vážně, začali dávat trochu pozor. Já bych ale nejvíce ocenil to, kdyby těch průlomovejch lidí a těch naslouchajících bylo ještě víc. Nejsem v týhle hře sám, jsou tu i jiný, který se snaží o to samý, ale je nás potřeba víc.

Před několika dny vyšel tvůj nový track s P Moneym, který avizuje nejen tento ročník Hip Hop Kempu, ale i nové album, které se blíží. Mohl bys nám o něm už něco málo prozradit, aby si své fanoušky na něj řádně navnadil?

Deska vyjde stoprocentně v prosinci, půlka je hotová. Vím, že je ještě hodně práce přede mnou, aby ta deska mohla překonat tu předchozí, ale dokážu to udělat a jsem na správný cestě. S P Moneym máme společnej track, naše plány jsou udělat EP, na kterym bude několik podobnejch věcí. Dneska jsem s nim rozebíral fakt, že chci, aby byl na mym albu, ať už by to bylo v podobě tohodle jednoho tracku nebo se nahrálo něco dalšího. Mám tam ještě společnej track se Scrufizzerem, Flirta D, což je můj velkej vzor nebo Milli Major z Bloodline. Ještě by se tam mohl objevit JAMMZ, mladej MC z Anglie, kterej je mi hodně podobnej. On začal tak, že si otevřel svůj pořad na rádiu jako já, díky tomu se naučil hrát jako DJ a až pak z toho vzešla ta jeho rapová kariéra. Teď má na youtube společnej track s Plasticianem, kterej má hrozně moc views. Je to velká senzace. Vím, že tam budou tyhle lidi, ale kdyby to zůstalo jen u tohoto výčtu, tak to bude stejně super. Nemusím to hrotit a zvát tam kupu dalších. Plním si sny ještě z počátků Iscream Boyz, kdy jsme chtěli se jmény jako P Money spolupracovat a až teď se to daří.

Jestli se nemýlím, tak měl být v Praze pár týdnů zpět Skepta, ale celý koncert se nakonec odpískal. Jak to vnímáš ty jako člověk, který anglické hvězdy do Čech tahá a kazí to pak celkovou reputaci?

Když se mladí promotéři snaží dělat něco, do čeho jim nic není, může se jim to samozřejmě povést, ale ještě nikdy jsem neviděl někoho, že by při něm to štěstí stálo. Spíš to půjde vždy do prdele a v tomhle případě jsem to věděl hned, když ho bookli, že to je utopie. Já jsem, upřímně doufal, že se mu to povede. Přál jsem mu to, ale když vím, kolik dnes Skepta stojí, tak jsem tomu nevěřil. To nemůže žádnej českej promotér dneska udělat.

Můžeš mi tu částku prozradit?

To nemá smysl. Je to v řádech čtyř nul. Liber. To nemůže prostě českej promotér udělat. Ano, pozvat ho třeba na Hip Hop Kemp jako headlinera, ale pak nevim, jak by se s tím popasovali kluci z Polska, co sem jezděj.

Je zhruba jedenáctá hodina večerní posledního dne tohoto festivalu. Přijel jsi sem i na něco jiného než svůj koncert?

Přijel jsem se podívat na Mobb Deep, na kterejch jsem vyrostl. Jediný, v co fakt doufám, že tu budou na stagi oba a ani jeden se na to nevysral. Vím, jak to vypadalo před lety v Praze, když do Retra přijel jen Havoc. Doufám, že je dneska uvidim oba dva. A taky jsem tady kvůli P Moneymu. To je top MC a jsem hrozně rád, že s nim můžu spolupracovat. Hlavně proto, že i on chce spolupracovat se mnou.

(pozn. Redakce: Mobb Deep skutečně dorazili v plné polní a Smack si tedy mohl stejně jako všichni návštěvníci vychutnat hutnou porci žijící historie)

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná