Roc C o společné desce s Chali 2na a inspiraci Ronem Artestem

Polovina dua Ron Artiste hovoří o desce inspirované basketbalovou neřízenou střelou.

Píše se 19. listopad 2006 a basketbalový zápas mezi Detroit Pistons a Indiana Pacers právě vyeskaloval v potyčku mezi domácím Benem Wallacem a hostujícím Ronem Artestem. Po chvilkovém urovnání se situace mění v černou můru všech pracovníků PR v NBA. Artest se vrhá do publika po fanoušcích, kteří po něm hodili kelímek s pitím, a spouští neskutečnou melu, která resultuje ve změť pěstí, létajících objektů a později i sankcí a soudních žalob.

Od té doby Ron Artest prožil neméně divoké chvilky – změnil si jméno na Metta World Peace, vystřídal kluby, odseděl si 20 dnů za domácí násilí a vyhrál celou soutěž s Los Angeles Lakers.

Právě jeho si za inspiraci pro své bouřlivé kolaborační album zvolila dvojice Chali 2na a Roc C, která se převtělila v jeho hudební verzi. Začali si říkat Ron Artiste a v létě vydali album R.I.D.S.

Na jedné straně Chali 2na, dlouholetý veterán, který kariéru začínal před dvěma desítkami let s Jurassic 5. A na té druhé mladá puška Roc C, který vtrhl na scénu v roce 2006 účastí v singlu “Move“ spolu s Oh No a J Dillou, později vydal album na Stones Throw a od té doby se statečně pere na nezávislém poli o své místo.

V rozhovoru, ve kterém popisuje nahrávání desky a vysvětluje inspiraci za jednotlivými songy, je Roc C nečekaně soustředěný, uvědomělý a zábavný.

(Roc C, Chali 2na, DJ Romes, Oh No, DJ Ptrix)

Kdo přišel s nápadem nahrát album inspirované Ronem Artestem a proč on?

Chaliho napadl koncept na základě naší předchozí spolupráce. Během nahrávání jsme se dál líp poznali. Když jsme pak jeli natáčet video k “Bar Catchers“ a bavili se o energii, která z nahraných skladeb vycházela, řekl jsem něco ve smyslu, že zní jak hudební Ron Artest. A 2na mi opáčil: „Spíš Ron Artiste.“ Tak se zrodil název.

Snažili jste se na desku získat hosty, kteří se o basket zajímají? Protože třeba Big Pooh píše sloupky do novin.

Nebyla to podmínka, ale určitě jsme vyžadovali znalost Metta World Peace a pochopení naší vize. Myslím, že všichni hosté tu myšlenku Rona Artesta sdílí, a i proto album nezní omezeně. Nemůžeš je popsat jinými slovy než Ron Artiste.

Řekl bys, že osobnostní charakteristiky profesionálního basketbalisty jsou podobné těm rappera?

Skvělá otázka. Myslím, že taková podobnost určitě existuje. Já i Chali 2na jsme blázni do basketu a sportu obecně a sám vím, že můj přístup k rapu se neliší od toho, kdy jsem závodně hrál. Existují spousty lidí usilující o úspěch v hip-hopu a NBA, takže pokud chceš uspět, musíš vynikat. Buď musíš být skvělý obránce, rozehrávač nebo střelec. Nejde mít jen od všeho trochu. Ano, bezpodmínečně musíš ovládat každou část hry, ale excelovat v jedné pozici je k nezaplacení. Zároveň si musíš sednout se spoluhráči, tvrdě pracovat i mimo sezónu a zlepšovat slabá místa. Přitom nesmíš zapomenout vnášet do svých výkonů extra prvky. A tohle vše se děje v přímé konkurenci desítek dalších hráčů. Takže souhlasím, hip-hop se basketbalu velmi podobá.

Basket, rap a drogy bývají často vnímané jako jediné cesty ven z bídy ghetta. Vidíš v téhle situaci zlepšení? Nebo stále platí Biggieho slova, že „buď prodáváš crack, nebo máš skvělou střelbu z výskoku“?

Jsem rád, že o tom mluvíš, protože přesně z toho důvodu jsme natočili “Trapped In“. Když jsem vyrůstal, tak ten Biggieho rým znamenal holý fakt. Osobně ale cítím, že postupem času nastává zlepšení. Minority se zasazují o svá práva a přemýšlejí, proč pro ně právě sport a rap představují často jedinou možnost k lepšímu životu.

Člověk nesmí dát na předsudky. Jakmile nevěříš, že tvé schopnosti jsou nekonečné, jsi ztracen. Svět je obrovský a nabízí víc než pocit, že musíš mít kliku. Rvi se. Jako příklad si vem, že máme černošského prezidenta.

V “Trapped In“ zmiňuješ i to, že jsi se na scénu dostal pár let po Chalim. Kdy jsi o něm poprvé slyšel a jaký jeho song je tvým favoritem?

O Jurassic 5 jsem slýchával od dob Good Life, ale pořádně jsem se k jejich muzice dostal až ve chvíli, kdy se prakticky jako jediná kapela ze západního pobřeží objevovali na Rap City. To jsem si poprvé k tvářím přiřadil i jména a viděl jejich společnou chemii. Hned se mi líbili.

Často se ode mne očekává, že song od Jurassic 5 bude mým nejoblíbenějším, ale popravdě tím je “International“. Když si jej zpívám, připadám si jak Beenie Man. Ra-za-ga-rah (imituje jamajský akcent). (DJ) Babu, Chali a Beenie Man stvořili touhle skladbou klasiku. Kdykoli s Chalim nahrávám, tak si ten pocit o to víc užívám. Každopádně doufám, že “International“ v mém žebříčku brzy společně překonáme (smích).

V “Bar Catchers“ se střídáte po každém rýmu. Jak k takovému songu přistupujete? Píšete dohromady řádku po řádce, nebo každý zvlášť celou sloku?

Prvně musím říct, že beat k “Bar Catchers“ mi dal můj člověk IMAKEMADBEATS. Jednoho dne jsem si jej pustil ve studiu a okamžitě mě napadlo, že by bylo krutý spojit naše styly a střídat se. Jsem navíc velký fanoušek podobných typů rapu. Doplňuješ tak další díl celého puzzle. Úplně jsem si vybavil, jak za mladých časů stojím v kruhu s partou a dávám freestyle. Sám jsem nahrál svoji část první sloky s volným místem pro 2nu a poslal mu to. Během chvíle track dokončil a vrátil i s refrénem. Navíc načal druhou sloku a nechal mi v ní místo.

Ještě v jedné skladbě ukazujete zajímavou práci s textem a to v “DOA Laid“, kde v každé sloce rýmujete slova od jednoho písmene. Kdo s nápadem přišel?

Už dýl jsem měl v hlavě nápad vzít známý akronym a použít jednotlivá písmena. Zároveň jsem ale plánoval odvyprávět příběh, který si budou lidé muset víckrát pustit, aby odchytili všechny detaily. Cílem bylo natočit song s jedinečným konceptem, který upoutá pozornost. Hned, jak jsem slyšel beat, jsem dal dohromady refrén a první sloku. Sepsal jsem je na papír a upravil. V souhrnu celý proces netrval déle než hodinu. Ukázal jsem jej Chalimu a navrhl, aby se přidal i jeho brácha Laidlaw.V “High Enuff“ se věnujete hulení. Platí, že Oh No, jeden z hostů, prakticky střídá běžné dýchání s potahy z bluntu?

(smích) Jo, jo, Oh No je král. Překonal mě už dávno. Ale třeba i Krondon hodně hulí, takže největší spotřebu má buď on, nebo Gangrene.

Myslíš, že sám někdy přestaneš?

Určitě k tomu postupem času dospěju. Změní se ti priority nebo už nejsi v situaci, která ti umožňuje pálit. Nemůžeš chodit na obchodní meetingy a být cítit po trávě.

Myslím, že zpomalím. Už teď jsem to stáhnul z 30 bluntů denně na 15. Až budeme dělat rozhovor příště, už to bude třeba 10. Nebo 50 a budu jak Willie Nelson (smích).

Na albu máte titulní track “Riot In Da Stands“. Co sis pomyslel, když Ron předvedl svoji vlastní „rvačku v publiku“ během zápasu Pacers s Pistons?

Někdy podlehneš momentu okamžiku. Stalo se to veřejně a navíc účinkoval v hlavní roli. Člověk musí vědět, čemu čelí. Platí, že prořízlá pusa znamená cestu do pekel. Když někdo překročí rozumnou mez, musíš se ozvat. A každý má laťku nastavenou jinak.

Bylo správné se takhle poprat na stadionu? Ne, ale stát se to někde na hřišti, lišily by se dvě věci. Fanouškové by se nechovali tak šíleně, protože tam žádná ochranka není. Tam se bráníš sám. A taky by ses o tom nikdy nedozvěděl. Protože to jednoduše patří k životu. Někdy vidíš rudě a jdeš do toho tímhle způsobem.

V “Go Hard“ Chali 2na rapuje, že „jste připraveni, jako kdybyste měli beef v ulicích,“ a pak i ty se dotýkáš tématu pouličního života v “Homicide“. Když to vezmeme vše dohromady, jaký je tvůj názor na aktuální vzestup mladých rapperů, kteří tím skutečně žijí? Hlavně třeba Chief Keef, kterému je 17, byl ve vězení, vyhrožuje Lupe Fiascovi a směje se smrti jiného rappera.

Myslím, že lidé zkouší vytvářet z Chief Keefa někoho, kým v tuhle chvíli není. Teď je mu 17, takže nejde očekávat, že se bude chovat jako třicetiletý. Mluví o tom, co žije. Takoví mladí lidé jsou. Zřejmě se cítil dotčený Lupeho komentáři a odpověděl. Tomu trochu rozumím. Má pocit, že pokud si o něm cokoli myslíš, řekni mu to a prober to s ním, než jej veřejně pranýřuj. O tom vysmívání, smrt nepřeju nikomu. To je bez debat.

Ve “Follow“ Chali 2na zmiňuje ekonomickou krizi. Pocítil jsi ty sám její dopady?

Je to trochu černý humor, ale říká se, že taková situace překvapí jen ty, kteří ji dříve nezažili. A menšiny podobné podmínky znají. Proto se podle mě od nich neslyší tolik nářků. Ale všichni si prožíváme úspěšné i méně úspěšné chvíle, takže se cítím požehnán, že mám střechu nad hlavou, jídlo v lednici a benzín v nádrži. Zdraví je základ. O zbytek se musíš poprat.

Oznámili jste už práci na dalším albu. Plánujete pokračovat s Metta World Peace, nebo vyberete hráče s jiným charakterem jako třeba Dwighta Howarda?

(smích) Dwight Howard by byl dobrý, ale jsme odhodlaní pokračovat s Ron Artiste a posunout jej dál. Máme už název, koncept i přístup, který chceme aplikovat. (R.I.D.S.) znamená skvělý úvod. Metta World Peace se určitě nepustíme, protože Ron Artiste je úžasný.

Lukas - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná