Rest mluví o svých plících, prodejích, nervozitě, Fatteovi, freestylu i achillově patě českého rapu

Jediný pražský zástupce Ty Nikdy se k premiéře odhodlával docela dlouho a nakonec ho k tomu stejně musela dokopat jeho zlínská spojka. To, že se z volnomyšlenkářského freestylera vážně mění na regulérního interpreta, dokazují i jeho slova, která z úst vypustil po dotazu na dřívější rozpory s některými kolegy. "Beef nikam nevede. Ať si každej dělá, co uzná za vhodný a tvoří věci posle svýho vlastního uvážení. Taky se už nestarám, jestli na mě někdo píše diss, lidi by se na to měli vysrat a radši dělat svoje věci, než dissit na všechny strany," vysvětlil Restovski. Pokud vás zajímá, co dalšího ku příležitosti jeho aktuální novinky zaznělo, věřte nám, že lepší místo než bbr.cz v tuto chvíli na Planetě Zemi neexistuje.

Co je podle tebe největší achillovou patou tuzemského rapu?

Podle mýho názoru je achilovkou českýho rapu hlavně to, že se tu lidi snažej bejt něčím, čím nejsou. A taky asi to, že se nekupujou originál desky tak, jak by měly, kdyby to tak bylo, je podle mě českej rap daleko jinde. Je tu pár zásadních jmen, ale zbytek (často kvalitních producentů i raperů) zůstává tak trochu ve stínu.

Vy osobně jste ale na křtu prodali cédéček docela dost a lis by mohl být vyprodán velice rychle. Čekal jsi až takovou podporu?

Popravdě ne, jako říkal jsem si, že na křtu by se asi mohlo prodat dejme tomu dvacet, třicet desek, ale že se prodá skoro 200 kusů, mě fakt mile překvapilo. Díky všem, který si naší desku koupili a nevyčkávali na rapidshare linky ke stažení. Díky tomu, že se cd´s prodávaj, maj lidi, co dělaj rap, další motivaci na to dělat další věci, když vidí tu odezvu. Vážim si toho, že se prodalo tolik kusů, právě se dolisovává další várka.

Na křtu prý při "Panáky na zem" ukápla i slza. Cením, že také rapper může opustit na první pohled "tvrdou" slupku.

Každej, kdo je v tom treku zmíněnej pro mě něco znamenal, takže se mi při každym hraní týhle věci vybaví pár vzpomínek a prostoupí mě zvláštní pocit. Nejde s kamennou tváří mluvit o zesnulejch, který si měl rád. Už se mi i stalo, že mi po koncertě řeklo pár lidí že jim to taky natlačilo slzy do očí. Neměli bychom zapomínat na svoje blízký a vůbec na lidi, který odešli a něco pro nás znamenali. R.I.P. Dj Ali.



Údajně býváš před koncerty hodně nervózní. Což je na velezkušeného freestylera zajímavé...

Kdo ti to prozradil? Hehe, sranda co? Jo, ale často to tak mám, je to něco jinýho než přijít na minutu na battle a jít zase dolu z podia. Soustředim se na celej koncert, na lidi, abych něco neposral atd. Příde to na mě dycky až v klubu. Ale myslim, že to časem odejde, až odjedeme víc koncertů, kterejch máme teď před sebou celkem dost.

Už jsi slyšel materiál od Led´n´Ice, kteří se zformovali z Battle Nightů?

Jojo, hned jak to bylo venku, dostal sem do ruky jeden kousek, vzhledem k tomu, že tam mám jednu hostovačku a že sou to mý kámoši. "Damnum Inuria Datum" mě fakt baví, je to úsměvný album, beaty, co se netáhnou, rýmy maj hlavu a patu a hlavně tě fakt pobaví. Jsem rád, že to kluci dali ven, chystám s nima taky nějakej společnej trek na další desku (možná mixtape), co budu dělat. Mimo to hrajeme na jejich dvojkřtu - 26.listopadu v Sokolově a hned na to 27. listopadu v Klášterci, jestli budete poblíž, určitě doražte!

Mixtape zmiňuješ i v závěrečné pecce desky. Tzn, že žádné freestyly a sloky do převzatých instrumentálek, ale původní beaty a nové skladby?

Určitě bych chtěl udělat pár remixů z desky "Premiéra", plus nahrát i nový věci s lidma, který na albu nemám. Bude to hodně o hostech, mám v plánu oslovit i jiný producenty, no každopádně Dj Fatte bude mít pod palcem většinu podmazů. Zatim asi ani nemá cenu prozrazovat, kdo se objeví na beatech a za majkem, ale slibuju, že to bude pestrý!



Když se ještě vrátím k freestylům a battlům. Byl jsi většině z nich. Účastnil se jich podle tebe někdo šikovný, který bude mít v budoucnu na to nahrát desku a zaujmout jí?

Stoprocentně, na freestylový scéně je podle mě spousta mladejch talentů, hlavně se na těch battlech vyrapujou a můžou mít podle mě slušnej základ na to něco natočit. Za zmínku stojí určitě lidi jako Krouzmen, Revolution, Sweet, Sharkass... Pro většinu lidí sou to možná neznámý jména, ale myslim si, že maj šanci to někam dotáhnout, ať už ve freestylu nebo v jejich tvorbě, uvidíme, držím palec.

Kdo je podle tebe nejlepší česko-slovenský freestyler všech dob? Čisty, Kaidžas, Moe, Taf nebo až někdo z té vaší vlny?

Kdybych měl říct toho nejlepšího ze všech, ne jen u nás, určitě je to Supernatural, nic mocnějšího jsem zatim neviděl. U nás je to pro mě stále Tafrob, i když už dávno nechodí na battly, na Slovensku zase Kaidžas, kterej už taky na battly nechodí. Z tý naší vlny bych řek tři jména - Elka, Krouzmen, Strapo.

Ten, z něhož jsi měl jako z jediného na scéně respekt, po vydání debutu řekl, že s freestylem končí. Tebe si dokážu představit, že tomu mezi tracky na koncertě neodoláš, jak to ale máš s battly?

Battly už sou za mnou, ptá se mě na to stále spousta lidí, už mě to prostě nebaví tak jako dřív. Na show určitě freestyle dám rád, ale čistě pro prdel, do nějakejch battlů mě asi už nikdo nedostane. Hlavně už je tady spousta novejch tváří který se hrnou nahoru, a zasloužej si to, rád se na battle podívám - třeba poslední Battle Night mě bavil, stejně jako battle v Xt3 někdy v září, když sme tam hráli. Jsem rád že tady freestyle nehnije a že sou stále lidi, který ho dělaj.



O desce už se mluvilo dva tři roky zpátky. Asi tomu definitivnímu rozhoupání se pomohl začátek spolupráce s Ideou, který je zvyklý pracovat, nahrávat, promovat ne?

Ani ne tak s Ideou jako s Fattem, kterej mě vyloženě kopal do prdele tím, že mi posílal hromady beatů a řikal: "Toč to! Toč to! Toč to!" Je super, že fakt jen sedí ve studiu a vaří podmazy, je to motor jako nikdo. Tak sem vybíral a točil. Ale samozřejmě velkej dík patří Ideovi za to, co všechno pro nás dělá, bez něj by asi deska nevyšla na světlo světa. Díky uplně nejvíc!

Fattea při beatech přirovnáváš k Vincentu van Goghovi. Souhlasíš, že je to jeden z našich tří nejlepších producentů?

Stopro! Fatte je syn Dje Premiera, o kterým ještě nikdo nikdy neslyšel. Naposílal mi něco kolem 50-ti beatů, ale to je fakt jen zlomek toho, co má ještě v zásobě. Kdyby beaty znamenaly to, co peníze, tak je Fatte milionář. Pokaždý, co se vidíme, tak mi pustí několik novejch věcí a u většiny řekne "to sem dělal včera večer". Už celkem chápu, proč se tak jmenuje i jeho studio. A hlavně - nečekej od Fattea jeden typ beatů, myslim, že za tu dobu, co jede IF, se už Fatte ukázal v několika kabátech, což na něm hrozně cenim.



Říká se, že na debut rapper sbírá materiál celý život. Tys ho ale začal psát s ohledem na úryvek "kvalitně jsem na to sral celejch 24 let" kapku na poslední chvíli, ne?

Dá se to tak říct, většina textů z "Premiéry" vznikala za pochodu, Fatte poslal, já napsal a nahrál. Něco sme i vyřadili, nehodilo se to uplně k ostatním věcem. V podstatě to vlastně začalo tak že sem natočil věc do podkladu od Jahody (Kyslah Teslah) a když to Fatte slyšel, poslal mi beat, ať něco nahraju. Nahrál sem Premiéru (nebejt Terezky Trtíkový, tak se to možná jmenuje uplně jinak) a Fatte řek "Poďme udělat celou desku,vyprodukuju to!". Pak sme se domluvili s Ideou, že to vydá, no a už začaly padat nějaký termíny a tak a muselo to jet. Pro mě to je nová zkušenost, nahrát sólo desku, poučil sem se v pár věcech a teď, o něco málo moudřejší, začínám dělat na dalšim projektu.

Vysvětloval ti někdo, jak ve studiu nahrávat, na vystoupeních dýchat apod., nebo jsi ve všem samoukem?

Ne, ani sem za nikym nechodil, aby mi radil, co mám jak dělat. Takže samouk uplně nejvíc. Teď už vím jak psát, aby to moje plíce na koncertě zvládly udejchat, u některejch věcí z "Premiéry" bych nebejt Fatteovýho nebo Pepkovýho doplnění asi zkolaboval. Ale už sem přemluvil Fattea, aby se nestyděl za svůj hlas a teď v Matrixu mě skvěle doplňoval.

Tématicky jsi to ty (alko, zelená medicínka, fellaz atd.) a píšeš to, co žiješ. Nebojíš se ale, že ti bude někdo vyčítat malou pestrost a uvíznutí v jedné škatulce?

Je to možný, sou to věci, o kterejch sem chtěl napsat, protože tak žiju. Na dalším počinu můžeš čekat vážnější témata, ale veselý věci taky chybět nebudou, nejsem ten typ, co je schopnej psát jen o depce nebo závažnejch tématech, rap by tě měl pobavit. Až budu v nějaký těžký životní situaci, asi napíšu i něco depresivního,ale zatim mě to moc netáhne.



V "Život je pes" podle mě rýmuješ nezáživně a jakoby strojově. Celá deska je vůbec taková jednotvárnější. Nesnažil ses vyzkoušet různé techniky a změny projevu? Přitom třeba tón, kterým jinde káráš Frantu, je super. Určitě by to v tvých silách tedy bylo.

Jak sem řek, poučil sem jak v nahrávání, tak i v psaní textů. Nikdy sem neudělal sólovou věc a musel sem to prolomit, teď vim, kde mám mezery a co je potřeba zlepšit, což člověk vlastně dělá celej život, učí se z chyb a zlepšuje. Tak snad na další desce najdeš víc tváří.

V té samé věci říkáš, že píšeš na počítači. Víš, že spoustě mladých fans pokazíš iluze? Si tě možná představují jako Ema v "8 Mile" v autobuse na koleně...

Hehe, v autobuse na koleně to vobčas ubalím. Píšu na počítači, ale sou věci co tě napadnou venku a nemáš po ruce počítač, takže pero a blok stále znám, někdy mě zachrání i můj mobil. Ale neni to tak, že bych chodil pořád s blokem a čekal co mě napadne, když mě něco dobrýho napadne, najdu papír, tužku a napíšu si to.



Když poslouchám "Balkónovku", klidně bych řekl, že mohla vzniknout po inspiraci "Střechou" od Olivera Lowea, respektive "Panelákem" od Idei s Pauliem. Jak daleko jsem vzdálen pravdě?

Velmi, protože balkónovku sem měl napsanou dřív než byla venku pecka "Panelák", kterou jsem slyšel až zpětně. Oliverovu "Střechu" miluju, Jirka má můj velkej obdiv a myslim, že to ví. "Balkónovka" je popis toho, co já vidim z balkónu svýho bytu. 80% věcí v týhle skladbě je skutečnost, sou tam i smyšlený momenty pro dokreslení celýho tracku, ale většina toho co slyšíš se tady fakt děje,holt Bohnice. Ale myslim, že si vynechal největší pecku "o svym okolí", kterou udělal Kato a menuje se "1/4 na prd", u toho brečim smíchy i po stým poslechu.

Kato, jenž tentokrát moc slovních hříček a jinotajů nenabídl, zrovna často nehostuje, spíš výjimečně. Tys ale asi s jeho angažováním neměl problém, ne?

"Výstupní" se dokončila fakt za pět minut dvanáct. Jsem strašně rád, že Kato přispěl svojí slokou, ať už proto, že sem na jeho tvorbě vyrost, nebo proto, že je to pro mě nejlepší textař v ČR. Za to, že si našel čas a že do toho šel, sem vážně rád. Prago pyčo!

"Neceníš si desek podle počtu hostů"...proč právě ti, které sis pozval? Proč Zverina a ne třeba Divney Postoy?

Protože s klukama mám v plánu udělat nějaký věci na další desku/mixtape, bavili sme se o tom teď v sobotu a dáme to. Nechtěl sem udělat desku s deseti hostama, když to měl bejt můj debut. Proto se teď vrhám na další projekt, kterej bude spíš o hostovačkách, určitě tam chci lidi jako Oliver Lowe, Paulie Garand, Kyslah Teslah, Dubas, Inphy, Kato, Station Peace, Emeres, Gambrz Reprz, Brejchus. Chtěl bych oslovit i pár známějších tváří, tak uvidíme, co z toho nakonec vyleze.


Mohlo by zajímat:

Rest: Tafrob byl tvrdej freestyler, Marpo mě nebaví
Rest představuje první hosty, Ideu se Zverinou
I Fatte s Restovskim ví, že život není peříčko
Idea půjčil Restovi Fattea, jak zní na premiéře?
Paulie, Rest, Ryes a IdeaFatte na zlínské střeše


Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná