Promoe: Pro mě není anarchie boj proti systému, ale filosofie a způsob volného myšlení

V ulicích Prahy to vypadalo na další běžné březnové pondělí, ale v zázemí hradu Lucerna tomu bylo naopak. Velkolepá výprava švédských Vikingů nebyla ve znaku třech modrých korunek v žlutém plátnu, nýbrž rovnou ve čtyřech. Žádná zbroj, jen nazí umělci chtějící prokázat svou velikost pouze svým hlasem a myšlenkami. Po čase opět zpět a opět s blaženým úsměvem spokojenosti, neboť bylo vyprodáno. I tento rozhovor vznikl s velkým uspokojením, neboť v zázemí restaurace Lucerna vznikla obsáhlá zpověď , kterou si uznale pochvaloval i sám Promoe, jenž během něho stihl zkonzumovat pěknou fůru rýže a tofu. A vůbec nevadilo, že s plným žaludkem o pár hodin později potil krev na pódiu a přítomní se mu bouřlivě klanili k nohám.

Looptroop po čtyřech letech opět účtočí na Prahu. Přirostlo ti tohle město k srdci z nějakého speciálního důvodu? Máš i jiná města, kam se rád vracíš?

To jsou ale dvě rozdílné otázky, ne? První je speciálně o Praze, a tá druhá o městech, kde hraju rád. Tak abych odpověděl na první. Mám rád Prahu a Česko celkově, jelikož jsme měli možnost vystoupit i na Hip Hop Kempu a několikrát v Praze a vždycky to byla super atmosféra a koncerty byli nabité lidmi. Jsou to čtyři roky, co jsme tady hráli a dnes je totálně vyprodáno, z čeho mám obrovskou radost. Dáva mi to pocit rodiny.

Takže máš pocit, že je Praha něčím specifická, nebo je ta atmosféra podobně našlapaná ve všech hlavních městech evropy?

Ne, Praha je rozhodně specifická a jiná. Když to mám srovnat třeba s Berlínem, který taky miluji, příjde na show 200-300 lidí, ne 800 jako tady. Je to v menším klubu, pořád super atmosféra, ale nedá se to srovnávat. Měli jsme zatím 10 jiných koncertů v Německu a Švýcarsku, ale možná jeden, nebo dva byly fakt našlapané.

Bylo vyprodáno i jinde?

Myslím že Cologne bylo jediné město, kde bylo vyprodáno. Ve většině měst máme menší prostory, takže to rozhodně není srovnatelné s Prahou.

A jaký máš pocit z Lucerny, jako prostoru, líbí se ti kruhové pódium, které si mnoho zahraničních raperů pochvaluje? Zdá se ti, že atmosféra je tady specifická, nebo je to spíš lidma, co na koncert příjdou?

Rozhodně Lucerna má své kouzlo, ale až takovým fanouškem toho pódia nejsem. Je tu hodně úhlů, které musíš pokrýt. Takže běháš ze strany na stranu..já se vždycky snažím běhat a dát do toho všechno, ale tahle stage si prostě z tebe veme víc. Pro lidi je to rozhodně ale lepší, jelikož se blízko k pódiu dostane hodně lidí a to dělá dobrou atmosféru. Dělali jsme meet and greet, přišlo hodně lidí, Myslím, že to bude i dnes velká show.

Hodně lidí tě zná i díky tvé spolupráci s Wichem, ale né každý už ví, jak k tomu došlo. Můžeš nám to trošku přiblížit?

Bylo to asi 10 let zpátky, už si to moc nepamatuji. Bylo to nějak v 2004, a dělali jsme to u Wiche doma v pokoji.

Takže to byl asi jiný pocit z nahrávání, než jste vy v té době jeli ve Švédsku?

Ani ne, my jsme taky hodně nahrávali v dětském pokoji, takže jsem na to byl zvyklý. Tak vznikli i Looptroop. To je podle mě i důvod, proč hip hop tak rychle narostl. Každý kdo chce, si může studio udělat doma. Abych se vrátil k tomu, jak jsme to dělali, až tak přesně si to nepamatuji, ale vím, že Wich mi ten beat pustil a mě to hned chytlo. Dneska to hráli na meet and greet a mě se ta skladba pořád líbí. Nikdy jsme ji ale nehráli naživo. Možná by jsme to měli zařadit do programu v rámci našich českých vystoupení!

To by možná fungovalo. Jsi vůbec ještě s Wichem a Indym v kontaktu a jaké máte vztahy?

Já si ani nejsem jistý, jestli jsem Indyho potkal. Pamatuji si, že mi Wich tehdy jeho sloku pouštěl, ale nejsem si jistý, jestli tam byl. Wich to celé inicioval a zorganizoval, jelikož to bylo u něj doma. 

Když jsme načali ty pocity z vystupování v Evropě, jak vnímáš rozdíl mezi koncerty ve Švédsku, kde můžete vystupovat v obou jazycích a všichni vám rozumí, proti zbytku Evropy? Máte jiný pocit z domácích shows?

My hlavně doma děláme úplně jinou show než venku, takže se to nedá srovnávat, doma hrajme pouze ve švédštině.

Ve švédsku je celkově hodně raperů, co rapují v angličtině. Je k tomu nějaký důvod? A co vedlo vás k anglickým textům?

My jsme začali v dvaadevadesátém a v té době ve Švédsku nikdo švédsky nerapoval. Pár kapel jelo anglicky, a to bylo tak všechno. My sami jsme poslouchali americký hiphop, a tím pádem to pro nás byla jasná volba. Kdežto dnes většina rapuje ve švédštině a je jenom pár kapel, co si to dávají anglicky.

Zdá se ti, že švédská scéna se postupně vyvíjí a tohle je součástí procesu? Podobně to totiž proběhlo před lety ve Francií nebo Německu, kde taky začínali první rapeři v angličtině. Každý národ má své specifika v rapu, zdá se ti, že ty švédské se vyvíjejí až teď, když se vracíte k rodné řeči?

Popravdě si dobu, kdyby francouzi rapovali anglicky nepamatuji. Ale Švédsko je úplně jiná krajina, než Francie nebo Německo, jelikož tady většina lidí mluví plyně i anglicky, podobně jako v Holandsku. Oba ty jazyky jsou tak územně omezené, že pro umělce je jednoduše lepší používat angličtinu, které rozumí všichni. Ale pravda je, že od doby, co víc lidí rapuje švédsky, se tá scéna rozvíjí mnohem rychleji. Looptroop zněli podle mě vždycky originálně, i když rapujeme v angličtině, nesnažíme se napodobovat americké rapery. Máme jiné témata, rapujeme o jiných věcech, než majorita tamní scény. Kdežto hodně švédů rapujících anglicky se snažilo ten styl ze zámoří napodobit. Pak ale začali rapovat ve švédštině a začali znít víc originálně. I proto se švédská scéna postupně rozvíjí a posiluje. My se snažíme držet obojí, jelikož máme hodně fanoušků všude na světe a chceme hudbu dávat všem. Rádi ale děláme ve švédštině, je to jednodušší a můžeme používat víc slangu, který bychom si třeba v angličtině tolik neosvojili.

Ptáme se i proto, že světově známí Movits koncertují výhradně ve švédštině a vyprodávájí své vystoupení. Myslíš, že je to kvůli tomu že začali koncertovat ve švédštině a vy v angličtině? Vaše předposlední deska v rodné řeči tolik popularity světově neměla, kdežto poslední v angličtině je velkým hitem...

Je tam rozdíl, protože jsme se více soustředili na švédskou scénu, než světovou. Samozřejmě, kdyby ta deska oslovila i zahraničí, na tour by jsme s ní vyjeli, ale to se nestalo. Movits vědomě dělají hudbu ve švédštině, kterou chtějí prodávat za hranicemi. Pro nás je velice důležité aby nám lidi rozuměli.

Takže chceš říct, že odkaz je důležitější, než způsob, jakým jej podáš?

Samozřejmě, že podání je velice důležité, ale nám jde hlavně o poselství. A to myslím tak důležité pro Movits není. Nechci tedy za ně mluvit, ale mají dokonce specifický dialekt, kterému nerozumí ani hodně Švédů, takže je to pro ně podle mě víc o hudební stránce věci. Mají své trubky, které jejich show oživují a můžeš se bavit a tancovat, aniž by si jim rozuměl. Mají dobré texty, ale asi tolik neřeší, jestli jim všichni rozumí. Což je zvláštní, protože měli docela velký dosah, v Americe si je žádali do The Tonight Show. Vystřelili do povědomí lidí hrozně rychle, a tak mohli dělat turné ve švédštině i v Americe. Ale uvidíme, nejsou na scéně tak dlouho jako Looptroop a rozhodně neměli tolik shows v Evropě jako my. Nevíme, jestli je možné si postavit kariéru na rapu výhradně ve švédštině, nikdo to ještě nezkusil. Jen oni a kapela jménem The Machine. Ostatní se o to ani nepokoušejí.

Takže máš pocit, že se ostatní rapeři zaměřují spíš na domácí scénu a rapují švédsky, nebo se obrací k angličtině a snaží prorazit venku?

Rozhodně se většina orientuje na domácí scénu a problémy a nepoužívají tolik tanečních zvuků a prvků jako Movits nebo Machinen. Je to spíš klasický hip hop, takže jen těžce osloví někoho, kdo mu nerozumí ani slovo. Většina rapuje o politických tématech. Hodně z nich jsou přistěhovalci, takže se potýkají s různými sociálními problémy. Je to hodně o získání respektu a snaze o dosažení rovnocennosti s domácím obyvatelstvem. Hodně se to změnilo od doby co jsme začínali, hlavně to prostředí, ze kterého lidi pocházejí.

Vy o rovnocennosti a sociálních či politických tématech však rapujete přes dvě dekády. Co vás k tomu vedlo?

Hodně jsme poslouchali Public Enemy, KRS-One, NWA...  Kapely, co měly odkaz a názor.

Ale je to trošku jiné prostředí, ze kterého tebou zmiňovaní pochází, takže co vedlo přímo vás k tomu se orientovat k tomuto směru?

Pro mě to byl politicky zaměřený hiphop. Možná jsem se nemohl vcítit plně do všeho, o čem psali a rapovali, jelikož Švédsko je rozhodně jiná krajina, ale vcítil jsem se do toho, že něco je špatně ve světě. Hodně lidí se mě ptá, proč dělám politický hiphop ve Švédsku. Ja tu otázku fakt nechápu, protože ja vidím svět jako celek. Švédsko má hodně možností a dobrý sociální systém, ale to je propojeno se zbytkem světa. My ty možnosti máme, protože jiným byli odebrány. A já nechci, aby to tak bylo. Já chci být součásti světového hnutí, které udělá něco proto, aby se to změnilo. Asi jsem tak byl prostě vychován. Nejen hudbou, ale i mými rodiči.

Takže tvý rodiče jsou hodně liberální lidé? Snažili se tě vést směrem k porozumění a rovnocennosti?

Ano, ale neřekl bych, že byli liberálové. Byli to levičáci, což je možná těžké pochopit pro lidi co pocházejí z post komunistické krajiny, jelikož na komunismus nenahlížíte stejně jako my. Pro nás to byla v sedmdesátých letech síla, která bojovala proti našemu režimu. Můj otec byl jednu dobu silný komunista, ale pak jej to pustilo, když viděl, co za tím skutečně je. Navždy ale zůstal sociálně orientován a spíš překlenul až k anarchií. Což je něco, k čemu jsem taky vždy inklinoval. Pro mě anarchie není boj proti systému, ale filosofie, způsob volného myšlení. Takže jsem víc anarchistou než liberalistou, protože dnešní liberalismus je fraška.

V Praze hrajete počtvrté, Movits tady byli přesně před rokem. Vidíš ještě někoho dalšího, o kom si myslíš, že by mohl do Česka zavítat? Napadá mě třeba Timbuktu, nebo Prop Dylan...

Timbuktu je obrovské jméno ve Švédsku. On začal dělat ještě před námi a svým způsobem nás tak trošku inspiroval. Má obrovskou podporu ve Švédsku a Norsku, takže si nemyslím, že by dělal tour po Evropě, jelikož se soustředí na domácí prostředí. Prop Dylan rapuje anglicky, pracuje s Američany, takže si myslím, že se ven dostane.

Taky sdílí podobný názor v hudbě jako vy..

To ano, ale není jediný, třeba Adam Tensta nebo E-Boy, z crew Respect your hustle. Adam měl s námi být na této tour, ale měli jsme plný autobus, tudíž by musel cestovat sám, a to by jej stálo moc peněz, takže se to nakonec nekonalo.

A co tvé sólové ambice? Už je to pár let, co si vydal své sólo album ve švédštině a od té doby jsme nic jiného neslyšeli. Soustředíš se tedy v současné době více na Looptroop?

Ano, řekli jsme si, že se více soustředíme na Looptroop, protože jsme nechtěli mít 4-5 let pauzu mezi deskami. I když dnes je v Praze vyprodáno, v jiných městech máme pocit, že přestože se nevracíme dost často, musíme začínat odznovu, takže jsme se rozhodli se soustředit na produkci a vydávat alba, aby jsme mohli Evropu objíždět častěji. V součastnosti pracuji na sólo desce, ale bude opět ve Švédštině. (smích) Měla by vycházet koncem příštího roku. Je ještě hodně projektů, které bych chtěl zvládnout. Třeba crossover hiphopu a raggae. Taky bych chtěl udělat ještě jedno anglické hiphopové album, ale to se asi v dohledné době nestane, jelikož je pro mě přirozenější psát švédsky.

Když si načal to téma raggae, Looptroop od začátku využívali prvky raggae ve své tvorbě. Jak si vůbec k raggae přišel a co způsobilo to, že tvou tvorbu ovlivňuje?

Já jsem poslouchal čistě hip hop do roku 94, pak jsem začal poslouchat raggae. To kvůli Cosmicovi a jeho kámošovi, kteří poslouchali hodně raggae a měli doma i nějaké vinyly. Ty jsme pak nahráli na kazetu a poslouchali a zalíbilo se mi to. V hudbě se to začínalo projevovat víc kolem roku 2001, na albu Government Music. Hodně skladeb na Long Distance Runner jsem nahrál přímo na Jamajce, to samé s White Mans Burden, kde jsem nahrával hodně skladeb s jamaskými hudebníky.

Podporuješ pořád začínající umělce featuringy a pomaháš jim se tak zviditelnit? V minulost si třeba hostoval Prop Dylanovi, nebo producentovi Stressovi na jeho desce, avšak v poslední době jsme nic takového neslyšeli?

Nepřestal jsem s tím, akorát hodně záleží na tom, jak mám čas kvůli vlastním projektům. Je to pro mě hodně důležité vracet tu pomoc zpátky a být součástí rozvíjející se scény.

A co zahraniční hosté? Na vašem posledním albu je není moc slyšet, předtím jste měli hodně spoluprací s americkými rapery, co se stalo?

Ono to není lehké si domlouvat spolupráce do zámoří. Tam se točí v rapu trošku větší prachy, takže to není jen tak někomu napsat email a domluvit spolupráci. Ja to tak ani nechci dělat, chci se s lidma, s kterými spolupracuji, potkat, takže radši tam budu mít švédské hosty, ze kterými můžu spolupracovat. Na posledním albu máme Deacona z Cunnin Lynguists, protože byl zrovna ve švédsku a známe se z tour, co jsme spolu dělali. S Rakaa Iriscience sme se sešli ve studiu v LA a makali na tom taky naživo. Pro mě je důležité aby všichni měli ten samý pocit a dělali tu skladbu stejně, ja nechci dělat umělé věci po telefonu, kde každý píše vlastní skladbu. A taky jsme tři emcees a tím pádem moc prostoru pro sloky od hostů nezůstáva. Můžeš udělat refrén s hostem, ale moc toho není.

A co váš obal k albu, je velice hezký a nápaditý. Kdo dělal booklet a jak jste se k tomu dostali?

Supreme to dělal, on dělal všechny ty malby a obrázky a Cosmic to pak složil elektronicky dohromady. Jmenuje se to Nazí Švédi a tou nahotou myslíme úpřimnost. Proto ty fotky, co Supreme vybral, vypadají trošku divně. Namaloval to pak ručně na novinový papír, který nalepil na kartony a pak jsme to skenovali. Oni dva se věnují designu, dělají všechny naše loga a starají se o tu vizuální image našich alb a merche. To je skvělé, protože nám to dává osobitou pečeť.

A mě to nedá, kde jsou tvoje dredy na bradě?

Promoe se rozesměje a obratem rozepíná bundu a odkrývá svůj šátek.

Tady ne? 

To se musím přiznat, že si nás ve videu The Machine pěkně dostal, jak si je měl schovaný pod šátkem.

No to bylo kvůli zimě, když je zima, tak je mám schované pěkně v teple!

Austy & Marty



 

Redakce - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná