Proč se Tomáš Vorel pořád hádá s Mike Trafikem a jak obhajuje tvrzení, že hip hop vznikl v Praze?

"Graffiti a jejich noční dobrodružství jsou trochu podobné tomu, co zažívaly Rychlé šípy ve Stínadlech a které už dneska neznáme," tvrdil autor "Kouře" či "Cesty z města" Tomáš Vorel před šesti lety, když představoval film "Gympl". Za několik týdnů bude mít premiéru v kinech navazující snímek "Vejška", v němž se zatím příliš pitvat nechceme a raději se na něj posléze podíváme. Se šestapadesátiletým režisérem, jenž už dělá s pražskými hiphopovými producenty třetí film, jsme se proto zaobírali tématy, která ve velkých médiích zase až tolik prostoru nedostávají. Nebo vy snad víte, jak vřelý je jeho vztah k rapu a ke graffs?

Tomáš Vorel v profesorské roli ve "Vejšce"

(Tomáš Vorel v profesorské roli ve "Vejšce")

Bobby: Lidí, kteří mají na krku alespoň pět křížků a sympatizují s rapem, u nás mnoho není. Vím jen o vás, Jarku Nohavicovi a Jaroslavu Starkovi. Nesmějí se vám třeba vrstevníci, co to posloucháte za blbosti a že "to přece není muzika"?

Tomáš Vorel: Lidé, kteří nosí na krku křesťanské kříže, jsou předurčeni k umírání. Já kříže nenosím, ani neuctívám, takže mi je jedno, kolik mi je. Se svými vrstevníky se už moc nestýkám, protože jsou příliš choulostiví a pohodlní a přecitlivělí. Spolupracuji o jednu generaci, nebo o dvě generace, nebo o tři generace s mladšími lidmi. To se týká jak filmového štábu, tak i herců. Ale samozřejmě z tradice a z úcty obsazuji také své vrstevníky a kamarády: Vávra, Hanák, Šteindler, Holubová, Marhoul, Uhlíř.

Vladimira 518 jste lákal už do prvního filmu, ale ten to tenkrát odmítl. Pokud by se tak nestalo, dělal by vůbec hudbu k filmu Dj Wich, nebo byste i před pár lety vsadil na dvě třetiny PSH?

Ano, Vladimír tenkrát odmítl, že se prý v komerční sračce, kde hraje Mádl, angažovat nebude. Takže tentokráte jsme šli na Vladimíra dva - Pasta a Já a přesvědčili jsme ho, že "Vejška" nebude komerční sračka, přestože tam hraje Mádl. Chtěli jsme, aby Vejška byla jiná než "Gympl", po všech stránkách, i hudebně. A co by bylo, kdyby tenkrát Vladimír "Gympl" neodmítl? To nevím. To už je tak dávno...

Od 518 mají zaznít tři skladby včetně novinky "Zdrhej". Protože tuším, že jsou tématem graffiti, proč nejde o titulní skladbu snímku a proč padla volba na "Planetu Praha", jež bude mít v době lednové premiéry už skoro rok?

Titulní skladba „Zdrhej“ uvádí celý film. Závěrečná skladba „Planeta Praha“ film završuje. Uprostřed filmu zazní ještě „Děti prázdnoty“, kterou jsme natočili jako živý koncert Vladimíra na Lávce, kam jsme zakomponovali naše herce. Každá skladba má svou sílu a nakopává děj filmu. A tak je jedno, jestli byla zkomponována přímo na film, nebo vznikla rok před filmem. A navíc ve filmu mají skladby jiné aranžmá a zvuk, než byly původně.

Trafik nakonec musel veškerou hudbu zkomponovat jako původní a plně autorskou. A té hudbě to jenom prospělo. Je úžasná, magická, nečekaná a skvěle se snoubí s obrazem.

Má Dj Mike Trafik v dosazování hudby do jednotlivých záběrů absolutní svobodu a důvěru, nebo vše prochází těžkou "vorlovskou" kontrolou?

Nó, to jste udeřil hřebíka na hlavu! Majk je talentovaný a pracovitý a vstřícný. Ale nemá vůbec zkušenosti s celovečerním filmem. Takže se pořád hádáme a pořád to předěláváme a on nosí a skládá stále nové a nové verze. Nejdéle trvalo, než pochopil, že nemůže brát cizí skladby jako samply pro své nové pecky. Je to vlastně krádež, trestný čin. Podobně jako když nám diváci kradou scénky z filmu "Gymplu" a posílají je na internet, jako že to natočili oni. Takže Trafik nakonec musel veškerou hudbu zkomponovat jako původní a plně autorskou. A té hudbě to jenom prospělo. Je úžasná, magická, nečekaná a skvěle se snoubí s obrazem.

Preferujete jen česko-slovenský hip hop, nebo se nebráníte ani největším americkým jménům?

Popravdě řečeno, já nevím, co je to ten hip-hop.  Respektive první hip-hop na světě vznikl v sedmdesátých letech v Praze, když „Recitační skupina Vpřed“ podporována prudkou rytmikou, skandovala:

Šéf to ví.

Šéfa šéf to ví!

Šefa šéfa šéf, ten to taky ví!!!

A jejich šéfů šéfové, to věděj jako my!

Jenom všichni nevědí, jak to mají říct?

Jestli jako první, nebo jako poslední:

že šéf to ví, šéfa šéf to ví, šéfa šéfa šef, ten to taky ví....“

Z Prahy se to pak někdo přitáh' do Bronxu. V osmdesátých letech to od černej okoukali bílý a pak se to dostalo z USA zpět do Evropy jako hip-hop. Takže, pro mne je současný hip-hop jen pokračováním toho, co v sedmdesátých letech dělal „Vpřed“. Mezi stylem filmu „Kouř“ „Gympl“ a „Vejška“ není pro mne žádný rozdíl.

Zjišťuji, že z toho veškerého městského hnusu je graffiti vlastně to nejhezčí. Měli bychom zakázat unifikovaná sídliště a stavby, zakázat stereotypní tvary aut a nevkusné oblečky! Zakázat křiklavé billboardy s kokainovými blondýnkami a bolševickými ksichty, které nám nabízejí všemožné štěstí! A měli bychom povolit graffiti!

Jaký jste měl názor na graffiti před svými dvěma filmy a jaký na ně máte názor nyní? Liší se ten pohled hodně?

Ano můj názor prošel jistým vývojem. Před natáčením "Gymplu" jsem graffiti objevoval, obdivoval a obhajoval. Za tu dobu se proti graffiti vzedmula všeobecná vlna odporu ze stran obyvatel a úřadů a policie a soudů. Malovat graffiti je trestný čin a můžete za to do vězení. Že namalujete na zeď své jméno, svůj obraz. Přitom malování na zeď je jen reakce, někdy možná agresivní, na vyhaslou městskou civilizaci. Reakce na unifikovanou betonovou architekturu, reakce na reklamou naklonovaný  svět. Každé graffiti je originál, má svůj názor a svého autora. Ale domy, auta, billboardy, oblečení, všechno, v čem se nacházíme, je dnes unifikované, okopírované. Barvy a tvary a slova jsou předem vypočítané naprogramované a vylisované. Když jdu městem a rozhlížím, bolí mě oči a srdce. Není vlastně kam se podívat, abych nebyl v depresi.  A tak zjišťuji, že z toho veškerého městského hnusu je graffiti vlastně to nejhezčí. Měli bychom zakázat unifikovaná sídliště a stavby, zakázat stereotypní tvary aut a nevkusné oblečky! Zakázat křiklavé billboardy s kokainovými blondýnkami a bolševickými ksichty, které nám nabízejí všemožné štěstí! A měli bychom povolit graffiti! To je můj názor nyní.

Máte přehled o tom, co si o graffiti myslí například Jan Kraus, Ivana Chýlkova, Zuzana Bydžovská, Petr Čtvrtníček nebo Jakub Kohák?

Můžete myslet pro anebo proti. Můžete to zakazovat, nebo legalizovat. Ale to je tak jediné, co můžete dělat. Protože graffiti tady bude pořád. Je to mladá energie, která se dere na povrch skrze schválené technologické schéma.

První hip-hop na světě vznikl v sedmdesátých letech v Praze, ze které to pak někdo přitáh' do Bronxu. V osmdesátých letech to od černej okoukali bílý a pak se to dostalo z USA zpět do Evropy jako hip-hop.

V době "Gymplu" jste říkal, že jste se byl podívat i na některých opravdových graffiti akcích. U druhého filmu už jste si osvěžovat paměť s realitou nemusel?

Už jsem nemusel do opravdových akcí. Psal jsem scénář s Pastou, tedy pravým aktivním writerem. Pasta stále chodí v noci do ulic a přes den maluje obrazy a fasády legálně a vystavuje to v galeriích a živí se tím. To je ta dvojí tvář graffiti. A to jsme chtěli ve „Vejšce“ taky ukázat. Že to není jenom nočním zbombení ulic, ale že je to také poctivá a náročná výtvarná práce.

Můžeme se za dva tři čtyři roky těšit n uzavření trilogie s názvem "Pracák"?

Jestli bude třetí díl, to rozhodne zájem diváků a hlavně nové zážitky a příhody, které se stanou. Já dělám filmy vždycky na základě skutečných osudů. Jestli se bude točit třetí pokračování, tak se určitě bude odehrávat v New Yorku.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná