Paradoxně mi pomohla zlomená noha, říká Orion a dodává: Na první poslech nehraju

Středa 12. 3. 2014, 18:00 středoevropského času, Česká republika, Praha. Bbarak.cz se marně dobývá do žižkovského studia Star Works, za jehož zdmi, které v minulosti ukrývaly podzemní trezor, právě Dj Mike Trafik nahrává s Refewem a je bez signálu. Musí se tedy počkat na druhého ze zpovídaných, jenž z taxíku hlásí, že bude na místě činu za osm minut. A protože Orion svých slov dostojí, tak dlouhé čekání, jaké musel absolvovat v PSH klasice „Za všechno může čas“ Vladimir 518, se nám vyhýbá. O 70 minut později nám na „generálském můstku“ v podobě Traforova křesla usazený Miky Vorel pouští většinu zbrusu nového sólového alba „Noční vidění“ (vylézá 1. dubna 2014), jehož zvuk si užívá i přesto, že už vše musel slyšet nesčetněkrát. To, co jsme slyšeli, vám v těchto řádcích tlumočit nebudeme, ovšem o to, co vše jsme se v Bigg Boss doupěti dozvěděli, se rádi podělíme. Diktafon, klapka, Papa O a Mike T poprvé, jedem!

 
Co považujete za české hudební zlo? Je to Michal David, Mňága a Žďorp, nebo něco jiného?
 
Orion: Zrovna Michal David pár dobrejch hudeb udělal, ať už melodicky, nebo aranžemi. Mě spíš štve něco, za co nemůže – možná tady ani nejsou žádný nový mainstreamový popy. Ohledně první části otázky říkám Superstar Miro Šmajda. I talentová soutěž samozřejmě může vyplodit dobrýho interpreta, ze všech se ale uchytila snad jen Aneta Langerová, jinak nikdo.
 
Trafik: Já považuju právě Michala Davida za ztělesnění hudebního zla. I když pominu jeho jazzovou polohu, tak bych na něm nenechal nit suchou. A skrz něj se dostáváme k talentovejm/hudebním soutěžím. V principu proti nim nic nemám, ale casting poroty mi přijde totálně ulítlej. A tim pádem i celá relevance soutěže. Prostě tam nejsou ty skutečný ikony muzikanství a šoubizu Roman Holý, Richard Muller, David Koller, Pavlíček, Horáček atd.
 
Dlouhé roky jsi byl frontmanem PSH ty, ale v posledních letech se vaše role obrátily a přijde mi, že se raději vezeš a to i v komunikaci s publikem. Na posledním koncertu na Lávce, kdy jsi jel Vladimírou sloku z "Dezertu" to ale byla zábava a je to podle mě škoda. Co si o tom myslíš?
 
O: Vyplynulo to přirozeně. Svou část si tam vždycky vezmu. Třeba to zas prostřídáme. Láďa byl vždycky v projevu živější, na stagi ho je víc. Jsme každej jinej, doplňujem se a dohromady to funguje. Kdybychom oba dva skákali a běhali jak opice zleva doprava, tak to nebude vono.
 
Mike T jednou někde řekl, že je takový Mirek Dušín PSH. Jak se v tomto kontextu vidíš ty?  
 
T: Že bych něco v tomhle duchu řekl? U obou o tom dost pochybuju...
 
O: Rychlé šípy mě minuly. Nikdy jsem skautství nejel. Asi bych byl z opoziční party Bratrstvo kočičí pracky. 
 
 
V  našem posledním rozhovoru si mi tvrdil, že velká Lucerna je snem každýho, kdo chce něčeho v muzice dosáhnout. Jak moc blízko nebo daleko tomu v současnosti jsi?  
 
O: Daleko. Jako sólo interpret nemůžu Lucernu nikdy vyprodat a ani po tom nijak zvlášť netoužím. Už je to ale spíš takový klišé. SaSaZu jsme třeba párkrát vyprodali, to už není moc daleko od Lucerny, alespoň pokud jde o kapacitu. Lucerna je jen tradiční místo. V podstatě jsme hráli už skoro všude, velký festivaly, náměstí, různý haly.
 
21 let od vydání demokazety a 8 let od posledního sóla. Jsi ve hře zhruba stejně jako Snoop Dogg, ale dlouhohrajících alb máš méně. Dával jsi rapu vždy všechno, nebo teď s odstupem času víš, že jsi mohl být v minulosti klidně ještě aktivnější?
 
O: To už je všechno tak dávno, že na to nedokážu odpovědět. Taky jsem si říkal, co jsem dělal těch sedm let mezi druhým demem a časem, než jsme udělali „Repertoár“. My jsme pořád jezdili koncerty, udělal jsem „Teritoria“ a dál to asi každý zná. Je pravda, že jednu dobu jsem se hledal, měl jsem krizi a myslel jsem, že už nikdy nic nenapíšu. Podstatný ale je, že teď vydávám nový album a za svou kariéru jsem udělal víc věcí než kdokoliv jinej. 
 
Ori ve fotbalovém tracku, který jste možná neslyšeli:
 
„Brankář Bohemians 1905 Jirka Havránek rapuje ve skupině Fullhouse, které jsem dal ve věci „Fotbal“ hostovačku. Udělal jsem to, protože je to kámoš a gólman mého klubu,“ osvětlil Miky Vorel.
 
Když jednou za x let vydává v USA veterán typu Kool G Rapa či Big Daddy Kanea, je to oproti aktuálním hvězdám téměř bez zájmu. Co děláte pro to, abyste se tomu vyhnuli? Je mixtape půl roku před vydáním dostačující zbraní?
 
O: Mixtape vyšel jen tak. Chtěl jsem zkompletovat svoje hostovačky a nevydaný věci. Spoustu lidí to chtělo, tak jsme tomu dali formu. A recept? Musíš dělat dobrý a kvalitní věci, co lidi budou poslouchat. Každá věc má svoji životnost. Lidí se přejedí, někoho už třeba nebaví š*kat se stejnou holkou, ale je sní, že ji má rád. Každý vztah se nějak vyvíjí. Fanoušci už tě slyšeli, mají pocit, že jim nemůžeš dát nic nového. Někdo ten dar má, umí to a překvapí tak, aby to fungovalo. Jsem rád, že mám furt fanoušky a že přibývají další.
 
T: Když jsme plánovali s Vladimirem Idiota, by to dopředu vymyšlený. Singl, mixtape, deska. Osvědčilo se, a proto jsem celej postup aplikoval i na Oriona. I když u Mikyho se nám jednotlivý intervaly trochu protáhly, což vnímám jako velkou škodu. Protože hype kolem videa „Zkus chodit v mejch botách“ byl fakt obrovskej, lidi to cení, media šly samy na ruku…
 
Ne že by se tu snad někdy stály ve dnech vydání cédéček stometrové fronty, ale přesto - nemáš pocit, že se pozvolna vytrácí takové to očekávání, že fanoušci mluví, jaké to asi bude, už dlouho před vydáním? Čím to je?
 
O: Nevím, nepamatuju si, jestli se takhle někdy vůbec mluvilo. Nejedu internetové diskuse, očekávání mě tedy míjí a sám sebe očekávat je blbost. Vidím ale, že na to lidi čekají. A jestli míň možná je kvůli tomu, že o vydání desky mluvím tři roky. Deska ale bude venku za chvíli.
 
Dojde na ní k nějakému velkému překvapení? Podle prvního singlu to vypadá, že bude vším, jen ne líbivou…
 
O: Zpívám na ní. S auto-tunem i bez něj. Spoustu lidí vokodér nenavádí, já to mám rád. A líbivá? Nechci dělat líbivé věci, už jsem jich udělal dost. Na první poslech nehraju. Líbivé záležitosti nikdy nebyly můj cíl, nekalkuloval jsem, protože nikdy nevíš. Někdy jsem si o něčem myslel, že se to bude líbit a nelíbilo se to. Pak jsem to přestal řešit, protože se tím jen trápíš a zbytečně si zasíráš hlavu. Ta deska je dobrá, své lidi si najde, i když to nebudou hitové věci.
 
T: Jestli něco obdivuju na Vorlovi, potažmo celym projektu, tak je to fakt, že je to takový, jaký to je. Dospělá, trochu depka. Naprosto současnej sound. V tom se nedělaly kompromisy. Na začátku bych od Mikyho čekal daleko větší kalkul se soundem, producentama a celkovou image desky. Takže překvapením je celá deska.
 
 
Pokud jde o hithit.com, na kterém už byli i 518 nebo Radimo, osobně už jsem se několikrát setkal s pohoršením, že Ori nemá na vydání alba a musí prosit fanoušky. Co byste odpověděli? Je pravda, že velká jména na tom serveru nenajdeme.
 
O: Proč ne? V době, kdy si lidi nekupují cédéčka, je to friendly systém, jak ho zaplatit. Dělám to roky, proč nevyužít tady toho. Je to  další možnost, jak vydání zafinancovat.
 
T: Copak z toho není patrný, že jde do jistý míry humor? Je to forma PR. Nic víc nic míň. Pohoršujou se akorát lidi odtržený od reality, který si samy navíc neviděj do huby.
 
Má vůbec cenu v dnešní rychlé době singlů vydávat album?
 
O: Doba se samozřejmě lehce změnila a formát alba může být občas diskutabilní. Album je ale o tom, že tomu můžeš dát nějakou ideu, formát nebo myšlenku. A tak to pak musíš při poslechu brát. Já jsem vyrostal na cédéčkách na albech, pro mě to rozhodně má smysl. A lidi si ho můžou koupit, i když nemají přehrávač. Digitálně si pak vytřídí pecky, které se jim líbí. Můžou si tedy udělat, co chtějí.
 
T: Z mýho pohledu má cenu dělat singly a videa, kvůli celkovýmu obrazu o tom, že furt děláš a jsi na scéně v nějaký pozici. Desky pak má cenu dělat s delším časovým rozestupem než v minulosti. 
 
Má název "Noční vidění" souvislost s tvým bohémstvím a někým, o kom se traduje, že vymetl všechny bary světa?
 
O: Noční vidění je noční život. Já vidím co, co vy ne, protože už spíte. Já v té tmě vidím, že vy už jste dávno ožralí. Většina věcí, co píšu, je v noci, protože je klid. Určitou souvislost to má. Raději žiju v noci. Líp se mi píše.
 
Ori o podpoře alba „Noční vidění:
 
„Promo se musí dělat a musí se dělat dobře, pořádně a velký. Klipu bych rád udělal co nejvíc. Dva už jsou a tři čtyři bych ještě rád přidal,“ řekl spolutvůrce Orikoule.
 
Dočetl jsem se, že si se naplno pustil do alba v polovině roku 2013. Nenakopl tě k tomu třeba "Idiot"?
 
O: Ne. To mi spíš přišly dobrý hudby a taky že jsem měl zlomenou nohu. Byl jsem měsíc v nemocnici a měl jsem čas nad tím popřemýšlet. Sepsal jsem si spoustu témat, byl na to klid a nelítal jsem po venku.
 
Máme to zároveň chápat tak, že se do léta datuje první text typu "Zkus chodit v mejch botách", nebo už si průběžně sbíral témata od "Epilogu"?
 
O: Mám spoustu textů, třeba i tři roky starý. Na desce jsou ale nový, až na jeden starší, co jsem trochu přepsal. Témata si píšeš různě – na „Orikouli“, na „Epilog“, některý se neudělaly, některý tě nebaví, některý jsem vzdal a některý mi zbyly na dobu, až budeme dělat třeba další desku PSH. To si vždycky s Láďou sedneme, každý vytáhneme deset dvacet témat, zjistíme co jo a co ne a pak se pokračuje dál. Většinou se však pro daný projekt vymýšlejí nové.
 
Pokud jde o samotný „porod“ textů, změnilo se ve tvém přístupu během let něco?
 
O: Píšu o dost jednodušeji. Když si poslechnu určitý starý věci, občas přemýšlím nad tím, jestli jsem to vůbec psal. Narážím na takovou flow a takové týmy, že mi nejde do hlavy, že jsem to vymyslel já. Někdy si je jen tak ze srandy zkouším udělat znovu stejným způsobem a vůbec mi to nejde. Je to vývoj. 
 
 
Když píšeš text, myslíš už dopředu na to, abys to následně na koncertě udýchal, aby refrén fungoval a dal se zpívat atd.?
 
O: Píšu věci tak, aby se dali rapovat live. Refrén musí mít nosnej a zapamatovatelnej moment, kterej vygraduje. Některý věci na koncertu fungujou, některý ne. Může nefungovat i dobrá věc a naopak funguje nějaká, co hitem není. Třeba u zrodu „HPTN“ jsem nečekal, že to bude fungovat až tak.
 
Když se ještě zastavíme u lyriky, jaký máš přístup k ghostwritingu?
 
O: Dřív jsem hlásal, že je to wack, teď říkám proč ne? Na tuto desku jsem měl nápad, kterej se ale nakonec neuskutečnil. Text mi měl napsat James Cole a já ho měl zarapovat. Občas je to zajímavý – Láďa napíše text, a když ho bude rapovat on nebo já, budou to rozdílný bary. To je na tom taky kouzelný. Tím, jak píšeš, máš pořád hodně podobný rukopis. I když jsme to tedy teď neudělali, ten nápad se mi pořád líbí, ať už s Colem, nebo s Láďou.
 
Spoustu let jsi vždy při dotazu na ostatní rappery tvrdil, že tu pořád nikoho nevidíš. Dva roky zpět to bylo to samé - "Všechno, co slyším je nezajímavý, průměrný, bez nadhledu, bez humoru, rádoby, nevěřím jim to." Co v březnu 2014? Je tam venku někdo, jehož ceníš, ale kterého mezi šesti pozvanými na desce nemáš? Čistyho si měl snad všude, nyní se nehodil?
 
O: Je to pořád stejný. Nový dobrý rapper je pro mě snad jen Refew. Tentokráte tam není žádný Slovák, i když je pravda, že jsem chtěl Vece. I s Čistychovem jsem si psal, ale nakonec někdo stejně musí jít z kola ven. Měl jsem dvacet potenciálních možností a vybral jsem si, jak jsem si vybral. Opět jsem měl šťastnou ruku.
 
Ori o pokračování kariéry až do roku 2020:
 
„Nepřemýšlím nad tím. Jede to a já jenom čumím. Neřeším to, až mě to nebude bavit, bude mě to srát a budu se do toho muset nutit, tak to dělat nebudu. Šest let? To se ještě dá,“ zapřemýšlela 1/3 PSH.
 
Jak často si po letech úzké spolupráce vzájemně mluvíte do svých úkolů, Orion do beatů a Trafor do textů?
 
O: Furt.. Jak už se známe dlouho, nahrávám novou věc, nemám to zažitý, flow se tvoří a tak mi říká, ať tam zbytečně necpu slabiku a pak to různě koriguje. Občas dokáže i dobře poradit, protože to dělá dlouho a má nadhled. Když něco točíš, ne vždy to jde snadno, zasekáváš a cyklíš se a on tě z toho dokáže vysvobodit. Některým producentům jsem poslal samply a uvnitř budou dva tři tracky, kdy ta idea přišla ode mě. S Trafikem to ale takto nejde, U něj jde maximálně říct líbí / nelíbí, nebo že bych možná změnil basu nebo tak něco. Spíš mu mluvím do míchání.
 
T: No obecně je to povědomí pokřivený. Betmakerů je spousta, ale o rapovejch producentech vim o třech. Jsem to já, Enemy a Wich. Nikdo jinej nemá ani zkušennosti a ánunk o tom, co je to dělat desky jako celek. Natož jich mít na koně X. Ta práce obnáší spoustu aspektů. Když vynechám řemeslo jako takový /Znalost aranží, soundu atd./, jsem u empatie s rapperem, pochopení toho, co on chce a jeho pochopení, co mu ty jako producent přinášíš. Kam až jeden druhýho v tom procesu pustí. Do výrobního procesu vstupuju aktivně. Řekl bych, že tak ze 40 % jsem to já na všech projektech, co jsem produkoval, tak jako by to byly moje vlastní. Podivej, každou desku, kterou jsem takhle dělal, někdo nějak ocenil. „Orikoule“ /nominace na Anděla/, PSH „Epilog“ /nominace na Anděla/, 2 x 518 sólo /dva Andělé + Žebřík/. To není náhodou, je zatím hodně dnů ve studiu a studování tý věci. 
 
Trafiku, ty ses jako výkonný producent vystřídal jak u "Idiota", tak u "Nočního vidění". Můžeš oba pracovní přístupy tvých kolegů - klidně i odlehčenější formou - srovnat?
 
T: No, to jsou samozřejmě dva úplně odlišný příběhy. A to předevšim tim, že s Vladimirem máme ty desky už dvě a celkově tím, že byl v posledních řekněme pěti letech sólo daleko aktivnější než Ori. Máme spolu prostě odpracováno nepoměrně víc a tím pádem je proces vyladěnej. Skvěle se pracovně známe a třeba u „Idiota“ jsme si fakt užívali každej den natáčení, míchání, čehokoliv. Je to vyladěný. Kdežto s Vorlem to byla vlastně moje první sólo práce. Na podzim, když mě oslovil kvůli natáčení, jsme se sešli a vyjasnili jsme si co, jak a za jakých podmínek bude probíhat. Ori dělá oproti Ďulovi spoustu věcí až ve studiu + má lehkej problém s disciplínou. Naproti tomu já jsem zase cholerik a workoholik. Takže jsem se zase musel zklidnit, abych ho hned kvůli všemu nepíčoval. Musím ale uznat, že i „Noční vidění“ byl bezbolestnej poroces.
 
 
Trafore, nemrzely tě Orionova slova o nakopnutí od mladých producenů "konečně jsem našel producenty, který splňujou moje požadavky a dělaj beaty takový, jaký jsem dlouho hledal a kterejch se mi nedostávalo"?
 
T: Proboha, je mi 33 let a jsem profesionál. Vůbec ne, naopak už jsem říkal, že jsem rád, že si šel za svým. A dělám i trapový produkce, tak si nedovedu představit, že udělám 5-6 trapovejch beatů každej úplně jinej a zodpovědně mu je nacpu na desku! Mám tam dvě věci a dělal jsem celou tu desku z pozice výkonnýho producenta, pro mě je to daleko víc než tam mít víc beatů. Nikdy jsem se nikomu nikam necpal. To považuju za naprosté pohrdání sebe samotným. To můžou a vlastně musej dělat pouze young guns, ale pokud to dělá někdo se jménem, tak pro mě postrádá vlastní hrdost.
 
O: Máš nějaký záměr a nápad, který bys chtěl. Nějaký sound, který tu nikdo  neudělal až do té doby, co přišli tady ti mladí kluci. Trafor dělá sound, který je super, ale chtěl jsem udělat něco jiného. A stejně tam mám od něj jednu věc. Mikea, který tu desku míchal, nahrával a jeho rukopis tam stejně bude, hodně využijeme na PSH.
 
Nemusel tě Trafik v průběhu nahrávání nějak extra popohánět třeba kvůli deadlinu?
 
O: Tak jsem trochu línější. Pomohl mi, tlačil mě k tomu, abych makal. Ne že bych to neudělal, ale s mým tempem by se to vleklo strašně dlouho.
 
Cuffio, Frank Flames, Donie Darko, Ondryk či Rack Rokas nejsou až tak známí a většina z nich ještě neměla beat na žádné velké desce. Je nová generace beatmakerů drzá a průbojná, nebo se chová uctivě a s respektem? 
 
O: Má respekt, ale nebojí se toho a zdobí ji zdravý sebevědomí. Hlavně jsou šikovný a dělají super hudbu. Některý jsem vůbec nepotkal, seznámili jsme se na síti. Všechno šlo přes net. Všem moc děkuju. Udělali jsme dobrý věci.
 
Neřekl si třeba někdo o honorář? 
 
O: Já sice po nich něco chci, ale oni si udělají jméno. Já taky nechci za featuring peníze. Flames mi udělá beat a až pak bude dělat producentskou desku, já mu udělám pecku a všichni budou spokojení.
 

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná