Pablo Diablo: Patřím do hip-hopové historie českého rapu

Stál jsem nad hrobem člověka, který se nesmazatelně zapsal do historie českého rapu. Jelínek je mrtev. Místo faráře mu předčítal z knihy lidských prohřešků syn Pablo Diablo. Spatřil jsem tu rakev, která byla stlučena z patnácti plnohodnotných hřebů, a pozoroval, jak se pomalu sune do vyhloubené jámy. Po pohřbu jsem se zúčastnil i jedné pietní sešlosti (hh kempu), kde jsem mohl spatřit, že pozůstalí netruchlí, nýbrž oslavují zrod Diabla, proto nešlo jinak, než se Pabla zeptat, proč je tomu tak.


Jak se cítí Pablo Diablo po smrti staršího bratra Jelínka? Smířili se fanoušci již s jeho smrtí? Proč vůbec Jelínek zemřel? Chtěl jsi udělat tečku za svou životní etapou a započít novou s čistým štítem pod novým alter egem?

Pablo Diablo se necítí za smrt Jelínka odpovědný a to v žádném ohledu. Pablo Diablo je sólové album, které naopak MC Jelínek vyprodukoval sám a dobrovolně. Jelínek je mrtvej .. je po intru první song, který má přirozeně zpracovaný děj a skrečová lahoda od DJ Fluxe dokáže přesvědčit i moji babičku o tom, proč to tak nechat. Lidi/Jelínek/ se prostě musí s nesmrtelností rozloučit a smířit se s tím, že to tak je.

Po tolika letech na scéně jsi nahrál svou sólovou desku. Proč právě teď? Proč tak pozdě nebo to bylo brzy? Jaký má pro tebe čas význam?

Nebyl to duch svatej, co si uprd a Jelínek měl najednou album. Uteklo mnoho dní, kdy naši hrdinové Many a Pablo Diablo mohli říct hotovo. Oba chodí do práce, a tak je třeba velice ocenit jejich volný čas, protože světe div se, den má jen 24 hodin.

Je XIII tvé šťastné číslo?

Moje šťastné číslo je 7, ale 13 není pro mě nešťastné.

Jsi řazen mezi přední lyriky tuzemské scény. Tvé texty neskousne každý a musí si k nim nalézt cestu. Jak rychle texty píšeš? Jsi ten, co si vezme tužku a za 20 minut je hotovo nebo se ve všem dodatečně hnípáš, škrtáš a přepisuješ?

Texty k albu XIII jsou psány souběžně se vznikem instrumentálů, pak zkracování a škrtání je součást úprav, které ještě před mikrofonem mohu změnit podle pocitu a rytmu. Někdy je to jednoduší a někdy složitější. Snažím se vytvořit kostřičku a rozšifrovat formu. Když jsem spokojen s výsledkem, pak není, co by mě brzdilo a jde se na tom pokračovat po hudební stránce.

Jak vzpomínáš na starou éru Dizzastar a první desky De Zrechts? Jak ses od té doby změnil ty a jak scéna nebo okolí? Byly to změny k lepšímu, nebo horšímu?

Krásná doba. Je spousty příběhů, co jsme zažili po tý naší republice i jinde.

Ukratickej meloun, Budvárek a joint, Ampérový knedlík a mnoho dalších songů, které za ty léta stále neztratily lesk a stále se k nim starší příznivci rádi vracejí. Je pro tebe čest, že si otiskl natolik nesmazatelnou stopu do dějin české historie rapu?

Rád si připomenu tyto songy a dělá mi samozřejmě radost, že se k nim fanoušci vrací. Ano, patřím do hip-hopové historie českého rapu.

De Zrechts je stále aktuální formace, která povstala z popela v roce 2009 deskou „Kostky jsou vrženy“. V jakém stádiu jste na tom momentálně? Připravujete pro nás nějaký nový materiál?

De Zrechts je momentálně v období příprav na nové album a záleží na volném čase, který tomu můžeme věnovat.

Letos jsi vystoupil na HH kempu v hangáru, který nebyl fanoušky naplněn, přesto ti, kteří dorazili podpořit, znali tvou tvorbu velmi dobře. Dokládaly to chorálově znějící refrény a pohodová atmosféra. Jak sis užíval svůj koncert ty?

Hip-hop Kemp je pro mě velký relax, kde trávím dovolenou s lidmi, co si rozumějí po hudební i lidské stránce. Takové setkání s přáteli, se kterými nemám tu možnost vidět se každý den je pro mě vážně něco jako svátek. Koncert jsem si užíval moc a samozřejmě, když mou tvorbu lidé zpěvem ocení, potěší to dvojnásobně. Díky fanouškům.

Je Pablo Diablo vůbec interpret pro festivaly? Nejsi spíše klubový typ?

Pablo Dioablo je podle mne více klubová záležitost než festivalová, ale záleží na programu akce, jak slučitelní interpreti na ní vystupují. Dnes už má Hip-hop i u nás mnoho tváří, takže organizátor si může vybrat, jak celý mejdan bude pestrý.

Přesto nejsi natolik mediálně známý pro veřejnost. Jsi člověk, který nevyhledává mediální humbuk, nebo čekáš, až se to jednou prolomí?

Ano, přeci jen tu tvorbu, kterou dělám, je v mém volném čase a svou energii, co do toho věnuji, patří výrobě, než mediálním šokům.

Už když si člověk poslechne tvé album poprvé, musí ho hned zaujmout tvůj lehce skeptický, přesto s nadsázkou ventilovaný názor na lidstvo. Je toto ten důvod, proč se lidem víceméně straníš? Je lidstvo už natolik zkažené, že není možnosti v tvé hlavě najít třeba veselejší témata?

Jako lidstvo jsme zkažený a navíc jsme jen obklopili stroji jako cukrovou vatou. Žádnej náznak evoluce, stále stejný jak v době kamenný. Duševní posun snad ani u společnosti nehledej, začni sám u sebe a pak to budu reflexovat jinak.

Jak moc zkoumáš lidskou duši? Hledíš i na nejmenší detaily, nebo jen míjíš v myšlenkách jednoduché ovce? Snažíš se v každé osobnosti hledat tu jedinečnost?

Bez duše a svědomí bych asi nebyl celej. Na jejich rovnováze získávám sílu i klid pro vlastní tvorbu a spokojenej život. Každej je jedinečnej a má právo na svůj život, jen je třeba rozeznat mezi dobrem a zlem.

Země je škaredá, všude je samý kouř, atomové bomby dopadají na povrch…….. jsi už smířen s apokalyptickým scénářem a čekáš, odkud zkáza přiletí?

Věřím, že pro lidi není ještě pozdě, ale co nás jako lidstvo čeká, to opravdu netuším.

Tvá deska je plná civilizačních problémů, snažíš se tematickým celkem poukázat na globální prohřešky mocipánů a těch, kteří tahají za nitky? Jsou toto ty sny, které tě v noci budí ze spaní, nebo ty sny, aby to bylo jinak?

Sami jsme si rozhodli, jakou cestou se dát, a to, že jsme naše životy dali do rukou mocipánům, kterým na našich životech nezáleží, je naše hloupost. Song „sny“ jen potvrzuje, že se i z pravdy dá mocí stvořit opak. Celá historie lidstva je pak jedna velká válka, která lidi rozděluje a nutí hledat rozdíly místo společného.

Už jsi někdy letěl horkovzdušným balónem? Tímto trackem si zabrousil do historie a svou osobnost jsi přirovnal k éře Julese Verna a jeho Baronu Prášilovi. Láká tě nějak ta doba průmyslových revolucí a zlomů, nebo jsi pouze chtěl naznačit, že se cítíš nedoceněný?

Balonem jsem neletěl a asi bych ani neletěl, kdybych mohl. Zemi už jsem z výšky viděl a je to nádherný. Pro ten pocit si museli lidi ujít pěkný kus cesty. Příště to třeba bude o teleportech, tak bych se toho rád dožil.

Přesto uzavíráš svou desku trackem „Náděj“. Věříš tedy, že pro nás není ještě pozdě?

Ano. Náděj nám zůstává vždycky. Je to právě teď, tady a s náma.

Kdybys měl tu moc měnit, co bys změnil a jakým způsobem?

Zbavil bych svět hladu, naučil respektu mezi generacemi a narodil se někde jinde v jiným čase.

Držíš se v takovém rodinném trojúhelníků producentů (Many, Fatte, Flux). Nemáš chuť roztáhnout křídla a vyzkoušet spolupráci i s někým novým?

Many je můj kamarád už od mala a ví, jaký beaty mě baví. Od Fattea beru instrumentál rád i jako De Zrechts. DJ Flux je mistr ve skreči. Časem uvidíme, tohle je přeci jen underground a projekt Czarass Beatz Records.

Moc často nejsi vidět jako host na deskách, je možné tě v brzké době někde spatřit?

Wuty, Prago, Coco, Gay, Oliwer, MVP a podle času uvidíme jo.

Many, jsi hlavní producent tohoto alba. Jak probíhalo nahrávání desky z tvého pohledu?

Nahrávání probíhalo celkem normálně, akorát nám to trvalo delší dobu, než bychom chtěli. Skloubit práci, rodinu a muziku je pro nás těžký a času, kterej strávíš nad nahráváním, mixem a dalšími věcmi, je hrozně moc, takže my většinou každou sobotu odpoledne asi rok a půl dávali dohromady celý album. Jinak u nás ten proces skládání je pokaždé jinej. Jednou děláme na text muziku, pak zase na muziku text a dost věcí jsme na tomhle album dělali společně od začátku, to znamená, že hledáme hlavní sampl, pak postavíme základ tj. bicí, basu a mezitím Pablo začne psát text a já ho ladím a vrstvím a dělám takovej pre-mix a než tohle dodělám, tak on už má většinou první sloku a dem nahrávat. Myslím si, že jsme v tom takový docela spřízněný duše, takže si navzájem do toho kecáme, jakože tenhle rým není úplně super nebo tenhle sampl tam nesedí a tak, ale nakonec to vždycky doladíme a jsme spokojení oba dva. Když to shrnu, tak spolu už děláme spoustu let a umíme si vyhovět.

Nemáš v plánu zapracovat na komunikaci s fanoušky? Jsi takový uzavřený a odloučený od okolí a fanoušci jsou v dnešním světě prostě třeba. Jako zapadlý vlastenec nemůžeš očekávat hromady nabídek na koncerty.

Děkuji prostřednictvím tohoto rozhovoru všem našim i svým fanouškům Clasického Hip-hopu za podporu a motivaci. Všechny Vás zdravím! Mějte se fajnově a zčekujte

www.facebook.com/emcee.jelinek

www.facebook.com/pages/de-zrechts

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná