P. Garand: Některé odkazy v textech mladí asi nepoberou. Nedivil bych se, kdyby si to museli googlit

Liberecký patriot se již na naší scéně pohybuje déle, než by se pohledem běžného oka zdálo. I on sám si začíná uvědomovat, že po překročení třicítky a vydáním celé řady desek, si může připadat jako matador. Nemalý počet fanoušků mu naslouchá, chodí na jeho koncerty a kupuje desky. Letos toho stihl více, neboť kromě stájové desky vydal i další sólo „Dank“. Nebylo proto na škodu mu položit pár otázek na další zastávce Akta X Tour v Hradci Králové.

Před pár minutami proběhla v Hradci Králové další zastávka Akta X Tour, navíc máš čerstvě venku i nové sólo. Co bys vzkázal fanouškům, kteří tě dnes byli podpořit? Bylo by to „Dank“?

Díky tomu, že jedeme fakt už dlouhý roky a držíme si stále velký množství fans, tak bych samozřejmě řekl „Dank“ za to, že nás stále podporujou a kupujou desky. Je pro nás zadostiučinění, že choděj na shows a žijou naší hudbou.

Letos to byl pro tebe docela náročný rok, neboť jsi kromě sóla stihl spolupracovat i na desce labelu. Jak se ta práce kloubila?

Prioritní pro mě byla deska s Kennym, ale nějakym záhadnym způsobem se furt necejtim vypsanej a to ani po 6 deskách, když nepočítám ty s BPM, nebo s celym labelem. Letos jsem měl ale trochu přetlak a šlo mi psát víc, než kdy předtím. S klukama na chatě, kde vznikala Akta X, to byla zase úplně jiná energie. Mohl jsem si dovolit psát jinak, než píšu na svoje sólový projekty. Právě ta pestrost mě na tom bavila.

Baví tě ta pestrost i na stagi? Dáváš raději svoje koncerty nebo v týmu jako třeba teď na této tour?

Každý to hraní má něco do sebe, ale upřímně mám radši sólo shows, protože to máme s Kennym nahrocený a vymyšlený do posledního putníku. Připravujeme to tak, aby tě ta show nenechala vydechnout. S labelem je to taková opičí šaráda, která nemá moc řád, ale má takovej ten „Wu-Tang“ vibe.

Přijímáš tedy to označení, které se v poslední době objevuje na sociálních sítích, že Ty Nikdy je česká obdoba Wu Tangu?

(smích) Ne, nebudu nás takhle škatulkovat. To je hodně odvážný označení, ale když nás mám brát jako opičí gang, tak to takovej Wu-Tang je. Spíš se ujebávám na Geyovi a Wonderovi, co tam na stagi předváděj. Je to prdel.

Psát stájovou desku je často věcí kompromisu. Která věc se ti psala nejlépe a která ti naopak dala zabrat?

Hrozně mě bavilo, když jsme psali „Scrabble“. To je jedna z mála věcí, která nevznikla na chatě, ale v Praze ve studiu. Střídáme se tam po řádcích a takhle jsme vlastně psali dřív s klukama ze Station Peace, když jsem u nich nahrával první desku „Harant“. Strašně mě tahle fúze napojování baví, když chrlíš punchlines a navazuješ na toho předchozího. Nejhůř se mi psalo asi „Nekonečno“. Je to silná věc a ty vážnější témata se píšou vždycky hůř. Člověk si nad tim víc lámu hlavu, aby to mělo i patu.

A nemáš občas obavy z toho, že mladí posluchači už nepochopí některé hlášky a neví třeba, kdo byla Brenda Walshová?

Nad tim jsem už taky přemejšlel… (smích) Tohle vlastně vzniklo tak, že to zahlásil Pepa (Idea) a já to šel zarapovat za majk. Občas si asi neuvědomuju, že už fakt stárneme. Je mi přes třicet a samozřejmě, že máme stejně starý fans, ale furt se tam přimíchávaj mladší a mladší generace. Občas používáme odkazy, u kterejch nevim, jestli je poberou, protože vyrůstaj v úplně jiný éře. Nedivil bych se, kdyby si to museli googlit.

Paulie Garand a Kenny Rough - to je sázka na jistotu nebo se můžeme dočkat třeba i spojení Paulie Garand a DJ Fatte na celé desce?  

Myslim, že deska s Fattem v blízký době nevznikne, i když mám jeho beaty děsně rád. S Kennym už fungujeme dlouho a beru ho jako bráchu. Je to hudební kolega, se kterym budu hrát a pracovat, dokud to půjde. Ty dvě desky byly poměrně úspěšný a „Molo“ bylo svym způsobem takovym mezníkem. Proto jsem nechtěl tu naší spolupráci skrečovat. Funguje se mi s nim naprosto nejlíp.

Dva zástupci z Liberce, ale třetí Lipo tu chybí, aby bylo BPM zpět po kupě. Nechybí ti to občas a nenabízí se prostor pro něco, co by fanoušky překvapilo a zároveň potěšilo?

U BPM mi chybí asi ta doba, kdy jsme s Lipem dělali věci úplně jinak, než na to byla scéna připravená. Taky jsme za to schytávali hate. Zároveň ale vim, že ta tvorba nebyla sezónní a lidi se k tomu rádi vracej i dnes. Nechybí mi ale ta týmovost, kvůli který bych měl obnovovat BPM. S Jonášem bychom si museli sednout a vyříkat některý věci, než bysme se vrhli do dalších projektů. S Kennym mě baví ta fúze alá Macklemore a Ryan Lewis.

Jsi člověkem, který nezapomíná na své město a sem tam hodí laso i dalším tvářím z Liberce. Proč na tvém novém albu chybí Tomba Bomba a Roseck na něm naopak je? Nacházíš ve svém rodišti další zajímavé tváře, kterým bys rád pomohl?

Tomba na nový desce není, protože se na ní nehodil ani do jednoho tracku. Já jsem ho supportoval v rámci jeho projektu, protože mě baví, když se v Liberci objeví někdo zajímavej. Když si ale poslechneš jeho texty a moje, tak bys neřekl, že můžu někoho takovýho supportovat. Mě jeho rap a crazy styl baví a když mám finanční možnosti někoho takhle podpořit, tak to udělám. Bohužel se to ani u jednoho nevrátilo zpátky. Po vydání jsem od nich čekal větší nakopnutí sebe sama. Pomohl jsem jim se startem, ale pak do toho musej šlapat sami. Rozhodně je ale vždycky podpořim, protože to jsou kámoši a zároveň dobrý MC´s. Já prostě kopu za Liberec.

Když se vrátíme ke tvé desce, myslíš, že snese označení „nejrapovější“? Jsi tedy ten gladiátor jako v singlu „Oddanost“, který se vrátí do kolosea, prohrábne v ruce písek a jde se rvát za svůj cíl?

Asi bych neřekl, že je nejrapovější. Jsou tam dost zpovědi, emotivní a lyrický věci, který mi seděj nejvíc. Ta deska je ale určitě nejupřímnější. Dřív jsem některý věci nechtěl říkat na rovinu a obcházel jsem je, schovával za flow, nebo nějaký odkazy. Tady dost věcí říkám na rovinu. Stále to má lyrickej hábit, ale je to víc srozumitelný. Dřív jsem si u některejch věcí říkal, že jsme nahráli bombu, a pak přišly recenze nebo ohlasy, který nebyly až tak oslavný. Je občas dobrý nechat si sundat hřebínek. Svejm věcem ale vždycky věřim. U týhle desky jsem nevěděl, jak to na lidi bude působit. Jsem fakt šťastnej, že mi choděj  zprávy typu: Nejlepší deska, jakou jste nahráli nebo ani jeden track jsem nepřeskočil. To je vlastně to nejvíc, co můžeš jako interpret dostat. Nedělali jsme kolem tý desky nijak velký haló a prostě ji vypustili do světa. Jsem rád za tu zpětnou vazbu od fans. Dank.

Dotýkají se tě výrazně i negativní ohlasy na sociálních sítích nebo youtube? Sneseš třeba konstruktivní kritiku nebo se to snažíš ignorovat?

Komentáře na youtube moc nečtu, ale jinak to sleduju. Konstruktivní kritiky si vážim. Občas s něčím nesouhlasim, jako třeba s některejma tvejma recenzema na mý desky. Může tam hrát roli i nějaká zášť, ale už jsem si zvykl, že tě někdo nemusí mít rád už jenom z principu. Člověk samozřejmě nemá radost, když mu někdo pofluše práci, o který si myslí, že je dobrá. Každej má to měřítko nastavený jinak. Mě nebaví spousta lidí. Proto to taky neberu tak vážně a z kritiky se snažim nelámat si hlavu.

Cítí se Paulie Garand v labelu Ty Nikdy jako největší influencer? V řeči čísel bys toto postavení mohl asi zaujmout…

Byla doba, kdy jsem byl asi největším influencerem. Myslim ale, že kdyby Restovski dřív víc makal, tak je to on. Teď to tak je. Já ho beru jako člověka z labelu, za kterym ty lidi jdou nejvíc a taky ho nejvíc ceněj. Každej z tý naší bandy má ale svý specifický publikum…

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

RH_SHOP

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná