Opio: Nyní si každej dement vezme řeťez a myslí si, že hned dostane kredit

V posledních dnech tu dostala prostor parta Hieroglyphics. Po reportu z návštěvy Hiero Imperia a starším klipu od Pep Love je nyní hlavním bodem Opio. V rozhovoru dojde jak na klasiku, tak i na život v Oaklandu, hyphy a třeba také Instagram. A nejen to.

Nedávno ti vyšla tvoje další deska Vulture's Wisdom vol. 2. Co by si nám o ní řekl?

Je to volné pokračování jedničky z 2008 a opět ji celou produkoval Architect.  (Pozn. Architect též produkoval track „ Drým“ pro Prago Union.)

Nemáš na ní skoro žádné hosty. Kdo dělal produkce?

Na každé desce jsem měl featy a tuhle jsem chtěl udělat čistě sám za sebe. Kašlal jsem na celou politiku týhle hry, jako abych tam mel nějaký feats s někým, kdo letí. Prostě dát krutý beaty a rap. Žádné kompromisy. Architect je krutej, koukněte se po něm. On je true a hodně si rozumíme. Chodil do školy s Peanut Butter Wolf v San Jose. Byla to pro mě výzva udělat album, kde budu jen sám. Album vzniklo tak, že jsme seděli ve studiu a on začal něco produkovat a mě to hodně bavilo a tak jsme začali ihned nahrávat.  Už jsme jsme spolu udělali free release Everyody Loves The Sun (2009), což je takovej náš projekt k 420.

A další rok jsme to zopakovali v podobě releasu Mark It Zero. To jsme šli v ten datum do nezávislýho kina na Big Lebowski, kde jsme se hrozně nakuřovali. Je to můj hodně oblíbenej film a tak jsme hned nahráli pár věci, kde jsme vycházeli z toho soundtracku a celý jsme to i proložili hláškama z toho filmu. Byla na to pak i dobrá odezva od  fans tohodle kultovního filmu.

Každopádně dobudoucna bych chtěl určitě něco udělat s BCC, Strom Are Steady. Vždycky, když jsme spolu na turné, tak o tom mluvíme, ale furt na to nějak nedošlo.

V tracku „Kingin Thinking“ máš hlášku „Some dudes rap their  chain man, I step the game up“.

V době Rakima a spol. to byla skoro rapová „uniforma“ a nemohl si to dovolit každej, aniž by si nebyl jistej, že tě o to hned neokradou. Nyní si každej dement vezme řeťez a myslí si, že hned dostane kredit. Dnes je bohužel image pouze ten řetěz, auto a buchty. V podstatě za to můžou i média, který dávaj jen klipy s násilím, drahejma kárama, nahatýma holkama atd. Když někdo vidí film s nějakým provařeným hercem, kterej je plnej násilí, tak nikdo vlastně neřeší, že je tam násilí. Ale u rapu si to hned lidi spojí s násilím a tou maškarádou okolo. Vždycky je to i tím, co se právě jede. Nyní třeba v radiích jedou jen věci na téma sex. Když byl tenkrát ten bordel okolo Rodnyho Kinga, tak na prvním místě rotovalo Fuck the Police. Zároveň vždy média viní jen ty umělce, ale už nikdo neřeší to taháni za provázky hudebních korporací.  Po nich ale nikdo nejde.

Vy jste taky ale vydali pod velkým labem Jive. Když se ohlídneš zpět. Bylo to pro vás dobře nebo ti radši sedí nezávislost pod vaší značkou?

Samozřejmě ta nezávislá. Nikdo nás nikam netlačí. Nikdo ti neříká, jak dělat rádio hit. Tenkrát tam byli velký jména jako A Tribe Called Quest,  KRS-One, Too Short atd. My jsme tenkrát měli skoro zlatou, ale hned nám říkali „ Je to skoro zlatá. Ale proč to není zlatá“. Kdyby to byla zlatá, proč to není platinová. Pak nám začali říkat, jak to máme dělat – „Dělejte rádio friendly věci“. Byli jsme tenkrát mladý a já jsem za tu zkušenost rád. Ale už bych to nikdy nedal. Já byl tenkrát na střední a lítal jsem si do New Yorku řešit muziku. Co si tenkrát přát víc? Ale pak to prokoukneš. Oni začnou řídit vše. Co kdy vyjde, jak to má znít a tak. Bylo to jako soutěž. A když to pak vidíš, tak si řekneš, proč bych měl dostat za jednu prodanou desku dolar, když na sebe můžu mít vše.

A myslíš, že ta nezávislá cesta je dnes pro ty mladší dneska v době internetu lehčí? Mají to jednoduší než vy tenkrát?

Nemaj to jednoduší, ale ž znaj tu cestu. Můžou si třeba říct: Podívej, Hiero nebo třeba Tech N9ne prodali 100 tisíc desek sami a nemusej být nehranější na MTV a v radiích. Je rozhodně lehčí být pod labelem, jít do studia, nahrát a vykázat si šek, než na sobě tvrdě makat a dělat všechno to okolo na sebe a sám.

Taky v jednou tracku dáváš I am from East Side, where police daid. Oakland je jedno z nejnebezpečnějších měst v Californii a celkově i ve Státech. Co si myslíš o kriminalitě celkově tady a jaký to bylo tady vyrůstat?

Oakland je město, kde jsem se narodil a vyrostl a je to pro mě domov. Je to více chudoby než jinde a kvede ke kriminalitě. Vláda se ale nestará a není tady ani moc možností. Vláda sem úmyslně necpe peníze, jelikož se bojí, že by tady snad dokonce něco dobrého z ghetta mohlo vzejít.  A to oni nechtěj. Massaja.

Jinak Oakland byl vždycky divokej. Za mládí jsem toho viděl a zažil hodně, ale teď jak jsem starší a trávím čas i jinde, tak už toho ani moc nevidím. Dřív to ale bylo horší, jelikož tady byla jen chudoba a drogy.  A dnes už je to tak, že někteří lidi už jsou tak dole, že prostě střílej policajty, když oni střílej je.

U nás si spousta lidí, co si hraje na drsňáky, ale jejich drsnost spočívá v tom, že když jsi jdou večer pro cigára, tak si vemou na sebe šátek a rozkopou popelnici.

Tak tyhle lidi se asi moc dívali na různé filmy. Oni nemůžou chápat, o čem to je.  A co se tady dělo v šedesátých letech s Black Panthers. Oni se jen v něčem zhlédnuli. Když si myslíš, že jsi gangster, tak si myslíš, že je to o tom, že utrácíš prachy za šperky, drahý káry a kurvy. Ale vlastně tím jenom podporuješ korporace.

Není tajemstvím, že rád kouříš trávu. Co si myslíš o tom, co se zrovna děje tady v Californii, kdy federálové zavírají obchody s medical marihuanou. Přitom je to v Californii  legální,  ale zároveň to federální zákon zakazuje.

Já si myslím, že spousty lidi ve Státech proti trávě nic nemá. Já si osobně myslím, že než aby se to legalizovalo,  tak bych to spíše viděl tak, že to nebude kriminální. Zároveň ale nechci, abych šel na oběd a tak koupil jídlo, pití a ubalenýho špeka.

Co si myslíš o celé té záležitosti okolo 2 Pacova hologramu v rámci Coachella festivalu?

Tak já už o tom něco věděl dopředu. A když jsem to potom viděl v televizi, tak musím říct, že super. Bylo to určitě zajímaví tím, že to předtím takhle nikdo neudělal. Ale nevím, co si myslet o tom, že by najednou nějaký slavní lidi měli mít koncert v podobě hologramu. Ale to co bylo na Coachella bylo krutý.

Vnímáš nějak změnu od doby, kdy se rozjelo iTunes, kdy si člověk můžeš koupit jeden track?

Ne úplně. Prodej CDs se nepřenesl do digitálního prodeje. Prostě to jen lidi stahujou někde zadarmo.

Takže si v pohodě s tím, že stahujou, ale víš, že třeba přijdou na koncert a případně si tam něco koupěj.

Přesně tak. Spousta lidi z hudební branže nadává na to, že lidi stahujou. Ale já vím, ze když si to stáhne, tak ho to zajímá a ze třeba přijde na koncert a koupí třeba CD tam nebo triko a tak. A díky stahování muziky zadarmo se třeba stane to, že si někdo stáhne nějakou naší věc a pak se začne zajímat dál. A třeba potom přijde i na koncert.  Jako prodeje jdou dolu, ale třeba je zajímavé vidět, že se hodně lidí vrací k vinylu. Další desku udělám určitě i na vinyl.

Jak velká je Hiero crew? Někdo se Vám musí start o web, shop a tak.

Je to tak asi 20 lidí. Máme i nějaký lidi, co nám choděj pomáhat. Shop nám jede a je to dobrej pocit, když ti někdo z WU řekne, že na jejich koncertu viděl triko Hiero. To se ale stává normálně, že někdo jde po ulici v našem triku a někdo ho zastaví a řekne : Ty vole krutý, cenim. Spousta lidí má ráda i to naše logo. Jako mě se i stalo to, že jdu v našem triku a lidi mě zastavej a řeknou, že krut, ale přitom nevěděj, že jsem součástí tý party. A můžu vlastně říct, že vždy, když jdu v našem triku, tak mě pokaždé někdo zastaví.

Když se řekne Bay Aera, spoustu lidí to má spojené se jmény jako Too Short, či nějaký lidi z Thizz Entertainment a asi si vybavěj celej ten movement okolo hyphy. Co ty Hyphy movement?

Mě se to líbilo, ale tady v Bay Area to jelo vždy. Zprofanování  a celkové mezinárodní povědomí o Bay Area měl za příčinu až klip Tell Me When To Go od E-40. Celkově to pomohlo novejm lidem rozjet kariéru.

Zrovna jsem četl, že udělali velkej drogovej zátah a že plno zatčených je z Thizz.

Četl jsem to, ale nic moc o tom nevím. Víš jak, oni si jedou „vlastní biznis“.

Co ty a sociální sociální sítě?

Tak měl jsem myspace. Sice jsem tomu vůbec ze začátku nerozuměl, ale nějak jsem to tenkrát jel. Mám Facebook a Twitter, ale nějak to neprožívám. Jsou lidi, co u toho seděj pořád. Občas mám pocit, že lidi chtěj od umělců, aby tam psali každých pět minut. A to není pro mě.

Co Instagram?

Ten mám rád (nick: opiohierosom) a je to pro mě asi nejlepší sociální síť. Rád koukám na hezký fotky, ale někdy je to úlet. Najdou se lidi, co si foťej vlastní prdel.

A sleduješ  třeba Evidence s DJe Babu? Ty si to celkem jedou.

Jo. Oni jsou blázni, Zrovna minulej měsíc jsme s nima hráli v Evropě. Sedíme u večeře a najedou oni zahlásej: "Rychle, rychle!" a okamžitě začli vybalovat ty svoje čočky a stojánky a že musej bežet, ať ještě stihnou západ slunce.

Od vydání vaší poslední desky Montezuma's Reveng již uběhlo tři roky. Nyní děláte většinou svoje alba. Ty, Pep Love, Casual, A-Plus.  Co můžeme v budoucnu čekat od Hiero?

Právě dělám projekt s Pep love, kterej vyjde letos. Děláme na nový desce Soul of Michcief,  která vyjde příští rok. Del dělá na pokračování Deltrona, kterej se jmenuje Event2.

Nedá se mi to nezeptat. Je to skoro 20 let, co jste vydali pecku 93 'Til Infinity, kterou pořád hrajete na koncertech. Baví tě ještě?

Jo, baví. Bylo tam samozřejmě nějaký období, kdy mě srala. Ale pořád se objevují nový a mladší fanoušci, kteří ji v tom roce nemohli slyšet. A tak hlavně každá show je jiná a je to pokaždý jiná atmosféra, takže si tuhle věc užívám i 20 let potom.

Díky moc za rozhovor a za pozvání přímo do srdce Hireo.


hieroglyphics.com

facebook.com/HieroImperiumRecords

twitter.com/hieroimperium

text: Skelet415 & Pufaz

Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná