Opia: Brno jde v poslední době nahoru a tahle deska poukáže na konkrétní problémy

Není ku škodě občas na akcích posedět s inteprety u rezavého chlebu a vytáhnout z nich pár informací. Po několikátém škopku již mluví s kadencí londýnských rapperů a vaše ucho může kde co zaznamenat. Po letní show Tafroba na Hip Hop Kempu jsem dostal od Opii pár střípků mozaiky, ale víte jak to je. Každý rád mluví, ale kdo pak koná? V Brně se nespí, Šalingrad ožívá tématy tehdy, když většina města ulehá. Opia staví bicí linku a zve své kamarády z hoodu, aby postavil desku, která řekne hodně tamním a odhalí více cizím. Nyní mohu už prozradit, že se na placce skutečně pracuje, ukázat vám první singl a navíc i pár exkluzivních informací přímo od autorů.

Opia si veme ve svém díle označném „Jízdní neřád“ na paškál známé brněnské zastávky, které hodlá popsat osobitým způsobem. První singl nese název „Hlavní nádraží“ a pojednává o temných zákoutích tamního železničního přístavu. Rapy v tomto případě obstaral Michajlov (exSomar), který je považován za velký talent a budoucnsot jihomarovské metropole. Jak tato spolupráce vůbec tedy vznikala? „Od Katakomb jsme byli v bližším kontaktu a nějak logicky z toho vznikla další spolupráce. Říkal mi o tomto projektu už dřív, líbil se mi koncept té desky a nebylo co řešit,“ odtajňuje Michajlov.

Zajímalo mě také, jestli každý intepret dostal pevné téma neboli lokalitu, proto jsem se na to zeptal i intepreta z prvního singlu. „Místo jsme si vybral sám, o Hlavním nádraží můžeš napsat celý album, nekonečná inspirace. Myslím, že autentičnost klipu a textů mluví za vše. Masaryčka, Nový Sady, Křenka servus je to Nádr,“ dodává Michajlov. Kromě této lokality se na desce objeví například i Čertova rokle, Bratislavská, Krematorium, Milady Horákové, Vlhká nebo Konečná. 

Tématické desky se nenosí každý rok a tahle módní značka je dosti extravagatntní. Ono udělat to dobře a nezatlačit sám sebe do kouta je docela těžký úkol. Jak se tedy zrodil tento nápad v hlavě samotného pána zvuku Opii a nesvazovala ho nakonec výzva, které se postavil? „Pravdou je, že si ten nápad nosím v hlavě už delší dobu. Ale až v poslední době se tady objevili rapeři, se kterejma to má smysl dělat. Navíc jsem teď docela při chuti a bylo to logickou volbou při výběru dalšího projektu. Ta původní inspirace mě trkala samozřejmě v momentech, kdy každej den slyšíš z reprduktoru v MHD bomby jako „příští zastávka - Vlhká“ nebo „další zastávka  - Krematorium“. Ten rozvinutější koncept se začal nabalovat později, jak jsem o tom začal přemýšlet, jako o hudebním projektu. A ne, nesvazuje. Myslím, že je to naopak velmi výživný pole pro inspiraci. Navíc ty názvy zastávek či ulic kolikrát můžou posloužit jen jakási výchozí pozice. Je to teda povětšinou sktriktní výpověď o těch konkrétních místech, ale třeba taková zastávka  Milady Horákové. Hned tam máš škálu témat jako nepsravedlnost, komunismus, statečnost. Nebo Vlhká…mám pokračovat?“(smích)

Temné uličky, zastávky, které nejsou známé jen díky cestovnímu ruchu, ale i nočnímu prodeji zakázaného ovoce. Nepočítám tak nějak s tím, že by Opia velebil městský park nebo zval fans s fotoaparáty. Napadlo se mě ho tedy zeptat, zda jeho deska bude mít nádech veselého či depresivního díla. „Každý město má svý velký pozitiva i negativa. Brno jde v poslední době hodně nahoru, jak po ekonomické, tak třeba kulturní stránce. Všichni to tady cejtíme. Mám z toho velkou radost, protože to město mám zapitý hluboko pod žílama. Ale zároveň jsem si říkal, že je třeba krotit fanfáry a po těch letech rapovýho reprezentu a tlučení se do hrudě, glorifikování nejbrů a celý tý hip hopový klasiky by bylo fajn a právě zrovna v době růstu, posvítit si na to trošku od spodu. Právě proto je ten koncept podle mě zajímavej, protože může posloužit právě k poukázání na konkrétní problémy, který tu jsou,“ prohlašuje člen dnes již bývalé formace Naše Věc.

Opia se již za mikrofon postavil na společné desce s Tafrobem, ale další takové výpady nemá jistě v plánu. Není proto náhodou, že své podklady vloží do rukou tamních rapperů, kteří mohou dát jeho hudbě i slovo. Aby to však vylo plně věrohodné, nelze vzít do party lidi, kteří nemají s Brnem nic společného. Musel jsem se tedy zeptat, zda v tomto případě opravdu vsadil kartu jen na své sousedy. „Tohle je pro mě samozřejmě hodně důležitý. Aby měla deska nějakou výpovědní hodnotu, musely to psát lidi, který ty místa mají odžitý, nasátý v krvi. Jak jsem říkal, za poslední dobu se tu vylouply zajímavý jména a třeba takovej GEY, kterej se na desce taky objeví, ač mě to samotnýho překvapilo tu žije třeba už skoro 10 let. A můžu ti garantovat že gheto ulici Bratislavskou zpracoval fakt brilantně.(smích)Proto by asi nebylo úplně fresh, kdybych to dělal třeba s někým z Bruselu,“ prozrazuje Opia.

Termíny jsou nejhrorším problémem tuzemských rapperů, ale i samotných producentů. Své by o tom mohl vyprávět třeba DTonate. Zaútočil jsem tedy jasně a čitelně na Opiu, kdy jeho nosič vyleze na povrch. „Deska by měla vyjít někdy začátkem příštího roku,“ zněla jasná odpověď a my teď můžeme již jen sledovat, zda tomuto závazku dostojí. Pravdou ale je, že Opia je v poslední době opět aktivní. Minulý rok deska s Tafrobem, předtím mixtape. Znamená to tedy, že je opět plně zpět ve hře? „Už to tak vypadá, nedá se svítit,“ posílá jasný signál jeden z nejvysloužilejších, ale také nejschopnějších českých producentů.

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná