Nevzdám se pocitu držet své album v ruce, říká po vydání "Peníze nebo život" Oliver Lowe

Kdybych si měl pomoci frází, řekl bych, že na nás nyní Oliver Lowe "kouká z každého rohu". Je na mixtapu "Plus" od IF, nechybí na novince Jakosti, na desce ho má Paulie a v brzké době bude i na albech Resta a Geye. Jeho pár dnů staré CD "Peníze nebo Život", z jehož coveru na nás "bílý Freeway" míří stříkací pistolí na vodu, jsem si ještě neprojel a s rozborem konkrétních skladeb tak bude třeba počkat na tradiční rubriku "track po tracku", na druhou stranu ovšem zaručuji, že se nedozvíte jen to, že nabízí za odvoz starou ledničku a že jeho máma dělá výborný rakytníkový džem, jehož sklenička vás přijde na pouhých 30,- Kč.

Kolik rozhovorů jsi dal jako Snupa z Divokýho západu a kolik jako Oliver Lowe? Chápu správně, že k přerodu došlo kvůli zavření staré a otevření nové kapitoly, nebo proč ta změna?

Počítaj se tam i rozhovory s holkama a s policajtama? (smích) Chápeš to správně. Snupa byl mladej naivní nevybouřenej ortodoxní rapper z Divokýho západu a začínající Dj. Oliver Lowe je pořád ten samej člověk, ale začal vnímat hudbu širším úhlem pohledu, sběratel desek bez ohledu na žánr, milovník kvalitních vín a inteligentních žen a stále používá rap k vyjádření se.

Nepočítám-li tebe, alespoň navenek je teď u Everydays ticho po pěšině. Je to jen můj dojem? Co se vlastně stalo s "Whimsy Beats 2"?

Navenek to tak určitě vypadá, ale uvnitř se právě teď dokončují 2 další desky. Kdo to trochu sleduje, asi bude vědět o jaké desky jde (pozn. red.: Gruzo a Gey). Pokracování kompilace "Whimsy beats" je víceméně hotové, čeká se už jen na master, který bude tentokrát dělat nejspíš Gruzo, protože s Ondřejem Žatkuliakem již nespolupracujeme.

Původně jsi ale měl dělat desku napůl s ním, pak si do projektu zatahoval víc a víc lidí a Ondřej nakonec zmizel i z názvu, s tím, že toho ovšem i nadále udělal hodně. Co stojí za tímhle odpojením?

Do desky jsme šli s Ondřejem s tím, že jí uděláme napůl. Ondřej se měl postarat o hudbu a celkový zvuk a já o rap a vše ostatní co se vydání týče atd. Když jsem si pak v jednu chvíli uvědomil, že to z jeho strany stagnuje, většina nástrojů se točí u mě ve studiu nebo na můj popud, z původního plánu udělat desku napůl sešlo. Dohodli jsme, že deska ponese název Oliver Lowe & Friends. Když si koupíš to album a podíváš se doprostřed bookletu, je tam koláž všech lidí co se na desce hudebně podíleli. Nic to ale nemění na tom, že Ondra nahrál skvělé klávesy, položil základ pro větší část skladeb a udělal finální zvuk. Bohužel nemá tolik volného času, aby dokázal vyprodukovat celou desku sám. Ten čas bych mu přál, protože je to velkej talent.

A za přetrhnutí profesních vazeb tedy může jen nedostatek času, nebo i jiný pohled na věc?

Roli v tom hrálo určitě obojí, jak nedostatek času, tak jinej pohled na věc. Tyhle věci jsou navíc na sobě velice závislé. Já jsem interpret, který dělá jen s lidmi, ke kterým má respekt, neprodávám svoje sloky. Ondřej prodá svůj beat komukoli bez ohledu na jeho kvality. Když tohle upřednostníš, tak na svou hudbu mít čas prostě nebudeš. Navíc, když máš tak velkej trh, protože u nás je pomalu víc "mcs" než fanoušků. (smích). To už pro mě není hip hop, pro to respekt nemám. On celý dnešní svět je o honění se za penězi, které potlačuje dobrý pocit z nemateriálních věcí. I proto se moje deska jmenuje "Peníze nebo Život".

Jestli můžu, poslední věc k labelu. Měl jsem za to, že Inphy a FNTM jsou pod Everydays, ale teď je často vídávám hlavně ve spojitosti s Ty Nikdy. Rozšiřují jen pole působnosti, nebo spolupráce také končí?

Určitě, ptej se na to, co tě zajímá. Inphy i FNTM jsou už pod labelem TyNikdy. FNTM studuje ve Zlíně, Inphy v Brně, myslim, že si to situace i zeměpisně žádala. Spolupráce s Everydays nekončí, FNTM má trek na Whimsy beats 2 a Inphy mi remixuje pár skladeb z alba. Everydays jsme s Gruzem postavili nejen jako vlastní střechu, ale také proto, aby mladý talentovaný lidi byli vidět. Jsem moc rád, protože přestup k TyNikdy je pro kluky krok kupředu.

Tvůj sólo debut "Peníze nebo život" je prvním projektem vašeho kolektivu, který nejde do oběhu zdarma. Proč? Tipuji, že existenční potíže za tím pravděpodobně stát nebudou...

Je to druhý projekt, který vyšel na fyzickém nosiči. První bylo album Dezrechts. Samozřejmě by bylo fajn vydat všechno na nosiči, ale ty instrumentální alba nebo singly, kdo si to dnes koupí? Líbí se mi krok dje Opii, který svoje aktuální instrumentální album nechal udělat jako limitovanou edici 100ks, možná něco podobného do budoucna také uděláme. V dnešní době je to vždy krok do neznáma co se prodejů týče, takže tvou otázku ohledně "existenčních potíží" nechám ležet jako řečnickou. (smích). I kdyby si to koupilo 10lidí, tak to CD vylisuju, nevzdám se pocitu držet svoje album v ruce.

Zapomněl jsem na Lišov. Jsou ti jinak jako vydavateli De Zrechts známy jejich další kroky? Přeci jen jeden výstřel a pak tichý odchod do penze asi nezamýšleli.

Mám své informace, ale je ještě brzy říkat něco nahlas. Je škoda, že jejich loňská deska neměla větší odezvu, dle mě to byla jedna z těch lepších, co v ČR vyšly. Doporuču sehnat "Není čas EP" od Rubbyho, kde mají Zrechti stejnojmenný trek a samozřejmě nesmím zapomenout pochválit Jelínka v hostovačce na mém albu, dal to skvěle.

Jak se rapper ocitně zrovna na rosteru jazzové značky? V tvém případě Amplión Records...Jakou roli hrají, zajistili jen distribuci, nebo?

Amplión Records je českej jazzovej label, o kterém mi vyprávěl saxofonista Pavel Hrubý, když jsme spolu začali spolupracovat na desce Přemykač A. Pavel vydával na Ampliónu 2 desky. Když jsem měl album Peníze nebo Život hotové, poslal jsem ho Lucii Kukulové, což je majitelka labelu a mecenáš českého jazzu. Líbilo se jí to, strávili jsme několik hodin povídáním si o hudbě a zjistili, že máme pár věcí společných. Deska vyšla ve spolupráci Everydays a Amplión records. Distribuci si zajišťuji sám, Amplión uhradil část nákladů spojené s tím, aby deska vznikla. Díky.

Už sem to někde zmiňoval, podle mě si ustanovil český rapový rekord v počtu spolupráci zvenčí. Přes dvacet jmen z několika žánrů na jednom nosiči je víc než dost. Byly právě spolupachatelé důvodem, proč to vše od zveřejnění prvních dvou singlů tak dlouho trvalo?

Co k tomu říct? Když točíš živou desku, tak je u toho vždycky o trochu víc lidí než když jeden, dva lidi samplujou z desek. (smích) Ve spolupachatelich to nebylo. Na malé vyjímky tahle část spolupráce šla velice rychle. Po prvních dvou singlech deska stagnovala ze strany Ondřeje snad půl roku, kromě "Wack mcs" nic nevzniklo.

Nechci tipovat, kolikrát už si jednotlivé tracky kvůli jejich vzniku slyšel. Jde teď říct, který máš obzvlášť rád a který bys mi pustil jako první?

Slyšel jsem je hodněkrát. Hlavně než to šlo do výroby. Mám rád celou desku, mam super zážitky z natáčení a z průběhu jak to vznikalo, ty lidi se kterýma jsem to točil byli skvělý. Ale když bych měl nějaké treky vypíchnout, obzvlášť mám rád "Volání divočiny", "Tenkrát", "Lidi jsou zvláštní" a "Serou". Jako první bych ti pustil desku "J. Rawls Presents the Liquid Crystal Project" a pak až od začátku album, aby to nebyl takovej skok.

Když píšeš, škrtáš hodně? Byl na desce nějaký text, který se rodil - dejme tomu - celé měsíce?

Je to jak kdy, někdy tě políbí můza a máš to za 20minut, někdy to zavřeš po prvním refrénu a otevřeš za měsíc. Mám radši, když tomu věnuju noc a pak už jen při natáčení doretušuju detaily.

Co koncerty? Deska se evidentně nikam nežene, už máš představu, jak to bude vypadat? Nepočítám-li deejaing, dlouho jsi takhle s kůží na trh nešel, ne?

Koncerty budeme jezdit ve 2 lidech. Já a saxofonista Radimo. Beaty z MPC, rap a feely a sola na saxofon. Radim je skvělej muzikant, na albu mi dělal dechy asi do čtyř věcí. Nedávno se po letech vrátil z Anglie, teď momentálně sestavuje živou kapelu pro koncert Prago Union, co bude brzy v Lucerně. Do budoucna bych rád dal dokupy i živou kapelu, aspoň na jeden speciální koncert a pak se uvidí. Vidim to na následující HHKemp.

Z nosičů, které vyšly, nebo se na světlo denní teprve chystají, jsem tě registroval na pěti deskách. Ještě někdě tě v brzké době uslyšíme? Jaká jsou tvá kritéria pro spolupráci, víc kýváš, nebo odmítáš?

Jednu věc jsem udělal se zpěvákem Tomášem Zemanem na producentské album Jana Saláka (Sasa). Rád bych podpořil desku beatmakera Dubase, až vybereme nějaký beat. Mladý producent Jan Peroutka na něčem pracuje, tam děláme trek s Wutym. Honzu Peroutku bych rád zainteresoval časem do další desky, je to člověk co sampluje i skládá, má dobrej přístup, myslím, že má na to bejt časem opravdu dobrej. Nabídek na spolupráce mám už od zveřejnění prvních singlů poměrně dost, často to za to nestojí, mcs jak hub po dešti, ale občas se vyloupne nějakej talent. Druhou odpověď zkrouhnu do kusu Restovi sloky "Dělam s lidma, který cenim, dělam s lidma, který znám".


Něco z minulosti:

Oliver Lowe může mít nohy na stole, jeho celý debut "Peníze nebo život" je k poslechu on-line
Oliver Lowe a Dj Flux evokovali staré Chinaski

Mr. Lowe obsadil do audio filmu i Chucka Norrise
Oliver Lowe ustanovil rekord v počtu spoluprácí
Šestiminutová svačina dua Mc Gey & Oliver Lowe
Oliver Lowe, Vec & Rest ve videu Wack Mcs
Oliver Lowe láskyplně s Geyem, Ideou i Opiou

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná