Nemám rád, když mi nová věc hnije doma v šuplíku, přiznává DJ Wich

Na Golden Touch LP se možná čekalo trošku déle, v poslední době nám to alá Zlatá pracka alias DJ Wich dostatečně vynahrazuje. Když nepočítám výborné věci pro lidi jako Ektor či LA4, tak nás v minulém roce rozmazlil albem Al Capone´s Vault s a nedávno i pokračováním Nomada. Rozhovor s naším neoblíbenějším producentem proto uvítá asi většina, navíc, když se u některých dotazů rozpovídá o něco více, než je u něj obvyklé.



Musím říct, že jsem ani moc nezaregistroval, že se chystá pokračování Nomáda a najednou koukám na datum křestu. Ty přípravy a všechno kolem, to šlo asi bez problémů, ne? Začala práce na novém Nomádovi už při práci na Al Capone´s Vault a nebo jste se na to vrhli až po tom?

Jaktože jsi nezaregistroval? Vyšly 3 videa a další 3 singly před deskou s uvedeným datem, kdy deska vychází. Jo jinak to šlo bez problémů, jasně, první věci jsme nahráli už při práci na Al Capone´s Vault, v tý době jsme akorát spolu s Nironicem pracovali ve Skoop studiu. Deska mohla vyjít i dřív, ale posunuli jsme termín, aby se obě desky moc nekryly.

Jak to bylo vůbec s beatama? Dělil si to nějak, jako, že to by se víc hodilo Nironicovi a tohle zase by sedělo Rascovi? Nebylo to třeba, že za tebou přišel Nironic a prosil tě, aby si schoval nějakou bombu raději na jeho desku?

Je fakt, že pár věcí jsem dělal přímo pro Rasca, namátkou “Now Who´s Laughing“, to mu sedlo jak prdel na hrnec, ale zbytek si tak nějak rozebrali sami. Každej má trochu jinej styl a věděl jsem, co kdo zhruba vybere. Když se náhodou stalo, že se beat líbil oboum, napsali do něj jednoduše oba viz. “We the Type“ na Al Capone´s Vault a “Living Proof“ na Nomad 2.

Jaký je vůbec vztah mezi nima, myslím Rasco a Nironic? Nevadilo Niovi, že musí třeba čekat? S kým se ti vůbec dělalo lépe?

Ve studiu tenkrát byli dost kámoši, i když občas nějaká hádka jasně proběhla, teď se spolu myslím moc nebaví. Niovi nevadilo čekání, věděl, že deska s Rascem vychází dřív, ten projekt byl celkově oznámen dřív, takže musel počkat a počítal s tím. Naopak se časem nasbíraly i další věci na desku. Samotný nahrávání probíhalo u obou úplně v klídku, ale jestli mám vypíchnout jednoho, s kým se mi dělalo líp, tak Nironica, protože Rasco psal texty ve studiu, což cením, ale já musel čekat, než je napíše a žralo mi to čas, haha. Nironic přišel už s hotovým.

Něco jsem taky zaslechl o problémech mezi tebou a kalifornským agentem. Prý se v poslední době k tobě Rasco nezachoval jako člověk moc dobře. Chceš k tomu něco říct anebo to necháme, ať to radši, zůstane mezi vámi? Další spolupráce ale asi nehrozí, ne?

Ano měl jsem s ním po vydání desky nějaký problémy a nezachoval se ke mně vůbec fér. Je to spousta věcí, který tu jasně nechci rozmazávat, ale jako člověk mě dost zklamal a další spolupráce nechystám.

Já mám Al Capone´s Vault rád, ale myslím, že Nomad 2 je ještě daleko více propracovaný. Zatímco Rasco chladně vybral beaty, něco do nich napsal a pak nahrál, Nironic podle mě víc s tebou diskutoval, vybíral, komunikoval… Rasco odvedl profi práci, ale Ni k tomu podle mě přidal i víc osobního přístupu. Je to taky daný tím, že se znáte delší dobu.

Máš pravdu, Rasco je stará škola. Má rád syrový smyčky. Kolikrát jsem během mixu udělal v treku pár změn, ale on to chtěl vrátit zpět. Chtěl, aby to znělo surově, bez jakýchkoliv omáček kolem, je takhle zvyklej dělat, ale to mu vůbec nezazlívám. Měl jsem aspoň míň práce, haha. Nironic naopak rád uvítá každou změnu jako já, střídání nálad, přidávání dalších nástrojů, aranží atd. I jsme nad tím diskutovali při nahrávání, jako že tady dodělám tohle, támhle tamto. Nemyslím si, že by to bylo daný tím, že se známe déle, Ni je prostě hudebnější.

Jaký je podle tebe největší rozdíl mezi prvním a druhým Nomádem? Jednička na mě působí víc jako Al Capone´s Vault, kolekce profesionálně odvedených tracků, dvojka jako celistvé album, které si drží od začátku do konce svoji atmosféru.

Já mám rád obě desky, dodneška mi říká pár lidí, že jednička je pro ně stále nejlepší „československou“ deskou, co tu vyšla. Hele, jasně oba jsme nějak hudebně i lidsky vyzráli, zlepšili se, tudíž by dvojka měla být asi lepší. Ale ta jednička pro mě byla zase první anglicky repovaná deska, mám k ní vztah, a když jí zpětně někdy poslouchám, tak mě furt baví. Ta dvojka je asi víc celistvá, jak říkáš.

Jak to bude s distribucí? Dostane se album taky konečně někam ven? Když kolikrát vidím, jaké evropské sračky se dostanou třeba na undergroundhiphop.com, tak si říkám, že je to velká škoda, že tam není k mání tvoje práce. Myslím, že třeba na sandboxautomatic.com nebo hhv.de by si určitě prodal pár stovek CDs…

To netuším. Ono je mnohem složitější to tam dostat, než se zdá. Musíš na to mít kontakty, lidi co ti to tam protlačí, a postarají se o to. Ono ve většině případů všichni plná huba keců a skutek utek. Jsem realista a dělám spoustu jiných věcí a nemám náladu ani čas tyhle věci řešit. Chci převážně dělat muziku a moc se nesrat do těch byznys věcí kolem, to bych se z toho zbláznil, hlavně na to nemám povahu ani vlohy. Nerad přemlouvám lidi a sháním peníze na různý projekty apod.. Poslední roky si dělám promo dost sám, když to tak vezmeš, nějaký klipy, grafiku, snažím se být aktivní na netu, komunikovat s fans. Nechci spoléhat na jiný lidi, co ti mažou med kolem huby. Co si neudělám, to nemám, i když každá pomoc vždy vítána.

Jinak je deska na pár digitálních portálech, ale obávám se, že jako medium se do světa nedostane. Když jo, tak fajn, když ne, nic se neděje, svět se nezboří. Já to za tím účelem nedělám, i když jasně bych byl rád, to bych kecal, ale není to pro mě podmínkou. Nironic něco říkal, že má rozhozené sítě ve Státech, ale tuhle pohádku už jsem taky slyšel.

Vím, že ty problémy s distribucí v cizině jsou kolikrát spojeny i s clearence samples, na což v podstatě dojelo i výborné Golden Touch LP, že jo? Hlídáš to teď už nějak víc nebo jak?

Jj Golden Touch na tom zkrachovalo, bohužel. Já si vždycky říkal, jestli na to tady někdo dojede, tak já jsem první na ráně. Stalo se, ale relativně to dopadlo ještě dobře, nakonec chybama se člověk učí. Ale nejvíc mě to dodneška mrzí vůči Robovi ze Skoop, kterej do tý desky narval hodně peněz a měl s ní velký plány.

Jinak hele s tím clearingem to taky není tak jednoduchý. Dvakrát jsme se o to pokoušeli a v obou případech bylo zamítnuto. Když to dělá nějakej Lojza z východní Evropy, tak to pro ty vydavatelství zní zřejmě absolutně nelukrativně a nezajímavě. Když naopak zažádá nějakej americkej známej interpret, můžou na tom vyvařit, ale i to není podmínkou. Můžeš třeba čekat na schválení půl roku a pak stejně zamítnou, nebo kolikrát ta firma už ani neexistuje, neodpoví, neozvou se a máš prostě smůlu.

Proto se dnes třeba přehrává spousta samplů nástrojema, ať už živýma nebo virtuálníma, dělám to tak taky v některých případech. Ty synťáky, co dnes slyšíš v rapu, to je taky důsledek. Producenti si už prostě dávaj větší pozor, co samplujou, kor ve státech to není žádná prdel. Když máš jméno, jsi automaticky víc na očích.

Podle mě byl i dobrý tah zařadit na desku pár CZ/SK MC´s jako 518 či Majk Spirit? To byl tvůj a nebo Niovo nápad anebo nápad labelu?

Byl to nápad nás obou, i když Spirita a 518 jsem oslovil já. Já bych tam těch CZ/SK hostů uvítal víc, ale někdo ve finále odřekl, někdo chtěl kupodivu i peníze, nebo už prostě nebyl čas.

Vím, že prvního Nomáda se větší labely bály vydat kvůli tomu, že je to v angličtině. Teď už asi nikdo nepochybuje, ne? Proč PVP a jaký máš s deskou vůbec ambice?

Tak víš co, s anglicky mluvící deskou tady díru neuděláš, toho jsem si už dobře vědom. Já s tím ani popravdě žádný velký ambice nemám, jsem rád, že jsem ji nahrál a zbavil se dalších beatů, do kterých by tady třeba ani nikdo nerepoval. Já to už nějak neřeším, rád prostě chrlím věci. Ty beaty a celkově muzika dneska strašně rychle stárne, životnost projektů se zkracuje, žijem v rychlé době, kámo. Jestli tě muzika baví, chceš být profík a živit se tím, tak nemůžeš vydávat jedno album za 3-5 let. Pro mě ideál udělat novou věc, co nejdřív jí nahrát a vydat, nemám rád, když mi to hnije doma v šuplíku.

Jinak já jsem tentokrát ani nesháněl ani neobíhal žádný labely jako u Nomad 1. Chtěl jsem to vydat původně na sebe, jak tomu bylo třeba u Human Writes. Každou svoji desku jsem vydal pod jiným labelem, což mi nepřijde zrovna moc košer. Ale Nironic odjel 3 neděle před vydáním do NY a na mě se nahrnula spousta práce jako mix komplet desky, vybírání fotek, vůbec celková grafická úprava CD, včetně těch klipů a proma, tak bych to absolutně nestíhal. Do toho akorát jak na potvoru bylo zrušený Skoop studio a já jsem se musel nastěhovat zpět domů, převézt veškerý mašiny, zpátky zapojit atd.

Kuba z PVP měl o vydání zájem už hodně delší dobu, ale já to furt odříkával a byl trošku skeptickej, až ve finále jsem kývnul, jinak už by to asi nešlo. Je to mladej label, kluci jsou hladoví, určitě jsem rád, že nám s tím pomohli.

Související:

Páteční křest Wiche a Nironica obrazem

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná