Někdy je mi zle i z vlastní produkce, přiznává jeden z nejaktivnějších beatmakerů Dj Fatte

Protože jsme Resta už nedávno vyzpovídali a navíc bude odpovídat i v rubrice track po tracku, musíme dát příležitost i druhé straně se vyjádřit, aby to nakonec nevypadalo, že verbální složce nadržujeme anebo dokonce, že ji nadřazujeme nad tou hudební. To určitě ne. Navíc, když ji zastupuje samotný DJ Fatte, který má lví podíl na tom, že album Premiéra patří mezi ty české desky, které musíš slyšet. To by byla velká škoda, přejít to jen tak bez povšimnutí. Navíc si můžeš přečíst o tom, jaký je rozdíl mezi Fattem a DJ Premierem, Restem a Ideou a rapem a hip hopem.

Rest už dostal několikrát šanci promluvit, tak bych byl nerad, kdybychom tě opominuli a nedali ti prostor se vyjádřit ke společné desce Premiéra. Na druhou stranu ty asi nejsi zrovna typ, který musí být pořád někde vidět a slyšet, ne? Na tebe platí určitě výraz studiová krysa, že jo?

To je fakt, jsem furt zalezlý ve VčeraVečer. A když chci být vidět, tak spíše ať má hudba jde vidět a.k.a. slyšet.

Kolik vůbec tak trávíš hodin ve studiu? Jak jste se vrátili do Zlína, domů, tak tam si asi ještě víc, než když jste byli v Praze, ne? Pro tebe asi momentálně nejlepší situace, jaká mohla vůbec nastat. Máš ještě nějakou jinou práci anebo se teď věnuješ čistě jen produkci?

Ráno se probudím kolem desáté a hned táhnu do studia. Kolem třetí se jdu najíst a pak zas studio tak do osmé. Pak se jdu napít do hospody a práci poslat lidem, kterým je určená. Dělám jenom produkci. Jiné zaměstnání nemám. Nestíhal bych.

Vždycky si makal jak šroub, teď ty věci jsou ale vidět ještě víc, protože v poslední době toho vyšlo poměrně dost. S Ideou vylezlo album Doma a mixtape Plus, s Restem Premiéra a mezi tím ještě beaty pro Paulieho, IronKapa a nevím koho ještě dalšího. Vypadá to, že MCs vůbec nestačí tvému ďábelskému tempu. Než vypotí jeden text, ty už je zasypeš pěti instrumentálkama.

Ano. Snažím se makat co nejvíc, aby toho po mě zůstalo co nejvíc. Na albu s Restem je 18 tracků, ale poslal jsem mu jich tak padesát. To je ale klasický postup, aby bylo z čeho vybírat.

Teď ale k společné desce Premiéra. Proč zrovna s Restem? Jak jste přišli na tuhle myšlenku nahrát kompletní desku? Určitě si v kontaktu i s jinými, ne?

Jo jsem, ale nemůžu zas dělat se všema najednou. Zase tak ďábelský nejsem. Ačkoliv... Rest chtěl po mě jeden track na jeho CD. Natočil Premiéru a já mu řekl, ať uděláme kapelu, že to celé vyprodukuju. Zabil mě totiž tím trackem.

Je ten průběh tvoření stejný jako s Ideou nebo se to v něčem zásadně liší? S Pepkem je to určitě lepší v tom, že bydlíte kousek od sebe a můžete vše probrat za tepla na místě, kdežto s Restem si odkázaný na mail a telefon, ne? Neptám se ale jen na technickou stránku, zajímá mě třeba i to, jestli je někdo větší pedant, dbá víc na detaily a tak?

Flow už má za sebou víc alb, víc práce, tak má pohled na svou i mou práci už kritičtější než na začátku naší spolupráce. Jeden track se přerapovává víckrát do té doby, dokud to není top. U natáčení s Restem jsem byl jen u posledního tracku, takže opravdu jen mobil a mail.

Rest mluvil o tom, že si ho zasypával bubnama a on v podstatě ani nestačil psát. Jak to vůbec probíhalo? On ti na začátku pověděl, v jakém duchu by se to mělo odvíjet, jak by to asi mělo znít nebo do toho vůbec nezasahoval a jen čekal na podmazy, který ho chytnou hned na první poslech?

Jo takhle. Já věděl, že je premierovec. Já mu posílal i jiné stylově odlišnější skladby, než jsou na albu. Ale tak jak to je, mu to sedne nejvíc. Teď už mu posílám jiná instra, než co jsou na albu. Nevydržím dělat jen jeden stylage.

Mluvil ti nějak do toho? Třeba, aby si tam vyhodil určitý zvuk, který ho tam ruší anebo naopak ještě něco přidal nebo to bylo čistě v tvojí režii a on jen rapoval?

Já to někdy přeženu real synťákama z krabic a kluky to sere. Není na škodu, když řeknou, co se jim libí a co ne. Ale většinou je to v moji režijage. Už to tak nepřeháním. Ale je to tak, jak říkáš. Já bubnuju, on rapuje.

Co ty instrumentální skladby? To si je tam chtěl dosadit ty anebo se Restovi líbily, ale už neměl téma anebo je cenil, ale blbě by se mu do nich rapovalo?

Chtěli jsme to oživit i tímhle směrem. Ty tracky se nám zdáli v oujéji, tak jsou tam jen tak. Na poslech. Pro pobávko:-) Já to na rapových albech miluju. Tu a tam instro.

Když mu posíláš nějakej beat, má ten buben vždycky název anebo je to jen anonymně jako buben jedna, dvě, tři?

Vždy to má pracovní název. Nejlegendárnější je, z kterého i Affro skápnul: „Zvonil u mě Jay-Z, ale neotevřel jsem mu", ale to už je řada let. Teď to nazývám podle názvu tracku, který vysampluju. Ale název originálního tracku fakt nebyl "Krysa špinavá".

Co na tobě obdivuju, tak je to, že si schopný vyprodukovat jakýkoliv styl, posluchači od tebe dostali už celou paletu různorodých beatů. V poslední době jako by ses vrátil trochu zpět a dáváš přednost tradičnímu pojetí, true school, samply, skreče. Je to tak, že to chtějí po tobě MCs a nebo je ti to teď taky blíž? Ptám se proto, protože na deskách máš vždycky alespoň jednu elektro uchylárnu, kde se pořádně vyblbneš. Působí to na mě někdy tak, jako kdybys dodal beaty podle přání a pak si tam šoupnul taky něco čistě za sebe. Co posloucháš?

Já jsem realák klasický, ale už mi z toho jebe, tak udělám i jinou šílenost a jebe mi ještě víc. Vím, komu se co líbí, ale tak snad dělají se mnou MCs proto, že se jim moje hovna líbí. Někdy je mi zle i z vlastní produkce. Už je to někdy moc The Doors styl... Dík Flowímu poslouchám i nové věci, ale většinou Premierovky, Apollo Brown, sebe, Dubase, Inphyho, Nase furt dokola, 14kt. Prostě reality. Hlavně staré.

Podle někoho Premiéra zní jako by ji dělal nějaký český DJ Premier. Některé skladby i tak zní, jak sekáš samply a celkově stavíš to instro, ale úplně jako inspiraci pro celou desku bych to neviděl. Mluvil třeba Rest o tom, že by to mohlo trochu vypadat, jako by si to vzal do parády Primo?

Nemluvil. Já to prostě tak dělal, protože Prima miluju. Udělám první beat a pak do toho jebu samply, ale jako Premier to úplně není. Zvukově určitě ne. Mu to hraje tak krásně hnusně a špinavě a já nevím jak to přesně tak zašpinit, jak to dělá on, ale snažím se. Teď už jsem pobídlej zase jinýma producentama jako Apollo Brown nebo Dubas. Dubas, má panenko.

Co bude dál? Premiéra by snad neměla být jen jednorázový projekt a další deska by mohla přijít. Je to tak? Co máš v plánu teď kromě toho, že si otevřeš lahváče?

Mám točené zrovna. Mňam. S Restem děláme pomalu na další desce. On pomalu, já rychle. Jinak s Flowem doděláváme nové CD a já chci udělat instrumentální CD. Uvidíme.

Poslední čistě filozofická otázka, která je jako vystřižená z odborných časopisů typu Bravo Girl. Jaký je rozdíl mezi rapem a hip hopem?

Počkej, až Tě potkám. Ti ukážu Koudelku. Ale dobře teda. Rap Je Idea, Rest, Krs a já, Dubas, DJ Premier jsme Hip hop. Ale Hip hop je vše a pod něj teprve spadají elementy. Třeba Pátý Element už spadl.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná