Největší jména stojí tolik jako několik ročníků fesťáku i se stánkem s kebabem, hlásí Affro

Hip Hop Kemp 2017 je blíž než Uprising, daňové přiznání i konec kariéry Jaromíra Jágra. Nad jeho hudební náplní už má pošestnácté v řadě dohled Affro, jenž je také dramaturgem hiphopové části Votvíráku či pražských klubových nocí Boombox, s tím, že v posledních letech jste ho mohli potkat po celé Evropě i jakožto tour manažera Masty Ace a dalších velkých zvířat hry, kterou tolik milujeme. Tady je pár slov ohledně ročníku, který nás zajímá úplně nejvíc, neboť se na něj hodně z nás odebere ve druhé polovině právě probíhajícího měsíce.

 
Jak jsi spokojen se stavbou letošního lineupu hlavně z pohledu plánů a vizí, jaké si měl třeba půl roku dozadu?
 
S lineupem jsem spokojen a když se na něj kouknu, mám radost, co se povedlo v rámci těsných mantinelů našich finančních možností poskládat. Moje vize a sny to ale samozřejmě ani náhodou nenaplňuje, uměl bych se rozvášnit mnohem víc. A to nemluvím ani tak o bezedným měšci velkýho rozpočtu. Každý rok je to ale těžší. Je to hustle. Je to koňskej handl. Co se mění je, že se celý proces zrychluje. I malinký kapely, co hrajou pro 200 lidí po zaplivaných barech, ale vypadají, že by mohli mít potenciál, lidi co mají víc klipů než odehraných koncertů, tihle všichni okamžitě končí na olbřímích rosterech největších bookingových agentur. A ty ti je prodávají jako “hvězdy zítřka” za cenu hvězd ještě než se jima stanou. Máš tedy vlastně “předplácet” něco, co v tu chvíli, kdy jsi u kasy, ještě neexistuje. Drtivé většině z nich se to nepovede ani rok potom, co za ně zaplatíš, ale vlastně vůbec nikdy. Letos byly momenty, kdy už jsem byl fakt zoufalej. Nehejbalo se to nikam, věčně jsem na někoho čekal, než se vymáčkne, ten několikrát navýšil cenu, aby mi pak řekl, že vlastně není k mání vůbec, že hraje za lepší peníze ve stejnou dobu v Americe… Že nakonec máme Commona, Oddiseeho, ALLTTA, Masega, Rejjie Snowa atd, je vlastně takovej malej zázrak.
 
Kdo by mohl být černým koněm festivalu a navázat tak na ta jména, která se globálně proslavila až po návštěvě kempu?
 
Určitě Masego, od toho čekám velký věci. Velmi pravděpodobně Rejjie Snow, kterej tomu jde naproti tak, že aby byl blíž tomu, kde se to všechno vaří, přestěhoval se z Irska do Států. Oddisee podle mě patří k tomu nejlepšímu, co aktuálně vychází, ale jestli s tím má šanci oslovit “globální” publikum, o tom bohužel trochu pochybuju, protože to už by se to asi stalo. Potenciál myslím má i Little Simz. Pár jmen by se tedy určitě našlo, ale ono chytrej “já to věděl” je každej až zpětně. Když jsme měli Macklemorea, psal jsem něco ve smyslu “jestli z něj nebude hvězda, je něco špatně”, ale podobnej pocit jsem měl samozřejmě víckrát a nestalo se třeba nic. A že bych si dokázal představit, kam až vystřelí, když se mě v backstagi ptal, jestli jsme ho nedali moc pozdě, jestli ho tu někdo zná a jaké jsou ceny bytů v Praze, že se mu tu líbí a chtěl by tu na čas žít, to jsem si samozřejmě představit nedokázal.
 
"To, že jsme nikdy neměli jména jako Bushido, Sido, Fler atd je jedním ze zásadních důvodů, proč k nám Němci jezdí"
 
Vyspělý Starý kontinent - nemusíme řešit Anglii či Francii, ale třeba sousedy Německo a Polsko, kteří dodávají velký počet návštěvníků - letos nereprezentují žádné velké současné hvězdy. Je to rozpočtem a požadavky, nebo jen věříte těm menším a jdete cestou rozšiřování obzorů?
 
Vážně? Z Polska krom Ostryho máme asi to největší, co aktuálně získat lze. Třeba Quebonafide prodal 70.000 desek. Grammatik je velmi zásadní comeback, k vidění jen na dvou fesťácích. A PRO8L3M jsou velice aktuální jméno. Z Německa máme kapely, který primárně laděj s vkusem němců, co k nám jezdí - například Retrogott & Hulk Hodn tam měli větší on line ohlas než Common. To, že jsme nikdy NEMĚLI jména jako Bushido, Sido, Fler atd je jedním ze zásadních důvodů, proč k nám jezdí. Ta skladba je tedy daná primárně tím, že těma mnohaletejma zkušenostma máme představu o tom, kdo je náš fanoušek a jak mu udělat radost. Snad se to tedy daří i letos.
 
 
Je to tak, že evropské interprety řešíš skrz své spojky v jednotlivých zemích, že od tebe mají požehnání a plnou moc, protože si samo nejde udržet přehled o všem zajímavém?
 
Samozřejmě. Vždycky jsem věřil, že cílem k úspěchu je nebát se spolupracovat s lidmi, kteří jsou ve svém oboru lepší, než ty. Mám po Evropě spoustu známých - promotérů, agentů, manažerů. Spoustu toho sám vidím, potkám a objedu. Snažím se mít vizi, ale zároveň se jí nebojím konfrontovat. Snažím se zjistit, jak jsou na tom virtuální fenomény v reálným provozu. Snažím se naslouchat hlasem lidí, co mám okolo sebe. Když mně americký agent vysvětluje, jak to má fungovat s jeho hráčem, na mým hřišti, směju se. Kdybych dělal to samý při skladbě našeho fesťáku, musel bych se smát sám sobě. Proč bych to dělal?
 
"Common je ve stejné cenové kategorii jako The Roots nebo v jaké byl Kendrick Lamar. Padla na něj zhruba třetina budgetu"
 
Neuvažoval si někdy o ceste, že by na kempu nebylo 300 vystupujících, ale třeba jen 30 a podepsalo se to na ještě větší kvalitě? Odpoledním koncertům stejně nikdo moc pozornost nevěnuje a hlavní program o několika chodech by mohl být vždy postaven az na večer...
 
Ne, neuvažoval. Aktuální podoba fesťáku nespadla z nebe. Je to výsledek nějaké evoluce, kterou si prošel. 3, pro někoho 4 denní fesťák je fakt maratón. Nemyslím si, že by byl kdy někdo, kdo by to dokázal absolvovat někde před pódiem celý. Tak to ale nikdy nebylo ani myšlený. Jen co jednomu může připadat jako zbytečná vata v programu, může být pro někoho důvod, proč si vůbec koupil lístek. Kapely, které na plakátě vidíš poprvé v životě můžou být to nejlepší, co nakonec tak trochu “omylem” na festivalu uvidíš… Dobrý a zajímavý muziky je strašně moc a zbytečně se obírat o prostor, kterej jí můžeš nabídnut by mi přišlo škoda. Navíc, jestli má někdo pocit, že se pohybujeme na nějaký hraně a kdybychom si odpustili “malý kapely”, mohli bychom dotáhnout Eminema a J.Colea, tak opravdu nemohli. Mezi kalibrem, který na festivalu 16 let máme a mezi největšími jmény zeje obrovská propast. Ty největší jména stojí tolik jako několik ročníků našeho fesťáku i se stánkem s kebabem. 4 denní fesťák je mnohem komplexnější záležitost a mnohem komplikovanější organismus než celej den nic a večer tři koncerty.
 
V jaké cenové kategorii najdeme Commona? Jake procento z rozpočtu spolkl? Překonal rekordmany The Roots z roku 2008?
 
Common je ve stejné cenové kategorii jako The Roots nebo v jaké byl Kendrick Lamar. Padla na něj zhruba třetina budgetu.
 
HHK prý čeká poprvé ve Festivalparku éra bez doprovodných hangárů. Vidíš na změně nějaké zřetelně plusy?
 
Nakonec nečeká. Hangáry nakonec jsou a budou. Dobrá věc - rozumná dohoda se nakonec podařila, i když to už mockrát vypadalo jako mission impossible. Navíc jak jsme si právě vyzkoušeli na festivalu Air, zdá se, že se zcela zásadně povedlo zlepšit i zvuk v nich - vrata nejsou zavřená, ale otevřená a hluk směrem ven nezastavuje železobeton, ale samet. Takže hangáry budou a věřím, že nejlepší, jaké kdy byly. V době, kdy to vypadalo, že nebudou, jsem se upínal k tomu, že se nám jiným řešením povede vylepšit aspoň jejich největší mínus - špatný zvuk. Nakonec se ale povedla nejlepší možná kombinace - stávající hangáry s lepším zvukem.
 
"Srandovní ridery mají často kapely, který začínaj. Ujede jim to a rozvášněj se tak, že mají rider za víc peněz než na kolik vyjde jejich koncert i s dopravou"
 
Máš kontrolu nad všemi cz-sk jmény, nebo to bývá záležitost jednotlivých pódií a jejich sponzorů? 
 
Krom DJs na některých partnerských stagích mám poslední slovo nad každým jedním jménem, které je v programu fesťáku. Nemusí to nutně znamenat, že se mi každá jedna kapela líbí a doma jí poslouchám do omrzení. Ale ten festival není přehlídka mého playlistu. Nemá to být žádná exhibice ve stylu “já vím líp, než vy, co je dobrý, tak koukejte poslouchat”. Těch ohledů, čím může být kapela zajímavá a proč je dobrý nápad jí dát prostor se na festivalu předvést, je spousta. Takže jakmile je někdo zajímavej, osobitej, uvěřitelnej, zábavnej, jsem rád, že ho na Kempu můžeme mít.
 
Pokud jde o cateringy účinkujících, dokáže tě ještě po 16 letech překvapit nějaká perla?
 
Těch perel je tolik, že by člověk potřeboval jen šňůru, na kterou je bude navlíkat. Srandovní ridery mají často kapely, který začínaj. Ujede jim to a rozvášněj se tak, že mají rider za víc peněz než na kolik vyjde jejich koncert i s dopravou. Někdo je alfasamec a pro jednoho cápka si vyžádá 12 kondomů “Her pleasure” velikost XXL. Někdo chce jen “cold water and cold beer”.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná