Nejsem tržní ryba, hodnotí sám sebe LA4


Přestože se LA4 alias Gyzmo kluk nikam netlačí a nepotřebuje se vyhřívat na výsluní, stejně patří mezi naše nejoblíbenější interprety a to nejen pro jeho nezaměnitelnou flow. Proto se mu zákonitě nemohlo vyhnout naše malé ohlédnutí za jeho druhým sólovým počinem. Kromě rozboru jednotlivých skladeb, přijde řeč i na to, proč věnoval pár nelichotivých slov Gipsymu, kdo je podle něj nejkomplexnější rappa u nás a co ho nutí psát kritické texty.
 

Normon + Marat


Na úvod pěkně zostra. Kromě toho, že je Gyzmo v domě, tak to třeba schytají hlavně ti, co na internetu zbytečně rozebírají nesmysly. Na desce je více kritických komentářů, což mě docela překvapuje, protože podle mě patříš do skupiny rapperů, kteří se těší především pozitivním reakcím ze stran kritiky a fanoušků a mohl bys být tedy úplně v klidu. V recenzi jsem psal, že to někdy na mě působí, jako bys trochu cítil křivdu a byl frustrovaný z toho, že i po tolika letech na scéně a po boku těch nejuznávanějších, přesto nejsi tak oslavovaný, jak by si měl. Například, když vychází Indy či PSH, je kolem toho takovej humbuk a haló, zatímco desky Panoptikum i Gyzmo vyšly bez většího rozruchu. Na stránkách píšeš „fuck to be famous, be infamous“, přesto tě to musí někdy zevnitř nahlodávat, ne?

„Infamous“ pro mě spíš znamená rapovat o věcech na rovinu, než bejt nechvalně známej. ) Je to ale hlavně slogan mojí crew Infamous Clique. Ukřivděnej nejsem. Já si fakt svůj no fame užívám. Nejsem moc mediálně založenej, což je vidět. Samozřejmě, že v hudebním průmyslu je to dost kontraproduktivní, ale v samotný muzice je to jedno. Baví mě jezdit koncerty, dělat a vydávat rap. Zbytek jde tak nějak mimo mě. To víš, že na tomhle přístupu trochu ostrouhávám, ale nijak to neprožívám. Zvolil jsem si tuhle cestu.

K těm kritikám. Já slyšim a vidim v celku dobrý, pokud to nejsou komenty bohužel hlavně na vaší stránce. Sorry. Jinak to samozřejmě dissí i zastánci facebooku na fb. Díky tomu textu to bylo nevyhnutelný. S tim jsem počítal.

Marat dal nehoráznej feat. Já to strašně cenim. S Máňou jsme na to ve studiu hrozně křepčili a na koncertech mám po refrénu vždycky chuť pokračovat za něj.
 

Moji psi telefon nenosí


Stěžejní motiv nejen tvojí desky, ale celé party okolo Bigg Boss. Na důležitost a význam smečky psů alias fellů je u BB kladen velký důraz. Ta psí soudržnost je určitě srovnatelná třeba s tou zámořskou netopýří. Je to tak, že tahle pozice ti vyhovuje momentálně nejlépe? Spíš než součást něčeho, tak LA4 jako sólový umělec pod hlavičkou Bigg Boss, kde jsou vazby na rodinné bázi. Je to přesně to, co si hledal?

Tahle věc neni ani tak o Bigg Bossu, jako celkově o tý soudržnosti. Někteří naši vrstevníci už přece jenom postupně z hip hopu mizí a tohle je hlavně o těch, co zůstavuj. Nechtěl jsem udělat klasiku „My dogs“. Chtěl jsem k tomu přidat ještě něco navíc. BiggBoss je pro mě pevným bodem a dodává mi hodně energie.
 

Relativně spokojený kak + Hugo Toxxx


Tady úplně cítím jak tě k tvé sloce, k textu a k stylu pomalého rýmování, nakoplo Markovo ukrutně nasraný a zlověstný instro, ale také tě inspiroval Hugo, který si v téhle poloze přímo lebedí a jede ji v podstatě neustále, jak se chopí mikrofonu. Text není ani tak podstatný, spíš jen vychutnáváš jednotlivá slova a hesla. Pomalá flow určitě umocňuje beat, dělají to taky hodně Dipset, ale třeba ve skladbě “Na hraně“ působíš díky té flow hrozně nejistě, jako kdybys to narapoval normálně a pak to někdo jen zpomalil. Někde zrychlíš a pak zpomalíš, ono to BPM asi dost mate, ne?

Man, kdyby mě to mátlo, nemohl bych dělat rap. Ty různý dýlky pauz a zrychlování jsou takhle schválně, jinak by to byla nuda a na můj vkus moc sterilní. Tak nějak to na truc sabotovat. Po těch letech už prostě mám tyhle tendence.

Jinak flow s pauzama v RSK používá čím dál víc lidí. Mám jí hodně rád ve věci “I don’t need you“ od Die Antwoord. Tam už jsou to jenom hesla. Nebo Guilty Simpson. Ten je ale plynulejší a čas od času si hrozně počká. Giggs, Rick Ross atd. Ale máš pravdu, že prvotní nápad udělat to takhle rozsekaně, měl Hugo. Každopádně na koncertě je prdel tuhle věc rapovat. Text je můj oblíbenej. Téma je v podstatě podobný jako “Chléb náš vezdejší“, ale víc sick. Momentálně točíme na RSK klip.

V “Na hraně“ je jiná flow. Převážně táhlá bez větších pauz. Nejistě to na mě nepůsobí. Chtěl jsem to udělat ležérně. Mám rád, že to neni vysekaný jak od robota. Taková ledabylost, autentičnost. V jiným beatu by to nefungovalo, ale do tohohle jsem to chtěl takhle položit.
 

Něco jak klid/crack + James Cole


Skladba o motivaci a o tom, co je pro tebe a Jamese fetem, co vám pomáhá přežít a žene vás dál. U tebe je to kromě muziky i noční dobrodružství, malování. Chodíš ještě malovat po nocích? Že si stále ještě ve formě, dokazuje i booklet, který si spoluvytvořil. Jinak James nenaložil víc než jindy, přesto je jeho standard něco mimořádného a u většiny jeho konkurentů ani něco nemyslitelného. Podle mě nejkomplexnější český rappa. Souhlasíš?

Musim souhlasit. To je prostě daný.) Nedávno mi pouštěl novou věc z jeho plánovaný desky a zase mě v tom jenom utvrdil. Navíc práce s ním jde vždycky hladce. Rád s Colem dělám.

Jinak tenhle rok jsem toho moc venku nenamaloval. Zóny už mě moc nebaví. Rád dělám nový místa. Tratě, povolený nový zdi, chromy.
 

Pevný bod


Hra začala, je potřeba hlídat bránu, protože haters útočí tvrdě. Přestože nejsi na domácí půdě, díky pomoci celé smečky strhneš vítězství na svojí stranu. Opět beat od Wiche, který má na svých bedrech většinu produkce a opět nezklamal. Andre mi říkal, že nechtěl na sólovku beaty od Wiche, že by to byla skoro od něj vypočítavost, protože Máňa je záruka kvality a hlavně sázka na jistotu u fanoušků. Na druhou stranu, když je tvůj hodně dobrej kamarád současně i nejlepší český producent, tak to od něj neber, co?

Původně jsem taky nepočítal s tolika věcma od Wiche. Hlavně kvůli tomu, že má hodně práce, ale když ti pak od něj přijde novej pack, nemůžeš si pomoct. Doufám, že si moc nefandím, ale myslím, že jsem ho i trochu do těhle minimálů navez, jako je “Pevný bod“ nebo “Nástrahy“. Ještě mám od něj jeden schovanej v šuplíku.
 

Na hraně + Vladimír 518


Pod pódiem se line oldschool smrad, nečekej, že Gyzmo pojede dozadu, jen aby se ti zalíbil. Je jasný, že přizpůsobuješ tvůj styl modernímu pojetí a že nezůstáváš na jednom místě. Co mě zarazilo, že dojde i na Gipsyho, kterému zazlíváš neustálé převlíkání kabátu, které mu zazlíval i nedávno Jay Diesel. Nevím, co mezi sebou máte, já ale musím říct, že na to, že byl Gipsy kdysi bezdomovec a nyní se živí muzikou a živí se asi tím dost dobře, tak to není zase tak špatný. Myslím, že na naše poměry toho dokázal docela dost. U něj to spíš vidím jako přirozený vývoj než jako převlíkání kabátu.

Nemáme mezi sebou nic a nikdy jsem nikoho nechtěl jmenovitě dissit. Nemám to rád. Gipssy se ale nedávno zaujatě opřel do mejch homeboyů v jednom rozhovoru a to mě nasralo. Kecy na adresu Wiche, jak dělá pop a už chce jenom vydělat (po singlu “On my mind“) mě fakt rozbily. Proto o tom převlíkání kabátů.

Jinak, tahle věc je čistě ventilační shit převážně o český scéně- stahování, zabedněnost, zaokrouhlování, škatulkování, trendy názory bez vlastního pohledu na věc atd. Klasika. Žádná novinka, ale já to prostě udělám, když je k tomu pořád co říct a vlastně i bude.

S Láďou jsme to nahrávali odděleně. Byl bohužel zrovna nemocnej, takže jsem dal první take a Vlad pak doplnil. Radši samozřejmě nahrávám pohromadě. Ve studiu tu energii hrozně cejtíš, ale někdy to prostě jinak nejde.
 

Z mlhy + MAAT


Tahle pecka se úplně tak nepovedla, jak jste asi ze začátku chtěli. Chápu, co jste chtěli říct, záměr byl možná dobrý, výsledek zní ale strašně křečovitě, naivně, klišovitě. Ty narážky na politiku, sociální kritika, která mi připomíná pár ožralejch instalatérů diskutujících u devátého piva, nevím, tohle raději přeskakuju. MAAT mají určitě potenciál, o tom žádná, podle mě se ale občas pouštějí do končin, kam by měli vyrazit až za nějaký ten rok.

“Z mlhy“ byla vůbec první nahraná věc na desku. Moc jsme se neshodli, ale nijak mi to nevadí. I to je rap. Je o systému, ve kterým musíš čas od času víc zaostřit zrak, abys pochopil, co se na tebe peče. Kluci to vzali víc politicky, já sociálně a stylizovaně vůči názvu. Takový temnější obrazy, ale přesto snad s vtipem. Do politiky se nepouštím.

Stejně jako Gyzmo vs X-Kmen nemá refrén.
 

Nástrahy periférie


Minimalistický beat od Wiche, který mi dává vzpomenout na The Neptunes nebo Colliparka a pecku “Wait (The Whisper Song) od Ying Yang Twins. Podle nálady instra bych čekal spíše nějakou nadsázku a srandu, ale ono je to spíš vykreslení smutné reality. Betonová džungle, sídliště, vzpomínka na komunisty-panelák, co je mladší než ty. Taky v jednom bydlím a loni mu skončila exspirace.

Já myslím, že nadsázky je tam dost (je i v názvu), ale téma je trochu smutnější. Není to takový to oslavování sídliště, ale víc o jeho stinejch stránkách snad už z trochu dospělejšího pohledu. Můj hood jde poslední dobou celkem dolů. Stoupá tu crime atd. Musel jsem to ze sebe vyventilovat a fakt mi to celkem vyčistilo hlavu. Rappin má spoustu funkcí ;)
 

Hamburger Music + Indy


Zábavná pecka o hudebním průmyslu, jak to bohužel v reálu chodí. Některé desky jsou jen chytrým plánem schopných manažerů, kteří si po nocích lámou hlavy, jak prodat, co nejvíc desek a jak nejvíc vydělat. Ty a ani Indy jste to ale na vlastní kůži nepocítili, ne? Vždycky jste vydávali pod svojí značkou a velké firmy plnily jen úlohu distributorů, takže jste nemuseli přistupovat na žádné kompromisy. Po albu My3 to ale na vás musely majory zkoušet ve velkém, co? Stejně jako na PSH, kteří taky prodali mraky Cds bez pomoci velkých firem.

Jj.. po My 3 byla jedna velká nabídka. Já mám samozřejmě s velkejma labelama jasno a pochybuju, že by mě vůbec někdo chtěl oslovit.) Je divný, že některý rappas můžou bejt opravdu svobodný jenom na mixtapech, protože jejich label musí věci na oficiální desce schvalovat. Ještě, že u nás v takový fázi nejsme. Státy jsou zakletý v Money rules a silným křesťanství. Zároveň mi to ale i dost připomíná komunistický hudební komise. Message v týhle věci je pro mě hrozně důležitá. Když vidíš všechny ty reality shows na Mtv o americkejch kids, nestačíš se divit. Taková lobotomie a nenápadný nastavování dětí na mód západní společnosti. Jako malej jsem koukal celou dobu na klipy a maximálně na Beaves and Butthead. You tube to ale zachraňuje. Taky mě konzum samozřejmě zasáhnul, ale tak nějak se to snažím korigovat. Nejsem tržní ryba.
 

Rap u ohně


Opět kritika někoho, kdo v podstatě ani neexistuje. Nebo existuje jen na oko, jako anonymní postava ve virtuálním světě sociálních sítí, která chce, aby si dělal rap tak, jak chce ona a ne jak chceš ty. Opravdu tě komentáře náctiletých pobertů vyburcujou natolik, aby si vzal do ruky tužku a papír a napsal si o nich text? Není to škoda energie, když je život tak krátký? Rozčiluje tě, třeba ta diskuze kolem Indyho KMBL desky, která se strhla, jak mu někteří fanoušci vyčítají, že se zbláznil? Někdy mi přijde, že se pereš nejen za sebe, ale i za druhý.

Jsem rád, že to na tebe takhle působí. Tak to cejtim. Jsem celkově proti dissu lidí na věci, které jsou viditelně dobrý. Dělám muziku natolik dlouho, abych poznal, že třeba KMBL a to bez jakýkoliv loajality z mojí strany, má svojí kvalitu. To už není věc názoru, ale v dnešním internetovým babylonu se ta pravda hrozně rozmělňuje a evidentnost dostává na prdel a někdy i díky nějaký nálepce, kterou každá deska nebo film dostane. Neřeším, že někoho nebavím. Samozřejmě je to jeho věc. Pod KMBL track po tracku jsem ale v diskuzi zahlídl krátkou hlášku „Don´t talk me hater because your music sucks“. Co radši? „Neříkej mi hater, protože mě tvoje muzika nebaví“. Hater není ten, koho nebavíš, ale ten kdo má neustálou potřebu tě pochcávat, navíc svejma polorozumama. A kéž by to byli jenom náctiletý. O věk nejde. Dissing haters se snažím dělat pro dobro věci, i když pro někoho až moc často, ale na to asi musíš bejt rapper, abys to pochopil. Je to takovej rap bombing. I jiný mcs to maj jako takovou klasiku, disciplínu.

Gyzmoe’s PS: Tvoje prdel sucks ;)
 

W.Foster


Kdo zná film Volnej pád, ten určitě lépe pochopí tuhle skladbu, kde během své cesty pozoruješ bizarní panoptikum, které tě obklopuje. Odkazy na zásadní filmy se linou ale celým počinem a je znát, že patříš mezi starší rappaz, protože neodkazuješ na Pána prstenů, ale třeba na Gremlins či Jar Jar Binks z Hvězdných válek, který už moc Avatarem rozmlsané mladé publikum nebere. Kde se vůbec zrodilo tvoje alter ego Gyzmo? Ve filmu působí jak roztomilej miláček, zatímco ty někdy řádíš jako ten zmiňovanej gremlin.

K W.Fosterovy.. .je to jak k filmu Volný pád, tak i k tomu chlápkovi, co několik let nazpátek v Americe ukradl tank a udělal si projížďku po městě. Jsou to celkem známý záběry. Přejel pár zaparkovanejch aut, před domkem nebo jedoucím autem vycouval a nakonec ho zastřelili. Přijdou mi jako trochu podobný postavy. Neznámej válečnej crackhead, kterej ale nevypadal, že by chtěl někomu ublížit. Takovej poslední vzdor.

Gizma musíš čeknout ve slovníku, ale jasně že to vyšlo z Gremlinů + to už delší dobu píšu.

Našel jsem ale parádní link s menšim návratem ;) TV ad http://www.insight.bt.com/videos/Keep-doing-what-you-do-best-247/
 

Be wrong sometimes + Nironic


Song, který je úplně jiný než ostatní, jako by sem ani nepatřil. Jak instrumentálně, když Wich nakládá klasickej vokální sampl a tradiční buben, který potěší konzervativce, tak i textově tu vystupuješ nezvykle plaše. Zatímco Gyzmo je na celé desce suverén a není pro něj nic problém, LA4 je tady vcelku nesmělý, když navazuje kontakt s opačným pohlavím. Příjemná změna, oproti zbytku diametrálně odlišná věc. Možná, kdyby tady bylo více takových skladeb, byla by deska hned zase pestřejší, nevím…

Gyzmo je takovej suverén, protože všechny samičky jeho druhu už vymřely.

Je vůbec poslední svého druhu ;) Jinak je to o holce, která se ti líbí a ne “Pojď sem malá, co si dáš?“ To pak bejvaj věci wrong sometimes. Ta pecka je trochu podpantoflová, ale všeho s mírou,)

Tenhle track jsem vybíral jako jeden z posledních. Původně ho měl vybranej Ni, ale neměl s ním žádnej plán, takže ho k mojí radosti pustil + dal dobrej feat. Myslim, že podobný atmo má i Hamburger music, ale nechtěl jsem tam dávat zas tolik takovejch věcí. Koncept byl Gyzmo. Od týhle věci se taky Gyzmo distancoval;) Producers mi dost často posílají samý ortodoxy a já jim musím vysvětlovat, ať pošlou taky něco normálního:)
 

Poslední lov


Tahle poloha mi sedí u tebe nejvíce. Když se snažíš vystihnout určitou náladu a kroužíš kolem tématu jako mlsnej kocour a napínáš posluchačovo ucho jako strunu. Emeres projel databázi samplů s orientálními motivy a lovec může vyrazit na lov. To pnutí mezi lovcem a obětí, predátorem a kořistí a následná výměna rolí, to je neuvěřitelný. Tohle je pro mě hit a poloha, ve který si král.

Dík. Mám hodně rád povídky od Lovecrafta, Poea nebo z Hellboye. Pokusil jsem se to napsat podobně, včetně ne zrovna dobrého konce. A zvraty, to je základ.) Je tam ještě jeden, kde až za denního světla zjišťuju, že jsem se vrátil do své země, jenom jsem jí po té době a Gyzmo útlaku nepoznal. Pro změnu Planeta opic. Má to ještě jinej význam. Gyzmo tady představuje netvora, stagnaci, proti který se lidi v kraji “mlíka a strdí“ bojí bojovat. Je tam hodně ukrytejch metafor.

U Emerese cením, že mi posílá i delší koncepty s breakama a nejenom krátký smyčky. Je to něco jinýho pak do toho psát. Smyčky jsou ale zase pure rap. Obojí má svoje.
 

Chléb náš vezdejší + Vladimír 518 a Hugo Toxxx


Na závěr pecka, která není úplně nejnovější, proto se objeví až na konci. Význam téhle skladby vidím v tom, že se snažíte demonstrovat sílu BB a jejich interpretů. V čem vidíš největší zbraň tvojí party a co vás odděluje od zbytku? Díky agresivnímu a svižnému instru od Wiche musí tenhle track asi dost dobře fungovat na koncertech.

Je už přes rok stará, ale byla jenom na netu, tak jsme jí chtěli vyrazit na cd. Ta věc není o bossu, ale o našich životech, zpytování, každodenní story. Boss do toho jenom zapadá. Mám na bossu rád tu rozmanitost interpretů, originalitu, kterou do děj vnáší hlavně Vlad, dobrý atmo u Tráfi ve studiu, BiggBoss stage..Biggy Bauss.

Tahle věc rozhodně vždycky na klub doslova spadne. Když mi jí Mán poprvé pustil, samozřejmě jsem absolutně nechápal.

Ilustrace: Tron

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná