Modré hory: Uměli bychom si představit udělat celé album na Wonderových beatech

V Čechách už začínají být hory lehce bílé, na Slovensku jsou však aktuálně v modré barvě. Po sérii sólových projektů dali Lyrik a Bene opět hlavy do kupy a výsledkem je nová deska nesoucí název „Big Beat“. Album, které nemá potenciál oslnit masy hiphopových posluchačů, ovšem album, které má vysokou výpovědní hodnotu a nutí posluchače přemýšlet, co tím chtěli autoři říct. Lyrik, Bene a Peko, to je trio, které se na slovenské scéně ohřívá už nejeden pátek. Důkazem je diskografie, kterou by jim mohli závidět nejedni kolegové a novou deskou ji ještě navýšili.

V Čechách jsou označováni za básníky na mikrofonu kluci z BPM, na Slovensku by se to mohlo říkat o vás. Kde nejčastěji píšete své texty?

MH:Väčšinou doma, lebo tam je komp a dá sa odbiehať do kuchyne po vodu, po snacky, po jedlo, dá sa počúvať na balkóne v sluchátkach beat a piť víno. Je ale ťažké si spomenúť kde presne konkrétne texty vznikali, pretože najstaršie texty na albume majú vyše 5 rokov, konkrétne Country 2008, Nový svet či Bigbít.

Mohou se Modré Hory na konci roku 2013 svou hudbou už uživit? V roce 2008 v jednom rozhovoru to pro vás bylo nereálné, tudíž mě zajímá, zda se nějakým způsobem změnila situace.

MH:Mohli by sa, keby žijeme vo väčšej krajine s väčším počtom miest s väčším počtom špecifických klubov a väčším počtom špecifických fans, ktorých naša hudba vyžaduje. Aj tak sme prekvapení, že máme tolko špeciálnych fans. Ale Lyrik aj Bene majú jasno v tom, že sa hudbou na Slovensku nechcú živiť, chcú popri tom normálne pracovať, normálne žiť.A potom aspoň majú o čom trepať.

Kromě společné tvorby často unikáte i k sólové tvorbě nebo projektům s dalšími interprety. Baví vás proplouvat různými experimenty?

MH:Určite. Beneho projekty s Delikom, Stratasoulom, Karaoke Tundrom alebo Pekom a Rolandom Kánikom na jednej strane a Lyrikov najnovší projekt Zlokot. Niekedy je ťažké rozlíšiť, čo je vlastne experimentom vo vzťahu k čomu. Každopádne Modré hory to je taký domovský prístav Lyrika a Beneho.

Lyrik: Quasimondo, JSS, Modré hory, Zlokot. Charakterizuj každou tu etapu hudebního života jednou větou, která tě hned napadne.

Quasimondo – prvá živá kapela, JSS – prvá a najväčšia hudobná láska, Modré hory – skurvená mágia, Zlokot – Slovakische genius.

Bene: Peko je zřejmě váš nevytěžovanější producent. Je on tím podmazovým srdcem vašich textů?

Peko je v prvom rade kamoš, poznáme sa od mala, sakra, veď to už je vyše 20 rokov. A aj tie prvé koniny, čo som vôbec nahrával, tak boli s ním. A áno, je ním. Mám rád zvuk a nálady jeho beatov. On a Karaoke Tundra sú práve ti dvaja, cez ktorých beaty som najviac šušlal.

Lyrik: Co tvá novinářská kariéra? Jaké to je stát i na druhém břehu a být ten zpovídaný, nebo ten, o kom se píše? Která strana barikády tě osobně baví více?

Ja to ako barikádu nevnímam. Žurnalistika ani PR nie sú čierne alebo biele. Tak ako v médiách sa dejú špinavosti aj pekné zmysluplné veci a mnoho vecí medzi tým, tak je to aj v PR a tak je to aj v akejkoľvek inej činnosti. Človek by nemal strácať sám seba v tom.

Vraťme se k nové desce. Proč trvalo tak dlouho, než se Modré Hory přišli s novou deskou? 

MH:V Modrých horách sa nič nepušuje a tak aj vznik albumu prišiel tak nejak nenásilne, prirodzene. Rolu tu hrá aj zaneprázdnenosť. Ako sme povedali, okrem iných projektov si radi nechávame čas na obyčajný život so všetkými tými NHL hrami, joggingom, vínami, pivami, slivovicami, výletmi lesom so psom, vareniami večerí s frajerkami, nakupovaniami, pozeraniami seriálov, čítaním kníh. Takéto veci zaberú hromadu času. A plus práca, Bene je plánovač výroby vo fabrike a Lyrik je freelancer v oblasti komunikácie.

Netradičně zpracovaný cover ve westernovém stylu dokresluje jedinečnost obsahu. Kde vznikl tento nápad?

MH:Už na prvom albume robil art obalu náš kámoš výtvarník Ivan Herényi. Chceli sme aby teda pokračoval tak, že “Ivan rob čo chceš, my ti veríme”. On predlohu normálne vždy fyzicky pracne vyryje do linorytu, urobí grafiku a potom sa z toho robí obal. Prvý album boli ksichty a tak druhý album ide viac do detailov a sú tam oči, dobre to vyzerá keď sa CD roztvorí, pride nám to ako pekný interiérový doplnok. Z poličky sa na teba pozerá podivná tvár, ktorá má namiesto obočia dravého horského operenca a ty môžeš len hádať čo tie šípky znamenajú, lebo to nikto nevie, snáď len Ivan Herényi. Tá tvár sad á zohnať aj na tričkách, mimochodom.

Součástí je i plakát, který nabízí kromě vás obou mexické zázemí připomínající městečko z filmu Sedm statečných. V pozadí jsou modré hory, ale i paneláky a celek dokresluje řvoucí jelen a přistávající dravý pták. Má to nějaký skrytý význam, nebo se jedná jen o náhodně sestavenou koláž?

MH:Keby Modré hory mali mať poster v časopise Bravo, želali by sme si, aby vyzeral presne takto. Aj s tými nindžami na paneláku aj s Beladonnou vinúcou sa Lyrikovi z rozkroku smerom k mužnej hrudi aj s tým dravcom, ktorý bere Beneho do hôr, nakŕmiť jeho múdrosťou večne hladné mladé.

Netradiční z pohledu producentů je Boy Wonder. Roste v něm kromě zajímavého rappera i prespektivní producent?

MH:Viac krát sme sa bavili, že by sme si vedeli predstaviť urobiť celý album na Wonderových beatoch, keby na to prišlo a bolo by to podľa nás úplne v poriadku. Ten chlapec má neskutočné beaty, ako je talentovaný na majku, tak je talentovaný aj na beatoch. Jeho vkus nám reže jednoznačne.

Jak jste se dostali k Mannii? V Česku zatím o ní není až tolik slyšet a stále je tak nějak ve stínu svého bratra Jayk3ma.

MH:Bene má prehľad v tom čo nové dobré aj panoptikálne sa deje na Slovensku aj v Česku v hudbe a dostal s k manii. Pustil Lyrikovi nejaké videá a zhodli sa hneď že ona to vie, že to tam má, že sa hodí na refrén treku flashback. Oslovili sme ju, poslala peknú osmičku z ktorej sa stala ešte krajšia štvorka, Mannia ju narapovala a my sa tešíme.

Proč jste neoslovili další rapová jména? Napadá mě třeba Delik, ale třeba i jiní, se kterými jste v minulosti dost často spolupracovali.

MH:Je viacero raperov v Česku a na Slovensku, ktorých si ceníme a spoluprácu by sme dali radi hocikedy ale čo sa týka Modrých hôr tak skôr na mixtejpoch alebo špeciálnych projektoch. Koncept Modrých hôr čo sa týka regulérnych albumov ale nie je o rapových spoluprácach, toho sa striktne držíme, v tom je tá značka. To je priestor čisto pre Lyrika a Beneho. Keď spolupráce sú skôr o refrénikoch a iných dôležitých drobnostach.

Jak moc je vám blízká tvorba Johnnyho Cashe? Film „Walk the Line“ jste zcela jistě viděli, kde si Joaquin Phoenix střihnul hlavní roli a po právu za ni sklidil řadu ocenění. Unikl vám ten snímek?

MH:Film bol fajn no lajtovejší ako Johnnyho reálny život. Tvorbu  Casha a taktiež aj tvorbu cashu si ceníme obaja. Posledný album kde prespieval známe skladby iných interpretov je tiež mocný. Pri Johnnym Cashovi sa dobre bdie, zaspáva po pitke, alebo hrá karty v krčme, Johnny Cash je silný a vždy bude.

Který westernový snímek byste mi doporučili jakožto vašeho favorita a proč? 

MH:Lyrik by odporučil True Grid alebo The Assasination of Jesse James lebo sú silné svojou reálnosťou a skvelo zahrané s dobrou výpravou. Zo sureálnejších kúskov určite Jarmushov Dead Man s Johnym Deppom, pretože sa to niekedy nedá pozrieť na prvý krát lebo človek zaspí, tak je to podivné, srnka, sneh, krvavá poézia…

Žije ve městě, ale na okraji společnosti. Je to „Urbanlúzer“. Kdy člověk procitne, že mu ujel ten vlak s šancí dobrý život?

MH:Urbanlúzer v ponímaní MH je state of mind. No fashion. Byť obyčajný vo svete, kde každý chce byť výnimočný. Náš Urbanlúzer nie je skrachovanec, a to že je v istom zmysle marginal je pre neho vlastne výhodou. Je to o nás, o Benem a Lyrikovi.

„Zažili jsme časy, kdy v magiči jsme točili magic hip-hap“, retro track s nostalgickou náladou, kterou už většina dnešních hh posluchačů zná jen z vyprávění. O co všechno je dnešní virtuální mládež ochuzena?

MH:Nedá sa generalizovať. Aj dnešná mládež chodí do lesa, chlasce, sexuje, droguje, dosahuje športové výkony, číta knihy, sere na všetko, totálne krachuje, zomiera, posiera sa, bohatne, promuje a habilituje, experimentuje a tak ďalej. Keď sa pozrieme na našich fans, medzi ktorými je aj dosť mladých ľudí povedzme od 20 do 30, tak máme pocit že im nič nechýba. Majú výhodu že sú fajn, otvorení, oká. Tešíme sa z toho.

Bastogne – strategické místo, klíčová křižovatka druhé světové války. Jak moc se bráníte okolnímu vlivu, době moderna? Vydrží váš vzdor, jako tehdy americká vojska před německým obléháním?

MH:Nebráníme sa ničomu, to nie je vzdor, to je len viera v to, že my to chceme robiť takto. A možno aj to, že inak to ani nevieme.

Je problém dodávat text těm bublinám, jste děti komiksové generace? Proč dnes žijí lidé v bublinách?

MH:Sme a Slug, to povedal za nás, tak použijeme jeho múdre slová

" I walk pass with a nod and a reminisce /swear to god hip hop and comic books was my genesis"

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná