Lidi u nás nezajímá hip hop jako kultura, jen je baví poslouchat rap, říká polská ikona Eldo

Chtěl bych říct, zkus zavzpomínat, ale pro nemalý počet čtenářů se bude jednat už o dějepis, který si nemohou ani pamatovat. Vraťme se proto do let, kdy se nejen polská podia prohýbala pod tíhou mocných rýmů a hutných beatů legendární varšavské formace Grammatik. Ty časy jsou již dávno pryč, ale díky letošnímu ročníku Hip Hop Kempu jsme mohli nostalgicky zavzpomínat na známé hity, přestože nám Eldo v rozhovoru přiznal, že na třetí comeback to už asi nevypadá. I tak je milé prolézat řádky a zjišťovat, že ikona polské scény má Čechy ráda a pamatuje si na zážitky při toulkách Prahou a dalších tuzemských měst.

Je tomu již více jak deset let, co jsi tehdy ještě pro tištěný Bbarak poskytl rozhovor. Vzpomínáš si na tu dobu a návštěvy Prahy?

Ano, samozřejmě. Poprvé jsem byl v Čechách, když se pořádalo české DMC a tehdy pozvali DJe Twistra, který s námi hrál a řekl mi, že chce, aby s ním jel i MC, takže mi zavolal a řekl, že má pro mě práci. Myslím, že Radek nás tehdy vyzvedl na Hlavním nádraží v Praze, a pak jsme také v Praze strávili čtyři nebo pět skvělých dní, a to včetně mejdanu na Strahově, takže si dokážeš představit, jak jsme si to tu užili. Pak si také pamatuji, že jsme potkali strašně moc graffiti legend z Prahy. Pamatuji si, že jsem docela dlouho mluvil s Romeem, protože to je taková hiphopová encyklopedie a k tomu byl propojený s hiphopovou kulturou. Bylo to úžasné s ním mluvit. Pak si vzpomínám, že jsem se potkal i s Affrem, s hlavním šéfem Kempu. Teď jsem ho za tři dny ani pořádně neviděl, ale pamatuji si, že v té době byl jeho mladší bratr ještě malý. Následující rok nás pozvali na návštěvu, tak jsem se svou přítelkyní vyrazil a s každým se opět viděl. A pak v Bbaraku vyšel rozhovor. To byly skvělé časy. V České republice jsme odehráli možná 20 až 25 koncertů včetně menších měst jako Jihlava nebo Zlín. A jedním z velkých snů polských interpretů bylo hrát v pražském klubu Roxy, protože ten klub je známý akustikou a atmosférou, takže když jsme hráli v Roxy, tak to bylo jako splněný sen. Je to něco jako Olymp východního bloku.

Je rok 2017, máte pár minut po koncertě na šestnáctém ročníku Hip Hop Kempu, ale hráli jste tu i na prvním. Jaké to je se vrátit po takové době na místo činu?

Super, ale první Kemp byl vlastně v Pardubicích, takže místo je trochu jiné... (smích) Vzpomínám si, že jsme tehdy přijeli brzy ráno. A nikdo tam nebyl, jenom jeden týpek, který tam spal ve spacáku u vchodu do koupaliště. A říkali jsme si „to ten festival bude tady?“. Tak to ne. A pak jsme se jeli najíst do města, a když jsme se vrátili o tři či čtyři hodiny později, už tam bylo asi 5 tisíc lidí. Pamatuji si skupiny, které tam hrály, bylo to skvělé. Fakt jsme se tam bavili a zažili jsme spoustu vtipných příhod, koupání v bazénu po půlnoci a další šílenosti. Pár let potom jsem potkal pár lidí z Čech, kteří na tom Kempu byli a hned říkali, „oh, Grammatik z Polska“, takže asi si nás lidé pamatovali. A pro nás to byl vlastně začátek naší kariéry a dnes již jako Grammatik nevystupujeme, takže to je jedna z mála příležitostí, jak nás ještě vidět a je super, že se to stalo právě na Kempu, že to není v nějakém klubu, kde je v létě příliš teplo, ale tady na Kempu, před velkým publikem na nejlepším festivalu v Evropě.

Minulý rok jsem tu dělal rozhovory s Tedem, Kaliber 44 nebo s Paluchem. Pokud ale padla řeč na česká jména, tak mi skloňovali Separa nebo Mike Spirita, což jsou interpreti ze Slovenska. Pokud bychom přehlídli Oriona nebo Indyho, vybaví se vám ještě nějaká jména stará či aktuální?

Slyšel jsem Vladimíra, který je ze staré školy. Ale jinak bohužel nové české rappery neznám. Ale když jsme v minulosti hráli v Čechách, tak jsme si vždy přivezli nějaké desky. Například ten song Budvárek a joint jsme měli rádi.

To byli Dizzastar, Jelínek pak pokračoval v kapele De Zrechts, která letos vydává novou desku…

Aha, tak to je dobrá zpráva. Musím tedy De Zrechts čeknout.

Během koncertu jsem tě slyšel hlásit, že váš dnešní koncertní DJ a producent je ze Štětína a narazil jsi na něj náhodně na internetu. Je to pravda?

Ano, seznámil jsem se s ním na internetu. Když jsme byli jako skupina, tak jsme producenta neměli a beaty jsme si kupovali od jiných lidí. A pak jsem napsal na jeden z největších hiphopových portálů v Polsku a čekal jsem na odpověď. Ale nevěděl jsem, že můj email nefunguje, proto jsem také půl roku nedostal žádný email či odpověď. (smích) A pak jsem se do toho mailu konečně dostal a našel jsem tam dvě zprávy. Tak jsem vlastně zjistil, že bydlí tři stanice ode mě, takže jsme se spojili přes internet, ale v podstatě jsme žili blízko u sebe.

Loni jsi vydal novou desku a na svém kontě máš již nespočet dlouhohrajících materiálů, zatímco Jotuze za posledních sedmnáct let jen tři sóla. Proč jsi v tomto ohledu aktivnější než tvůj týmový parťák?

To není otázka produktivity, ale spíš otázka závazků a volného času. Když máš rodinu a doma dvě malé děti, které křičí „tati dej nám najíst“, tak pak už nemáš úplně čas rapovat.

Grammatik je varšavská legenda, která se v historii již dvakrát rozpadla. Letos jste sice hráli na Kempu, ale padla i řeč o tom, že další koncerty už nebudou. Fanoušci vás ale pod stagí žrali. Nebyl to impuls k tomu rozhodnutí ještě zvážit?

Myslím, že impulsem to být může. Ale jen ten nahoře ví, co se stane. Vím přesně, na co narážíš a pro nás to hodně znamená a víš jak, po mnoha letech na tom samém místě, když se ohlédneš zpátky a přemýšlíš nad věcmi, které si dělal a že to vlastně fungovalo, a že spolu dokážeme pracovat. Ale že bych jednoznačně dokázal říci „jo“.. Já takový prostě nejsem, takže…

Poláci jsou zde v počtu návštěvníků poslední roky ve výhodě a svým způsobem považují již festival za svůj. Proč ale nemáte nic ve vaší zemi. Vaše rapová scéna je mnohem silnější než česká, čím si tedy vysvětlujete, že musíte jezdit na pořádný mejdan až za hranice?

To je dobrá otázka, protože už když byl první Hip Hop Kemp, tak jsme sami sobě tuto otázku kladli. Jak je možné, že Česká republika, která má zřejmě nějakých 10 milionů obyvatel, dokáže udělat takový festival a my, kteří máme nějakých 40 milionů, plus lidi co žijí kolem na Ukrajině, Litvě či v Německu, tak nic takového nemáme.

Pár hip hopových festivalů tam ale máte. Proč to žádný promotér u vás nezkusil rozjet?

Aby bylo jasno, v Polsku máme asi 50 hiphopových festivalů, ale je lepší mít jeden, který by byl dobrý, než 50, o které nikdo nemá zájem. Zejména v Polsku je devadesát procent festivalů, kde na hlavní stagi uslyšíte jenom polský rap. Oni vám prostě nepřivezou například Jedi Mind Tricks nebo jména z jiných scén. Já bych byl rád, kdybychom měli jeden velký festival, který by se neustále rozrůstal, a přijelo by tam 25 tisíc lidí. Naše scéna je velká, ale na té hlavní stagi bych rád viděl rapová jména z celé Evropy, nejen z Polska. Pro všechny fanoušky hip hopu je potřeba přivést i jiná jména než polská. Na druhou stranu, i když přijde nějaká velká hvězda z USA, tak například ve Varšavě na ni přijde málo lidí. Phife Dawg z Tribe Called Quest, jedna z velkých legend tam hrála a prodalo se asi jen 250 lístků. Mick Jenkins, jeden z nejlepších MCs současnosti tam hrál a v publiku bylo asi jen 50 lidí.

Myslíš tedy, že u vás fanoušci rapu nemají rádi rap zpoza velké louže? Nebo je tam problém s promem?

Myslím si, že problém je v tom, že lidi nezajímá hip hop jako kultura, že podvědomě je baví jen poslouchat rap. Když to není rap a když to není polsky, tak je to prostě nezajímá. Takže asi proto. My jako umělci se o tom mezi sebou bavíme a každý rok si říkáme, jestli by bylo možné uspořádat takový festival v Polsku a vždy se shodneme, že ne. Takže máme sice 50 festivalů, ale žádný se nepočítá, protože na žádném nevystupují velká jména. Takže si myslím, že na polských festivalech vystupují jenom polští interpreti, a proto tam ti lidé chodí. A promotéry, ty to moc nezajímá.

Je tohle také důvodem, proč jen malý počet polských interpretů spolupracuje s americkými jmény? Sokol měl na beatu Premiera, O.S.T.R. pak urval na celou desku Marco Pola. Pár kolaborací vzniklo, ale zdá se, že se to u vás moc nenosí…

Pamatuji si, že když v Praze vystupoval Rasco, tak po koncertě za ním přišlo asi pět kapel a chtělo s ním nahrát nějakou skladbu. Udělali beat, pozvali ho do studia a nakonec to spolu i vydali. Když Rasco hrál v Polsku, tak to nikoho nezajímalo. Takže my moc ty vztahy nevytváříme a ani jsem neslyšel, že by hodně lidí dělalo tracky s americkými MC´s. Je dost producentů, kteří spolupracují s Amerikou, ale MC´s to bohužel nedělají.

Varšava je městem mnoha legend. Jaké jsou v současné době vztahy mezi tebou a Sokolem či třeba Tedem? Tede je aktivní, vydává skoro každý rok, ale hodně se orientuje dle aktuálních trendů. Jste v kontaktu nebo se jen míjíte na akcích?

Známe se velmi dobře. Přesto, že jsme v minulosti měli nějaký beef, tak víš jak, pocházíme ze stejné generace, vyrostli jsme v 80. letech a na začátku 90. začala moje hudební kariéra, ale dnes už nějaké neshody v minulosti neřešíme a známe se. Nahráli jsme společně pár věcí a pořád jsme v kontaktu. Moc lidí z nové generace neznám, ale s těmi starými jsme přátele a scházíme se.

Na závěr bych tě chtěl požádat o lehké doporučení. Pravdou je, že Češi dnes příliš polský rap neposlouchají. Zkus čtenářům tohoto rozhovoru nahlodat mysl a navnadit je, proč by je měla vaše scéna zaujmout.

Proč poslouchat polský rap? Pamatuji si, že kdysi dávno kdy jsem mluvil s Romeem, tak říkal, že všichni z jeho generace rozuměli Polsky, protože Polská televize vysílala lepší filmy než Česká televize. A proč by je to mělo zajímat? Myslím, že by se to mohlo líbit lidem, které zajímají texty, v tom jsme fakt dobrý. Pamatuji si, když v Čechách vystupovali WWO a tam bylo asi 500 lidí, bylo to vyprodáno. Takže je to asi zajímalo. Když si to tak vezmeš, v roce 2001 bylo v České Republice možná 5 hlavních skupin a u nás v Polsku jsme jich měli 50. A pak se to každým rokem zvyšovalo a najednou máš velkou scénu. Máte spoustu skvělých Bboys, úžasnou graffiti scénu, to je jasné, ale když nemáte silnou scénu rapovou, tak vás ani kupa undergroundových věcí nespasí. A myslím, že v současnosti vás nemusí zajímat polský hip hop, protože máte svůj vlastní. Ale je vždy příjemné přijet do České Republiky, protože ta atmosféra je tady jiná. My jsme často napjatí a nervózní, někdy možná agresivní. Pro nás jsou lidé v ČR něco jako štěstí, něco jako dovolená, takže je to vždy fajn, když tady trávíme čas. 

Překlad: Lenka Bílá & Anička Oravcová

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná