Krouzmen & Bjay: Freestyle je první štace, ale nedá se u toho vydržet věčně, alespoň ne v Čechách

Čas je prý neúprosný a nelze ho zastavit, můžeme však dějovou linku odklonit tak, aby ručičky kmitaly v náš prospěch. Freestyle v Čechách je mrtvým řemeslem, naši zástupci tu vymírají po meči (po majku) a změna je v nedohlednu. Proč právě u nás upadá něco, co se ve světě těší stále větší oblibě? Že by dnešní generace byla zdegenerována virtuálním světem? Freestyle je prý odrazový můstek od vlastní tvorby, ke které v našich končinách každý nejspíš nakonec inklinuje. I Krouzmen se na tuto dráhu vydal, ne sám, po boku má svého parťáka Bjaye, který mu svými beaty obratně kryje záda. O čem jejich nová deska je, koho by měla oslovit a jaké názory zastává jeden z předních českých freestylerů?

Když zavzpomínám na vaše řemeslo, napadají mě hned filmy typu „Poslední Mohykán“ nebo „…. konec vodníků v Čechách“. Nemyslím tím, že jsi poslední, ale že se schyluje asi k tomu, že i tato garda freestylových šlechticů padne po meči. Je to tak?

K: Docela trefný. Je to tak rok a půl, co jsem byl na poslední Battle Night, což byla asi poslední akce, která by byla lákavá svojí úrovní a i tak to zdaleka není, co bývalo. Snažil jsem se pořádat battly, ale rappeři o to nemají moc zájem, nebo jsou to prostě naprostí začátečníci. Leč je to pro mě smutné, protože freestyle a hlavně battle byla jedna z mých největších zálib a ve světě jde jeho obliba stále nahoru. Myslím, že nějakou chvíli, když ne trvale, už je freestyle v Čechách vymřelým řemeslem.

Rest, eLka, Matheus, Apoka, Tafrob, ty a na Slovensku třeba Strapo, Shomi, Zverky….. Již dlouho tu nemáme zvučné jméno velkého formátu. Upadá obliba freestylu jako taková? Čím je to dané?

K: Nemyslí si, že by upadala obliba u fanoušků, lidi jsou z toho pořád nadšení, aspoň tady v Plzni, ale zvučná jména, nebo neznámí talenti, kteří se dřív objevovali, prostě mizí. Lidi, kteří byli v battlech známí, se bojí o své jméno, kdyby někde prohráli a nový lidi, co by je nahradili, prostě nejsou, nebo rozhodně nemají kvalitu jako nováčci třeba před 5 lety. Myslím si, že kdyby se začali talenti objevovat, fanouškovskej potenciál by tu byl, ale to je spíš snění než realita.

Všichni jmenovaní z předešlé otázky časem od freestylu sklouzli ke své vlastní tvorbě. Bereš to prostě jako vývoj, kdy se člověk snaží posunout své hranice? Je možné, že už je myšlenky z hlavy omrzely a chtěli dát energii i na papír?

K: Tak myslím si, že čím je člověk dál, tím je pro něj větší stres soutěžit na dalších battlech (aspoň pokud to tedy bere vážně). A hlavně vidina toho, že jedeš svý koncerty, kde všechny texty znáš předem, je lákavá. Freestyle je asi taková první štace, ale nedá se u toho vydržet věčně, alespoň ne v Čechách, tak si myslím, že je to prostě logický vývoj. No a tím, jak člověk zpohodlní, přestane s freestylem soutěžit a radši soutěží na scéně textů, klipů a koncertů.

Přitom právě freestyle ti dá hodně zkušeností jak ve slovní zásobě, tak při projevu. Jak silně ovlivnil tvou osobnost?

K: Mě osobně ovlivnil ohromně. Bylo to právě to, co mě k rapování přitáhlo takřka okamžitě a pokud by jela scéna, možná bych chtěl dělat jenom to. Freestyle hodně zocelí tvoje rýmy, naučí tě přizpůsobit flow beatu a reagovat na stagi na cokoli se stane, je to silná zkušenost pro každýho, kdo začíná. Jinak já osobně sem se vždycky rád hádal nebo spíš diskutoval a freestyle battle je taková pouliční diskuze na vyšším levlu, takže to hodně ovlivňovalo můj přístup k freestyle battle, spíš než že by freestyle battle ovlivnil můj život.

Zdroj: Alano Foto

Venku máte novou desku! Jak dlouho se na ní pracovalo a jakými slovy byste ji charakterizovali?

K: No pracuju na ní v podstatě tak tři roky s tím, že poslední rok, jsem už měl všechno nahraný a čekal jsem, jak to dopadne. Deska je hodně textová pro pozorný posluchače. Poslední rok jsem se spíš zaměřoval na to dělat flow a jednodušší texty, takže je to něco, za co jsem mega rád, že mám na svým kontě, ale v nejbližší době se chci věnovat jiný tvorbě.

BJ: Krouzmen to řekl uplně přesně, takže nemám moc, co bych dodal. První dva roky jsme postupně nahrávali desku a poslední rok jsem pracoval na instrumentálech, posledních úpravách, bookletu a N8 na mixu a masteringu.  Za to mu patří velké díky!

Krouzmen a Bjay – proč monopol jednoho producenta? Nenapadlo vás pozvat i jiné beatmakery kromě Renka a Kennyho?

K: No je to deska mě a Bjaye. Jako tam není moc rapperů, tak tam není moc producentů. Dělali jsme to v poklidu našich plzeňských domovů a o to to bylo jednodušší. Bjay měl beaty, který se hodili do mejch textovek, a tak jsem nějak neměl potřebu hledat dál.

BJ: Poslal jsem Krouzmenovi svoje instra, bavilo ho to, takže začal psát a postupně jsme se domluvili, že uděláme celou desku.  Taková klasika. Dopředu jsme měli představu, jak by to celé mělo vypadat. Jen mě trochu mrzí, že na desce není N8.

Seznam hostů není nezajímavý, přesto mě to připomíná plácání se na lokálním pískovišti. Proč jste neoslovili někoho dál od Plzně, případně nějakého kolegu z battlů?

K: Tak původně jsem chtěl, ale dělo se hodně věcí během tvorby desky, byl jsem třeba domluvenej s Restem, ať se ozvu, až budu nahrávat v Praze, že něco vymyslíme, jenže než jsme se stihli sejít, tak jsem v Praze přestal nahrávat. Pak mi ty věci začaly stárnout, začali jsme tvořit víc s kluky z Plzně, a tak nějak sem ztratil zájem o to domlouvat featy a radši jsem si pecku poskládal podle sebe, a pak pozval někoho, koho znám, aby ji dodělal tak, jak jsem plánoval.

BJ: Většinu lidí, kteří spolupracovali na albu znám osobně a jsem rád, že jsou tam právě oni. Je pravda, že původně jsme chtěli více hostů, ale Krouzmen když se rozepíše, není možné ho zastavit. (smích)

Co ty a ženy? V textech hodně zmiňuješ dnešní „moderní ženu“ která se svlékne dříve, než oblékne, baží po společenském postavení, po penězích. Myslíš, že dnešní svět je již takto zvrácený a neexistují výjimky?

K: Rozhodně ne, myslím si, že žen, jako všech lidí, je celá řada. Akorát se mi zdá, že kolem hiphopu a klubů se spíš točí ženy/ holky, který hledaj pobavení a mají otevřený vztah k sexu, na čemž vlastně není nic špatnýho. Pokud hledáš, najdeš ženu, po který toužíš, ať toužíš po jakýkoli, ale ženy, který baží po společenským postavení a postrádají tradiční hodnoty, jsou tak nějak pořád nablízku a dostupnější, než ty ostatní.

"Všichni jsme pod stejným nebem," nemáš někdy chuť uniknout do vesmíru k jiné planetě plné Avatarů? Je lepší okolí řešit nebo přimhouřit oči a hledět si sám sebe, aby se z toho člověk nemusel zhoupnout?

K: Myslím si, že okolí je potřeba řešit. Děje se spousta věcí, který člověk může ovlivnit a hlavně to, jakej si, k tobě přitáhne lidi, který smýšlí stejně jako ty. Občas se dějou věci, co ti nemusí přijít fér, ale to mě moc netrápí, snažím se žít a jednat tak, jak chci, aby jednali ostatní, a to mě udržuje v duševní pohodě. Daleko víc mě baví poznávat, jaký lidi jsou a proč takový sou, než že bych měl chuť utíkat.

BJ: Když mám chuť na chvíli někam zmizet, kde mě nebude nikdo otravovat, tak sednu k MPC. (smích) Okolí je určitě třeba řešit, snažím se k ostatním chovat, tak jak bych chtěl, aby se chovali ke mě.

"Národ v bílých kápích" – jsme národem rasistů, když to porovnáš se zbytkem světa? Čím je to dané? Nemohlo by to být i tím, že v našich končinách jsou spoluobčané jiné pleti až příliš zvýhodňováni?

K: Možná. Ale je to zákon v přírodě, že většina nesnáší menšinu. Když jsem byl v Británii, lidi nesnášeli Poláky, v JAR je rasizmus proti bílejm. Jediný místo, kde se alespoň navenek dobře vypořádali s rasizmem je USA, ale ty jsou díky tomu nechutně politicky korektní. Navíc v Čechách za zvýhodňování jistých občanů můžou lidi, kteří od nich chtějí vybírat peníze, který jim nasypou lidi, co platí daně. Jsou spíš prostředkem k obohacování bohatejch, než že by byl opravdovej důvod k tomu, je nesnášet. Lidi jsou tady takhle vychovávaný, jenže s nenávistí se nedá nikam dojít.

BJ: Podle mě je třeba hodnotit člověka jako jedince a neodsuzovat ho kvůli jeho původu a vzhledu ještě před tím, než se vůbec stačí představit.

Píšeš dopis do doby, která je již historii. Utápíš se v nostalgii nebo se nebráníš inovacím ve všech ohledech?

K: Určitě jsem pro inovace ve všech ohledech. Jen si myslím, že je důležitý znát minulost a nezapomínat na to, čeho jsou lidi schopný, pokud se jim dostane dostatek moci.

BJ: V dnešní době se všichni snaží běžet co nejrychleji kupředu a zapomínají se ohlednout za sebe. Minulost tvoří současnost a budoucnost. Proto je důležité se ohlížet zpět. Tenhle text je takové upozornění na to, že nad minulostí nelze jen tak mávnout rukou a je třeba se poučit z chyb.

Jak by probíhala revoluce, kdybys byl tím mocipánem, jenž může tahat za nitky? Cinkalo by se klíči nebo střílelo ze zbraní?

K: Nevím a snad nebudu nikdy muset. Doufám, že by se cinkalo klíčema, ale pokud bych bojoval proti režimu, kterejch bych považoval za špatnej, byl bych ochotnej přijmout násilí jako prostředek k tomu, aby se věci změnily. Ale musel bych věřit tomu, že je šance uspět a že mám podporu, pokud bych neměl, asi bych se snažil zmizet a žít tam, kde lidi sdílí moje hodnoty.

Celou desku Krouzmen a Bjay - Vypravěč odnaproti lze objednat ZDE!

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná