Kali: Jediný producent, od kterého bych koupil beat, je DJ Wich

„Jediné, čo mám, hudba, ktorú hrám, jediné, čo chcel som, ju dostať k vám a dnes vám hrá, ja užívam si to“. Skutečnost, že si petržalský rodák užívá přesně tak, jak popisuje v textu jedné písně z připravovaného alba, jsme byli svědky na jednom brněnském koncertu. Nejvíce mě zaujala jeho krátká řeč v posledních minutách vystoupení, kdy se na fanoušky obrátil se slovy, jejichž smysl se dá vyjádřit nějak takto: „I kdybyste tu byli dva nebo tři, udělám stejnou show a dám do toho všechno. Díky vám fungujeme, bez vás bychom nebyli nikdo, to by si měl uvědomit každý člověk, který dělá hudbu“. K tomuto výroku jsme se v pokoncertovém rozhovoru nezapomněli vrátit. O čem jsme se ještě se slovenským raperem Kalim, autorem takových songů, jako je třeba „Pamatáš“, „Konec je nový začiatok“ nebo „Jedného dňa“, bavili?

Kdy Kali začal rapovat a jak ho to vůbec napadlo?

Před sedmi lety jsem se poprvé postavil ve studiu před mikrofon, texty jsem si psal už od začátku střední školy, jakože básničky. Jeden můj kamarád, kterému jsem v autě četl texty do převzaté hudby říkal, že zná Opaka, který má nahrávací studio Zion 5, ať si tam jdu zkusit zarapovat. Tak jsem šel.

Ty máš stále normální zaměstnání, každý den chodíš do práce, hudba tě ještě není schopna uživit?

Prvního srpna jsem dal výpověď v práci, protože jsem skončil v nemocnici na kapačkách. Už jsem nezvládal práci a hudbu dohromady. Musel jsem tu výpověď podat. Od začátku srpna tedy už nepracuju a věnuju se jen hudbě. Hudba mě sice asi rok dokáže uživit, ale já měl prostě stále potřebu pracovat, neviděl jsem v tom nic zlého. Hlavně jsem to stíhal. Potom jsem přestal stíhat fyzicky, moje tělo to nezvládlo.  

Dřív jsi říkal, že s normálním zaměstnáním nechceš nikdy skončit…

Když ti doktor řekne, že tvůj organismus je na tom tak, že máš před sebou 5 let a potom jde do háje, tak si dvakrát rozmyslíš, co budeš dělat. Rozhodl jsem se pro hudbu. Musel jsem si vybrat. 

A proč ses tak strašně držel toho svého normálního zaměstnání?

Přijde mi, že ne všichni, ale většina lidí, kteří dělají jenom hudbu, přestali vnímat reálný svět. Já jsem se vlastně 5 dní v týdnu vracel do světa normálně pracujících lidí, to mě drželo nohama na zemi. Neříkám, že jsem si teď uletěl, neuletěl, na to musíš mít charakter a povahu, aby to tak dopadlo. Já se toho nebojím, mám kolem sebe správný lidi, Don Čičo, Luger, Peter Pann, ty by mě hned vrátili zpátky na zem.

"Diss patří k rapu."

Teď je čerstvě venku tvůj song „Doteraz“. Měl jsi ho v plánu už delší dobu nebo tomu napomohla ta slovenská přestřelka mezi Rytmusem a zbytkem scény?

Celé moje album bylo nahrané do konce srpna. Tahle skladba dokonce ještě dřív. Nebylo to myšleno na nikoho z nich. Dokonce mám na albu věc, kde mluvím o chlapcích, kteří na mě udělali diss. Mluvím o tom, jak mi to je jedno, ale byla nahraná dřív, než ten diss vyšel. Bylo to na úplně jiný kluky, ale když si člověk ten diss poslechne teď, tak si může myslet, že to je na Rytmuse, Separa a Moma. Není. Já cením Rytmuse, Separa i Moma po hudební stránce, jsou to jedni z nejkvalitnějších raperů v Československu. Budu to tvrdit stále. Takže to fakt nebylo myšlené na ně, ale na lidi v mém soukromém životě, ne hiphopovém.

Co si o té zmiňované přestřelce myslíš?

Nechci se nikdy dostat na takovou úroveň, že budu někoho dissovat, nejsem to já.  Na Kontrafaktech jsem vyrůstal.  S Momem jsem chtěl spolupracovat, dokonce jsme měli nahrané asi čtyři věci, které se pak vymazaly, protože jsme si neporozuměli už tehdy. Cením je, a to, že vydali diss, je jejich osobní názor. Diss patří k rapu. Udělali to, co cítili, že mají udělat. Já to ani jednomu nemám za zlé. Každému přeju jen to dobré. Separovi a Momovi přeju, aby měli minimálně tolik koncertů, kolik já a myslím si, že až se jim začne dařit stejně jako mně, tak přestanou řešit lidi okolo a budou se věnovat sami sobě, v tu chvíli ještě víc stoupnou.

To je krásné, že i když tě oni zmiňují v dissu, ty o nich stejně mluvíš takhle pěkně.

Já nemám důvod mluvit jinak, protože Separ je jedním z nejlepších rapujících "undergroundistů" jaké tu máme. Dle mého je Momo nejvíc nedoceněný raper na Slovensku, protože jeho texty mají fakt váhu. Jeho flow a projev je jeden z nejlepších. Já nemám důvod na ně nadávat. Jednoduše vyjádřili svůj názor. Nemají mě rádi, tak co, hodně lidí mě nemá rádo. Co mám dělat, mně už je třicet, já beru věci jinak než dvaadvacetiletí kluci. Přemýšlím jinak.

„Konec je nový začiatok“, to byl start, „Kto to povedal“ byl trénink, „Užívám si to“ je takový přípravný zápas a to nejlepší album teprve přijde."

Co ty a Hip Hop Kemp? Jaký k němu máš vztah? Jel by ses tam třeba podívat jako nevystupující?

Na Hip Hop Kempu jsem nikdy nebyl, nebyl jsem nikdy ani pozvaný, i když jsem věděl, že lidi nás tam chtěli.  Na Hip Hop Kemp ani nikdy nepojedu. Ale jinak tu akci cením, je pro lidi super.

Kdyby ti byla nabídnuta možnost, vystoupit na Hip Hop Kempu. Šel bys do toho?

Ne nešel.

Proč? Kdybys věděl, že tě tam tvoji fanoušci chtějí vidět a přijde jich na tvůj koncert obrovské množství?

Těžká otázka. Kvůli nim bych tam velmi rád jel, ale lidi, který maj na starosti tuhle událost, mě tam nechtěli v době, kdy jsem tam hrozně moc chtěl být. Ne kvůli tomu, že bych byl špatný raper, ale kvůli tomu, co se o mně psalo a pravda to nebyla.  Bohužel jsem stále odsuzovaný a označovaný za nějakého rasistu, fašistu nebo tak něco. Vůbec to tak není, nikdy to tak ani nebylo, i když jsem nosil značky, jaké jsem nosil. Dokonce i v tom období, kdy jsem je nosil, tak jsem měl tříletý vztah s holkou, která byla cikánka. Takže ať si říká, kdo chce, co chce, nikdy to tak nebylo.
 Já jsem například tohle léto odmítnul deset festivalů a vystoupil jen na šesti, protože nepotřebuju peníze od lidí, který se mnou v minulosti nechtěli nic mít.

"Až se s tím klukem potkám, tak mu ty peníze vrátím"

Které tvé album bys označil za nejpovedenější, které má u fanoušků největší ohlas?

„Konec je nový začiatok“, to byl start, „Kto to povedal“ byl trénink, „Užívám si to“ je takový přípravný zápas a to nejlepší album teprve přijde. Stále je co zlepšovat. Když jsem si poslechl to album, co jsem teď nahrál, tak tam stále vidím ještě nějaký chybičky, je co zlepšit. Myslím, že na Slovensku nepatřím mezi top rapery, mám svoje vzory. Patří mezi ně texty Majka Spirita, Ega, Lugerovy myšlenky, krom toho, pro mě top v Československu na celý život zůstane Názov Stavby. Vyrůstal jsem na nich. Mišo Biely stejně nejvíc. Takže, mám své vzory, nedovolím si o sobě říct, že jsem super. Moje chvíle teprve přijde, možná za dva roky, teď to ještě není.

Prodáváš nebo prodal bys někomu feat? Pár takových raperů znám.

Sedm let dělám hudbu a za tu dobu jsem prodal svoji spolupráci jednou jedinkrát za 100 Eur a to jenom proto, že jsem v tu chvíli neměl ani z čeho si zaplatit účty. Jeden mladý kluk mě oslovil, jestli s ním nedám spolupráci, řekl jsem mu, že dám za kilo. Kdybych měl prachy, tak to dám i zadarmo, ale neměl jsem je. Až se s tím klukem potkám, tak mu ty peníze vrátím. Dneska bych si za spolupráci o peníze neřekl. Něco jiného je říct si o prachy za koncert, protože ten co tě zavolá, jde něco vydělat na akci, proč bych mu to měl dávat zadarmo, ale hudba co se týká spolupráce, by neměla být business. Mělo by se to dělat proto, abychom se v tom  hip hopu navzájem podpořili. Až ten kluk jednou přijde na můj koncert, tak mu dám 100 Eur a řeknu mu: „Brácho díky, že jsem mohl být na tvym featu a klidně můžeme ještě nějakou věc dát.“ Ten kluk nebyl nijak známý, jmenoval se K.S.T. a byl velmi talentovaný, pokud se na to nevyjebe, tak myslím, že se o něm bude ještě hodně mluvit.

Koupil sis nebo koupil by sis někdy od někoho beat?

Když jsem začínal, tak jsem si hudbu kupoval, teď bych si to už nekoupil, protože ten producent má nějaké jméno, já mám jméno, podporujeme se navzájem a rosteme spolu. Jinak já mám svého producenta Peter Panna a ten, i kdyby mi nikdo jiný nedal, on mi ten beat dá. Nové album „Užívám si to“ odprodukoval celé on. Dnes bych beat od nikoho nekoupil. I když, jediný producent, od kterého bych koupil beat, je DJ Wich. Jestli by mi dal beat nevím, nikdy jsme se o tom spolu nebavili. Ale mám v plánu se mu ozvat. Když mi řekne OK, taková a taková je cena, místo toho, abych nějak smlouval, mu ty prachy dám, je top.

Ty jo, jsem si myslela, že řekneš nějakou Ameriku…

Proč Amerika, když máme v Československu tak výborný producenty. Na co. Je tu Peter Pann, Grimaso, Hajtkovič, Dj Wich, Abe, Dj Fatte, ale ti si dělaj spíš underground, ne tu samou hudbu co já. Já si jedu takovej ten teplej rapík.

Ty máš svojí značku oblečení, připravuješ nějakou novou kolekci?

S novým albem, které bude vycházet 20. listopadu, půjdou ven znova nějaká trička, mikiny, chystají se i kšiltovky. Na těch chceme mít: „Užívám si to“. Kdyby tam bylo třeba „Kali“, kdo by si to koupil? Nikdo. Jinak já mám svého vlastního sponzora, co mě obléká.

"Strašně moc raperů si řekne, já jsem ten, na koho přijdou lidi, já jsem ten, který přijde udělat show, já jsem ten pán. Ne, oni nejsou ti páni."

Řeknes nám, které lidi uznáváš?
(Přemýšlela jsem nad nějakou hezkou poslední otázkou a Kali hned: „Zeptej se mě třeba, který lidi cenim“ pozn. red.)

I když je to z mých úst možná trochu divné, protože dělám jinou hudbu, než všichni ostatní, ale cením Mugise a Majselfa, který momentálně vydávají undergroundové album „Parfém“, mám tam spolupráci s nimi, pak Vladise, který bude taky vydávat s mou spoluprácí. Je to Mišo Biely, protože je jediný svého druhu na Slovensku, Slipo, Čistychov, Hajtkovič jsou největší páni a ve všeobecnosti určitě H16, Gramo Rokazz nebo Kontrafakt. Je jich fakt moc, které bych mohl jmenovat. Nechci se škatulkovat do nějakého stylu. Nejvíc cením Lugera, protože ten má nejpravdivější texty na Slovensku. 12 roků seděl, ví, o čem mluví, je mu okolo sedmatřiceti. Já cením všechno, cením underground, mainstream, house, v létě se chystám na Tomorrowland, to je můj první festival kam jedu. Jsem říkal, že když bude potřeba 3000 Eur, tak si vezmu úvěr z banky a pojedu tam, protože mám rád tuhle hudbu. Ať si říká jakejkoliv raper co chce, mně je to úplně jedno. V autě poslouchám house.

Jen tak pro pořádek, můžeš zmínit nejbližší koncerty v Čechách, kam by na tebe mohli lidi zajít?

Tak to jsi zabila, to nevím. Já vím, kde vystupujem zítra… Ale můžu říct, že máme zabookovaný každý pátek a sobotu až do června příštího roku. Hrajeme k tomu ještě přes týden.

Jinak, album „Užívám si to“ vychází 20. listopadu. Nesmím zapomenout, že alba, která vyjdou tenhle rok, Kontrafakt, Separ, Momo, Gramo Rokazz, Mugis a Majself, určitě podpořím a koupím. Hudbu třeba podporovat a je jedno, jestli jsme ze stejné branže, nebo ne. Strašně moc raperů si řekne, já jsem ten, na koho přijdou lidi, já jsem ten, který přijde udělat show, já jsem ten pán. Ne, oni nejsou ti páni.

Jo, o tom jsi mluvil na podiu, měl jsi hezkou řeč…

Jojo, kluby ti volají podle toho, kolik máš views na Youtube - shlédnutí ti dělaj lidi. Zajímá je taky, kolik jsi měl koncertů minulý měsíc. My třeba máme dva roky plný kluby - tam choděj ty lidi. Je to vše kvůli nim a taky se kluby koukaj na to, jakou prodejnost máme - alba si kupujou lidi. Nebýt jich, tak mám teď možná nějaký studio, rapuju si tam a vědělo by o mně max 10 tisíc lidí. Diss třech osob neovlivní moji tvorbu, jsou to lidi samotný. My máme velkou základnu fanoušků, jiných, než mají ostatní. Na můj koncert přišla třeba i máma, které bylo padesát se sedmnáctiletou dcerou. Poslouchají nás generace. Bez lidí nejsme nikdo.

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná