Jde přece o hudbu a ne o jméno, tvrdí Emeres

První rozhovor s Emeresem jsem dělal někdy v létě roku 2007. V té době toho na kontě moc neměl, byly to především neoficiální remixy a první poslané beaty lidem jako Tafrob, MR či Jay Diesel. Po necelých pěti letech je ale malý velký producent úplně někde jinde. Beaty od něj chce skoro každý, patří určitě mezi nejvytíženější producenty u nás. Nyní jsem ho kontaktoval především kvůli nové desce MAAT Euroflow, abych se ho mimo jiné zeptal i na to, jestli je už oficiálním členem a proč má na desce nakonec jen šest beatů, když měl původně produkovat komplet desku.

Vždycky si měl ke kapele MAAT blízko, teď se zdá, že si ještě blíže. Jak je to tedy? Jsi třetí neoficiální člen? Stál by si vůbec o to být regulérním členem?

Zdravím tě… No hele, jsem ofišl ve skupině, přišlo to tak nějak samo, přirozeně. Známe se už pár let, rozumíme si jako lidi, máme podobnej smysl pro humor a hamounství, takže je to super.

Koukal jsem na nějaké záběry z MAAT koncertů a je vidět, že si to jako DJ vcelku užíváš. Je to pro tebe asi taková příjemná příležitost, kdy ti můžou lidi vyjádřit uznání a obdiv za tvoji produkci, která vzniká v soukromí, ne?

Jasny, užívám. Víš jak, nebojím se toho, ale je to spíš o tom, že ten kontakt s lidma je skvělej, je to jeden z nejlepších pocitů. Je to jako droga, navíc s klukama jsme sehraný a když je možnost dát lidem tu energii, tak do toho jdeme na plno. Není to jen o mávání rukama a řvaní: „tak kurva pařte do piče“, jak to dělají některé české kapely nebo interpreti. Ten koncert má hlavu a patu a tak to má být.

Když si mi poprvé psal o desce Euroflow, psal si, že ji budeš produkovat celou, potom se to omezilo na polovinu tracků a ve finále tam máš myslím asi 6 instrumentálek. Co se stalo?

Ten proces, kterej je kolem vzniku desky je dlouhej a ta deska se v průběhu vzniku mění. Škrtá se, přidává se, přepisuje, přenahrává, apod. Mění se to za chodu. S odstupem času na některé věci můžeš změnit názor. Přece jen ten proces vzniku desky není měsíc, ale třeba rok, někdy i dýl. U některých tracků jsme si zkrátka řekli, že ještě není ten správnej čas, ale ve finále takhle jsem s tím spokojenej. Máme připravený jiný věci, a jak se říká: Všechno má svůj čas.

Nehecujete se někdy s Foscem? Ten taky produkuje a je jasný, že chce protlačit svoje výtvory na svoje album, protože se mu do nich určitě i dobře píše. Nakonec došlo ale i na jména jako JSM, LX nebo Jeso, takže je vidět, že když se vám líbí nějakej beat mimo vlastní tábor, nemáte problém ho použít.

Spíš se podporujeme a vše tak nějak konzultujeme společně, od beatu, přes témata až po nahrávání. No a k těm dalším jménům – jde přece o hudbu a ne o jméno. Když je dobrá hudba, je jedno jestli to dělal nějakej Pepík nebo někdo jinej.

Málokterá skupina u nás je na tom technicky tak dobře jako MAAT

Tvoříte nějakým způsobem i spolu? Třeba, že ty rozpracuješ instro a Fosco ho dodělá anebo obráceně? Nebo třeba, že ty dotáhneš komplet beat, ale kluci ho chtějí nějakým způsobem změnit, tak ho předěláš?

Všechny společný tracky jsou díla nás všech. Je to o tom, že každej k tomu má co říct, např. tady se hodí tohle, nebo naopak tady tuhle pasáž vyhodíme atd. Co se týče hudební spolupráce – třeba “Vyšší plán“ je společná věc. Když byl myslím Hip Hop Kemp 2011, tak jsme přijeli na jídlo do HK a Fosco zahrál hlavní motiv toho klavíru, jen tak pro relax, tak jsem zapnul rec a nahráli jsme ten motiv, pak šel hrát xbox a já se postaral o ty klavírní dohrávky, bicí + nějaký další dohrávky. No a jak se do toho zaposlouchal, šel jsem hrát zase já a on dál šperkoval a pracoval s tím beatem. Za pár hodin byla tahle věc hotová. Když jsme dělali na EF tak jsme i měnili bicí jeden druhýmu, případně domýšleli nějaký melodický linky. Dvě hlavy ví víc než jedna, ne?

Vrátili ti něco třeba, jako že to se jim to vůbec nelíbilo?

Spíš jde o to, že třeba neví, co na ten danej beat napsat Takže ta věc leží a buď se pak zlomí  nebo ne,  ale jak jsem psal, vše má svůj čas. Třeba beat SEN se Spiritem je starej už asi 3 roky. Měl ho mít ještě Indy na KMBL a před tím někdo na Mount Emerest, myslím že Dramatikz, ale až teď asi byla ta správná doba.

Proč jsi začal vlastně takhle úzce spolupracovat s MAAT? Jste si názorově, lidsky, hudebním cítěním blízko?

Haha, jak jsem psal, po všech stránkách to sedí. Na nic si nemusíme hrát, nějak se přetvařovat, cesty na shows jsou super, shows jsou super, backstage bugr je super, hotely, cesty z koncertů a zastávky na benzinkách jsou super. Ale není to jen o tom „ rapu“, dáváme i chill, ale když si to tak uvědomuju,  je to vlastně pořád o tom rapu.

Máš taky ten pocit jako L.D. a Fosco, že tohle je opravdu Euroflow, která překračuje hranice naší republiky?

Řeknu to jinak, málokterá skupina u nás v Čechách je na tom technicky tak dobře jako oni. Se vší úctou, ať si lidi poslechnou celou desku bez předsudků k věku a pak ať mudrujou. O technice si v ČR může dovolit mluvit málokdo. Cole, Ektor, Taf, Paulie, Rest a možná ještě pár dalších. Spousta MC´s se tady jen na mikrofonu plácá, nevěřím tomu. Jasně, obsah je důležitej, ale když tomu nedáš správnej kabát (resp. formu), tak ani ten obsah nebude lidi zajímat. Lidi se dnes chtějí i bavit, vypnout a někdy jen tak chillovat.  Je mi 23, život je krásnej, tak se chci bavit. Na to být vážnej a uvědomělej, neustále se nad něčím zamýšlet, mám spoustu času. Vlastně pravda je někde mezi tím a to chceme říct s EF.

Děláš taky dost se Strapem. Jaký je třeba rozdíl pracovat s ním a s MAAT? Jak je vůbec daleko E.P. Daj Peňáz, na kterém Strapo vyzývá lidi, aby poslali nějaký prachy, aby sis mohl koupit nový klávesy.

Strapatý je čávo, mám toho člověka taky rád. Je to hrozně pozitivní člověk a z těch tracků je to cítit. Daj Peňaz má obrovskej úspěch, ale paradox je, že to je asi naše nejslabší skladba z EP, lidi se mají na co těšit. Hlavně Strapatý je člověk, který si vybírá přesně ten beat, o kterým si myslí, že by si vybrat měl a zatím jsme vždy udělali dobře.  Napíše, nahraje, zavolá asi na hodinu, párkrát zarapuje do telefonu, pak děláme aranže přes mail celou noc a ráno si píšem jak je to TOP TOP TOP. Ten proces mě baví.

Spousta MC´s se tady jen na mikrofonu plácá, nevěřím tomu

Já myslím, že se ti teď docela daří, ne? Produkoval si už skoro pro každého tady u nás i skoro na Slovensku a co se třeba týká tantiému, tam se taky slušně zadařilo. KMBL se v rádiu docela hrálo a hraje a hlavně pecka “Sen“ je rotovaná skladba jako prase. To je asi tvůj dosavadní největší komerční úspěch, spolupráce s Majk Spiritem?

No co se týče rádia, tak určitě. Jinak dělám produkce na hodně desek, ale času je málo, dost mi ho teď bere škola. Hlavně nedělám moc věci jako je “Sen“, “Nemáš zač“ apod. Poslední dva roky dělám hudbu hlavně na AKAI MPC, ale než se ty beaty někam dostanou, tak to je věčnost. Taky je to o tom, že já jsem lenoch. Víš jak, než to z toho MPC vytočit a posílat lidem, nechávám to tam. Suma sumárum jsem si za poslední dva roky udělal slušnou zásobu bubnů na MPC, takže se pustím do další desky. Pozvolna

No a Majk je taky super člověk, pozitivní, férovej a to je základ. Když člověk dělá s dobrejma lidma, kteří si sednou hudebně i názorově, tak nemůže vzniknout špatná věc.

To si mu šil přímo na míru anebo si tenhle styl alá T.I. vybral z hromady beatů?

Nešil. “SEN“ si vybral asi měsíc před dokončením jeho desky. Dělal jsem si „ pořádek“ v bubnech a našel jsem tuhle věc a řekl jsem si, že tam slyším právě jeho. Když mi poslal zpět nahranou verzi, bylo hned jasný, že to bude „ VELKÝ.“  No a když Eric nahrál refrén, tak to jen dvakrát podtrhnul.

Na závěr se chci zeptat, jaké jsou do budoucna tvoje ambice, co se týká natáčení klipů?

Není to úplně věc, které se chci vyloženě věnovat, ale baví mě to. Takže sem tam si k tomu sednu. “Další příběh“ se povedl. Hromada dalších věcí je v plánu, dokud jsou nápady, nebudeme se držet zpátky. Rok 2012 bude velkej rok. Jak jsem psal, máme hodně nápadů, vizí, takže teď to budeme vše jen realizovat a bavit se.

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná