Já a Wich? To je rozdíl jako mezi Black Sabath a Beatles, tvrdí Dj Fatte. Proč musí lhát rapperům?

Něco vám povím. Pokud bych se živil rapem a nutně potřeboval splašit opravdu nekompromisní a poctivou boombap flákotu, pravděpodobně bych nešel ani za Wichem, ani za Acemanem, ani za DTonatem, ani za Opiou a ani za Katem, nýbrž za Djem Fattem, jenž je v posledních sezonách na území Čech, Moravy, Slezska a Slovenska považován za profesora trueschoolu. Jeho nejnovější dubnové sólo "Fade In", na němž - na rozdíl od nezrealizovaných výpomocí od Ega, Kata či Supy - dostali příležitost zazářit Rest, Michajlov, Boy Wonder, Delik, Pil C nebo Separ, by mělo odrazit zkušenosti z devatenáct let trvající kariéry. A vše ještě klidně může trvat i dalších patnáct let, nevěříte? I toho se dotkl rozhovor, který vám autora nemocných a šlapajících not příblíží zase o něco víc.

Bobby: Žiju v domnění, že hudbu považuješ za svou závislost. Byl jsi někdy bez ní delší čas? Například kvůli posluchačské nebo tvůrčí krizi?

Dj Fatte: Stane se, že týden nebo dva nic nedělám a jen hledám samply. Někdy potřebuju odpočinek. Už kolikrát jsem třeba chtěl něco dělat, ale nacházel jsem jen blbé samply a byl jsem nasraný. Nejednou, no.

V beatech už si ponořen stejně tak dlouho, jako jsou na světě někteří tví fanoušci. Stačil už si za tu dobu vypozorovat, jestli a jak moc tvou práci ovlivňuje osobní spokojenost a nespokojenost?

K deskám „Rap“ a „Stop Play“ jsem přistupoval tak, že to musí být deep, tak, jak udal směr Idea a hledal jsem jen hluboké samply. Emoce tam jinak žádnou roli nehrála, byl to jen koncept, byť uznávám, že člověk může po poslechu klidně říct, že jsem musel být nešťastný a před smrtí. Je však pravda, že když jsem dělal „Fatte No More“, měl jsem horší náladu a na té desce se to taky odrazilo.

Proč někdo tvé aktivity nevydává jednu skladbu týdně? Mně osobně "jen" třináctimístný tracklist překvapil.

V první řadě jsem zápasil se stopáží na vinyl. Chtěl jsem to udělat kratší. Mohl jsem udělat třeba delší CD, ale chtěl jsem, aby bylo to samé na vinylu i cédéčku. Když jsem dělal „Což takhle dát si Tesař“, kde bylo snad 28 tracků, slýchával jsem názory, že už je to zbytečně dost, že to může omrzet. „Soundtrack“ má 21 skladeb a taky jsem měl udělaný ještě o tři songy víc. Už jsem je ale kvůli délce zrušil. Zásadní alba v USA vycházely v rozmezí jedenáct až třináct tracků.

V pátek 6. dubna křtí Dj Fatte své album za účasti dobrých patnácti hostů v pražském Rock Café, o den později v sobotu 7. 4. přivítá nového "audio potomka" v brněnské Melodce.

Je hudební recenze, případně komentář na sociální síti, něco, z čeho se může interpret tvého typu efektivně poučit?

Maximálně, když mi někdo napíše, že to hraje blbě, že to má blbý zvuk. Na Instagramu mi psal nedávno týpek, že jsem v „Renne, já a Fosco“ ukradl sample Kid Cudimu. Zas takovej blbec ale nejsem, abych dělal z hip hopu hip hop. Jen jsem našel stejný sample.  Stejně jako mi nedávno kamarád říkal, že v „Mic Check“ je stejný sample jako už dříve použil 9th Wonder. Tomu se nedá vyhnout. Nemohu znát všechny tracky na světě. Kid Cudiho neposlouchám. Já jsem Gang Starrista. Když použiju stejný sampl jako někdo přede mnou, maximálně může posluchač srovnávat to, kdo ten sampl použil lépe. Ale jak se nedávno na FB řešilo MadSkillovo samplování, tak tam někdo napsal, že vlastně i to, když vezmu sample z hip hopu, je úplně stejný postup, jako když to vemu z 53 let starého tracku. K tomuto názoru se taky přikláním. Ale jak říkám, já bych z hip hopu hip hop nedělal. Nicméně ještě nikdo nenapsal komentář, který by mi něco dal a mohl se z něčeho poučit. To, že mi někdo napíše, že ten a ten rapper v pecce je sračka, nebo že jsem třeba lepší než Wich, není komentář, ale demence.

Toho lajkovaného příspěvku Fatte > Wich jsem si všiml taky. Nepochybuju, že ti něco takového lichotí, ale upřímně - v čem myslíš, že máš navrch ty a co jde podle tebe lépe jemu?

Wichovi můžu v první řadě závidět zvuk a že to umí sám. Ví, co dělá a dělá to mimořádně dobře. Má i víc mašin a všeho. Respektuju ho, ale ne vše se líbí. Rozdíl mezi náma je takový, že já dělám klasický, víceméně jen samplovaný hip hop bez dohrávek, krom bas atd., který je sice jednodušší, ale zase je horší na hledání samplů a nálady, kdežto on zasahuje až do popu. Děláme každej trochu jiný styl. On brousí do moderního stylu, kterému nerozumím, a nebaví mě to. On se posunuje. Já ne. Mě to baví, tak jak to mám. Špinavý kopák a skřípavý virbl. Mezi námi je rozdíl jako mezi Black Sabath a The Beatles.

Baví mě, jak si hraješ s originálními samply, na můj vkus ale máš i tak málo česko-slovenských wordcutů a vyskrečovaných refrénů. Nepřijde ti?

Když někdo chce cuty, ať si vymyslí, jaké chce a jak mají jít za sebou a já to vyskrečuju. Už se mi ale mockrát stalo, že jsem to vymyslel sám a pak se to dotyčnému rapperovi nelíbilo. V rámci písničky „My sme rap“ jsem udělal výjimku, že jsem našel Pepu, kde rapuje o rapu a narval jsem to tam. Pil Cmu i Gumbguovi se to líbilo a při volbě názvu mi říkali, ať to nechám tak. Je to asi jediný název, se kterým jsem přišel já. A v minulosti se to stalo ještě u IF věci „Maria“. 

Pojďme k novince. Tvůj otec je celoživotním rockerem. Předpokládám, že už ji slyšel. Měl k tomu nějaký komentář?

Slyšel půlku, stranu A, a říkal mi, že to oproti jeho rocku hodně basuje. „Kurva Davide, to je přebasované,“ pičoval, když to poslouchal na svém luxusním domácím ozvučení. Když jsem ho někam vezl, nadával i na sprostá slova. Sice poslouchá třeba Ozzyho, ale jak je to v angličtině, nerozumí tomu a je mu to jedno. V češtině je však u sprostého slova oheň na střeše. Táta no. Hihi.

Proč právě název „Fade In“? Byly i jiné varianty?

Původně jsem chtěl dát „Střed pozornosti“, což mě v běžném životě v jistém směru vystihuje. Ale je tam diakritika a bylo to dlouhé. Anglické názvy jsou nejlepší. Pepek mi vymyslel „Deadline“. Některým rapperům  jsem třeba i lhal ohledně uzávěrky, aby to vůbec včas udělali. Tento název se mi líbil, jak byl napsaný, ale nebylo to ze mě. Pak jsem jednou prohlížel knihu o Cubase (hudební program)a došlo mi, že to, co v muzice používám nejvíc, je „Fade In“ a Fade Out“ a bylo jasno.

Takže bude i druhý díl?

Nechte se překvapit, uvidíme. Ale nenazval bych to „Fade Out“, ale třeba „P.E.S.“, nebo „Temples Of Boom“, nebo „Enter The Wu-Tang (36 chambers)”. To mi přijde celkem originální. Smajlík.

Který beat z konkurenční produkce mu naposledy urval hlavu i s krkem? „Nemůžu říct, že mi to urvalo hlavu, ale často jsem poslouchal Wiche s Katem a jejich „Neopakovatelnou“ Jinak z Čech a Slovenska mi rve doteď koule „Tour de Bars“ od BoyBandu v produkci JSM. To mě zabíjí celý tělo,“ přiznal člen IF.

Na albu máš vůbec několik jmen, se kterými si nikdy nedělal. Chtěl si je tam mít právě z toho důvodu, abys fandům nabídl nové věci a neopakoval se?

Konkrétně s Roseckem mám jednu písničku a Tombu jsem do té doby slyšel jen v jedné věci s Garandem. Tehdy už jsem si říkal, že má sígrovský hlas a pohybuje se někde mezi Jamesem Colem a Mc Geyem. Jeho rap mě baví jak piča. Dymera jsem třeba taky neznal, toho mi přihrál Idea, s tím, že je to fella Fobii Kida. Při natáčení mě překvapil. A Fosco Alma? Nejde tak úplně o jeho tvorbu, ale o to, jaký je to člověk. Je to hodný a normální kluk a to mi imponuje. A hlavně mě zajisté baví jeho rap, i když si lidi dělají prdel, že je „českým Eminemem“. Však ať si třeba je. Já za to nemůžu, že Fosco umí rapovat.

Považuješ všechny pozvané hosty za první ligu?

Zajisté, jinak bych je tam nedával. Roseck nebo Tomba Bomba samozřejmě nejsou jako Vladimírové apod., ale pro mě vlastně jsou, protože mě jejich rap dost baví. To samé Yoga Spank a jsem moc rád, že lidi track “Big City Life” hodně baví, dle toho co jsem četl a toho, co lidi nahazovali na Instastories. Mám radost. To, že nejsou tak známí, to už je druhá věc. Takže seru na první ligu. Mě jde spíš o kvalitu rapu, ne o to, kdo je na špici a jde vidět. Většina té "první ligy" neumí ani rapovat. Děs.

Největší prostor dostal Idea. Máš dojem, že jste se během těch let nějak vzájemně povahově ovlivnili?

Povahově to nejde asi, ale hudebně on mě trochu ano. Kdybych dělal desky „Rap“ nebo „Stop Play“ sám, udělám je jiné, viz. moje album „Fade In“, na kterém jsou písničky, do kterých by Pepek vůbec nerapoval. Chápu, posunuje se. Já moc ne. Ale na ta dvě alba jsem mega top hrdý.

Konzultoval si jednotlivé sloky s rappery, nebo obsah i formu necháváš zcela na těch, jimž si dal důvěru? Na můj vkus tam je hodně reprezentu.

Texty vůbec nikdy. Ani s Pepkem, ani u mé předešlé desky. Ano, jde slyšet, že některé písně jsou reprezenty a ego tripy. Trošku mě mrzí,že většina těch textů je takových a že nikdo nevymyslel pořádné téma. Rappeři si asi na kompilacích nedají tak záležet, jako kdyby dělali na svém vlastním albu. Mají dost práce sami se sebou, aby třeba nebrali drogy atd. Čest výjimkám – třeba Rest vymyslel pořádné téma a chytil se toho pak i Separ. Téma je u GR Teamu a „Vlajky“ mě taky velice baví, má to hloubku. Ale to se o Ideovi všeobecně ví. Ale nevadí mi ani jeden text z "Fade In". Nevadí mi ego tripy a reprezenty, když jich není moc, ale tady se trochu sešly. no. Do těch textů nekecám. To je rapperova vizitka.

Osobně bych v tracklistu čekal i Olivera Lowe nebo Fejbs. Proč tam nejsou?

Nějaké krásné beaty budu mít na jeho desce. Přišlo mi, že ty beaty, co jsem na desku dělal, nejsou pro Olivera. Dokážeš si představit Olíka do “Vlajky”? S Oliwerskim musíme dělat hudbu jinak. No a Fabovicu jsem tam chtěl taky, ale nějak jsem to vypustil z hlavy. Promiň Fabkagélo.

Nelákalo tě kvůli pestrosti oslovit koncertně vytížené Barracudu, Marpa, Ektora nebo Smacka? Pořád tam trochu cítím politické rozdělení písečků. Čelil si třeba nějakému odmítnutí?

Oslovovat se nebojím. Někdo mě baví, někdo mě nebaví. Na minulém albu jsem měl například Sodomu Gomoru, se kterou jsem dělal, aniž bych předtím viděl Řezníka. Chtěl jsem to ale zkusit. AK jdou mimo mě. Smacka cením, jak rapuje, ať bylo, co bylo, ale musel bych mu přizpůsobit beat a to jsem nechtěl, poněvadž už by to ta deska byla páté přes deváté Chtěl jsem ji nechat hiphopovou. Pokud jde o Marpa, na Kempu jsem byl svědkem, když začlo hrát „Zvedám“ a to se mi začal zvedat kufr. Pro mě děsivé. Jinak jsem chtěl ještě Ega a měl tam být i Kato se Supou. Oba však přestali komunikovat a Ego raději vůbec neodepsal a nebral telefon. Nevadí, zučastnění dokázali, že se to obešlo i bez těch tří.

Dokážeš si sám sebe představit, že budeš mít v padesáti letech na hlavě kšiltovku a budeš dělat boombap jako Dj Premier?

Když to dokáže můj druhý tata…Už je mi 35 let, zbývá tedy patnáct let a to bych mohl dát, ne? Dá-li bůh, chtěl bych to dělat pořád dál. Když jsem ještě dělal v Bbarák shopu na Žižkově, chodil k nám poslouchat a nakupovat šedivý vousatý chlápek, jemuž tehdy bylo určitě přes padesát. Vždycky jsem si říkal, že tohle bych chtěl taky – až budu starý, abych vypadal jako náctiletý mladý týpek z New Yorku. Akorát dneska už se ty tehdejší hadry nenosí.

Baggy jeans, které tvé album otevírají, již tedy neoblékáš?

Samozřejmě už ne, už mi není dvacet, ale dlouho jsem nosíval. Hrozný bagety, kamaráde. Byly velké i v pase. Hrozné hadry. Kdysi s Restem jsme měli sponzoring, brával jsem si mikiny 3XL atd.  Jelikož jsem ale teď přibral, zase jsem si musel koupit větší. Děsivost.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná