IF: Skvělé, že lidem ta hudba nedává prostor k diskusi o tom, co máme za boty či zda je Rytmus lepší

Ten, jehož "dissoval Smack, Marpo, Hugo i Boombap" a ten, jenž po pár doušcích něčeho ostřejšího vykřikuje "Dj Premier je můj tata", jsou po čtyřech let zpět, aby oslavili pátým dlouhohrajícím nosičem dlouhých deset let společné existence. Pětadvacáté audio dílo z rozvětvené dílny Ty Nikdy dostalo jméno "Rap" a IF na něm dělali skoro dva roky. Bbarak.cz si tak na následujících řádcích povídal s jeho autory hlavně o čerstvé nahrávce, na níž se ještě pět šest věcí kvůli konceptu nevlezlo.

Vyvolává ve vás nějaký pocit, že máte co do počtu bohatší diskografii než klasické kapely typu PSH či PIO?

Idea: Vůbec.. Nehraju na to a nezajímá mě, kolik máme desek. Žádné nahánění rekordů. Děláme přirozeně muziku už dlouhou dobu. To je vše.

Dj Fatte: Mám jich třináct nebo čtrnáct, v tomhle s Máňou vedeme. Je to dobrý pocit, že už jsem toho tolik vydal, ale že bych z toho sral, to ne. Nedělám to pro kvantitu, ale kvůli tomu, že mě to baví.

Evidujete, jestli už někdo před vámi vydal album s názvem "Rap"?

Dj Fatte: Nevím, PSH měli "Rap-n-Roll". V Americe to někdo měl?

Idea: Zrovna tento týden mi došlo, že v roce 2012 vydal Killer Mike "Rap Music". Produkoval mu El-P. "Rap" ne. Není to moc dobrý název z hlediska marketingu či vyhledávačů, ale nazvat to tak bylo mnohem silnější než nějaká marketingová úloha.

"Rap" není moc dobrý název z hlediska marketingu či vyhledávačů"

Co pro vás po patnácti letech veřejného hiphopového života znamená rap a jak vážně ho po všech těch sezonách berete?

Idea: Těch 15 let života a beru ho čím dál více vážně. Dospívání, business, zároveň výlety do spousty měst, kam bych se v životě nedostal. V poslední době pro mě znamená všechno. Díky němu mám kámoše, nepřátele i v podstatě holku. Jeden ze zásadních bodů dospívání, dospělosti i budoucnosti. Vím, že z rapu budu žít, i když budu mít děti. Ukážu jim desky a tak. Je to geniální věc, která tě může dostat přesně tam, kam chceš a někdy i tam, kam nechceš.

Dj Fatte: Všechno. Žiju tím od třinácti, čtrnácti let. Ne že bych od té doby neposlouchal jinou muziku, ale rozumíš mi, ne? Jak hadry, tak myšlení, všechno kolem toho je hip hop. Žiju ho se vším všudy. Vyjadřováním, mluvením, oblékáním i mrdáním.

Jste kapela, která se ráda věnuje bočním projektům. Musíte si od sebe občas odpočinout, nebo to děláte záměrně a s vědomím, abyste se posluchačům nepřesytili, a snažíte se být co nejpestřejší?

Dj Fatte: Určitě to nebylo tím, abychom si od sebe vydechli. Jsem hladový a nejraději bych na něčem dělal pořád. Baví mě jednou za rok vydávat desku. Žiju tím celoročně.

Idea: Je to naprosto přirozená věc. Něco si občas žádá pauzu nebo konec, ale nevím, co je za tím. Možná BoyBandy, možná Rest, možná Gey. Když si ty desky poslechneš, nic nezní jako deska, kterou jsme udělali teď. Možná si producent odpočine. Fatte navíc ke všemu přistupuje hrozně svědomitě a já taky. A na druhou stranu nás někdy láká dělat bez kompromisů a ponořit se do vlastních témat.

"Nebylo to tak, že by mi Fatte naposílal 10 beatů a já si vybral jeden"

Kolik kompromisů si vyžádala novinka?

Idea: Tam šlo o to, že jsme album nedělali pod tlakem, ale totálně přirozeně. Moc jsme se nedohadovali. Nebylo to tak, že by mi Fatte naposílal 10 beatů a já si vybral jeden. Ve finále jsme začali dělat alternativněji, což přišlo po "To nejsem já", což všechno zlomilo a nastavilo, že půjdeme tímhle stylem. Všichni hrají na aranže a na orchestry, ale my jsme si řekli ´dejme beat a basu a uvidíme, to udělá´. Deska je z poloviny syrová a temná, ale hodně hudební. Ano, bylo tam pár rozhodnutí, které jsme museli někdo z nás určit, ale nic zásadního. Díky tomu je nahrávka taková, jaká je. Vyšla úplně bez hrotu.

Dj Fatte: Měli jsme rozdělané věci takové i makové. Pak jsme si řekli, že ji uděláme tvrdou. Kompromisy byly jen v detailech. Když jsem chtěl něco dohrát, Pepa nechtěl a chtěl to jednoduché a bez aranží. V tom jsem uhnul. Když jsem pak udělal efekt, tak zase uhnul on, i když ho tam nechtěl mít. Dělal jsem mu to vyloženě na tělo. Pěkně to vedl.

Jak moc se do nálady a atmosféry desky promítla vaše spokojenost v osobních životech?

Dj Fatte: Ta deska je můj život. Tam se to promítne tak, že mě z toho akorát jebe.

Idea: Promítla se tam spokojenost i nespokojenost. Nemám to tak, že bych byl půl roku happy a pak půl roku v prdeli. Hodně se to střídá. Když je mi hůř, dělám něco, čím můžu tu negativní atmosféru negovat a většinou je to muzika. Album "Daleko blíž" mi přišlo hodně osobní, ale tohle je ještě dál. Nabízí více postojů a názorů, je tvrdší a upřímnější. Nám už bylo všechno jedno. Už se tolik neseru s tím, co řeknu. Takhle to je. Buď to ber, pusť si to, nebo si to nepouštěj. Jediné, co chci, je to, aby si to alespoň jednou pustili všichni. Že to není to, co bylo před osmi lety. Ten, kdo má na tu věc přichystaný hate, aniž by si ji pustil, tomu se líbit nebude. Na druhou stranu už nikoho nepotřebujeme přesvědčovat. Když jsme začali promo, lidi vstali z mrtvých, má to totální ohlasy a nakoplo mě to. I kdyby se prodalo 20 desek, tak to pro mě má smysl.

"Ta deska se bude líbit fanouškům Ha Ha Crew, stejně jako fanouškům Ghostface"

Řekněte mi, jak moc máte rádi promo řeči "o nejlepší desce, co jsme dosud nahráli"? Má na to stát se českou klasikou, nebo je tak alternativní temná a jiná, že se tak nejspíš nestane?

Dj Fatte: Je to na fanoušcích a lidech, jak to přijmou. Na dnešní dobu, kdy všichni dělají cingrlátka a v uvozovkách trap, to vybočuje z mainstreamu a z toho, co se poslouchá. Deska je taky pomalejší, ale furt se drží reality. V rádiu budou hrát Paulieho, je to příjemná muzika hlavně pro holky. My jsme pro starší generaci, která rozumí rapu. Tohle v rádiu hrát nemůže, nepustí to tam. Není to "tra la la", ani "o ou ou, o ou ou."

Idea: Určitě je to nejlepší deska, kterou jsme nahráli. Klasiku ale určují lidi. Nevím, jestli změní období před a po a jestli bude měnit chápání lidí k rapu, ale pro mě je krutá, skvělá, upřímná i současná a zároveň ví, co to je minulost. Rozhodl sem se ji v prosinci udělat na vinylu.

Album "Rap" je k dispozici od 20. srpna. Podíleli se na něm i Jehst & Mr. Thing, Mc Gey, Boy Wonder, Paulie Garand, Supa, Gumbgu, Dj AKA či Václav Rouček z projektu VR/Noboddy. Pořídíte si ho například na online shopu TNKD, případně na Queens.cz.

Každé vaše album je jiné. Šlo by někomu, kdo by si v pár hodinách poslechl celou vaši diskografii, říci, co je vlastně typický zvuk IF?

Idea: Ne. Tohle jsou IF v roce 2015 a takhle si představuji, že by měl znít rap v roce 2015. Rap je pojem jak blázen, ale takhle by to mělo znít podle mě a tohle si poslechnu hrozně rád. Je to newschool s oldschoolovým zvukem nebo naopak. Ta deska se bude líbit fanouškům Ha Ha Crew, stejně jako fanouškům Ghostface. Vypoměrovali jsme to.

Dj Fatte: Vždycky jsme tíhli k tomu klasickému hip hopu, ale tahle poslední je právě IF, jak má znít a jak to mělo znít od začátku. Hodláme v tom pokračovat.

5 desek IF, dva mixtapy, dva Boybandy, jedna label kompilace a jedno čisté sólo. Průměr více než jeden nosič za rok. Neměl jsi nikdy textařskou krizi? A s tím související - nehlodá tě, jestli se nevystřílíš?

Idea: Nevím, pokud budu mít pocit, že jsem se vystřílel, tak to nebudu vydávat. Nikdy nic nešlo na sílu. Baví mě to, i když je to práce. Nejen to napsat, i vydat, dokopat hosty do studia atd. Je to pro mě určitý způsob relaxu. Je to osvěta těla i duše.

Liší se u tebe nějak způsob psaní, když jsi dělal sólo, odvázanější BoyBand nebo IF? Z poslední doby cítím, jako by sis mantinely v projevu připouštěl pořád míň a míň. Souvisí to s vypsáním?

Idea: Největší věc, kterou může emcee dosáhnout, je vypsat se do stylu, že nenapíše špatnou věc. Už se mi hodně dlouho nestalo, že bych něco vyhodil do koše. Ale recept neexistuje. Například Garand rád píše v klidu doma, mně je to jedno. Já to můžu psát klidně v autě v zácpě. Spoustu věci vznikla, že jsem si freestyloval věci do diktafonu.

"V dnešní době je ideální rozmezí mezi alby maximum rok a půl"

Za deset let jsi tu nejproduktivnější rapper. Jaké je podle tebe ideální rozmezí mezi alby? Jsou desky v dnešní době singlů vůbec důležité?

Idea: Hodně se to liší. V dnešní době je maximum rok a půl. S těmi alby těžko říct. Pořád se na tom dá něco malinko vydělat. Pak to ale vrazíš do klipů, máš jich víc a je to koloběh. Mít desku je ale fajn. Stejně se ty věci vrací zpět a sběratelství stále žije. Hipsteři přinesli módu vinylů, což je super. Pro mě to má smysl. Ano, můžeš dělat mixtapy a během pěti dnů to máš na iTunes, ale pořád se najde těch pár Čechů, co má rádo nosič.

Ty jsi ale nikdy nebyl příznivcem vydávání desek v létě, ne? Co si vybavuji, vždy hrálo prim jaro.

Idea: Teď to tak přišlo. V tom, že to vydáme na Kempu, není záměr, že prodáš více. Už jsem to nechtěl hrotit. Vydal jsem to z pohledu tour, že bude podzim a zima. Kdybych to vydal na podzim, už podzim nemůžu bookovat atd. Bylo tam více věcí.

Když mají Paulie nebo Rest více koncertů nebo větší fanouškovské základy, je to i tím, že oni se věnují jen jednomu řemeslu, zatímco ty vše zastřešuješ a sedíš na více židlích?

Dj Fatte: To je tou muzikou, jakou Paulie dělá a jak rapuje. Baví to hlavně ty mladé. Pepek rapuje o jiných věcech a já dělám hnusnou muziku, která nemůže zasáhnout dvanáctileté nebo patnáctileté děti. Pepek navíc o některých z nich rapuje.

Idea: Nevím, jestli dělají lepší nebo horší hudbu. Třeba dělám nejhorší. Je to i o sociálních sítích, jak moc o sobě dáváš vědět. Já to ale nemám tak, že bych chtěl expandovat pro všechny lidi. Na rovinu jsem rád, že to nestřílím na patnáct, šestnáct či sedmnáct let. Není to pro tyhle lidi. Paulieho si poslechnou i desetiletí. Má ale výhodu, že s ním ti posluchači pak mohou růst a on je může vychovávat. Já to dělám po svém a vůbec neuvažuju, jestli to někomu sedne. Ty kroky cítím i ve featech. Koho z dětí zajímá Supa, Jehst a Mr. Thing nebo Václav z VR/Nobody? Tady jde o lidi, kteří nejsou turbo hot. Nikdo je nezná, známe je my. Paulie má naproti tomu Separa nebo Ega, kteří jsou v kurzu. Já na tuhle hru nehraju, spíš si hraju ve studiu. Ale vůbec to nemyslím zle. Nikdo nebudeme brečet, že jsme to udělali špatně. Vybral sis to, tak to hraj. Nemám problém, ty views vidíš - Garand má mega, já sto tisíc. Když jsem si ale poprvé v životě projížděl komenty na YouTube, měl jsem hroznou radost. Nebyly tam negativní komentáře a ani demence, ale lidi se vyjadřovali jen k hudbě. Což je pro mě skvělá věc. Že těm lidem ta muzika nedává prostor k tomu diskutovat o tom, co mám za boty, nebo jestli je Rytmus lepší.

"Ta muzika nedává prostor diskutovat o tom, co mám za boty, nebo jestli je Rytmus lepší"

Opakovaně jste v souvislosti s albem zmínili Wu-Tang. Když měli Paulie a Kenny v jednom ze svých klipů odkaz na Wu-Tang, moc jsem jim to nevěřil. Jak moc jste RZA a spol. odkojili vás?

Idea: Jo, byla to mocnost. Mít vůbec volbu to poslouchat, že se to dostalo až k nám do prdele. Ten zvuk mě ovlivnil hodně. Method Man pro mě není nejlepší emcee na světě, ale je to frajer, jehož si vždy rád poslechnu. Ani Ghostface nikdy neudělal krok vedle.

Dj Fatte: Když jsem viděl film "Ghost Dog", tak jsem se z té muziky úplně posral. Jak jsou tam chyby, je to vyjeté z MPC, hraje to divně, ale přitom je to syrové a správné. Komu se nelíbí debut "Enter The Wu-Tang", tak nevím co. Zasáhlo mě i to druhé dvojcédéčko "Wu-Tang Forever".

Interpreti a la Tafrob, Gramo Rokkaz či Paulie desku chválí. Máte nějaké lidi mimo známé tváře, kterým dáváte svou práci poslechnout v předstihu a jejich úsudku věříte?

Idea: Mám. Teď jsem hodně dal na úsudek lidí, co neznáš. Kamarádi jsou dost kritičtí. Nepotřebuju ale chválit. Někomu to sedne, někomu ne. Chci jim tu desku pustit a doufat, že mi řeknou, že rozumí tomu, co dělám a že jdu správným směrem. Nemám to tak, že bych je ale prosil o nějakou kladnou reakci. Když by 100 lidí řeklo, že jsem se s tímhle beatem zbláznil, řeknu jim, ať jdou do prdele. Co řeknu, tak to je. V tom vidím ten další krok. Fatte mi pošle beat, já už vidím, jak to bude hrát a jak to bude fungovat. Začal jsem si vybírat beaty tak, že si pouštím pět vteřin uprostřed skladby. To tě musí zabít. Je to jako kdybys jel v autě, naladil si rádio a pak tě něco zabilo. Musíš to tam položit.

"Když by 100 lidí řeklo, že jsem se s tímhle beatem zbláznil, řeknu jim, ať jdou do prdele"

Jste stoprocentně spokojeni s výkony hostů? Supa, ačkoliv souhlasím s tvými slovy o nejlepším textaři a taky to hlásám, už se ale k tomuto tématu vyjadřoval a nepřijde mi, že by dal trojku přes celé hřiště. To samé Paulie.

Idea: Soudit to je strašně těžké. Garanda to vyburcovalo k nejlepší flow a sloce, co jsem od něj za poslední dobu slyšel. Supovi ta věc asi extra nesedla, ale je to bůh. Má super text a i když mi nemusí sedět zvolená flow, jsem spokojen a nemůžu říct, že dal Supa blbě. Nějak to pochopil a já mu věřím. Nemám to tak, že bych jim to vracel k přepracování. Chápeš, je to jako když ti dám tužku a řeknu ti, ať mi nakreslíš dům. Někdo namaluje holobyt, jiný menší, větší, s barvama. On to vykreslil po svojem.

Dj Fatte: Konkrétně Supa mě baví. jak tam jede jinak než Pepek. Já tam slyším bicí, i když tam nejsou, protože jsme je dali pryč. Jede zvláštně, ale určitě je to zajímavé. Paulie má pěkný text. Až na jeden divný rým s Milošem…

Jak se bude s tak těžkou a temnou deskou koncertovat?

Dj Fatte: Taky jsme přemýšleli, jak to bude. Zatím jsme hráli "To nejsem já" i "Cestu kolem světa" a lidi reagovali. Funguje to. Když je dobrý zvuk, tak to musí fungovat. Ne všechny tracky, některé jsou pomalé. S Vaškem Roučkem "Pod hladinou" ale asi hrát nebudeme, to by bylo zdechlé.

Idea: Ve finále je album temné, ale má energii. My na koncertech ji máme taky. Vem si takového Pusha T a jeho "Numbers On The Boards", to je banger. Spousta věcí je temných, ale jsou to bangery. Není to deska o 50 BPM. Je taková náruživá. Říkal jsem třeba kámošovi, že u toho nemůže dělat grafiku. Musí to vnímat, aby si v tom našel vlastní věci. Nenechá tě to odpočinout, což je pro mě dobré. Tyhle desky mám rád.

 

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná