Jako malýho mě učil na gramce Dj Opia, říká Peroutka, jehož deska by se měla hrát na živo

Honza Peroutka je nadějný mladý muzikant z Prahy, jehož srdce inklinovalo k rapu. Krom prezentování za mikrofonem umí zaskočit i za nejeden hudební nástroj. O zvuk se mu stará jeden z předních mistrů sluchu Ondřej Žatkuliak a záda mu už zaběhle kryje jeho live band. Co o sobě a své desce práskl autor Klukoviny?

Hudbě se věnuješ od útlého dětství. Našel jsi k ní vztah sám, nebo tě k vedli rodiče?

Můj táta byl muzikant, takže hudba byla všude kolem mě. Rodiče mě z počátku k muzice skutečně vedli, stejně jako moje sourozence. Ze začátku mě to moc nebavilo, ale všechno se změnilo, když jsem se po uplynutí nějakého období dostal pod křídla Emila Hradeckého, který mě začal učit na piáno jazz, takže hrozná změna oproti klasice. Dali jsme dohromady jazzové trio a vše bylo najednou zábavnější.

Nevadilo jim tedy, že tvé srdce inklinovalo především k rapu, i když v jazzové formě?

Rodiče mě podporovali, určitě jim to nevadilo…

Album je celé nahrané v Rooftop studiu, kterému vládne Ondřej Žatkuliak. Všiml jsem si na akci vašeho přátelského vztahu. O kolik tvou hudební osobnost právě Ondra obohatil?

Ondra je bejk, super člověk! Seznámil mě s Erikou Fečovou, se kterou nyní hraju a se spoustou dalších lidí, ať už z hudebního prostředí nebo odjinud, takže mě stoprocentně obohatil velmi. Vzájemně si snažíme pomáhat a myslím si, že to funguje. Díky bro!

Kryje ti záda i  na stagi. Nechybí mu rap? Nechce se navrátit ke své tvorbě?

To je spíš otázka na něho, takže tady je odpověď: „Je pravda, že se mi vzpomínky vrátily. Přiznám se, že jsem váhal, jestli to s Honzou z časových důvodů zvládnu. Nakonec jsem ale rád, že jsem se tak rozhodl a znovu si stage začínám neuvěřitelně užívat. Obzvlášť s tak brutálním triem za zády. Vlastní tvorbu bohužel zanedbávám právě z důvodu extrémního pracovního vytížení. Neříkám ale, že se se svou kapelou jednou nevrátím. Momentálněmi však situace vyhovuje.”

V Čechách stále není tolik zaběhlé hrát s živým bandem. Kde se zrodil tento nápad a jak spolupráce funguje?

Zaběhlé to není, ale připadá mi, že je to poslední dobou docela trend, ale lidi nemají moc soudnost, cit a uši. Chtějí to dělat živě, ale sami nevědí, jestli to je nebo není dobrý, v tom horšim případě jsou přesvědčený, že to dobrý je. Když si čtenář poslechne Klukovinu, asi sám usoudí, že tahle deska by se měla hrát na živo. Je na ní minimum samplu a většina podkladů jsou stejnak nahraný živě ve studiu. Ještě víc to stvrzuje můj muzikantský um. Jsem hrozně rád, že to funguje, kluci jsou mega! Nemohl bych si v týhle zemi přát lepší band. Na křtu si s náma zaškrábal Fatte, kterej byl nadšenej a pokud budeme mít všichni volno v diáři a možnost hraní, určitě pojedeme společně…

Je jazzrap jedinej kout rapu, který tě baví, nebo občas zabrouzdáš i do jiných vod?

Nejsem zaškatulkovanej do rapu ani do jazzu, baví mě spousta věcí. V autě poslouchám desky, co dostanu od kolegů a doma u kompu, na co zrovna narazim. Je toho fakt hafo. Sám si ani většinu názvu a jmen nepamatuju. V srdíčku mám, ale samozřejmě pomalejší lámaný groovy.

Na jaké hudební nástroje umíš hrát a na jaké by ses rád naučil do budoucna?

Trochu ovládám bicí po tátovi, jako malýho mě učil na gramofony Dj Opia, ale hlavně od malinka hraju na klavír, tam jsem si nejjistější, i tak jsou pořád velký mezery, pořád je co vychytávat. Každej nástroj má něco do sebe. Jednou mě láká bass, jindy ságo, určitě bych chtěl umět hrát na víc instrumentů, ale sám vim co je za tim dřiny, každodeního cvičení atd. Třeba se jednou odhodlám…

Nyní k tvé desce. Jaké dostáváš signály od posluchačů?

Ohlasy jsou více než dobré, upřímně jsem se ještě nesetkal s nějakym negativnim. Bohužel si myslim, že spousta lidí by si tu desku poslechlo rádo a ani o tom neví, tak snad třeba díky tomuhle rozhovoru si najde cestu k některým z nich…

Na desce se objevilo několik hostů, především mě zaujali Rest a Lara. Rest podporuje dost lidí v tuzemsku spoluprácemi, o Laře se to říct zas tolik nedá.  Jak se ti povedlo získat tuto dvojici?

S Larou jsem se poznal celkem vtipně. Četl jsem nějakej její status, že jede do Prahy, jestli nemá někdo nějaký program. Dělám dopravu Monkey Business a oni ten den hráli na žlutejch, takže jsme spolu vyrazili a dali celkem slušnou kalbu. To se pak ještě párkrát zopakovalo. Ona se pak přestěhovala do Vršovic, odkud pocházím, takže jsme se potkávali ještě častěji. Máme mezi sebou dobrý vztah, celkově mám s lidma dobrý vztahy. Snažim se mít vždy ke každému férový přístup. S Restem mě seznámil Ondra, kterej točí jeho rapy. Padlo pár brk a piv a track byl na světě. Díky

Měl jsi v plánu ještě nějaké hosty, kteří bohužel nevyšli?

Ne, nikdo jiný na desce být neměl. Už takhle je tam těch hostů požehnaně. Toho bych se chtěl do budoucna vyvarovat. Ty, který jsem oslovil spoluprácí tam jsou, nikdo neodmít, což je bezva!

Některé refrény byly obohaceny o vokalisty. Co ty a zpěv?

Martin Svátek i Yanna zabili. Když mě ten dotyčnej interpret baví tak poslouchám zpěv hrozně rád. Chtěl bych moc umět zpívat, bohužel, když jsem chodil jako malej do sboru, spíš než zpíval, jsem tam spával a tak mě vyrazili.

Klip k tracku Lidi s Restem je v duchu Sherlocka Holmese. Proč tě napadl tento motiv? Je ti tento detektivní virtuóz nějak blízký, nebo jsi tento motiv zvolil díky jeho skvělé dedukci poznat lidi?

Hele celý to byl nápad Paulieho - nejprve sem se toho trochu bál, ale věřil sem a zpětně sem mega rád, baví mě to! Já jsem jen obstaral část rekvizit plus během natáčení každej z nás přihodil nějakej nápad. Pavel je hrozně šikovnej a plánujem natočit něco novýho, na jakej track se nech překvapit.

V tracku „Plynulá“ zmiňuješ Kata a jeho Prago. Je on tím vzorem, na kterém jsi vyrůstal?

Určitě sem prágo poslouchal hodně a Kata cenim, novou desku jsem zatim ještě v klidu celou neposlech, ale podle toho, co jsem slyšel a ohlasů, to bude taky mega. Ale když bych řek doslova, na čem jsem vyrůstal z Čech, tak to bylo pár vět od Defuckta a Repertoár od Penerů.

Velmi často v textech zmiňuješ, že se rád prezentuješ živou, nástrojovou hudbou s jazzem. Je to v Čechách až tak netradiční, že to dávášposluchačům až tak moc najevo?

Asi jo kámo, a teď nemyslím vůbec sebe, ale kapelu, která mi kreje zádá. Takovejch muzikantů v čechách moc nenajdeš. Jsou to páni. Jmenovitě: Oliver lipenský – drums, Roman Černý – keys, Matěj Havlíček – bass. Dj Fatte to krásně dokresluje, chce to ještě trochu času, aby si to sedlo a každej to mohl hrát s prstem v nosu

Album je spíše pro relaxační poslech, jsi takový chillař a pohodář i v životě?

Občas jsem asi debil, jako každej. Mám za sebou nějaký průsery, ale snažim se žít zodpovědně, a čím jsem starší, jde mi to líp. Jinak myslim, že žiju celkem spokojeně a sem tam jsem trošku vzteklejší pohodář.

Můžem se do konce roku ještě těšit na něco z tvé dílny?

Určitě chci potočit ještě nějaký klipy a rád bych začal pracovat na něčem novém. Věřim, že to nebude běh na nějakou dlouhatánskou trať. Sledujte facebook.com/peroutkapage, díky za rozhovor!

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná