Ghettoblastery? Chci, aby budoucí generace věděly, co nás dřív provázelo, tvrdí Dj Robot

DJ Robot a Salon Joshua připravili výytavu, jaká u nás ještě nebyla. Z lásky k hiphopové kultuře se zrodila expozice ghettoblasterů, tedy přenosných přehrávačů, které používali američtí hiphoppeři na ulicích a udělali z nich kulturní fenomén.

 
Ghettoblaster je velký hudební přehrávač s rádiem, který napájejí baterie (klidně i 10 kusů), může vážit až 12 kilogramů. Původně se zrodil v 60. letech v Holandsku u Philipsu k nahrávání z rádia na kazety. Populární přístroje začaly brzy vyrábět japonské firmy, které záhy opanovaly trh. V 70. letech přišla ta pravá chvíle: Mládež z amerických velkoměst objevila kouzlo toho, že si svou muziku na kazetách může vzít s sebou ven, a v ulicích měst jako New York nebo L.A. se brzy začaly objevovat typické postavy nesoucí si na jednom rameni veliký přístroj. Často byl i jakýmsi status symbolem, a tak se na trh dostávaly poměrně výstřední modely: Zatímco pro domácnosti, které oceňovaly praktičnost přístroje, se vyráběly menší, kompaktnější a decentnější modely, městská mládež chtěla naopak něco, co zaujme na dálku.
 
Ghettoblastery (v Británii se uchytil název boombox) se staly brzy také předmětem zájmu technických fanatiků a sběratelů. Představovaly top technologické vymoženosti své doby. Procházely velkými změnami jak technicky, tak vzhledově, 80. léta znamenala chrom a hranaté modely, v 90. letech se dostal do módy černý plast a oblé tvary. Přibývaly funkce: Od přidání CD přehrávače nebo DVD mechaniky po záměnu kazetového slotu za dock pro iPod nebo za LCD displej pro přehrávání videa. Některé modely umožňují i poslech satelitního rádia, které je zejména v USA hodně populární.
 
Tyhle přehrávače jsou víc než jen způsob, jak dostat muziku na ulici. A víc než jen technická zajímavost. Staly se plnohodnotnou součástí populární kultury. Jsou v klipech, na fotkách, v komiksech. Daly název počítačové hře z poloviny 80. let. Svoje alba po ghettoblasterech pojmenovala spousta lidí - DJ Armand van Helden, dívčí punková kapela Red Aunts i oblíbený hiphopový producent Push Button Objects. Ghettoblaster je i hudební časopis; Boombox je úspěšná remixová deska Kylie Minogue a stejný název dala svému albu zpěvačka Robin, u nás je to i jméno úspěšné série hiphopových parties v pražských klubech Lucerna a Futurem, kterou ode dne 0 podporuje i bbarak.cz.
 
Pojďte se podívat na výstavu 15 slavných modelů do Salonu Joshua. Legendární hranatý přístroj AIWA CS-770 z roku 1981 vás přenese zpátky v čase, stejně jako chromovaný krasavec ORION STR-900. Uvidíte i šestapůlkilový přístroj Crown CSC-960, jednu z nejhlasitějších “krabic” vůbec, oblíbený JVC RC-M70, který dodnes přesvědčuje svými mechanickými vlastnostmi i konstrukčními detaily, nebo vzácnost, SANYO M-X72, 60 centimetrů široký stroj s impozantními vlastnostmi. Vernisáž můžete zažít 14.6. v Salonu Joshua.
 
Dj Robot: Chci, aby budoucí generace věděly, co nás dřív provázelo
 
Robot je známou postavou deejayské scény. Kromě hraní muziky se ale do hloubky zabývá i několika dalšími věcmi, které s ní souvisejí. Sbírá ghettoblastery a třeba také walkmany (Psst: možná i ty budou k vidění na samostatné výstavě!). Od roku 2004 je spolumajitelem vyhlášeného letenského obchodu a eshopu Garage Store, kde se prodávají staré i nové vinylové desky, technika a také kultovní tenisky. 
 
Jak dlouho sbíráš techniku, konkrétně ghettoblastery?
 
Už asi asi 10 let, ale nepachtím se za nimi. Mám prostě techniku rád, a když se něco vyskytne za normální peníze, tak to občas koupím, i porouchané. Nakupuju u nás i v aukcích na Ebay, jednou mi bohužel přišla místo kazeťáku fašírka. Kromě ghettoblasterů sbírám i walkmany, z nich asi bude další výstava. Nemám zvláštní požitek ze samotného sběratelství, spíš chci, aby budoucí generace věděly, co nás dřív provázelo.
 
Proč zrovna ghettoblastery?
 
Asi díky hiphopové kultuře, ve které jsem vyrůstal, akce v klubu 007 a tak. A zásadní moment byl, když jsem viděl film "Do The Right Thing", který v roce 1989 natořil Spike Lee. Inspirovalo mě, jak s nimi chodili hiphoppeři po streetu. Ale až po roce 2000 jsem měl peníze na to, abych si nějaké koupil.
 
Které jsou nejcennější kousky z tvé kolekce a uvidíme je na výstavě?
 
Nejvzácnější je JVC RC-M90 a hned po něm Sharp GF-777, oba tam budou.
 
Spoluvlastníš obchod s technikou, vinylovými deskami a sneakers Garage Store, jak se mu daří?
 
Bude to už čtyři roky. Kdybych do toho víc šlapal, tak by to asi víc jelo. Mám ho napůl s Martinem Šurdou, ten se stará o sneakers, což je trochu jinej segment a díky tomu, že jsou hodně v kurzu, jde obchod dobře.
 
Co máme o výstavě vědět, než na ni 14. června vyrazíme?
 
Chtěl jsem přiblížit mladým lidem, z čeho se dřív reprodukovala hudba, a jak. Vydrželo to dvě hodiny, breakovalo se na to, a nebylo to levné. Kazety se přemotávaly na verzatilkách, aby se šetřily baterie… dneska ti stačí telefon a půlkilová věc na bluetooth, tenkrát jsme museli přehrávače tahat a pořád do nich kupovat baterky.
 
Kde v nejbližší době hraješ?
 
Teď mě čekají festivaly: Slavonice, Colours, plus s Radimem Vychopeněm (Radimo z Champion Soundu) máme projekt, kdy hraju beaty a on do toho improvizuje na flétnu, s čímž hrajeme ve Varech na festivalu. Celoročně mám rezidenturu v klubu 2. patro. 
 
 

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná