Fosco Alma: Technika rapu je základ. Své album jsem doslova narýsoval

Zrno od plev se oddělí tehdy, když interpret upustí uzdy své fantazii a začne čerpat i ze své osobitosti. Nelze se donekonečna lepit a kopírovat od těch, co tu byli před námi. Fosco Alma je zajímavým úkazem české scény, který sází na mateřský jazyk, přesto svou prací s technikou připomíná zaoceánskou hvězdu s velkým „E“. Někdo to odsuzuje a texty přiřazuje k výpovědi pro mládež, ale i sám autor desky „Foscoismus 2“ si ještě rád hraje nejen ve studiu, ale i doma u televize. Technika je pro něj základ a toho vytouženého bodu již dosáhl, proto má teď chuť konečně zanechat odkaz v mysli posluchačů. A nač brát dítěti jeho hráčku, když ji ovládá lépe jak Rubikovu kostku?

Podzim je prý depresivní období, které umocňuje současné počasí. Jak nahlížíš na tuto část roku vzhledem k tomu, že je venku tvá nová deska?

Podzim na mě vždy působí depresivně. Zároveň nostalgicky. Vždy to ve mně vyvolá spoustu vzpomínek. Možná i proto sem na albu začal dělat minulej rok na podzim. Podzim je plnej emocí. Čerpám z toho. Hodně, inspiruje mě to. Většina mejch textů vychází z negativních věcí, přesto, že je to pak třeba pozitivní song.

Pointa předešlého dotazu se vztahuje k pokračování názvu Foscoismus, které svým způsobem na jednu stranu pláče a krvácí, na druhou stranu vystavuje své ego a ignoraci do popředí. Trefil jsem se do hlavního motivu celého díla?

Na každýho to působí jinak a všímám si toho, že každý to album vnímá individuálně. Jako kdyby zrcadlilo to, co v něm člověk chce vidět. Já ho totiž nevidím příliš egoisticky. Ostřejší tracky jsem se snažil psát fakticky, jak to vidím a cejtím, ale určitě sem nikde nechtěl být povýšenej nebo egoistickej. Z mýho pohledu sem se vyřval z věcí, co mě leželi v žaludku a chtěl jsem upustit ventil a je to pro mě svým způsobem terapie. Je to čirá nasranost. Doslova „rage-mode“. Nemá to nic společnýho s egem. Spíš s cholerikem. Úplnej opak toho sou tracky věnovaný lidem, jako Zdi a Sorry. Sou to motivační věci. Nebo #TedHned a Loterie, kde rapuju o tom, jaký sou dnešní lidi, je to obraz mladý generace, toho, jak žijou. Poukazuju tam na dnešní problémy. Album jsem pojmenoval Foscoismus 2, protože sem si veškerý práce (kromě dvou beatů) dělal sám. Beaty, samozřejmě texty, nahrávání, mix, master. Je to kompletně moje hudební dílo. Řekl bych dost unikát v Český republice. Cejtím se multitalentovaně (tohle je egoistický). No a od slova egoismus je odvozený slovo foscoismus. Jakože všechno sám. A zároveň to má trochu náboženskej podtext, jakože věřím hlavně sám v sebe a svoje schopnosti.

Svým způsobem jsi mě přeskočil a prozradil mi, co spojuje oba tyto díly. Můžeš mi ještě prozradit, čím se od sebe zásadně liší kromě posunu techniky a názorů?

Krom toho, co jsi zmínil, je to ještě jinde hudebně. Chtěl sem, aby to nebylo na jedno brdo, ale aby to bylo pestřejší a každej song byl něčím jedinečnej. To se myslím instrumentálně povedlo. Ke každýmu songu sem se snažil přistupovat jako by to byl singl, ne jen „další track do počtu“. Takže sem přistupoval individuálně i k barvě hlasu, frázování a celkově k atmosféře celýho přednesu. Aby z toho byla vždy cítit ta emoce, kterou chci vyjádřit. To ale můžou posoudit až posluchači.

V jednom našem rozhovoru jsi zmínil, že nové techniky vždy nosil do studia LD. Jak to bylo u tvého sóla? Ptal ses ho na rady nebo jsi vše taktoval sám? Považuješ se za talent od přírody nebo dělníka, co si vše tvrdě odmaká?

Ta poznámka o technice a LDym se vztahovala hlavně k období v letech 2009-2011. U alba Ze tmy (2013) to bylo už zase naopak. Já přitáhl nový typy frázování a větší důraz na práci s hlasem. Od tý doby jsme si šli dost každej svou vlastní cestou a už se moc neovlivňovali, takže všechny flows na albu Foscoismus 2 jsou čistě z mojí hlavy. Každopádně sám sebe nepovažuju za talent, i když smysl pro rytmus mám obrovskej a hudebně sem nadanej po rodičích. Jsem dělník, kterej si vše nastudoval a stylem pokus-omyl do nekonečna se opakujícím, sem vydestiloval svoje skills a techniku rapu. Sem zkurvenej dříč, ale bez talentu by to asi taky nešlo, takže kdo ví…

Mluvíš o unikátní práci na české poměry a precizním přístupu ke každé skladbě. Napadá tě další laťka, jak pokořit dvojku a za pár let prolomit Foscoismem 3 další břehy? Máš už nějaké plány nebo chceš nechat nejdříve uležet tuto desku v uších posluchačů i svých…

Já tu desku dodělal koncem srpna, takž už začínám bejt hladovej a promýšlím si další nový songy. Chci udělat během roku 2016 nějaký zásadní velký singly, možná EP zdarma pro fans a na rok 2017 to vidím na další album. Ale nebude to Foscoismus 3. Tentokrát bych to chtěl naopak udělat s cizíma producentka a plno hostů. Mezitím budu čerpat inspiraci pro F3. Co se týče posunování limitu, tak jsou oblasti, kde se chci zdokonalit a tím pracovat na svoji hudební kariéře. Jinak z mýho pohledu sem svůj rap dostal na úroveň, se kterou jsem velmi spokojenej, takže to chci využít jako prostředek k tomu, předat kvalitně nějaký správný poselství lidem. Něco ve stylu songů 5 minut nebo Zdi. Takže leckdo by měl pocit, že sem možná na konci, ale já se cejtím, jako kdybych právě začal a sem do toho zapálenej jako první den.

Blakkwood je považován za jeden z nejproduktivnějších českých labelů. Ty jsi mi již nastínil své další sólové ambice, ale nelze zapomínat ani na tvou skupinu. LD avizuje sólo na příští rok, ale je možné mluvit i o další desce MAAT? Dokážeš konkretizovat nějaký čas, kdy by mohla být venku?

Věnujeme se Blakkwoodu od rána do večera. Jsme na to 3, ale pracujeme, jako by nás bylo dvakrát tolik, takže kdyby se to nikam neposouvalo, cejtil bych se trapně. MAAT album není zatím ani na obzoru, ale řekl bych, že jednou opět bude, jen to chce čas.

Vraťme se k F3. Hned v úvodní skladbě mluvíš o lidech, kteří tě podělali, ale neříkáš jména nahlas. Bojíš se je jmenovat?

Není to o tom, že bych se bál, ale přišlo mi to zbytečný, když sem se nad tím zamyslel. Původně v textu ty jména byly všechny. S odstupem času (skoro 1 rok) jsem si řekl, že to nemám zapotřebí. Celkově mě ta deska samotnýho posunula v myšlení o kus dál. Hodně nad všema svejma textama přemýšlím, aby měly myšlenku.

Booklet je vytvořen jako malý plakát, který nemusí zůstat v pouzdru. Proč jsi zvolil toto netradiční pojetí?

Jsem gamer. Miluju, když rozbalím hru a uvnitř je něco víc než jen disk. Takže v GTA 5 byla mapa, měl sem sběratelskou edici Bioshock 2, kde byla knížka s artworkana. Řekl jsem si, že těm posluchačům chci taky udělat nějaký překvápko, když už si koupili originál CD. Rozhodl jsem se pro plakát složenej z mýho loga a textu z alba. Je to schválně modrý, jakože blueprint. Technickej výkres. Tvrdím, že technika rapu je základ, tak jsme vymysleli takovejhle technickej obrázek, kterej to vystihuje. Zároveň je to zajímavý.

Vecpal si do něj i všechny své texty z desky. Jedná se o rutinu nebo ses při své kadenci slov v projevu bál, že ne všechny tvé myšlenky budou při poslechu pochopeny?

Ty texty tam sou teda ze dvou důvodů. Za prvý kvůli konceptu plakátu, jako že jsem „narýsoval album“ a za druhý přesně kvůli tomu, co píšeš. Může se stát, že někdo si není jistej tím, co slyšel, tak může mrknout do coveru.

Jsi hodně často zalezlej ve studiu, proto bych se ještě vrátil k těm hrám. Pamatuji si na vášeň, kterou k nim MAAT dříve projevovali. Najdeš si na ně ještě chvíli nebo máš ještě jiné koníčky?

Přesto, že furt pracuju v Blakwoodu, ať už je to nahrávání, mastering, administrace nebo marketing, tak doma se věnuju na 100% svoji přítelkyni a nebo se věnuju na 100% právě paření videoher na PS4. Ale je to zvláštní, tím že se moje záliba a hobby změnila v moji práci. Zjišťuju, že vlastně nemám žádný hobby v pravým slova smyslu, když nepočítám bezmozkový sezení u PS4. Přemýšlím, že si ze studia vezmu domů MPC a budu si po večerech jen tak pro radost brnkat. Víš, přeci jen, když to všechno máš pod nosem denně, tak máš pocit, že všechno „musíš“ a najednou chybí to kouzlo, že „můžeš“ až teprve, když máš hotový všechny povinnosti. Jsem divnej? (smích)

Nelze zapomenout na tvou verbální přestřelku s Jamesem Colem. Sešli jste se od té doby a prohodili pár slov i mezi čtyřma očima?

Jamese sem potakal cestou z koncertu někde na benzínce, tak sme dávali foto na instagram a pokecali právě o všem úplně v pohodě. Pak mi volal skrz rádio Hip Hop Stage a veřejně se mi omluvil, že to bylo zbytečný, jak se do mě pustil, tak sem přiznal, že sem taky byl zbytečně rejpavej. No a do třetice sme se potkali před vchodem do baráku, kde už přes rok bydlím a zjistil sem, že je čerstvě pár měsíců můj soused. Takže se od tý doby chystám, že ho vytáhnu na pivo, ale ještě nebyl čas a na pivo nechodím. Čekám, až vyjde nějaká dobrá hra na PS4, kde bude splitscreen a vyzvu ho k sobě na nějakej herní challenge (smích)

Hradec Králové by měl být baštou tvé posluchačské základny, přesto v poslední době není tolik prostorů k realizaci tamních akcí. Na warm upu letošního ročníku HH Kempu byla vaše show přijata celkem vlažně. Zpřetrhal jsi už vazby a chuť hrdě nést prapor svého města?

HK je moje rodný město a miluju ho. I přes to, že sem tam měl vždycky zvláštní vztahy s lidma. Někdo mě bral takovýho, jakej jsem a měl mě rád, jinej mě neměl rád z principu za to, kdo jsem a jaký mám názory a za to, že si jdu pořád tvrdě za svým. Dnes se tam zajedu občas podívat za pár lidma, co mám upřímně rád, a to mi stačí. Warmup na kempu byl vlažnej, myslím si, že i proto, že tam ještě nebylo dost Čechů, respektive našich fans, takže vlastně neměl pořádně kdo podpořit. Snad letos dostanem trochu lepší termín. Celkově bych si tam rád zahrál i sólo show, kterou budu jezdit v roce 2016 po klubech.

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná