FOREIGN BEGGARS: Když nemáš respekt pro danou uměleckou formu, bude to náročný

Dělat na letošním HHK rozhovor s Foreign Beggars byl docela silný zážitek. Přestože měli za sebou vystoupení a několik rozhovorů, překypovali energií, na každou otázku se směle rozpovídali a dávali lekce z pozitivního přístupu a zapálení pro věc. Orifice Vulgatron byl doslova k nezastavení a jeho parťák z labelu, Dr. Syntax, také přispěl několika moudry, kterými by se mohli mnozí tuzemští umělci inspirovat. Daniel: Když jsem vás poprvé poznal, byli jste pro mě hip-hopová skupina. Teď vás považuju víc za dubstepové umělce… Orifice Vulgatron: Do určitýho stupně. Myslim, že jsme hip-hopová skupina, přistupujeme ke všemu z hip-hopový perspektivy, ale zároveň si myslim, že hip-hop jako umělecká forma se vyvíjí a neměl by se dostat do situace, kdy ustrne v jednom bodě a lidi budou mít jediný vnímání toho, co hip-hop je. Jsme hip-hop. Jsme rap. To je to, co děláme. Stále rapujeme do beatů, stále děláme rapový shows. Pokud jde o mě, je to pořád hip-hop. Dr. Syntax: Je třeba taky říct, že Velká Británie má velice eklektickou hudební scénu. Děje se toho opravdu hodně, na relativně malou zemi vyprodukujeme velké množství hudby, světoznámé hudby. Máme taneční hudbu, která je prostě neuvěřitelná a vždycky pokroková, teď taky máme grime a dubstep, vždycky jsme měli oldschool hardcore rave, všechny tyhle věci. A všechny nás ovlivnily, když jsme vyrůstali. Orifice Vulgatron: A všechny tyhle věci taky ovlivnily hip-hop. Dr. Syntax: Jo, přesně! Orifice Vulgatron: A pro všechny tyhle věci se teď svět obrací na Anglii, aby se inspiroval. Spojený státy se teď inspirujou britskou muzikou, což je docela šílený. Dr. Syntax: Přesně. A hip-hopoví umělci, kteří se dneska snaží prosadit, si prostě nemůžou dovolit být zatvrzelí ve stylu: „Děláme jen jeden styl hudby.“ Mám rád boombap 90. let a jsem rád, že můžu být tady na jeho oslavě, ale nemůžeš prostě jen opakovat něco, co už bylo dokonale uděláno dřív. Musíš se vyvíjet. Orifice Vulgatron: O tom hip-hop vždycky byl! Progres! Boření hranic! Ale zároveň pořád hip-hop. Když se bavíme o vývoji, hardcore grimey heads teď říkají, že grime je mrtvý, ale… Orifice Vulgatron: (skáče do řeči) Blbost! Kecy! Řikaj, že grime je mrtvej, protože neuměj… Protože škatulkujou grime jako lidi přicházející s 4-bar nebo 8-bar rýmy, dělající undergroundovou hudbu, rapující do beatů. Grime neni mrtvej, o čem to mluvíš? Wiley je číslo 1, zasraný N-Dubz, zasranej Tinchy Stryder, Dizzee Rascal, to všechno je grime. Pro mě dělaj pop, ale jsou to grimový umělci dělající jejich grimovou věc a jsou zkurvený číslo 1 v UK! Grime neni mrtvej! Z mého pohledu vás udělalo hodně populární až vaše poslední album a poslední single. Jaké jsou vaše vlastní plány do budoucnosti ve smyslu směru vašeho vývoje? Orifice Vulgatron: Prostě víc muziky. Pracujeme na albu s Noisiou, pracujeme na albu s Alix Perezem, spolupracujeme na různejch věcech s různejma lidma. Jsme svobodný v tom, že můžeme dělat takovou hudbu, jakou chceme. Budeme vydávat hodně dubstepu. Když si poslechneš naše remixový album, který právě vychází, najdeš tam špinavej house, garage, mam na mysli oldschool 2-stepovou garage, najdeš tam hip-hop, prostě různý styly hudby. Myslím, že dneska lidi prostě chtěj poslouchat hudbu. Jakákoli jednožánrová akce už neni zajímavá. Například dnb ravy už nejsou jako dřív – 9 hodin dnb. Dubstep je teď docela v popředí, protože je tak hot a protože je to tak různorodá umělecká forma, že zahrnuje různý styly hudby. Set jednoho DJe je tak naprosto odlišnej od setu dalšího DJe. Na jakýkoli party, na kterou jdeš, ať už je to ve Fabricu, Warehouse nebo v Custard Factory v Birminghamu, najdeš lidi hrající elektro, grime, hip-hop, dubstep, kurva všechno. Publikum neni hloupý. Všichni jsme vyrostli na všem. Někdy posloucham Pantheru, jindy posloucham zkurvený Oasis a jindy posloucham dubstep. Když jdu na party a zahraješ mi zkurveně špinavej remix pecky od Craiga Macka, rozjedu to šíleně, ale zároveň jsem schopnej to rozbalit i na DJe Markyho. Mluvil jsem s kamarádem, co byl na vaší show v UK, a řekl mi, že jste většinu vystoupení rapovali do dubstepových beatů. Měníte instrumentální část vašeho setu hodně podle toho, kde vystupujete? Orifice Vulgatron: Ne nutně, to záleží. Show, kterou jste viděli dneska, je víceméně standardní show, kterou předvádíme na většině míst, měníme jen několik prvků. Myslim, že tvůj kamarád přišel na naší show tak zhruba v půlce. Někdy hrajeme na hip-hopovym festivalu, a tak hip-hopová část naší show má velkou odezvu. Ale na jinejch místech, hlavně v Anglii, když jdeme na stage… Například Skream a Benga hrajou, pak hrajou Bar9 a pak jdeme na stage my, hip-hopová část naší show pak nemá takovou odezvu, ale když přijde ta dubstepová… Hlavní stage na Glastonbury, Splash… Může být něco lepšího? Orifice Vulgatron: Jasně, že to může bejt ještě lepší! Musíme toho ještě tolik udělat! Lidi nás pořád dostatečně neznaj! Děláme hudbu, věci se dějou, ale nikdy jsme kurva nejeli turné, který by bylo jenom o nás. To ještě musíme udělat. Nikdy jsme nebyli v Americe. Je hodně věcí, co ještě musíme udělat. Když mluvíme o těhle věcech, provozujete vlastní label, jste svými pány. Jaké to má hlavní výhody? Orifice Vulgatron: Hlavní výhodou je to, že můžeš vydávat přesně to, co chceš a kdy chceš, ale zároveň s tim musíš nakládat chytře. Jsi pánem svýho času. Je to dvousečná zbraň, protože jsi svym vlastnim pánem, a tak musíš sám sebe přinutit pracovat. A je hodně práce jak na tý umělecký straně věci, tak na tý manažerský. Musíš to umět vyvážit. Jak se rozrůstáme, nabíráme stále víc a víc lidí, aby pro nás pracovali. Je to dobrý, protože děláme všechny rozhodnutí, který dělat chceme. Organizoval jsi parties, vystupoval jako DJ, měl svoji vlastní show v rádiu… Ještě Tě něco v tomhle průmyslu překvapuje? Orifice Vulgatron: Jasně, každej den! Každej den! Nový umělci. Nová muzika. Skills. Rappeři. DJové. Beaty. Prostě nová muzika. Při rozhovorech jsem vždycky mluvil s americkými umělci o hudebním průmyslu a říkali mi, že je to ve Spojených státech špatné… Orifice Vulgatron: Všude je to špatný a zároveň je to všude dobrý. Nikdy jsem ale neměl šanci zeptat se umělců z Velké Británie. Orifice Vulgatron: Jo. V UK je to V PRDELI. Ale zároveň to není v prdeli. Je to o tvym přístupu a jak s tim naložíš. Všude je to těžký. Jakýkoli odvětví, ve kterym chceš podnikat, bude náročný. Když si chceš otevřít restauraci, když chceš dělat cokoli, bude to náročný. Musíš bejt moudrej, musíš bejt vytrvalej, musíš dodávat kvalitu, musíš přesvědčit lidi, že tohle je to hovno, a musíš to hovno mít. A když to hovno nemáš, bude to ještě náročnější. Když nemáš respekt pro danou uměleckou formu, tvůj produkt, bude to náročný. Dr. Syntax: Myslím, že se taky musíš umět přizpůsobit. Jasně, že by bylo super vydat nahrávku a prodat x tisíc, stovky tisíc kopií, ale prodeje šly teď kompletně dolů, protože lidi hudbu prostě stahují. Na druhou stranu to ale znamená, že se ke tvé hudbě může dostat obrovské množství lidí prakticky hned. A stačí se na to dívat takhle – musíš se tomu snažit přizpůsobit, dělat co nejvíc shows můžeš a zajistit, že si tě lidé zabookují, když se jim líbí, co děláš. Pro mě je to požehnání, mít možnost jet ven, udělat show pro tisíce lidí v cizí zemi. Nikdy bych se na to nemohl dívat stylem, že nedostávám, co mi patří, že nedostávám správný obnos peněz, že hudební průmysl je v prdeli. Je to úžasné, můžu zítra nahrát písničku, dát ji na YouTube a dostane se ke spoustě lidí. Odbourává to všechny ty těžkosti. Lidé by se měli dívat na všechny ty obtíže hudebního průmyslu, ale měli by taky vidět všechna jeho pozitiva. Jak řešíte problémy uvnitř skupiny? Přecejen je vás docela hodně. Orifice Vulgatron: Jak si poradíš s rodinou? Jak si poradíš se životem? Jak si poradíš s čimkoli? Poradíš si s tim, protože si s tim prostě musíš poradit. Vyřešíš to. Jsou obtížný situace, ale než od nich utéct, si s nima radši poradíme přímo na místě. Nezáleží na tom, jestli to skončí dvěma, třema, čtyřma nebo pěti hádkama. Fakt, že je nás víc, znamená, že nás víc může nabídnout svůj úhel pohledu a vyvážit to. Když nastane problém, nemůžeš se před nim schovávat. Nic se nepohne dopředu, dokud ten problém neni vyřešenej. Musíš si s tim problémem poradit, ať to stojí cokoli. Někdy to vyžaduje hodně energie, ale když nezabiješ tu rakovinu, rozroste se a skupina umře. Vaše alba jsou plná spoluprací s různými umělci, byly některé z nich něčím zvláštní? Orifice Vulgatron: Všechny. Noisia je velice neobyčejnej, Guilty Simpson byl neobyčejnej. Pracovat s DJem Vadimem bylo velice mimořádný. Audra Nishita, to je úžasná umělkyně, milujeme spolupracovat s ní. Dudley Perkins, opravdu zvláštní chlapík, byl kurva úžasnej, to je ale chlapík! Miluju pracovat s ostatníma umělcema, jsou jako planeta obíhající ve svý vlastní dimenzi, potom se potkáme, uděláme tuhle fúzi, je to zdokumentovaný a vyleze z toho, co z toho vyleze. A s remixama je to to samý. V příštím roce by se Foreign Beggars měli objevit v Praze a rozpoutat podobné peklo jako na Hip Hop Kempu. Podívejte se níže.

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná