Foggy Fogosh: Byl jsem malej Toy, ale flákal jsem se se správnými

Správce pražského undergroundového dýmu. Člověk žijící hip hopem každý den. Člověk, který od svých začátků netvoří to, co právě frčí u posluchačů. Člověk, o kterém se články příliš nepíší, ale přesto se zasluhuje o něm zmínit. Jistě se nemalá část čtenářů ptá, kdo je to ten Foggy Fogosh?

Kdo v mládí vyrůstal na věcech typu „Repertoár“, jistě jeho srdce bude plesat, neboť máme rok 2013, a i když dnešní generace zřejmě toto CD už asi příliš nepoznává, stále mezi námi vyjí staří vlci. Tvorba, kde textová stránka je tvořená ne duchaprázdným obsahem, tvorba, která má i ne náctiletým posluchačům co nabídnout. Takový je Foggy Fogosh.

Foggy „správce dýmu“ Fogosh – raper, beatmaker, writer, promotér, DJ…. Nezapoměl jsem ještě na něco? Můžeš mi prozradit, jak to všechno v dnešní chaotické době stíháš?

Chaotickou si ji děláme sami způsobem života, který žijeme. Já mám docela dobrou práci, která mě ničím nezatěžuje a tak mám čas i na své koníčky. To, co jsi tu vyjmenoval, zní skvěle, že jsem produktivní a dělám toho spoustu, ale pro mě pojem ‘‘žít hiphopem‘‘ je opravdový a když jsem ve třinácti přičichl ke graffiti, bylo jasné, že to nezůstane jen u nich, a tak později přišel i rap, o hodně později tvorba beatů a až pak Djing. Dost lidí se mě ptá, proč se nezaměřím jen na jedno a pořádně, ale hip hop je jen jeden! Chci ho cítit ze všech stran a ne jen z jedné.

V kuloárech staré undergroundové školy jsi často nazýván králem pražského undergroundu. Cítíš se tak ve skutečnosti? Pověz nám něco o svých začátcích a zkušenostech s rapem - jak to vypadlo v dobách, kdy jsi začínal, a jak to vypadá dnes. Zkus nám ty doby porovnat z tvého pohledu.

Haha, králem, řekl kdo? Nesmysl. U nás jsou lepší lidi než já, s lepším citem pro rytmiku a texty. Snažím se dělat rap trochu jinak, co se týče psaní a hraní si se slovy. To, že to dělám dlouho, ze mě ještě nedělá krále. Když jsem začínal rapovat, bylo mi 13, možná 14. Neměl jsem ani počítač, nahrával jsem na kazeťák z malého elektrického piána a kazety jsem množil a rozdával kámošům (kazeta se dochovala jedna). V Té době  Peneři už měli demo a WWW byla žhavá novinka. Byl jsem malej Toy, ale flákal jsem se se správnými lidmi z 3AM crew, kde působil Lavor (v tý době gyros), od nich jsem se učil malovat, to oni mě přivedli k hiphopu. V té době graffiti dělalo asi 50 lidí, ne 10 000, v tom já vidím ten zásadní rozdíl. To samé platí o celkovém hiphopu,v tom je ta doba jiná, je to tak masivní, že to ztrácí váhu. Lidé zapomněli, o čem hiphop doopravdy je.

Přece jen z pohledu scény už nejsi nejmladší. Jak na to nahlížíš, že spousta lidí kolem tebe je třeba o generaci mladší? Nevadí ti spolupracovat s nimi? Snažíš se jim třeba předávat své zkušenosti a zasvětit je do svého řemesla?

Tak jasný, dělám to samé, co pro mě udělali kluci z 3AM, i když si to třeba ani neuvědomujou. Já to jen dělám víc ofiko formou workshopů a různých vzdělávacích akcí. Podporuju mladé MCs , jak produkcí, tak tím, že je cpu do kolonky Andamessage na rádiu Spin nebo je podpořím featuringem. Možná to prozrazuji trochu předčasně, ale v České republice se začíná budovat Zulu nation, která tomu hodně pomůže, aby český hip hop měl sílu a váhu, ale to je otázka spíš na Aničku Oravcovou, která je oficiální členkou Universal Zulu nation.

Před dvěma lety vyšlo album „SCUR – Periférie“. Co se od té doby změnilo v tvé tvorbě? Plánuješ nějaké další projekty?

Periférie je takové shrnutí všeho, co se mi za ty roky nakupilo a bylo na čase to nahrát a udělat CD. Dost lidí do mě šilo, abych ho udělal, a tak jsem se do toho pustil a nahrál to celý doma na koleni a za necelý rok bylo hotovo. V dnešní době připravuju nový CD s názvem Featuring. Už podle názvu je jasné, o co mi jde. Na albu budou převážně  featy s lidmi, které znám už léta a několikrát jsem s nimi spolupracoval. Např. Bisco Smith, K.onty, Jupator, Austy, Bohuš Dlm, Zeps, First and last, Plný sklad, ale také Wuty a Lord da elegant, atd. Další projekty jsou spíše aktivitou Zulu nation. Workshopy 5 elementů, které se zaměřují jednotlivě na každý element hiphopu. Dělám už několik let workshopy pro mládež o graffiti a baví mě to. Zařizuji na červenec úžasný projekt pro děti z Ugandy, které malovaly obrazy a tvořily různé krásné věci. Celá výstava má teď turné po světě a od 4. do 6. července se budou jejich díla a umění vystavovat v Praze, kde, to je ještě v řešení, ale vypadá to na KC Zahrada. Takže je stéle co dělat a i když to není zrovna hudba, pořád mě to naplňuje.

Co ty a graffiti? Maluješ ještě v ulicích nebo už jen na papír? Pověz nám něco o staronové akci s názvem „Write or die“. Jak probíhá, na co se lidi mohou těšit, kde se zrodila myšlenka tuto akci oživit…

Tak kdo chodil do Sabotage neboli Pantheonu, ví, která bije. Write or die (WOD) založil Dowis v roce 2008, který v té době provozoval klub Pantheon a akce, které tam dělal, neměly konkurenci. Rappeři z New Yorku zadarmo? Všechny akce, které tam dělal, byly většinou bez vstupu. Chtěl do Prahy přinést něco, co se v New Yorku děje normálně a běžně. Chtěl, aby český underground držel při sobě a aby se rozvíjel. WOD je klasický sketch battle, který jsme znovurozjeli s Febiem. Proti sobě sedí dva writeři s fixou a papírem, sketchuje se vylosované slovo a na skicu mají dvě minuty. Celý battle se promítá na plátno, aby mohli všichni vidět, jaký sklills mají a sami pak hodnotí, která skica je lepší. Je to super a zábavné pro všechny. Víc info kdy a kde se dělají najdete na FB. Co se mě týká, už dělám spíš jen legály a sem tam nějaké zakázky.

Se svou přítelkyní máte na kontě už nejeden klip, natočen nejen pro tvé věci, ale například i pro K.O.ntyho. Našli jste v tom režírování a hledání vhodných záběrů zálibu? Prozraď nám nějakou perličku z natáčecích dnů.

B&F, ano s mojí kočkou Barchezz jsme založili takový projekt na klipy a dokumenty. Spíše se snažíme pomoci mladým a talentovaným lidem natočit ten jejich první klip. Naše vybavení není nejlepší, ale jsme schopni si ho sehnat a naše kreativita nezná mezí. Třeba takový klip Křivé nosy od K.O.ntyho, který přišel jen s tím, že to chce točit v hospodě, dopadl docela zajímavě. Nakonec  jsme do klipu vymysleli různé, po domácku vyrobené masky, rozlitou barvu ve vodě a další záběry, které klipu dodaly na zajímavosti. Teď připravujeme klípek pro Phoenizce, což je můj dvorní producent. A ani mě teď moc nenapadá, jestli se nám stalo něco zábavného nebo něco, co by byla perlička. I když je to možná dobře…

Venku máte aktuální videoklip „Bla bla bla“ s kolegou z Ostravy, který si říká Rukono. Pověz nám něco o tom klipu a jeho vzniku.

Tak klip na BLABLABLA nám točil a stříhal náš kamarád Marty Hrášek, který točil například klip k tracku Periférie nebo Rap kabaret. Je skvělej, co ti budu povídat, Marty je opravdu profesionál.  BLABLA je spíš streetové video, než klip. Točilo se to celý den, za pochodu jsme hledali různá místa v Praze a vymýšleli jak natočit nejlepší záběry. Bylo to hodně spontánní, jen s kazajkami a dýmovnicí. Neměli jsme žádný scénář ani nic podobného, podle čeho bychom se mohli řídit. Rukono je blázen z Ostravy, se kterým jsem se seznámil po internetu, ale koncert v Opavě mě konečně dostal do jeho kraje a potkali jsme se osobně. Pak jsem ho pozval na akci Jamasterap, kterou pořádá Febio v klubu Cross, a vlastně záměrně, abych s ním natočil Bla Bla Bla..

Kde tě mohou tví fanoušci v nejbližší době vidět?

V nejbližší době budu dělat 17. dubna, na své narozky, workshop o graffiti v Jihlavě v klubu Vrak, pak 26. dubna na Moravě koncert s Afarastafou a DJem Ba2sem a do toho každý měsíc dělám párty v Paláci Akropolis - je to vždy první úterý v měsíci. Write or die je každých 14 dní ve středu. Takže  vlastně pořád někde.

Chceš vzkázat něco na závěr?

Ani nevím, co bych měl nebo o čem. Možná snad jen to, že lidi podle mě by měli uvažovat svojí hlavou a nebýt závislí na médiích. Věřte jen pouze sami sobě a nebuďte ovce. Svět je krásné místo, a tak si ho neničme. 

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná