Euroflow je hudební dílo, který v Česku zatím nikdo neudělal, hlásají MAAT

Co se týká textů, tak jdou MAAT velkou oklikou kolem mě, po pravdě řečeno jejich nové double CD Euroflow jsem nezvládl poslouchat celé, spíš jsem ho jen prolítnul. Nicméně cením jejich zápal, jejich víru v to, co dělají, chuť s jakou to dělají a uznávám, že se jejich posluchačská obec nepočítá na prstech několika končetin. Právě hlavně pro tyto skalní fanoušky jsou následující řádky, kde LD a Fosco povídají třeba o tom, jestli jsou opravdu tak za vodou jak to o sobě rádi tvrdí, jak moc je vyvádí z míry kritika a jak předávají svoje poselství mladší generaci, která je jejich hlavní cílovou skupinou.

Na Slovensku mají double CD Moja Reč, kteří chtěli oddělit tracky s živou kapelou. V Čechách jste asi jediní vlastníci double discu vy, ne? Mě teď teda nikdo nenapadá, kdo by to učinil už před vámi. Byl to v tomhle ohledu taky pro vás trochu hec udělat to tak? Neměli jste někdy v průběhu nahrávání strach, že jste si ukousli velké sousto, že těch tracků bude moc?

MAAT: V první řadě zdravíme tebe i všechny čtenáře magazínu. Jsme právem hrdí na to, že jsme dokázali udělat kvalitní double CD, kde je každej track uplně jinak instrumentálně lazeben. Takže se nemohlo stát, že by měl člověk pocit, že poslouchá pořád jeden a ten samej beat dokola, jak to je zvykem u českej producentů, který jen samplujou, ale neuměj třeba vůbec noty nebo neovládaj aspoň klaviaturu. Euroflow je hudební dílo, který v Česku zatím nikdo neudělal. Fantazii se meze nekladou. Meze si kladou jen lidi sami sobě, protože sami chtěj.

Chápu ten koncept, na jednom discu skladby, co chtějí lidem něco říct a na druhém skladby, kde se na obsah zase neklade až tolik důraz. Proč se ale na prvním CD objeví track typu “Co Oči Nevidí“, kde přijde řeč na rýmy typu „Spousta z nich jede dneska v noci dicky styl, jak Ricky Martin styl, ta buchta chce tvůj dick“. Tohle mi tam do toho konceptu moc nezapadá…

MAAT: Z otázky je zřejmé, že si koncept nepochopil, ale není divu – Euroflow je na tebe určitě moc moderní sound a nezní například jako Prago Union. Deska je rozdělená na dva disky, aby oddělila dva rozdílné koncepty. První disk byl zaměřen na originální témata, kde každý z deseti tracků je osobitý, originální a má specifické téma, které bylo do detailu pečlivě vymyšleno a připraveno. Každý track na desce chce lidem něco říct, ale rozhodně to není koncept. Druhý disk je zaměřen více na techniku, to je ta pravá euroflow a skills. Význam toho slova drtivé většině českých interpretů nic ovšem nic neříká, ale tim nechceme samozřejmě nikoho urazit. Těžko se zlepší někdo, kdo rapuje 15 let pořád stejně. Hold starého psa novým kouskům nenaučíš, leč my jsme z té nové generace, která se učí rychle. Ale Eminem je taky stará škola a rapuje líp a líp. Tak proč některý český legendy rapujou hůř a hůř? Tohle by si měl posluchač uvědomit. Poslouchat novou kvalitní věc a né starou nekvalitní věc.

Celkově mi někdy přijde, že je pro vás tady důležitější forma než obsah, že řešíte hlavně, jak to zní. On i ten samotný název Euroflow svádí k téhle polemice.

MAAT: Tady jsi udeřil hřebíček na hlavičku! Může se zdát, že je pro nás důležitější forma než obsah. Jsi starší a proto máš pocit, že ti naše texty nic nedávají. Ono to má svoji logiku. Je předpoklad, že starší člověk má víc zkušeností než mladší. Naše texty odráží náš pohled na svět v našem věku a v našem postavení a proto hudbu směřujeme primárně na mladší lidi než jsme my, protože těm můžeme předat svoje zkušenosti a nebo jim ukázat naše myšlenky a názory. Pak existuje speciální skupina lidí, to jsou starší lidi než jsme my, ale přesto mají naši hudbu rádi, protože se nepotřebují věkově povyšovat, ale hudbu prostě cítí. A je jedno, jestli rapujeme o životě, nebo o prdelích a penězích, oni cítí kvalitu. Profesionální kvalitu. Takhle to funguje i ve světě, kde lidi nemají problém poslechnout si interpreta, který je o několik let, nebo desítek let mladší, příkladem toho je Justin Bieber. Lidi ve světě jsou otevření novým věcem a hudbu vnímají celou svojí existencí. V Česku jsou většinou starší lidi, nechceme se nikoho dotknout, zapšklí a už ze základní školy v sobě mají nutkání šikanovat ty z nižších tříd, nebo je naopak přehlížet. Zkrátka za velkou louží je to tak. Netvoříš? Nehraješ!! V USA se moc nepočítá, jestli si „legenda“ nebo jsi 18letej kluk, co přijde s nějakou trendy věcí. Dostane tam šanci každej a je jen na něm, jestli prorazí nebo ne. Úplnej opak toho je tady. Zde stačilo některým kapelám udělat CD před 10 rokama a je smutný, že se to bere jako vrchol českýho rapu. Pořad je to jen o tom jednom. O vývoji. Čechy jsou pozadu.

Určitě je slyšet, že se snažíte posouvat svoje věci dál a zkoušíte různé techniky, co i třeba u nás zase až tak běžné nejsou. V jednom z vašich rozhovorů jsem se dočetl, že takové triolové a sextolové frázování tady podle vás nikdo nejede. O jaký track z desky se jedná?

MAAT: Ty jako hudební kritik, bys to měl přece poznat...

„TOHLE BY SI MĚL POSLUCHAČ UVĚDOMIT. POSLOUCHAT NOVOU KVALITNÍ VĚC A NÉ STAROU NEKVALITNÍ VĚC“

Většina kapel se vždycky rozplývá nad svojí poslední deskou, na rozdíl od fanoušků, kteří naopak milují ty počáteční klasické fláky. Co mě ale u vás překvapilo, že vy jste už při propagaci All-in mluvili o Euroflow, jako byste už v té době věděli, že All-in je sice v pohodě, ale teď už byste to udělali úplně jinak. Bylo to tak?

MAAT: Svým způsobem máš pravdu. Byli sme samozřejmě nadšení z toho, že vydáváme po dlouhý době nový album, jenže materiál kterej jde na novým albu ven, je většinou půl roku starej materiál. V době kdy se vydával All-in, sme tedy měli už nový myšlenky a vize. Taky se v době, kdy sme připravovali All-in už nahrával track „Crazy shit“ s Jamesem u nás ve studiu. Taky v té době už vznikl track „Co oči nevidí“ a „Můj dům“. To byli první tři věci, co sme udělali. Proto jsme si taky už troufli o Euroflow mluvit. Taková zajímavost je, že když jsme vymýšleli název pro All-in, tak jeden z prvních nápadů byl právě název Euroflow. Ten se k té desce ale vůbec nehodil a proto jsme si ho ušetřili na další album a zároveň to odstartovalo naše nové nápady, jak s konceptem Euroflow naložit.

Teď už zase mluvíte o změnách a překvapeních. Nechcete nechat fanoušky trochu přivyknout na změny anebo stagnace je pro vás horší než úplný zátah?

MAAT: Jak sme již zmiňovali, máme v plánu velký věci a snažíme se dát hudbě maximum našeho času. Tak, jako jsme hodně mluvili o Euroflow, tak teď naopak chceme všechno udělat s novou deskou hodně potichu...

Čeho jsem si nemohl nevšimnout, že se ve vašich textech a interview objevují narážky na hudební kritiky viz. “Young Stars“, kde se mluví o tom, že se recenzent vyžívá v tom, když vás hodnotí a i třeba po mé recenzi jste mi říkali, že podle některých vašich kamarádů to vypadá, jako bych měl nějakej problém. To vás opravdu takhle dokáže někdo vytočit, že mu věnujete dostatek prostoru v textech? Vždyť je to pořád jenom jeden názor jednoho jednotlivce a navíc, když řeknu, že se mi to nelíbí, tak to ihned neznamená, že to musí být zákonitě špatný anebo že se to nemusí líbit někomu jinému?

MAAT: Je samozřejmostí, že prostoru v textech je vždycky dostatek. Ty jsi redaktor, který umí prezentovat svůj názor a to „svůj“ je podstatné. Proto nás může tvůj názor sice rozčilovat jak chce, ale je to náš problém, protože my jsme ti, kdo volají po tom, aby redaktoři zveřejňovali svoje názory. Tyhle texty o kterých mluvíš jsou mířené právě proti těm, kteří svůj názor prezentují jako obecný (neumí prezentovat svůj subjektivní názor) a pak to najednou vypadá jako fakta. Přitom to fakta nejsou, ale jsou to jen lživé fakta! Je rozdíl mezi fakty a názorem. Přáli bychom si, aby se čeští redaktoři naučili prezentovat svůj subjektivní názor. Proto nikdy nepsat „je to sračka“, ale „podle mě je to sračka“. Lživý fakta potom matou lidi.

Co trošku nechápu, tak to určitě všudypřítomné hlášky o tom, jak jedete biz, jak počítáte prachy a jak jste bohatí. Myslíte tím bohatý na zkušenosti nebo je to nějaká skrytá ironie? Přeci jenom tady u nás asi může mluvit o bizu snad jen Rytmus, několika jménům to slušně financuje živobytí, ale zbytek spíše z rapu finančně strádá… Kolik máte tak do roka koncertů? Máte nějaké tantiémy, hrajou vás třeba rádia nebo tak? Sponzoři?

MAAT: Tak do těch několika jmen si připiš i MAAT. Slušně nám to vydělává na základní živobytí, jinak bysme o tom asi nerapovali, ne? Koncertů je hodně na český poměry a tantiemy nás letos zase čekají, protože rádia i některý televize nás hrajou. Takže jestli je pro tebe rapbiz, že za to měsíčně žijem, tak rapbiz jedeme. Pokud je pro tebe rapbiz mít Bentley, tak rapbiz podle tebe nejedeme. Je pravda, že kdysi dávno (Kandidáti existence, atd.) sme o penězích rapovali a zdaleka jsme jich neměli tolik, co teď. Ale to byla ta eufórie z prvních vydělanejch větších rapovejch peněz. Trochu nám z toho jebalo. Teď už sme ale o něco starší a střízlivější a všechno to bereme víc vážně, takže pokud někde slyšíš bars o penězích, je to pravda. Se sponzorama spolupracujeme velice rádi, proto máme krásný konzole a spoustu her od XboxCentra v Olomouci a hadry od PVP, i když většinou už teď nosíme vlastní oblečení. O minulých sponzorech mluvit nebudeme, protože jim nebudeme dělat reklamu.

Ono totiž potom i docela blbě vyzní apel na to, aby lidi kupovali vaše CDs, že se málo prodávají, když pár řádků před tím mluvíte o tom, jak jste za vodou…Máte vůbec cenu lidi pořád takhle hecovat jako v tracku “Řekni mi proč“, aby podporovali originály? Já mám prostě pocit, že dnes koupí jen opravdovej fanoušek, kterej nepotřebuje nápovědu a ten kdo nechce, ten to prostě nekoupí, i kdybys mu zabil morče.

MAAT: Nikde jsme neřekli, že jsme za vodou. Jen mluvíme o tom, že si ty vydělaný peníze umíme užít. Kdo ne? Lidi je potřeba hecovat pořád, taky díky tomu máme téměř vyprodanej první výlis Euroflow. V zahraničí lidi kupujou už hudbu elektronicky a CDs se tam skoro nevedou, ale sem to ještě nedošlo, takže je pořád potřeba ty nosiče hypovat. Ale i kdyby lidi kupovali hudbu jen elektronicky, tak bychom stejně aspoň limitovanou edici udělali, pro sběratele a srdcaře.

Snažíte se najít i jiné způsoby, jak dostat zaplaceno za vaši práci, třeba tím, že prodáváte skladby prostřednictvím SMS na facebooku. Existuje ještě vůbec něco dalšího, jak dostat od lidí peníze na budoucí tvorbu?

MAAT: Největší dojná kráva jsou samo sebou koncerty a prodej všech píčovin kolem alba a ve finále i to album samotný. Snažíme se dostat tu desku k lidem co nejvíce způsobama, protože si pak každej vybere ten způsob koupení, jakej mu vyhovuje. Platí tady samozřejmě známá rovnice „žádný fans = žádný prostředky pro další rozvoj“. My sme svoje fans už získali a za to jak nás pořád supportujou, se jim snažíme dát maximum energie nazpět ve formě nový hudby. Bylo by trochu nefér vykasírovat od fans půl milionu a nijak jim to nevrátit.

Poslední otázka je myšlena s trochou nadsázky. Nemrzí vás, že deska Euroflow, jejíž název jste měli vymyšlený už před rokem, přichází teď v době, kdy je eurozóna v krizi a euru hrozí pád? Jakože euroflow není momentálně dost stabilní.

MAAT: Haha, dobrej postřeh. Eura jsou v hajzlu stejně jako dolary. Zlatý český šnofousí korunky! Nemáme rádi Evropskou Unii. Tou předponou „euro“ bylo myšleno na úrovni evropskýho soundu a ten je hodně stabilní. Takže jestli todle byla poslední otázka, tak díky za rozhovor a měj se! 

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Never More Hate
  • Never More Hate
  • 21.27 dne 08.02.2012

Euroflow splnila (mé) očekávání - z beatů jsou opravdové hudební podklady, flow se nemusí stydět za předponu "Euro" (oproti All-in fakt posun). Snad jen v textech jsem moc nového nenašel. A jinak "triolové" frázování je v Segal dance, ale kluci nejsou první, kdo ho v CZ použil. Těším se na další tvorbu pánové.

Swc Hans
  • Swc Hans
  • 11.50 dne 07.02.2012

Temhle lidem by mely firmy jako Nike zakazat nosit jejich obleceni, je to hodne negativni reklama :)

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná