Emeres – Nejsem žádný DJ Khaled, nestojím v pozadí

Na nejvyšším vrcholu světa Mount Everestu si vylámal zuby už nejeden horolezec. Emeres si na svém soukromém vrcholu Mount Emerestu nejenom nevylámal zuby, ale navíc potvrdil své kvality a opět dokázal, že patří mezi nejnadanější mladé české producenty současnosti. K tomu všemu se mu podařil husarský kousek, když na jednom albu soustředil CZ/SK smetánku, což z jeho desky dělá událost nejen u nás, ale i u našich slovenských sousedů. Proč nakonec nevydal svůj debut na Skoop Ent., ale u Blind Deaf, jak dal všechny MC´s dohromady a kolik ho ta sranda stála, to nám prozradil v následujícím rozhovoru. Mikro: Tak album Mount Emerest je konečně venku. Jaký je to teď pro tebe pocit? Do nedávna si rapperům jen pomáhal, teď oni pomáhají zase pro změnu tobě. Musí to být konečně zadostiučiní, protože si už byl na několika deskách, ale jen jako producent pár tracků. Někdo, kdo nečte kredity, tak to ani třeba nezaznamenal.

Emeres: Pocit je to skvělý, těch 13 měsíců bylo dlouhých a nebyla to zrovna snadná cesta. Konec konců přesně o tom je Mount Emerest. Symbol píle, vytrvalosti, dřiny. Vše se zvládlo a Mount Emerest je zdolaný. Máš pravdu spolupracoval jsem na hodně albech, ale občas mi lidi dali shout out na začátku tracku. Takže víš jak, „Emeres jezdí s námi".

Trvalo to docela dlouho než album spatřilo světlo světa. Jestli se nepletu, tak si o něm mluvil a i dokonce o stejném názvu, už tak dva roky dozadu? Co se stalo? Kvůli čemu se to opozdilo?

Mluvil. Postupem času jsem ale přišel na to, ze není kam spěchat. Když bych moc tlačil na pilu, zdaleka by to nebylo takové, jaké to je teď. Pořád dokola říkám, že uzráté víno chutná nejlépe.

Myslím, že na zpoždění mělo vliv i tvoje působení u labelu Skoop, kde si v podstatě na něco pořád čekal a nic velkého se nestalo. Bereš to jako malé zaváhání v tvé kariéře a nebo to mělo i nějaké výhody být součástí Skoop Entertainment? V čem spočívala tvoje exklusivní smlouva, jak píšeš na myspace?

Působení ve Skoop Ent. mi určitě hodně dalo. To, že to byla taková moje „doba ticha“, je věc jiná. Je fakt, že mi nevycházelo v tu dobu moc věcí, ale alespoň jsem pochopil trošku ten hudební byznys. Uvědomil si svou cenu a nahlédnul pod pokličku toho všeho. Určitě to bylo pro mě plus.
 

„Těch 13 měsíců bylo dlouhých a nebyla to zrovna snadná cesta. Konec konců přesně o tom je Mount Emerest. Symbol píle, vytrvalosti, dřiny. Vše se zvládlo a Mount Emerest je zdolaný."

O čem ten hudební byznys teda podle tebe je? Co tě překvapilo? Je horší než sis představoval?

V první řadě to bylo pro mě otevření očí, co se týká spolupráce a toho hudebního byznysu všeobecně. Jak to chodí na scéně. Nevraživost lidi hraná na oko, nebo naopak vyostřené spory, o kterých se nemluví. Nemá cenu psát nic konkrétně. Každopádně mi to vážně hodně pomohlo pochopit vůbec dění tady v Čechách a na Slovensku. Když se balík z vesnice dostane do tak velké společnosti, otevřou se mu rázem brány velkého cirkusu zvaného hudební showbyznys.

Proč nakonec volba padla na Blind Deaf, ve spolupráci s Mafia Records? Co jsem slyšel, tak i u Blind Deaf měli nějaké potíže. Neměl si strach, že se to zase protáhne?

BD jsem oslovil jako první skrz mé dobré vztahy s Davidem Steelem. Ujali se toho hned, nebyl důvod proč otálet. Album bylo už vesměs celé hotové, takže asi tak. Důvodem proč se album zpozdilo, byla komunikace a problémy ze strany výroby. Nevím přesně oč tam šlo, já své věci odevzdal včas. Nakonec to vše dopadlo dobře.

V jednom rozhovoru si před vydáním prohlásil, že to bude velký, že taková deska tady ještě v Čechách nevyšla. V čem myslíš, že je třeba tak zásadní a v čem se třeba liší od těch, co vydal DJ Wich?

Pořád si zatím stojím.Ovšem neříkám, ze jsem lepší než Wich. Každý máme jiný rukopis. Není důvod srovnávat alba, ať už hudebně nebo koncepčně. Moje album je poskládaný čistě z CZ a SK interpretů, Tomášovo GT je úplně jiný projekt. Time Is Now taky není čistě CZ a SK deska. Mount Emerest je složený z top lidí. To, že tam někteří chybí, je sice škoda, ale tím to album nic neztrácí. Naopak, pořád se dá na něčem makat. Důvod absence PSH je jejich deska, proč chybí KF je asi všem jasné. Nechtěl jsem album o půl roku odložit, abych tam měl jejich track. Takže snad příště. Track s Čistychovem, který mi nahrál nakonec na albu není, protože nesedl do konceptu. Nahrál mi anglickou šestnáctku. Takže makáme na nové věci.
 

„ Chtěl jsem napřed Oriona, ale nějak jsem ho přestal řešit, protože to bylo takový divoký. "

Chtěl jsi PSH a KF komplet a nebo by ti stačil jeden z nich, třeba Rytmus a Orion, aby bylo alespoň zastoupení těchto nejzásadnějších kapel?

Chtěl jsem napřed Oriona, ale nějak jsem ho přestal řešit, protože to bylo takový divoký. Tak jsem řešil Vláďu, ale ten toho měl v té době hodně a tak jsem začal řešit za Bigboss La4 a James Cola. Nakonec jsem opět začal řešit Vladimíra, nicméně to už běžely přípravy na PSH, takže to bylo pase. KF jsem chtěl celé, ale v době, kdy jsem to zařizoval, pracoval Ego na sólu. Tak jsem si volal s Rytmusem a vše bylo ok. Tracky mi byly přislíbený, ale lidi na této úrovni jsou asi hodně zaneprázdnění. Uvidíme, snad se dočkáte.

Na Mount Emerest je celá kopa zásadních českých a slovenských MC´s. Podle kterých kritériích si je vybíral? Je jasné, že prim hrálo to, že je ceníš a nebo, že si s nimi už dělal. Objevil se tam ale třeba někdo, koho dohodil label a nebo někdo, koho tak úplně nemusíš, ale věděl si, že je u lidí hodně oblíbený?

Nikdo mi nediktoval koho tam můžu dát. Sepsal jsem si lidi, zavolal jim a bylo to. Když jsem byl ve Skoopu a plánoval album, byly tam nějaké problémy s určitými jmény, se kterýma měla společnost ne zrovna super vztahy, ale odchodem se to vyřešilo. Každý, kdo na té desce je, je na desce právem, protože si to zaslouží. S někým jsem na tom lépe, s někým míň, ale není tam žádný interpret jako „líbivka“, tzn. interpret, kterého bych necenil a dal ho tam jen, aby tam byl kvůli lidem.

Když máš na desce skoro všechny CZ/SK hvězdy, tak si jejich angažováním spojil hned několik věcí. Za prvé se dvě hvězdy prodávají lépe než jedna, za druhé lidi asi šokuje tolik známých jmen pohromadě a za třetí si potom i řeknou, že ten Emeres musí být asi fakt hodně dobrej, když má na desce skoro každého, kdo tady nebo u sousedů něco znamená. Přemýšlel jsi o tom takhle?

Ze začátku určitě ne. Šel jsem za svým cílem, respektive snem. Postupem času mi bylo jasné, že deska dostává punc a začíná se o ní víc mluvit. Rázem přestává být Mount Emerest druhořadým albem, ale poměrně dost očekávaným albem. Jen chci podotknout, nejsem žádný DJ Khaled, který má tracklist plný nadupaných jmen, ale kde producent zůstává v pozadí. Mount Emerest není mixtape, je to plnohodnotné album, za kterým nestojí finance, jak si hodně lidí myslí.
 

„ Jen chci podotknout, nejsem žádný DJ Khaled, který má tracklist plný nadupaných jmen, ale kde producent zůstává v pozadí. "

Když už je řeč o penězích, co mě vždycky hrozně zajímalo, jakým způsobem funguje odměňování v Čechách. Je jasné, že když si pro někoho už produkoval a nebo jste přátelé, tak všechno proběhne zadarmo, ale určitě si někdo i o něco řekl. Jak to probíhá? V jakých relacích se to tak pohybuje? Nabízíš na revanš třeba instrumentálky a nebo klasicky zaplatíš za sloku nebo celý track? Procenta z prodeje jsou nesmysl a na respekt a slávu to člověk asi taky neutáhne, co?

Rap za instro. Takhle to fungovalo na mém albu. Procenta z prodeje je tady opravdu nesmysl a respekt, noo. Světoznámý producent, textař, zpěvák, ghostwriter R. Leslie řekl: „Napřed buduj respekt, jméno a později se jménem přijde sláva a se slávou peníze.“ Tímhle se řídím.

Kolik myslíš, že bys mohl vůbec prodat? Máš nějaké číslo, které by tě uspokojilo?

Nevím. Zatím nemám info, kolik se prodalo. Dost mě štve, ze nebyl podchycený trh na Slovensku. Tam to pořád alespoň trochu funguje. Bohužel to kaprovalo na komunikaci.

Jaké jsou zatím reakce na desku?

Reakce na desku jsou super. Fakt jsem si dal záležet, takže jsem je z části čekal. Mile mě překvapilo, jak moc jsou tracky z alba populární na youtube. Uvidíme, co ty prodeje.

Jednou si prohlásil, že na české scéně chybí nová česká jména, že se vše točí kolem těch pár slavných kapel. Neměl si chuť to změnit, že by si na své desce dal příležitost někomu se blýsknout? Nechtěl si riskovat a nebo nikoho talentovaného neznáš, kdo by obstál v konkurenci?

Je to moje první deska. Chtěl jsem vždy udělat takové album, takže jsem takové udělal. Šanci lidem dám, mám v hlavě jeden projekt, který tady ještě v CZ a SK nebyl, ale zatím je na to čas. Realizovat ho začnu až začátkem příštího roku. Bude to opět velký. Teďka jsem ve fázi příprav, chci si pár věci nechat pořádně rozležet. S Mount Emerestem se mi to vyplatilo. Už mockrát se potvrdilo přísloví, že práce kvapná, málo platná.

Jak vůbec probíhalo verbování jednotlivých interpretů? Oslovoval si je všechny sám a nebo se ti třeba i někdo sám přihlásil, že by měl zájem být součástí tvého producentského alba. Setkávali jste se osobně a nebo vše probíhalo elektronickou poštou?

S někým jsem se potkal, s někým si volal. Byl jsem to já, kdo oslovil lidi.

Byl někdo, koho si moc chtěl, ale on neměl zájem?

Ne. Každý koho jsem oslovil byl pro. V jednom případě hráli roli finance, nechci ale jmenovat. Nikoho na albu jsem neplatil. Bylo by to z toho cítit, když by to všechno bylo kupované.

Chtěl si všechny z CZ/SK a nebo si měl třeba i zálusk na někoho z ciziny? Kdyby si podědil po tetičce z Ameriky, měl dostatek financí, koho by si pozval třeba ze zámoří?

Z USA jsem na M.E. nikoho nechtěl. Když bych ovsem mohl s někým v budoucnu spolupracovat, tak Lloyd Banks, Krs One, T-Pain, Rick Ross, R. Kelly.

Máš na desce interprety jak z Čech, tak i ze Slovenska. Když srovnáš kvalitu, úroveň, jednání, spolehlivost a další faktory, kdo je na tom podle tebe lépe?

Nedá se to říct jednoznačně, ale abych byl upřímný, kde jsem čekal problémy, tak tam jsem je nenašel a kde jsem je nečekal, tak tam se dostavily.
 

„ Nikoho na albu jsem neplatil. Bylo by to z toho cítit, když by to všechno bylo kupované. "

Můžeš být trochu konkrétní? O jaké problémy se jednalo?

Některé z oslovených interpretů, které mám na albu, jsem znal už dřív a tak jsem si říkal, že spolupráce bude probíhat hladce. Tracky dodají během pár týdnů, ale nakonec jsem čekal ne týdny, ale několik měsíců. Naopak u interpretů, se kterými jsem zatím mockrát nedělal, jsem byl překvapený, jak k tomu všemu přistupovali. Dostali beat a během týdne jsem měl nahraný track.

Překvapil tě někdo a nebo každý zajel svůj standart?

Když si poslechneš album, myslím, že sám uslyšíš. Co se týká mě, tak mě tam pár umělců překvapilo, i třeba výběrem beatu. Za každým tím trackem si ale pevně stojím. Každý má silu.

Měl jsi třeba možnost ovlivnit téma a nebo si jen poslal beat a nechal si to vše na samotném rapperovi, který měl naprosto volnou ruku? Stalo se ti, že se ti text a nebo to téma vůbec nelíbilo a zkoušel si dotyčného přemluvit, jestli by neposlal radši něco jiného?

Já jsem producent, nemám důvod, proč kecat lidem do tématu. Každý ať si dělá to svoje, nicméně u tracku Mount Everest, což je titulní skladba k albu, jsem zavolal lidem, kteří tam jsou a řekl jim, že je to titulní skladba a je o tom a o tom. Všichni souhlasili, že to je dobrý nápad. Určitě se mi nestalo, že by se mi něco nelíbilo. Třeba jsem ze začátku trošku váhal a říkal si, že jsem čekal něco jiného, ale když se udělali aranže a zvuk, spadnul jsem ze židle. Sochůrek odvedl super práci. V zásadě se žádný track neměnil a to je dobře.

Teď je pro tebe tvoje deska určitě jasným vrcholem kariéry, už i ten název hovoří za vše. Jaký jsou tvoje další mety? Čeho by si chtěl ještě dosáhnout? Nějaké další nesplněné sny?

Jak jsem říkal. Pracuju na dalším projektu, hostuju na hodně albech. Je toho hodně, nechci stagnovat a určitě nechci usnout na vavřínech, jak to někdo napsal..

Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná