Elka v otevřeném rozhovoru: Se Seanem Strangem byla lepší spolupráce než s kýmkoliv v ČR!

O ElKově novém albu Apokalypsa jsme psali v posledních týdnech už dvakrát, nyní kdy je už deska ven z lisu a téměř polovina nákladu se prodala během prvních dnů, dochází logicky na rozhovor s hlavním aktérem. Klášterec nad Ohří, ostruhy a vítězství několika freestyle battlů, druhá sólo deska, kde jsou dvě zahraniční zvučná jména hostů - to je dost témat na pokec s tímhle raperem. Možná i vás překvapí jak moc se Elka přípravě desky věnoval a některé jeho názory některé z vás asi zvednou ze židle. Nutno za mě osobně říct, že v rámci své práce jsem potkala mnoho slavných, pseudo slavných i méně známých nejen hip hop interpretů a denně s nimi pracuji. Dle mojí dosavadní zkušenosti patří ElKa k těm pracovitějším a pokornějším na naší scéně a jsem přesvědčena, že to nejlepší má ještě před sebou. Pokud mu tedy vydrží jeho nasazení a zápal... Hrozně bych mu to přála a přála bych si, aby bylo víc těch, kteří přistupují stejně svědomitě k tomu, co v rámci muziky dělají. Pokud chcete okusit nový repertoár z Apokalypsy živě, pak máte příležitost v pondělí 23.září v Chapeau Rouge a během října a listopadu se Elka rozjede i po dalších českých městech a vískách.

Apokalypsa je tvé druhé sólo album, jaké zásadní rozdíly vidíš mezi Deníkem cestovatele a Apokalypsou? Jak dlouho ti trvalo desku dát do kupy od prvotního nápadu až k jejímu vydání?

Výsledkem Deníku, byl cíl pochopit, kdo je eLKa, výsledkem Apokalypsy pro mě bylo vžít se do role obyčejného člověka, který odhaluje situace a věci, které jsou kolem něj a pochopit, že rozum je nejsilnější zbraní která ho na týhle cestě vede.

Existuje člověk, se kterým často debatuju o různých věcech, který jsou součástí naší planety a tak...  Jednoho večera, když jsme něco řešili, padl návrh, ať začnu odhalovat a popisovat přesně to, o čem se bavíme. Proto jsem se pustil do těch nejzávažnějších témat, u kterých odhaluju jejich pravou tvář, o které lidi ani neví. Jednoduše ani nepotřebují vědět, protože jim věci kolem nich připadají normální a stačí jim život takový jaký vedou a neuvědomují si, že svět by mohl být daleko lepší a člověk by mohl být tvorem, který by se sám za sebe nemusel stydět.

Podle mě je tohle celoživotní dílo, který začneš, ale  nelze ho nikdy dokončit, protože stále odhaluješ až do svojí smrti. Album jsem začal psát v lednu tohoto roku s tim, že první měsíc jsem chtěl pochopit hodně věcí, k čemuž mi pomohla Bible, Korán a spoustu dalších knih nebo dokumentů. Pak už to bylo o tom, že jem se zavřel a během 14 dnů (13 dní studium,1 den sepsaní) oživil každý text dokončením.

Většinu beatů na Apokalypse má na svědomí Dalda, představil bys nám ho trochu více?

Ano, Dalda má na svědomí úplně všechny beaty, tenhle člověk z Pardubicka jednoho dne udělal beat pro kluky z Retrospektu a oslovili mě, abych tu věc dopsal. Že z toho bude dlouhá trať s timhle talentem , jsem vůbec nečekal, ale potom, co mi poslal pár věcí, jsem pochopil, že má v sobě něco, co jsem u nikoho jinýho nenanšel.

Dalda je pro mě senzybyl mezi beatmakerama, ví přesně, co na tebe ušít. Myslim,  že jeho čas příjde hodně brzo a o jeho beaty bude velký zájem.

Prostě jsem mu začal vyprávět o věcech, které mě zajímají a viděl jsem, že je plný zájmu a věří mi,to co mu říkám. Když jsem řekl: Potřebuju tvrdou věc na tohle a tohle téma, on prostě věděl, co očekávám a trvalo mu chvilku, než poslal smyčku, na kterou začal nabalovat - až z toho vznikly beaty, co můžeš slyšet na Apokalypse. Dalda je pro mě senzybyl mezi beatmakerama, ví přesně, co na tebe ušít. Například jeho věc na Separovo acapelu s názvem Zrazu. Zvedl tuhle skladbu o 110% a myslim,  že jeho čas příjde hodně brzo a o jeho beaty bude velký zájem.

Jaké všechny hosty na Apokalypse najdeme a podle jakého klíče si je oslovoval? Na desce máš i dva zahraniční hosty, Lorda Lhuse a Seana Strange. Proč padl výběr zrovna na ně a bylo těžké je pro hostování na tvé desce získat? 

Když to vezmu po hudební stránce, tak Ivan Van Stage nebo-li Booster, kterej má na svědomí všechny kytary, je zašitej u sebe ve studiu v Německem Kemptonu a pracuje na sobě desítky let. Pro mě jeden z nejlepších kytaristů, co znám a je mi ctí ho mít na desce. Právě on mě upozornil na Janu G., což je talentovaná profesionální zpěvačka a skladbu s ní si považuju za jednu z nejsilnějších. Kenny Rough a Ondřej Žatkuliak? O těch snad ani nemá cenu mluvit, protože všichni víme, jak silné osobnosti, dokonce i nejsilnější bych si dovolil říct, to jsou.

U Ondřeje musím říct, že je neskutečné jak pracuje, chtěl bych vidět ,jak se aspoň trochu šetří, ale ta chuť k jeho práci ho pohání brát si další a další věci. Ondřeje tu potřebujem víc, než kohokoliv jiného, tak doufám že ubere a zavede nějaký režim volna. Mikeovi skreče tam nesměli chybět, je tomu dlouho, co jsem plánoval nějakou spolupráci s ním, protože on je pro mě jedním z kmotrů Severních Čech. Na tohodle člověka koukám s respektem, nejen protože je DMC šampiónem, ale společně se Slewou popostrčili sever k tomu, aby začal něco dělat a já si myslím, že Severní Čechy, jsou mnohem dál v klasice, než kterákoliv jiná část u nás. Tím zdravím všechny jezdce z druhý ligy!

MVP a Kalim momentálně s Matheusem, jsou pro mě nejvyspělejší osobnosti českého hip hopu, bohužel Matheuse na albu nemám, ale druhý člen z bývalé kapely Led“N“icE poslal sloku, ze který jsme si společně s Daldou sedli na prdel ...

Lord Lhus a Sean Strange jsou pro mě nejlepší zahraniční Mcs, velice si vážím jejich muziky a přiznám se, měl jsem trochu strach je oslovit, abych si nezkazil dojem, ale to jsem se sakra pletl. Se Seanem Strangem byla lepší komunikace než s kýmkoliv v ČR. Každýmu je asi jasný, že mi sloku nedali zadarmo. Nechci zveřejňovat kolik, protože už tady v jiném článku padalo, kolik chtěl právě Sean... Podstatou pro mě bylo, že jsem odeslal text sloku a zpět mi přišlo,že je to baví. Potom co jsem řekl, kolik jim můžu nabídnout, tak jsem si jistý, že kdyby šlo jen o peníze, nedá to ani jeden. Ale po internetovém rozhovoru asi usoudili, že vím o čem mluvím a prostě to nahráli, navíc ty Daldoviny sakra šlapou !!!

Dokud nevyspějou interpreti, nemůže nová generace posluchačů  zrát, ale to těm vocasům nevysvětlíš, lebo oni sú páni a potrebujů všici zarábat love!

Na rozdíl od většiny českých MCs a kapel oceňuji tvoje pracovní nasazení a to, že sis pečlivě všechno naplánoval a věnuješ maximální úsilí tomu, aby se deska dostala mezi lidi a vše probíhalo dle tvých představ. Myslíš si, že je tahle cesta lepší, než svěřit promo třeba profi PR agentuře?

Popravdě? Srát na všechny agentury, který ti nemůžou vidět do hlavy a nemůžou udělat věci tak, jak ty přesně chceš! Co si sám neuděláš to nemáš, většina českých MCs totiž potřebuje mámu, která se o ně stará, aby vůbec byli vidět. Pro mě je podstatou dobrá spolupráce, být obklopen lidma, kterejm věřím a žít s pocitem, že jsem něco dokázal nebo třeba dokonce změnil. Necenim absolutně žadný společnosti na uměle výtvářený rapery. Navíc jsem se v minulosti setkal se situací, kdy jsem poslouchal , jak je spolek raperů jako rodina a po půl hodině zjistíš, že si serou na hlavu navzájem. Už jen to mě utvrzuje být sám sebou a rozhodovat se za sebe, možná nikdy nebudu slavnej, možná nebudu mít tolik shlednutí na youtube, ani nebudu mít peníze a budu muset do smrti hákovat a nebudu se živit tím co mě baví, ale za to budu každý večer usínat s pocitem, že je to moje dílo a že sám na sebe můžu bejt pyšnej.

Tohle album je návodem k tomu,  aby člověk odhaloval, proč každý den řešíme sociální témata a přestali jsme dělat věci, které naše babičky a dědové řešili s úsměvem.

Na Apokalyse je i pár tracků s výbušným, pro někoho až skandálním textem. Prozradíš nám o jaký track se jednáa nebojíš se, že tě někteří obviní z rasizmu? Sociálních témat se nebojíš a myslíš si, že je důležité dotýkat se i jiných věcí než jsou holky, party, hulení a fame?

Jedná se o track s názvem Čechy Čechům, což někomu příjde jako rasistické heslo.V tomhle tracku se ale člověk dozví, kdo z nás dělá rasisty. Žiju na Severu Čech a tim si myslím o tomhle tématu můžu mluvit dost... Pokud mi někdo do očí řekne, že jsem rasista, tak taky čekám, že mi odpoví na mojí otázku, jestli to vidí stejně jak to podávám v této skladbě. Skladba poukazuje na hloupost Čechů, jejich zbytečný strach a jejich mlčenlivost vůči tomu, jak je s nimi jednáno.

Tohle album je návodem k tomu,  aby člověk odhaloval, proč každý den řešíme sociální témata a přestali jsme dělat věci, které naše babičky a dědové řešili s úsměvem.

Holky, alkohol tracky o ročním období - tyhle sračky vidím a slyším každej den a říkám si, jak je to publikum tupý, že to nechalo dojít tak daleko, že je interpret cpe stejnym hovnem, jako například televizní zprávy. Problém vidím jako nezralost interpretů, kteří čím dál tím mladší publikum cpou reklamou... "Hele ten má nike boty, tenhle má v ruce Red Bull a támhleta má kabelku Gucci." Dokud nevyspějou interpreti, nemůže nová generace posluchačů  zrát, ale to těm vocasům nevysvětlíš, lebo oni sú páni a potrebujů všici zarábat love.

Jaké máš s Apokalypsou ambice a jaké cíle v rámci vydání tohoto alba máš? Co všechno si chtěl touhle deskou světu ukázat a říct?

Hlavní myšlenkou tohodle alba, je ukázat lidem, že musí přemýšlet a pokud se nad sebou zamyslí,  začnou vytvářet ty pravý hodnoty, který povedou k tomu, že si uvědomí, jak se chovat k druhýmu. Tím pádem, takhle začnou objevovat lidskost a vychovávat svoje děti k lepšímu a svět bude zase o něco lepší. Jestli prodám 1 kus nebo 1000 000 je úplně jedno, jde mi hlavně o pochopení.

Další co jsem chtěl dokázat je, aby mě dokázal posluchač rozlišit od ostatních pseudoraperů a řekl si, že ten kluk je úplně jinej než všichni ostatní. Pokud oni jsou rapeři nebo Mcs, tak já jsem Prorok jménem eLKa.

To že sis vznik Apokalypsy pohlídal od A až po Z jsme už zmínili, stejně tak sis úplně sám sehnal všechny peníze na lis a propagaci desky. Jak se ti to povedlo a kdo ti nakonec nejvíc přispěl? Myslíš si, že sehnat peníze na deskuje u nás věc nemožná? Nejspíš ne, když se ti to povedlo. Proč se to myslíš tvým kolegům nedaří-je to jen lenost či neschopnost nebo prostě nedostatek zkušeností či odhodlání?

Pracuju jako barman, žádné práce se nebojím, myslím si o sobě, žej sem obyčejný poctivý člověka a podle toho mi to vrací i ostatní. Jsem známej tím, že když mám sen, tak prostě za ním jdu. O slovo nejde, pro mě neexistuje jde jen o čas. Nepiju, nehulim, nekouřim a snažim se ušetřit z vydělaných peněz, tak abych vše pokryl.Navíc teď se mi zadařilo tím,  že za mnou přisli určití lidé a řekli mi: "To co říkáš ti věříme a chceme ti pomoct!" Byl jsem za to neskutečně rád a například pan. Jiří Bezděk ze společnosti Stavmax přišel a zaplatil za mě studio, další lidé společně s rodinou, která mi věří se přidali samy od sebe a takhle jsem dostal částku, se kterou jsem už něco pokryl, za což jim moc děkuju. Výsledná částka rozpočtu vydání alba Apokalypsa 70tisíc korun za vše. Peněz je to dost, ale co jsou peníze?! Pokud chceš - vyděláš je, pokud chceš ušetříš je, ale jde o to chtít a udělat pro svůj cíl, comůžeš!h

Ničení týhle scény taky přidává to, jak si na lidech jako je Metrix a spol dělaj ostatní reklamu. Sorry, ale Matheus dodělal desku, kterou když si poslechneš, tak musíš bejt na konci opařenej, protože je dokonalá a nic jí nechybí.

Netajíš se svým rozčarováním z české scény, co tě nejvíc štve a co si myslíš je největší slabinou naší hip hopové komunity?

Rychle produkovat a rychle prodávat, buď a nebo je ta nevyzrálost větší, než jsem si myslel. Kato a Mc Gey, to jsou dva umělci, který mezi rapery neřadim, protože tyhle dva se dostali myšlením někam, pro co nemám zařazení. Ale určitě pro mě největší přínos na scéně: Matheus, MVP a Kalim, to je něco, co má myšlenku. Baví mě i Rest, u kterého jsem bohužel nepřišel na chuť ani k jednomu ze singlů, ale pevně věřím, že deska bude opět patřit mezi TOP a dá lidem víc než celá diskografie umělců Mafia Records. Co vidím jako největší slabinu, tak jsou disstracky.Těmi akorát omezenci ukazujou to, že nedokážou svůj xicht profláknout jinak, než nadávat na někoho druhýho. Myslím, že kdyby spolu všichni vycházeli, spolupracovali, tak by to bylo daleko lepší a celkovej dojem na tu jednu scénu byl hodnotnější. Jenže jsme si do toho nasrali prachy a pak posloucháš šašky který si dělaj z peněz vějíř a baví se o tom, kolik maj a co má ten druhej. Takový lidi je třeba neřešit a oni utichnou sami se svojí zašlou slávou a budou si honit brko nad tím, co kdysi byli. Ale to je opět problém fanoušků, už za dob gladiátoru chtěli lidi vidět krev.

Ničení týhle scény taky přidává to, jak si na lidech jako je Metrix a spol dělaj ostatní reklamu. Sorry, ale Matheus dodělal desku, kterou když si poslechneš, tak musíš bejt na konci opařenej, protože je dokonalá a nic jí nechybí. Tak sem počítal s tím, že se na něj pojedu podívat na Votvírák například a když pak vidíš že přednost dostal Metrix před Máťou tak je asi něco opravdu špatně, zkrátka peníze a zašlý jména maj přednost před kvalitou. Například v Sokolově na náměstí sem si vzal 300.- na benzín od Matheuse, kde jsem dal hodinovej koncert pro narvaný náměstí s tisícem lidí minimálně. Po mě přišli PSH, který to měli dlouhý tak 20 minut za 40 tisíc a pod pódiem stálo asi tak 150 lidí. Ten zbytek byl totiž za poóiem a sekuriťák, kterýmu bylo tak 60 let, měl co dělat aby jim vysvětlil, že za mnou za tu pásku nesmí.

Od vyhrávání freestyle battlů napříč republikou a vydáním druhé desky jsi ušel dlouhou cestu. Myslíš, že si se něco zásadního za tu dobu naučil nebo že jsi se v něčem zásadně změnil? Kromě Resta a Matheuse jsi jeden z mála, kterým se podařilo prosadit se i se svým autorským repertoárem. Čím to je, že většina freestyle battle MCs nedokáže překonat své úspěchy na tomto poli a nedokáží se úspěšně vydat na solo dráhu?

Pochopil jsem ,že tahle zastávka byla spíš brzdou, i když by o mě asi moc lidí nevědělo... Ale neskutečně mě to zabrzdilo v tom, že mě spojovalo publikum jen a jen s freestyle rapem a battlama,  dokonce i lidi který hýbou nitkama v ČR mi nedali prostor prezentovat moje album a odpověď, která přišla byla: "Sorry ty jsi prostě freestyler." S tím jsem se nedokazal smířit a osobně až Apokalypsa vyjde, tak jí předám těm, co to tvrdili! Freestyle battly mě změnili v tom, že jsem se vlastně poprvé setkal s využíváním mojí osoby a tím se nastartoval koloběh systému. Když ti někdo zavolá, abys na svoje náklady přijel a bereš si volno v práci, tak jediný proč to uděláš, je ta touha vystupovat, hejbat tim davem, zničit svého soupeře a nechat publikum oslavovat tvoje jméno. Ale vzádu stojí tenhle promotér, co tě pozval a přepočítává love za to, že na mě přisli lidi. Takovej cápek byl živej ze mě, je to stejný jako se státem tenhle stát je živej z lidu, co na něj dělá.

Mlaďasové na battlech k tomu příjdou jak slepý k houslím, pak při svý chvilce slávy našlápnou kariéru, která shoří jak papír protože takových s ambicema bez respektu tu běhá tisíce. Pak je další level a to jsou motovidla, co lezou do stupidních soutěží na umělé stár a dělaj ostudu hip hopu ještě větší než doposud je...

Stalo se mi, že jsem si před akcí řekl o 500,-Kč na cestu, protože jsem zkrátka neměl ani floka a v klubu jsem si vzal jednu vodu, kterou jsem zapíjel, když mi vyschlo v puse. Vyhrál jsem  battle, dostal jsem plno věcných cen, ale peněz na cestu? Ani korunu a odpovědí mi bylo : "Nevyhrál si toho snad dost.?!" V takovýhle situaci ani publikum neví, že má na pódiu svého krále, kterej vyhrál a přitom je to jen loutka, která vydělává jiným peníze za to, že někomu nadávaádo pul 6 ráno než příjde finále.

Možná i proto jsem tam kde jsem,  že jsem si to vše uvědomil, kdežto mlaďasové k tomu příjdou jak slepý k houslím, pak při svý chvilce slávy našlápnou kariéru, která shoří jak papír protože takových s ambicema bez respektu tu běhá tisíce. Pak je další level a to jsou motovidla, co lezou do stupidních soutěží na umělé stár a dělaj ostudu hip hopu ještě větší než doposud je.

Vím, že tvá politika v rámci koncertování je dost neobvyklá, koncerty jezdíš za velmi přátelské ceny, často třeba jen za náklad. Proč? Co je pro tebe v rámci vystupování priorita? Myslíš že se ti tenhle přístup vyplatí?

Jezdím lidem pomáhat svým projevem, snažím se aby jich přislo co nejvíc, aby promotér mohl vzít co nejlepší zvuk a dát co nejmenší vstup, aby přišlo co nejvíc lidí a já mohl vyučovat mojí hudbou. Jen žádám, abych hrál na vyhovující technice, aby vše bylo zařízeno jak má být. Bohužel čim dál tím víc se setkávám s tím, že mojí dobrotu promotéři využívají, takže mám svého vynikajícího člověka, který řeší honorář, booking a všechno co k tomu patří.Ale i tak se snažíme každému vyhovět a maximálně s akcí pomáhat.Čim dál tím mladší promotéři vidí výdělek, ale netuší že tahle záležitost už dnes na klubové scéně nevydělává, buďto něco děláš pro lidi a nebo to nedělej!

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná